Nu behöver jag lite hjälp, jag har beslutsångest. Jag har två alternativ när jag ska köpa mina nya höns. Hjälp mig att välja.
Alt 1. En 1-årig svart höna med ca 10 kycklingar, osorterade. Alla är svarta med tecken förutom 3 st som är i grå, brun och vit.
Alt 2. 10 ungdomar kläckta i år. Det är 4 hönor varav 2 svarta(ev m tecken) och 2 i vit o brun, och 6 tuppar varav 4 svarta med tecken, en brun och två med mkt vitt.
Hönan med kycklingar är ju osäker, vet ej hur många hönor det blir eller i vilka färger. Det kan ju bli 3 svarta hönor och resten tuppar. Men ännu finns det hopp att det kan bli hönor av de som inte är svarta, de är ca 4 veckor. Men då blir det ju en svart tupp. Det kan ju också bli fler hönor.
Ungdomsgruppen är jättefin, finns ett par riktigt snygga tuppar och en höna som är så himla fin. Men då får jag ingen grå, som det finns en av i kycklinggruppen, dock vet vi inte vilket kön det är på den än.
Överskottstuppar är inget problem, jag slaktar dem i höst. Jag behöver egentligen bara 4 hönor till att börja med, behöver inte ha en stor grupp. Och jag betalar samma pris för båda grupperna så det är bara en fråga om vilken jag vill ha. Vilken hade ni valt?