Hönstråden 2015

Det var väl lite så jag tänkte med. Jag har inte planerat att ruva fram fler små så jag hoppas det är allt kring det som gör att han attackerar.
Smart med sopborsten. Ska se om det går bättre då.

Nej, sopborste är inte så smart. Han kan lätt få för sig att den är en fiende. Skaffa en skiva i stället och håll upp mellan dig o honom. Du kan gärna ha med dig lite godis också och samtidigt som du öppnar luckan så lockar du gott-gott-gott med din allra goaste stämma. Tuppen vill gärna känna att det är han som bjuder så då får han något annat att tänka på.

Nej, sopborste är inte så smart. Han kan lätt få för sig att den är en fiende. Skaffa en skiva i stället och håll upp mellan dig o honom. Du kan gärna ha med dig lite godis också och samtidigt som du öppnar luckan så lockar du gott-gott-gott med din allra goaste stämma. Tuppen vill gärna känna att det är han som bjuder så då får han något annat att tänka på.
Jag tänkte nog mest ha den att värja mig mot honom om jag måste. Inte annars. Att bära runt på en skiva känns mest knöligt och jag vill inte att han ska bli tokig så fort han ser en skiva i framtiden, då är en sopborste bättre tror jag eftersom den i normala fall inte vistas i trädgården ;)
Klart jag kan erbjuda honom nåt gott men knappast ur handen, han har aldrig någonsin gått med på att äta ur handen oavsett hur gott han tycker det är men det kanske kan fungera att lägga/servera på backen med.

Jag tänkte nog mest ha den att värja mig mot honom om jag måste. Inte annars. Att bära runt på en skiva känns mest knöligt och jag vill inte att han ska bli tokig så fort han ser en skiva i framtiden, då är en sopborste bättre tror jag eftersom den i normala fall inte vistas i trädgården ;)
Klart jag kan erbjuda honom nåt gott men knappast ur handen, han har aldrig någonsin gått med på att äta ur handen oavsett hur gott han tycker det är men det kanske kan fungera att lägga/servera på backen med.

Men du skrev ju att varje gång det hänt så var det i samband med utsläppet. Då kan man väl ha en skiva stående vid luckan, och så ha lite gottis att slänga på marken. Han lär sig snabbt att då jag går ut så blir det något gott! (Och inte ur din hand, han ska bjuda hönsen på gottis.)

Ett sånt där "tefat" som barn åker pulka på under vintern borde ju vara smidigt och skyddande på samma gång.

Är det vanligt att ~2 veckors kycklingar blir hackade på av resten av flocken?

Kan man inte ordna att man öppnar hönsluckan med en vajer såvitt du inte står så nära då han går ut?

Har märkt på våra tupp att han tuffat till sig lite nu. Går mot en vid utsläpp och då man hämtar ägg osv. Inget flaxande man han blänger :nailbiting:.
Hade flera knäppa tuppar då jag var liten och är nog lite rädd fortfarande.
Kanske är mycket hormoner nu i juni?

Jag har problem med min tupp :(
Han har gjort det förut vid två tillfällen när han var åtskild från dom ruvande hönorna och bara gick med en under 2 veckor. Nu är hönorna tillbaka med kycklingarna och det har fungerat så himla bra fram tills nu på morgonen när jag skulle släppa ut dom och han flög på mig gång på gång och vägrade backa. Tyvärr kan vi nog säga att han vann på sätt och vis då jag var tvungen att backa eftersom jag bara hade shorts och linne på mig. Gemensamt för alla gånger är att det har skett vid utsläppet. Får känslan av att han är så hormonstinn att han inte vet var han ska ta vägen.
Någon som har tips på hur man kan få ordning på honom? Jag vill inte behöva nacka honom men å andra sidan börjar det bli lite jobbigt att inte riktigt kunna lita på honom :cautious: och eftersom han går lös i trädgården så är det typ ett måste. Han är som tur är inte så stor stor då han är blandning mellan dv silke och dv koochin.
Inget roligt lynne att föra vidare i dina kycklingar. Det finns så många trevliga, bra tuppar som får hamna i grytan. Byt ut honom mot en sån så gör du en god gärning och får dessutom trevligare i hönshuset. Det finns en tjej i Dalarna som föder upp den blandningen du har på din tupp, se ut en ny hos henne och gör dig av med den du har tycker jag. Hon har urtrevliga höns, friska, fina och välskötta som få. Både friserade och släta. :) Se ut en först så blir det lättare att göra dig av med den du har.

Jag är HÖNSLÖS! För första gången sen jag tog hem mina första höns är jag nu utan. Inte en enda höna kvar. Det känns lite konstigt.

Morgonen har gått åt till att tömma hönshuset och spola av det, nu ska jag skrubba och när det har torkat ska jag måla och reparera luckan. Därefter ska ny inredning in och sen är jag redo att ta hem hönsen som ska bli min nya genbank. På måndag hämtar jag dom. :bump:

EmmaW - jag tycker nog inte du ska byta ut honom om han inte blir värre än sådär. En temperamentsfull tupp är oftast bra på att beskydda sin flock. Min första tupp, den röde Mats, attackerade mig en gång då jag spikade i hönshuset för han trodde väl att bang-bang var farligt... Och han hatade svarta gummistövlar så jag antar att en gubbe som brukade ha det inte varit så snäll mot honom. Men en gång hade en hönsvakt med sig sin unghund och hon slarvade med att stänga fållan så den kom in och gick till attack mot en höna. Mats rök på henne direkt! Hunden bet honom i stjärten så att han förlorade några stolta fjädrar, men blev hackad på nosen och lärde sig läxan! Min nuvarande är vacker och snäll men tyvärr rätt lättskrämd och mesig så jag överväger att byta ut honom bara för det.

Jag kommer inte ta bort honom om det bara stannar vid det här. En aggressiv tupp skulle jag inte behålla men jag upplever att det har lite med förvirringen och vaktandet kring dom små att göra och bara när dom är inne, inte ute då jag kan hantera dom utan problem.
I går kväll när jag räkna in dom små i hönshuset så pickade han mig 2 gånger i huvudet när jag hanterade dom små varpå jag röt i åt honom och då lade han av. Jag kanske är blödig men jag tycker att även tuppar ska få samma chans som andra djur att rätta till beteende med lite fostran än att bli nackade så fort dom inte sitter snälla med en gloria på huvudet oavsett vad. Dom är ju också djur och alla kan vi bli lite obalanserade ibland ;)

Kan man inte ordna att man öppnar hönsluckan med en vajer såvitt du inte står så nära då han går ut?

Har märkt på våra tupp att han tuffat till sig lite nu. Går mot en vid utsläpp och då man hämtar ägg osv. Inget flaxande man han blänger :nailbiting:.
Hade flera knäppa tuppar då jag var liten och är nog lite rädd fortfarande.
Kanske är mycket hormoner nu i juni?
Jag öppnar luckan ut inifrån så det går inte. Men nu öppnar jag snabbt och sen slänger jag ut en näve gott utanför och går därifrån och det verkar fungera. :)
Jag förstår din känsla, jag är också lite rädd för arga tuppar sen vi hade en stor riktigt aggressiv i stallet när jag var liten. Det gjorde att jag först och främst valde små höns då jag upplever dom stora lite läskiga och det tog ett tag innan jag ville prova med tupp men så träffade jag den här tuppen och då smälte jag :)

Åkte inte på marknaden idag, så himla varmt å ville inte koka hönsen i bilen på vägen hem.
Hämtar en tupp och 4 höns i morgon :)

Kycklingarna min höna ruvat fram är jättesöta. Idag va hon ute ut redet när jag tittade till henne så jag tog bort äggskalen. Låg 4 okläckta ägg kvar men de pep om de så jag väntar å ser om de tittar ut några flera.

Mina kycklingar, som nu är riktigt stora, har äntligen accepterat att bo i "hönshuset" och själv gå in på kvällen :) . Ett klart misstag att ordna en egen liten lya för dem och hönan när de var små, för det har inte varit lätt att få in dem sen när de skulle byta bostad.

Nu behöver jag lite hjälp, jag har beslutsångest. Jag har två alternativ när jag ska köpa mina nya höns. Hjälp mig att välja.

Alt 1. En 1-årig svart höna med ca 10 kycklingar, osorterade. Alla är svarta med tecken förutom 3 st som är i grå, brun och vit.

Alt 2. 10 ungdomar kläckta i år. Det är 4 hönor varav 2 svarta(ev m tecken) och 2 i vit o brun, och 6 tuppar varav 4 svarta med tecken, en brun och två med mkt vitt.

Hönan med kycklingar är ju osäker, vet ej hur många hönor det blir eller i vilka färger. Det kan ju bli 3 svarta hönor och resten tuppar. Men ännu finns det hopp att det kan bli hönor av de som inte är svarta, de är ca 4 veckor. Men då blir det ju en svart tupp. Det kan ju också bli fler hönor.

Ungdomsgruppen är jättefin, finns ett par riktigt snygga tuppar och en höna som är så himla fin. Men då får jag ingen grå, som det finns en av i kycklinggruppen, dock vet vi inte vilket kön det är på den än.

Överskottstuppar är inget problem, jag slaktar dem i höst. Jag behöver egentligen bara 4 hönor till att börja med, behöver inte ha en stor grupp. Och jag betalar samma pris för båda grupperna så det är bara en fråga om vilken jag vill ha. Vilken hade ni valt?

Nu behöver jag lite hjälp, jag har beslutsångest. Jag har två alternativ när jag ska köpa mina nya höns. Hjälp mig att välja.

Alt 1. En 1-årig svart höna med ca 10 kycklingar, osorterade. Alla är svarta med tecken förutom 3 st som är i grå, brun och vit.

Alt 2. 10 ungdomar kläckta i år. Det är 4 hönor varav 2 svarta(ev m tecken) och 2 i vit o brun, och 6 tuppar varav 4 svarta med tecken, en brun och två med mkt vitt.

Hönan med kycklingar är ju osäker, vet ej hur många hönor det blir eller i vilka färger. Det kan ju bli 3 svarta hönor och resten tuppar. Men ännu finns det hopp att det kan bli hönor av de som inte är svarta, de är ca 4 veckor. Men då blir det ju en svart tupp. Det kan ju också bli fler hönor.

Ungdomsgruppen är jättefin, finns ett par riktigt snygga tuppar och en höna som är så himla fin. Men då får jag ingen grå, som det finns en av i kycklinggruppen, dock vet vi inte vilket kön det är på den än.

Överskottstuppar är inget problem, jag slaktar dem i höst. Jag behöver egentligen bara 4 hönor till att börja med, behöver inte ha en stor grupp. Och jag betalar samma pris för båda grupperna så det är bara en fråga om vilken jag vill ha. Vilken hade ni valt?
Svårt val, du får inte med någon tupp om du tar hönan med kycklingarna?

Var bra "sur" i morse, fick sms tidigt att "sambon glömde låsa in hönsen igår så räven tog dem" jaha utan höns igen jag som struntade i marknaden pga den gruppen!

Svarade på en annons på blocket. Åkte dit och fick med mig höns hem! Glad igen. 2 blandras orpington/silke, en faverolle dottern döpt till Blomman och en ung Brahma. Tuppen fick gå ut till dem å de verkar väldigt nöjda allihopa :)

Svårt val, du får inte med någon tupp om du tar hönan med kycklingarna?
Det finns en vuxen tupp men han är inte så bra i typen så isf blir det ungtupp kläckt i år. Men nu efter lite funderande känns det bäst att ta tonåringarna för då är alla i samma ålder, jag vet vad jag får och det blir en bra start.

Nu är man som ett barn på julafton. Min första erfarenhet av bjurholmshöns är att dom är sociala, nyfikna, trygga och ganska lugna faktiskt. När jag kom dit kom en höna springandes i full kareta för att kolla vad vi gjorde. :love: Och mina tonåringar är över förväntan.

11292657_10203917347244252_1759657738_n.jpg

11120598_10203917347284253_2026673577_n.jpg

11292796_10203917347684263_1239684733_n.jpg

11292924_10203917357324504_930851452_n.jpg

11358747_10203917359364555_667631898_n.jpg

11328810_10203917357764515_1105063358_n.jpg

Nu är man som ett barn på julafton. Min första erfarenhet av bjurholmshöns är att dom är sociala, nyfikna, trygga och ganska lugna faktiskt. När jag kom dit kom en höna springandes i full kareta för att kolla vad vi gjorde. :love: Och mina tonåringar är över förväntan.

11292657_10203917347244252_1759657738_n.jpg

11120598_10203917347284253_2026673577_n.jpg

11292796_10203917347684263_1239684733_n.jpg

11292924_10203917357324504_930851452_n.jpg

11358747_10203917359364555_667631898_n.jpg

11328810_10203917357764515_1105063358_n.jpg
Åh, vilka raringar! :love:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 310
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar