Hönstråden 2015

Mina tre katter ligger och sover med kycklingarna här hemma :love: ska se om jag lyckas ta en bild nån dag. Annars är det inget ovanligt direkt att mina katter ligger mitt bland höns och kycklingar i trädgården och jagar sparvar. Kycklingarna petar dom inte ens på :p

Så jäkla fascinerande!
Många rovdjur skiljer på mina bytesdjur och andra bytesdjur. Verkar liksom komma naturligt för de flesta.

Alla kommer dock inte dit.

@Efwa
Ja det är intressant faktiskt. Jag har aldrig ens behövt säga åt dom. Samma sak med båda hundarna, inga problem där heller :)

Hundar förstår vilka som hör till flocken-familjen. Finns hundar som är gulliga mot familjens egna höns, katter och vad det må vara men jagar andras... En tuff tupp kan lära hunden att inte röra också. Med katter verkar det vara lite olika hur dom tänker.

Hundar förstår vilka som hör till flocken-familjen. Finns hundar som är gulliga mot familjens egna höns, katter och vad det må vara men jagar andras... En tuff tupp kan lära hunden att inte röra också. Med katter verkar det vara lite olika hur dom tänker.

Ett fåtal hundar fungerar inte heller.

uRLhqS9.jpg

Ser han ut som en brahma (korsning) eller nån annan ras? Man vill ju gärna tagga honom rätt :p

ccqqIQP.jpg
v8uvsdp.jpg

Djungelhönorna drar största lasset med bebisarna. 12 kycklingar är det nu, de ljusa är renrasiga sussex resten är förmodligen djungel/sussex. Övriga tuppar har fotbeklädnader och det jag har hittat om genetiken kring benbefjädrat så ska det vara dominant.
KgZ2G2E.jpg

Sussex mamma, de har döpt henne till Albatrossen.

Lite stökigt hönshus just nu, men hönshus med tillhörande hönsgård nr2 håller på att kycklingsäkras, de ska få flytta ut dit när det är klart.

hönsen blev väldigt sura på mig i morse då jag släppte ut dem :o då de inte fick gå ut i trädgården utan bara i hönsgården!
om blickar kunde döda :p.
ett par skopor foder gjorde dem på bättre humör dock ^_^.

men, litet problem med tuppen. han jagar hönsen då han vill para sig. dvs då första hönan springer iväg så hoppar han på första bästa istället...

han är väldigt snäll om dem i övrigt och håller ihop flocken hela tiden (förutom lilla liten som blir lämnad ensam ute på kvällen, hittat henne uppflugen på en sten flera kvällar då resten är inne och sover.)
hur tänker ni om sådana tuppar?
och vad tror ni att vi bör göra för liten? (ja hon heter liten då hon är minst, är den halta hönan jag skrivit om tidigare, hon är bättre i benet men har en rörelsestörning då hon springer, när hon är inne så sitter hon bland de andra på pinnarna. inga hack märken men har blek och väldigt liten kam).

Min höna som har små kycklingar togs precis av något djur, 11 st bara några veckor gamla kycklingar går nu och piper utan skydd :( Plus en av de större kycklingarna försvann och troligen är också hönan som började ruva utomhus tagen.

Min höna som har små kycklingar togs precis av något djur, 11 st bara några veckor gamla kycklingar går nu och piper utan skydd :( Plus en av de större kycklingarna försvann och troligen är också hönan som började ruva utomhus tagen.

Men ursch va tråkigt. Du har väl fixat en säker bostad och lampa till de elva små? Annars blir dom inte långlivade. Jag hoppas den som ruvade bara blivit skrämd och alltså lever och dyker upp snart.

Men ursch va tråkigt. Du har väl fixat en säker bostad och lampa till de elva små? Annars blir dom inte långlivade. Jag hoppas den som ruvade bara blivit skrämd och alltså lever och dyker upp snart.

Har tyvärr ingen värmelampa men jag har tagit in dem och om natten ligger de i ett "rede" av en gammal ulltröja ovanpå ett liggunderlag med ett element och ett litet tält över. Än så länge verkar de pigga så vi får se :) Undrar om det inte var någon rovfågel för hon togs bara någon meter framför huset på öppen mark.

Det är tråkigt, man tappar lusten att hålla höns, särskilt som här när det var en höna med små kycklingar.

Har tyvärr ingen värmelampa men jag har tagit in dem och om natten ligger de i ett "rede" av en gammal ulltröja ovanpå ett liggunderlag med ett element och ett litet tält över. Än så länge verkar de pigga så vi får se :) Undrar om det inte var någon rovfågel för hon togs bara någon meter framför huset på öppen mark.

Det är tråkigt, man tappar lusten att hålla höns, särskilt som här när det var en höna med små kycklingar.
Rovfågel låter ju troligt men då måste den varit ganska stor som orkade lyfta med henne?

Jag känner igen känslan med tappad lust, det tog mig ju så hårt när jag förlorade mina i höstas att jag inte gick in i tråden på några månader. :(

Kan man länka bilder från fb?

Min nya grupp funkar jättebra, mesproppen till tupp är så snäll. En ledsen höna nästan utan fjädrar börjar snygga till sig. Och han är så duktig med unghönan/kycklingen som de andra kan va lite på. Då tar han henne åt sidan å äter med henne, eller går med henne till vattnet om de andra inte släpper fram henne.

Har 9 kycklingar med en höna som nu är 1½ vecka. Full fart på dem och de är så fina. Hönan är skitsur så får se hur bra de går å göra dem tama. De har bott inomhus (icke uppvärmd bod) men har fått en stor kaninbur vi ska rusta upp till dem så får de flytta ut och även komma ner på lite gräs. Tror ni de behöver värmelampa?

Har också ett gäng på gång i kläckaren. En är född i morse och så är en på väg ut nu. Hålslag i några oxå å de piper för fullt! De ska få en bur inomhus (i vardagsrummet) när alla är kläckta. Ska man inreda den på nått speciellt sätt eller räcker de med lite halm i botten, mat och vattenskål och värmelampa? Vill de ha nått å krypa in i? Kan man låta dem gå till surhönan senare eller kommer hon jaga bort dem?

Kan man länka bilder från fb?

Min nya grupp funkar jättebra, mesproppen till tupp är så snäll. En ledsen höna nästan utan fjädrar börjar snygga till sig. Och han är så duktig med unghönan/kycklingen som de andra kan va lite på. Då tar han henne åt sidan å äter med henne, eller går med henne till vattnet om de andra inte släpper fram henne.

Har 9 kycklingar med en höna som nu är 1½ vecka. Full fart på dem och de är så fina. Hönan är skitsur så får se hur bra de går å göra dem tama. De har bott inomhus (icke uppvärmd bod) men har fått en stor kaninbur vi ska rusta upp till dem så får de flytta ut och även komma ner på lite gräs. Tror ni de behöver värmelampa?

Har också ett gäng på gång i kläckaren. En är född i morse och så är en på väg ut nu. Hålslag i några oxå å de piper för fullt! De ska få en bur inomhus (i vardagsrummet) när alla är kläckta. Ska man inreda den på nått speciellt sätt eller räcker de med lite halm i botten, mat och vattenskål och värmelampa? Vill de ha nått å krypa in i? Kan man låta dem gå till surhönan senare eller kommer hon jaga bort dem?
Jag rekommenderar inte att ha dem i vardagsrummet, de skitar ner något förskräckligt när de är så pass stora att de börjar få fjädrar på vingarna! :yuck: Jag gjorde ju dundertabben att ha dem i en stor hundbur klädd med kartong en bit upp på sidorna så de dels inte kunde smita ut genom spjälorna och dels så inte små katttassar skulle stickas in om de smet in i rummet utan mig. Andra gänget bodde i badrummet och det var en jäkla storstädning även där trots stor en riktigt kartong och de fick flytta ut tidigare relativt sett än vad de första gjorde. Damm, damm, damm överallt i hela badrummet. Golv, väggar, fönster, hyllor, blommor, handdukar ... :meh: :wtf:

Halkfritt underlag, värmelampa, mat och vatten som de inte kan varken dränka sig i eller bada i räcker långt som burinredning. Jag hade köpt ett gosedjur åt dem för jag trodde mina ville ha en "mamma", men de nöjde sig snabbt med varandra och struntade i "mamma" redan efter ett par dar. Jag skulle vara väldigt försiktig med att försöka introducera dem medan de är små, höns kan vara riktigt elaka och hacka ihjäl kycklingar som inte är deras egna om man inte kan lura dem.

Rovfågel låter ju troligt men då måste den varit ganska stor som orkade lyfta med henne?

Jag känner igen känslan med tappad lust, det tog mig ju så hårt när jag förlorade mina i höstas att jag inte gick in i tråden på några månader. :(

Ja, här är ganska mycket glador som flyger omkring och jag har inte trott att de tar hönor men de är ganska stora, 170-185cm mellan vingspetsarna läste jag nu så kanske de klarar att lyfta med en lite lättare höna? Kycklingarna har än så länge klarat sig allihop.

hönsen blev väldigt sura på mig i morse då jag släppte ut dem :o då de inte fick gå ut i trädgården utan bara i hönsgården!
om blickar kunde döda :p.
ett par skopor foder gjorde dem på bättre humör dock ^_^.

men, litet problem med tuppen. han jagar hönsen då han vill para sig. dvs då första hönan springer iväg så hoppar han på första bästa istället...

han är väldigt snäll om dem i övrigt och håller ihop flocken hela tiden (förutom lilla liten som blir lämnad ensam ute på kvällen, hittat henne uppflugen på en sten flera kvällar då resten är inne och sover.)
hur tänker ni om sådana tuppar?
och vad tror ni att vi bör göra för liten? (ja hon heter liten då hon är minst, är den halta hönan jag skrivit om tidigare, hon är bättre i benet men har en rörelsestörning då hon springer, när hon är inne så sitter hon bland de andra på pinnarna. inga hack märken men har blek och väldigt liten kam).
Hur gammal är tuppen? Viss överseende kan man ha med en ung, oaccepterad tupp. Men en vuxen tupp ska inte våldta sina hönor tycker jag.

Hur gammal är halta hönan? Hur länge har hon varit halt?

Men va tråkigt. :( Usch. Hur gamla är kycklingarna?

Hur gammal är tuppen? Viss överseende kan man ha med en ung, oaccepterad tupp. Men en vuxen tupp ska inte våldta sina hönor tycker jag.

Hur gammal är halta hönan? Hur länge har hon varit halt?
Halta hönan har varit halt sen vi tog hem henne, och jag har faktiskt ingen aning om hur gamla de är. De var fullvuxna då vi köpte dem och glömsk som man är så glömde vi fråga hur gamla de var.
Men tror att 3 av hönorna är yngre och precis hade börjat värpa då vi köpte dem.

Halta hönan har varit halt sen vi tog hem henne, och jag har faktiskt ingen aning om hur gamla de är. De var fullvuxna då vi köpte dem och glömsk som man är så glömde vi fråga hur gamla de var.
Men tror att 3 av hönorna är yngre och precis hade börjat värpa då vi köpte dem.
Okej. En höna kan ju skada foten och gå halt ett tag för att sen bli bättre av sig själv. Det hade jag själv en höna som råkade ut för i våras. Precis som för alla djur kan det ta en tid innan en hälta går över, så man får ha lite is i magen. För min höna tog det kanske 7 veckor ungefär. Ang ålder så tänkte jag att om kammen är liten och ljus och hon är liten till växten så kanske hon är ung, kläckt i våras. Värper hon? Hur är hon i hullet?

Okej. En höna kan ju skada foten och gå halt ett tag för att sen bli bättre av sig själv. Det hade jag själv en höna som råkade ut för i våras. Precis som för alla djur kan det ta en tid innan en hälta går över, så man får ha lite is i magen. För min höna tog det kanske 7 veckor ungefär. Ang ålder så tänkte jag att om kammen är liten och ljus och hon är liten till växten så kanske hon är ung, kläckt i våras. Värper hon? Hur är hon i hullet?
Hon är rund och go, ser inte mager ut av vad mitt otränade öga ser. De har fri tillgång på foder och går fritt ute.
Men hon har en kraftig rörelsestörning då hon springer, blir att hon galloperar istället.
Jag har inte sett henne i värpredet men har bara faktiskt sett en 3 hönor vara där av 6st.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar