Tack Blir svårt att välja ut en tupp. Alla är väldigt fina.Åh, vilka raringar!
Den bruna är en klar favorit. Han verkar också väldigt trevlig och lagom i stl.
Den här kan nog bli häftig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack Blir svårt att välja ut en tupp. Alla är väldigt fina.Åh, vilka raringar!
Nu är man som ett barn på julafton. Min första erfarenhet av bjurholmshöns är att dom är sociala, nyfikna, trygga och ganska lugna faktiskt. När jag kom dit kom en höna springandes i full kareta för att kolla vad vi gjorde. Och mina tonåringar är över förväntan.
Åh nej va tråkigt. Men hon fick det bra sista tiden ändå. Det kan hända vilken höna som helst såklart, ibland blir dom sjuka. Det är aldrig roligt när sånt händer.ÅÅÅÅÅÅHHH, så FINA!!! Ge mig - ALLA!!! :-D
Nu MÅSTE jag ta tag i den "skalenliga ritningen över stallbyggnaden och dess inredning" som jag behöver skicka in med min ansökan om att få ha tupp, så att jag kan ansöka om att få bli genbank för Bjurholmshöns jag också!!! Var bor du?
Här är det annars lite sorgligt... jag hittade en av våra "bättre begagnade" hyrhönor död igår... :-( Hon har alltid varit den som tillbringat mest tid inne i hönshuset men jag har tolkat det som att hon varit mest skygg/mest frusen av dem. I lördags tyckte jag dock att hon såg hängig ut och att hon blivit väldigt röd både på kammen och på den del av huden som ännu inte täckts av nya fjädrar och tänkte då att jag måste hålla lite extra koll på henne... nästa morgon låg hon alltså död. :-( Jag vet ju att risken för detta är stor när man tar över industrihöns - de har levt i en så oerhört stressig miljö (bland 10.000 andra i samma utrymme) och dessutom "drivits" hårt för att hela tiden värpa maximalt. (Samma sak har hänt med en höna en tidigare sommar också.) Fast det är ju sorgligt i alla fall... men jag tröstar mig med att hon i alla fall fick "vara höna på riktigt" en dryg månad innan hon dog.
Vad roligt att det blir lite mer färger nu när de inte slaktas ut.Åh nej va tråkigt. Men hon fick det bra sista tiden ändå. Det kan hända vilken höna som helst såklart, ibland blir dom sjuka. Det är aldrig roligt när sånt händer.
Jag bor i Uppland. Det är mest tuppar i min grupp det är därför den är så färggrann just nu men jag är så väldigt glad och tycker att dom är så vackra. Och mycket positivt överraskad av deras sätt också. Hoppas att du kan ha tupp också snart.
Jättestora vita larver? Kanske noshornsbaggelarv?Vad roligt att det blir lite mer färger nu när de inte slaktas ut.
Mina har fått några feta larver jag hittade i urnorna på altanen när jag planterade nya sommarblommor idag. Oj, oj, oj vilket spring det blev när de väl förstod vad det var för godbitar jag slängde in. Synd att jag inte hittade alla larver på en gång, nu hann några få smak för dem och var blixtsnabba när de sista kom, de andra hann knappr fatta vad som hände, bara att de missade något smaskens.
Ingen aning, stora som 2/3 mitt lillfinger.Jättestora vita larver? Kanske noshornsbaggelarv?
Ja det finns nog alla möjliga färger. Roligt med lantraser på det sättet. Samma sak med gotlandskaninerna, gott och blandat-påse varje gång.
Noshornsbaggens larv blir väldigt stor, men den är liten först. Som en tumme. Varför sluta ge dem?Ingen aning, stora som 2/3 mitt lillfinger.
Hm, googlade och det kan varit sånna larver, ska genast sluta ge dem till hönsen!
Den gör ingen skada utan lever på förmultnade växtdelar, tar lång tid att utvecklas och honan lägger bara 40 ägg innan hon dör, hannen dör efter svärmning. De tar tre år på sig att bli en skalbagge.Noshornsbaggens larv blir väldigt stor, men den är liten först. Som en tumme. Varför sluta ge dem?
Tre år!? Jösses. Jag gav inga till hönsen, dom var så stora som jag hittade att det kändes som plågeri om hönsen skulle hacka dom i småbitar, dom hade lidit av hacken innan dom dött. Dom gör ingen skada nej, jag lät dom följa med gödseln ner i mina planteringslådor. Hittade en och annan bagge också i min gödselstack.Den gör ingen skada utan lever på förmultnade växtdelar, tar lång tid att utvecklas och honan lägger bara 40 ägg innan hon dör, hannen dör efter svärmning. De tar tre år på sig att bli en skalbagge.
Ja den bruna blir nog kvar. Han är ganska lugn och social också.Den bruna tuppen med ljushals ser ut att bli dösnygg som vuxen
Två av 'våra' kycklingar har dött och resten av bebisarna har fått eller ska få flytta (med sina hönor) till ett annat hönshus där alla hönsen bodde förut. Förhoppningsvis blir det inte fler dödsfall om de får växa till sig i en mer säker miljö. Inget nytt om pärlhönan som ligger på ägg, blir väl en hel drös mördarkycklingar när de väl kläcks
Tycker också att den bruna är riktigt fin i färgernaTack Blir svårt att välja ut en tupp. Alla är väldigt fina.
Den bruna är en klar favorit. Han verkar också väldigt trevlig och lagom i stl.
Den här kan nog bli häftig.
Hon som jag köpte av hade ganska många så jag fick ta hur många tuppar jag ville. Jag visste att hon hade lite trångt för nya hönshuset var inte klart så jag tog alla tuppar i den gruppen. Det är bara positivt för mig för då får jag möjlighet att se vilken som utvecklas bäst och spara den, och resten är gratis kött. Och hon får mindre trångt i hönshuset. Jag har sagt att jag kan ta fler sen när hon har om hon vill bli av med några.Och jag gillar den med mest vitt - så VACKER! Du kan inte "råka" skicka hit den?!! ;-)
Kanske en dum fråga från en novis, men jag tar risken: Hur kom det sig att du köpte flera tuppar när du bara skulle ha en kvar - var det alla eller ingen som gällde?
(Skulle alltså vara ett svar på ett av Tintilars inlägg.)
Ja katter och kycklingar är en dålig kombo enligt min erfarenhet också. Tur dom kommer in lydigt på morgonen.Jag har fått ta in kattjäklarna för det märktes direkt att kycklingarna sågs som jaktbyten, trots att jag sa till ordentligt så såg man dem snart smygandes igen, så nu släpper jag ut hönsen på morgonen och tar in katterna och omvänt på kvällen. Katterna verka finna sig ganska väl för de kommer villigt in på morgonen och slinker ännu fortare ut på kvällen, däremellan sover de konstant förutom vid matdags
Synd på avståndet, annars har jag en fin vit tupp du hade kunnat få.Och jag gillar den med mest vitt - så VACKER! Du kan inte "råka" skicka hit den?!! ;-)
Kanske en dum fråga från en novis, men jag tar risken: Hur kom det sig att du köpte flera tuppar när du bara skulle ha en kvar - var det alla eller ingen som gällde?
(Skulle alltså vara ett svar på ett av Tintilars inlägg.)