Hönstråden 2015

Tuppen fick tillfälligt flytta till annat boende men där var han så rädd att han varken åt eller drack eller vågade gå in för dom två större hönsen i flocken. Så i kväll flyttade han hem till mig ändå och han pratade hela vägen hem i bilen :heart
Han var lite trött i kväll, han har ju suttit ute i regnet hela natten och dagen men verkar inte må dåligt utan bara trött. Hoppas han kommer igång och äter och dricker snart.

Senast ändrad:
Tuppen fick tillfälligt flytta till annat boende men där var han så rädd att han varken åt eller drack eller vågade gå in för dom två större hönsen i flocken. Så i kväll flyttade han hem till mig ändå och han pratade hela vägen hem i bilen :heart
Han var lite trött i kväll, han har ju suttit ute i regnet hela natten och dagen men verkar inte må dåligt utan bara trött. Hoppas han kommer igång och äter och dricker snart.

Vad mysigt det låter, och vad fin han är!!!

Lycka till!!!

Lillemannen har ätit och druckit som en tok på morgonen och är pigg och fin :up:
Nu är han ute i friheten och plockar väldigt nöjt i allt han kan hitta :p Men han verkar rädd för dom andra hönorna ? Riktigt rädd? Dom är i ena delen av trädgården och han i den andra :confused: Så när dom kommer nära springer han till mig som skydd och vill upp :confused: Är det verkligen normalt? Men han kanske bara är liten och otrygg just nu och behöver lite tid på sig att hitta sin plats i flocken O_o

Jag behöver råd från er ang mina kycklingar. O_o
Dom är nu 6 veckor gamla och jag märker att i alla fall 3-4 stycken har ett ganska hemskt humör och bråkar med dom andra :down: Två av dom biter till och med mig :meh: Frågan är om det kan räta ut sig om dom får nya hem eller om jag borde ta bort dom redan nu. Dom verkar tyvärr ha sin fars temperament redan nu :down:
Hur skulle ni göra?

Lillemannen har ätit och druckit som en tok på morgonen och är pigg och fin :up:
Nu är han ute i friheten och plockar väldigt nöjt i allt han kan hitta :p Men han verkar rädd för dom andra hönorna ? Riktigt rädd? Dom är i ena delen av trädgården och han i den andra :confused: Så när dom kommer nära springer han till mig som skydd och vill upp :confused: Är det verkligen normalt? Men han kanske bara är liten och otrygg just nu och behöver lite tid på sig att hitta sin plats i flocken O_o

Jag behöver råd från er ang mina kycklingar. O_o
Dom är nu 6 veckor gamla och jag märker att i alla fall 3-4 stycken har ett ganska hemskt humör och bråkar med dom andra :down: Två av dom biter till och med mig :meh: Frågan är om det kan räta ut sig om dom får nya hem eller om jag borde ta bort dom redan nu. Dom verkar tyvärr ha sin fars temperament redan nu :down:
Hur skulle ni göra?
ta bort de bråkiga som du är ganska säker på är tuppar och behåll hönorna och se om de blir bättre i humöret med tiden, ta sen bort dem om de fortsätter bråka.
attackerande hönor är inget att avla på.

Var med om nått lustigt idag. Pigg och glad unghöna som haltat lite som vi tog åt sidan för att en annan höna var lite taskig på henne å jagade runt henne. Blev bättre med hältan när hon fick vila. dag var hon ut och sprätte i gräset på dagen och nu på kvällen låg hon bara, trodde hon var död först men de var inte långt ifrån. Min sambo avlivade henne och båda reagerade på att det kom väldigt mycket vätska. Men hon har inte druckigt ovanligt mkt vatten eller nått utan vart som vanligt.
Jätte trist, och nu är man ju orolig att resten av hönsen och alla kycklingar ska trilla av pinnen om hon vart sjuk eller nått!

Var med om nått lustigt idag. Pigg och glad unghöna som haltat lite som vi tog åt sidan för att en annan höna var lite taskig på henne å jagade runt henne. Blev bättre med hältan när hon fick vila. dag var hon ut och sprätte i gräset på dagen och nu på kvällen låg hon bara, trodde hon var död först men de var inte långt ifrån. Min sambo avlivade henne och båda reagerade på att det kom väldigt mycket vätska. Men hon har inte druckigt ovanligt mkt vatten eller nått utan vart som vanligt.
Jätte trist, och nu är man ju orolig att resten av hönsen och alla kycklingar ska trilla av pinnen om hon vart sjuk eller nått!

Vi har haft liknande problem, hönor som avled utan att vad sjuka tillsynes, men ett par månader emellan. Väldigt konstigt. :confused:
Tror vi blev av med tre eller fyra, men peppar, peppar, nu var det ett bra tag sedan det inträffade och resterande mår bra!

Så håller tummarna om att det inte blir fler.

Jag har även försökt kolla de som strukit med nog, för att se om jag missat något när jag kollat de som lever.

Jag har problem här hemma :( Hönan med kycklingarna är helt galen på nya tuppen och han får stryk , inte konstigt att han är rädd.
På dagarna kommer han undan eftersom dom är frigående men på nätterna och morgonen så är hon galen :(

Jag har problem här hemma :( Hönan med kycklingarna är helt galen på nya tuppen och han får stryk , inte konstigt att han är rädd.
På dagarna kommer han undan eftersom dom är frigående men på nätterna och morgonen så är hon galen :(
sätt hönan med kycklingarna i eget bo under natten. så att tuppen får bonda sig lite med de andra hönorna och sen komma på rätt sida med hönsmamman i takt med att kycklingarna blir äldre.

@EmmaW Nu vet jag inte hur stort ditt hönshus är, men överlag kan jag tycka det är bra med en grenad gren mitt i rummet.
Om det är nån som behöver komma undan av någon anledning så är den alldeles lagom som avskiljare.

@EmmaW Nu vet jag inte hur stort ditt hönshus är, men överlag kan jag tycka det är bra med en grenad gren mitt i rummet.
Om det är nån som behöver komma undan av någon anledning så är den alldeles lagom som avskiljare.

Ja, det ær nødvændigt att kunna skilja av någon høna, eller høna med kycklingar. Jag tror hon ser nya tuppen som ett hot mot sina småttingar. Om han ær yngre æn henne så ær det inte sjælvklart att hon kommer att se honom som ledare sedan heller utan hon kanske går sin egen væg.

Det börjar dra ihop sig för tuppslakt här hemma, kommer vara ett elände att välja ut vilka som ska bort. :cry:

I går tog jag bort två tuppar. Det gick bra men jag tycker det är rätt så jobbigt att göra det även om dom inte var speciellt trevliga. :(
Hönan med resterande små har fått flytta tillbaka till gamla hönshuset nu och går inhägnat på dagarna vilket verkar ha lugnat ner både hönan och tuppen. Han funkar bättre i gruppen nu även om han får lite tillrättavisningar ibland. Han går fortfarande inte in frivilligt i hönshuset men sitter snällt på en gren i granen bredvid hönshuset varje kväll och låter sig snällt flyttas över. Det känns lite hoppfullt i alla fall. Förhoppningsvis åker 7 av kycklingarna denna vecka och endast dom 4 jag ska behålla är kvar sen.
Tack för alla tips :bow:

tumblr_nreeetL9Eo1rlro60o2_1280.jpg

Cykeldjuret, förvånansvärt söt men frulös.

tumblr_nreeetL9Eo1rlro60o1_1280.jpg

En av kycklingarna... Tror den är sussex x brahma mix, men isof har pappan benbefjädring... och det ska ju vara dominant så ... jag vet inte :p

Åh va snygg! :love:

Jag är så himmla glad. Jag sålde en tupp igår. Han har stundtals varit hopplös på att jaga hönorna men så har han lugnat ner sig och varit den perfekte gentlemannen för att lite senare få ytterligare ett ryck. Han har varit på våg till huggkubben ett otal gånger men i sista stund så har jag skjutit på det. På något sätt känns det som om det var meningen. En vän förlorade sin tupp i förrgår och blev, trots upplysningar om hur han är, mycket intresserad av att komm aoch hämta honom. Självklart tror jag han kan bli en bra tupp om han får chansen annars skule jag inte släppa iväg honom.
Eftersom det varit lite mycket tupp i hönshuset så är fjäderdräkten rejält sliten. Jag tror de kommer få en mycket angenäm överaskning till hösten när han ruggar och de får se exakt hur han ser ut.

Hur vanligt är det med ett stort överskott av tuppar? Av mina 34 trot jag det är minst 20 tuppar! Anledningen till osäkerheten är att de är så förbaskat svåra att räkna. :crazy:

Hur vanligt är det med ett stort överskott av tuppar? Av mina 34 trot jag det är minst 20 tuppar! Anledningen till osäkerheten är att de är så förbaskat svåra att räkna. :crazy:
År 2012 tror jag att jag fick 11 kycklingar. Av dem var det 1 (EN) höna. Ibland har man otur.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar