Hönstråden 2015

Jag blev av med 6 kycklingar idag, fattar inte vad det är för djur som mitt på dagen tar dem i trädgården, antagligen en räv men det känns konstigt.

I vilket fall som helst så ger jag upp och säljer de jag har kvar, tre hönor, åtta unghönor/tuppar och fem små fina kycklingar som jag handmatar, en av dem brukar flyga upp och sätta sig på min axel :)

Känner mig lite less här hemma igen över min fina tupp :(
Han har hållit sig lugn och fin sen jag skrev här sist men sista dagarna har det varit lite skiv mellan hönorna ang kycklingarna och jag har hållit på och byggt nytt hönshus mitt i allt och så plötsligt i går kväll så gick han till attack mot mig igen varpå jag värjde mig och kastade det jag hade i handen mot honom. Då stannar han upp tittar på mig och så flyger han på gång på gång så jag fick ta en nätgrind och värja mig :( Jag blev ärligt talat livrädd och kände rädslan från den ilskna stalltuppen från när jag var liten blossa upp igen även om min är knappt hälften så stor.
Jag kan inte ha en tupp som attackerar varje gång nåt händer eller inte är på hans villkor så jag inser att jag måste ta bort honom :cry:
Frågan är nu om jag ska ha en ny tupp, vara utan eller behålla nån av kycklingarna? Just nu känner jag att vara utan skulle vara skönt men hur blir hönsen då? Och om jag tar en ny accepterar han kycklingarna?

Känner mig lite less här hemma igen över min fina tupp :(
Han har hållit sig lugn och fin sen jag skrev här sist men sista dagarna har det varit lite skiv mellan hönorna ang kycklingarna och jag har hållit på och byggt nytt hönshus mitt i allt och så plötsligt i går kväll så gick han till attack mot mig igen varpå jag värjde mig och kastade det jag hade i handen mot honom. Då stannar han upp tittar på mig och så flyger han på gång på gång så jag fick ta en nätgrind och värja mig :( Jag blev ärligt talat livrädd och kände rädslan från den ilskna stalltuppen från när jag var liten blossa upp igen även om min är knappt hälften så stor.
Jag kan inte ha en tupp som attackerar varje gång nåt händer eller inte är på hans villkor så jag inser att jag måste ta bort honom :cry:
Frågan är nu om jag ska ha en ny tupp, vara utan eller behålla nån av kycklingarna? Just nu känner jag att vara utan skulle vara skönt men hur blir hönsen då? Och om jag tar en ny accepterar han kycklingarna?
Se om någon av kycklingarna blir värd att behålla. Är de likadana så är det nog lika bra att vara utan.
Har kommit på att våra tupp bara jagar en/ springer fram till en då han och hönsen är otroligt bortskämda med mat... Dvs så fort man är där nere så får de rester och har man inte ngt med sig så får de lite höns müsli utspritt i hönsgården (de har fri tillgång inne menar tydligen godare att picka ute)..

Se om någon av kycklingarna blir värd att behålla. Är de likadana så är det nog lika bra att vara utan.
Har kommit på att våra tupp bara jagar en/ springer fram till en då han och hönsen är otroligt bortskämda med mat... Dvs så fort man är där nere så får de rester och har man inte ngt med sig så får de lite höns müsli utspritt i hönsgården (de har fri tillgång inne menar tydligen godare att picka ute)..
Mina är likadana men det är bara mysigt när dom kommer springandes :)
Just nu går tuppen och blänger på mig i trädgården, jag anar att han inte riktigt är klar med mig. Jag hade bestämt mig för att ta bort honom i dag men så hörde jag med tjejen som hade honom innan om hon hade nån annan snäll tupp som hon vill bli av med och nu har hon mer eller mindre bestämt sig för att ta tillbaka min tupp trots att jag sagt att han visar aggressivitet :confused:
Känns lite märkligt och jag vet plötsligt inte hur jag ska göra. I så fall måste jag ha honom kvar till onsdag eller torsdag innan jag blir av med honom. Hon hoppades att jag skulle stå ut tills dess....och jag undrar varför hon vill ha tillbaka en tupp som är aggressiv när hon har flera ungtuppar hon behöver bli av med? Hur hade ni gjort? :confused:

Mina är likadana men det är bara mysigt när dom kommer springandes :)
Just nu går tuppen och blänger på mig i trädgården, jag anar att han inte riktigt är klar med mig. Jag hade bestämt mig för att ta bort honom i dag men så hörde jag med tjejen som hade honom innan om hon hade nån annan snäll tupp som hon vill bli av med och nu har hon mer eller mindre bestämt sig för att ta tillbaka min tupp trots att jag sagt att han visar aggressivitet :confused:
Känns lite märkligt och jag vet plötsligt inte hur jag ska göra. I så fall måste jag ha honom kvar till onsdag eller torsdag innan jag blir av med honom. Hon hoppades att jag skulle stå ut tills dess....och jag undrar varför hon vill ha tillbaka en tupp som är aggressiv när hon har flera ungtuppar hon behöver bli av med? Hur hade ni gjort? :confused:

jag misstänker att den gamla ägaren helt enkelt inte vill nacka tuppar i "onödan". eller så vill hen ha den till middag själv...

då vi haft en attackerande tupp så har den tagits bort i samma ögonblick den ens börjat attackera.
för har den börjat så kommer den inte att sluta förrän den jagat bort dig helt och hållet.

Jag blev av med 6 kycklingar idag, fattar inte vad det är för djur som mitt på dagen tar dem i trädgården, antagligen en räv men det känns konstigt.

I vilket fall som helst så ger jag upp och säljer de jag har kvar, tre hönor, åtta unghönor/tuppar och fem små fina kycklingar som jag handmatar, en av dem brukar flyga upp och sätta sig på min axel :)
Tråkiga nyheter, ibland går det troll i saker och ting och man tappar sugen. Jag hoppas du hittar den igen och skaffar nya höns en annan gång, det är väldigt trevliga små djur. :)

@EmmaW

Jag skulle inte behålla en elak tupp, det finns så många tuppar som är snälla mot både höns och folk. Dessutom verkar temperament gå i arv. Min mamma hade en appenzellertupp som började attackera henne så jag nackade den åt henne och en av hans söner fick chansen att ta över. Han blev lika elak så då hamnade han i grytan också och nu har hon en tupp som kommer från oss som är god som guld. Jag undrar om inte en anledning kan vara att appenzeller avlats delvis på utseende medan våra hedemora inte haft några andra krav än att de ska vara funktionella.

Hos oss har istället gott temperament varit krav hos tupparna och Gillespie, som är pappa till både mammas tupp Allan och vår nuvarande, B.B. King var fantastisk, en riktig gentleman. Jag var förkrossad när jag hittade honom i hönsgården dödad av en duvhök i höstas. Alla hönor hade satt sig i säkerhet. Lyckligtvis hade jag alltså en ungtupp efter honom som kunde axla manteln och han har inte gjort oss besvikna.

Den vackra lavendelfärgen är en bonus:

IMG_0629_zpsy4nrseaz.jpg

Jag kommer ta bort honom. Jag har blivit erbjuden en 13 veckors tupp nu av dv kockin men blir det problem om jag tar bort min i dag och sätter in den i kväll? Dom kommer byta hus i kväll med och så undrar jag om det kan bli bråk pga av kycklingarna som är ca 6 veckor nu? Eller är det en dum ide att tillföra en så pass ung och ny tupp i samband med husbytet? Funkar det bra att ha utan tupp eller går hönsen banans då? :nailbiting:
Jag är inte jättesugen på att behålla en tupp efter honom nu även om en är riktigt fin :cautious:
2 hönor ska ev stanna :love:

Ni får ursäkta alla mina frågor men jag är ju som sagt ganska ny på det här med höns, och var frågar man bättre än på buke ;)

En 13 veckors tupp kan bli lite svår att introducera snabbt. Hönorna ser den fortfarande som en kyckling och inte som en fullvuxen tupp. Byter du hus tilll dem blir det enklare för då är miljön ny för dem alla. Se till att hålla koll i början så går det nog bra.

Hur är genetiken på höns egentligen? Har hittat en färgkalkulator som kanske inte är jättehjälpsam om man inte vet vad som finns bakom hönsen och tupparna. Men mer fysiska skillnader så som benbefjädring och kammformer? Stortuppen ser ut att ha en tuggleksak för hundar på huvudet, sussex och sablepoot tupparna har den klassiska tupp kammen. Av kycklingarna är det inga direkta överraskningar ännu så länge, det är typ 3 synliga sussex, en hel drös djungel korsningar men en som kan vara Lohman korsning även om vi inte kommer ihåg att ett sånt ägg fanns i högen som ruvades. Den är i alla fall enfärgat brun/röd utan viltinslag, en av djungel kycklingarna är viltgrå tydligen (har inte sett/lagt märke till den den själv). Så de enda överraskningarna är väl dessa två då.

När kan man börja se könen på dem? De är nog närmare 3 veckor gamla nu.

Hur gamla är dina kycklingar och hur bor dom? Kycklingar har fler fiender än höns pga att de är små. Tills dom blivit ungefär lika stora som skator o kråkor så kan dom inte försvara sig mot dom, och kråkor, skator, korpar, nötskrikor och sådanadär är ju i farten mitt på dagen också. På nätterna kan stor-råttor ta dom. Ge inte upp så lätt, det går att skydda kycklingarna också!

Hur gamla är dina kycklingar och hur bor dom? Kycklingar har fler fiender än höns pga att de är små. Tills dom blivit ungefär lika stora som skator o kråkor så kan dom inte försvara sig mot dom, och kråkor, skator, korpar, nötskrikor och sådanadär är ju i farten mitt på dagen också. På nätterna kan stor-råttor ta dom. Ge inte upp så lätt, det går att skydda kycklingarna också!
Tyvärr är det inte bara kycklingar som gått åt, en riktigt stor tupp och tre hönor har också tagits nu under de senaste veckorna. Alla mitt på dagen i trädgården/parken.

Efter ett antal rävattacker har vi varit utan höns i flera månader. Har väl varit för dålig utegård antar jag men nu har vi rivit allt och kommer bygga nytt, man lär sig av sina misstag. Även om önskan är att kunna ha dom lösa i trädgården så vet jag att det inte funkar för tillfället här pga alla rovdjur. Nu har vi iallafall fem hedemorakycklingar som är ett par veckor gamla, bor inne på toaletten. Deras riktiga hem är snart helt klart, ska bli så roligt att ha höns igen och jag hoppas verkligen att vi får behålla dessa. Utegårdarna kommer byggas av ordentligt nät med eltrådar utanför.

Hade en kompis som la ut ett bete för sitt rovdjur - en död fågel preppad med el. Det var sista gången de hade problem med rovdjur.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar