Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har tyvärr ingen aning... men vill bara säga att de är JÄTTEFINA!!! :-)
Här är de :-)
Den gråe i mitten är jag 100% säker är en tupp. Tydlig kam och större slör/haklappar än de på sidan. Vad är det för ras? Hönsen hade jag gissat hedemora, men tuppen ser inte sån ut?
Det är inte alltid så lätt att se i den åldern men några klara tuppar kan man ofta hitta. En del raser är tydligare än andra också. De som har tydlig röd färg på kam och slör i den åldern är tuppar, hönor får färg på kam och slör först vid könsmognaden.
Här är de :-)
Mitten tydlig tupp.
Något med den längst till vänster gör att det känns som en tupp men det finns inget direkt att ta på.
Men de trycker väl kloakerna mot varandra? Hur får han in spermierna i hönan annars? (Så har jag alltid tänkt att det vart i.a.f.)
Men de trycker väl kloakerna mot varandra? Hur får han in spermierna i hönan annars? (Så har jag alltid tänkt att det vart i.a.f.)
Hej allihopa!
Jag har 6st kycklingar på 7v, och undrar hur man ser om det är tupp eller höna? Detta är mina första, så är inte så haj på detta Någon som vet?
Nu piper det hos hönan här hemma! Ska bli spännande å se hur många det blir. När vet man att alla "kläckt klart" så man kan ta bort skal och okläckta ägg? Eller fixar hon de själv?
Hon är ju inte så jätte tam så vill inte bråka för mkt med henne.
Men sen är de bara tråkigheter. För i förrgår när jag kvällskissa ena hunden var de röj i hönsgården. Fan räven! Varför skäller inte hundarna ute som idioter?
Men hittar ju ena hunden som klättrat ur sin hundgård och sen klättrat in till hönsen å bitit ihjäl en, en fick vi avliva å tuppen lyckades fly men tror höken tagit honom.
Har 10/12 befruktade i kläckaren oxå. (Blomme och Orpington)
Blir hönsmarknad på lördag. Hoppas på å hitta värpande hönor å en tupp. Nån som har tips på vad man ska kolla på eller lämpliga raser?
Om du kan tänka dig en Hedemoratupp istället har jag så du kan få en.Nu piper det hos hönan här hemma! Ska bli spännande å se hur många det blir. När vet man att alla "kläckt klart" så man kan ta bort skal och okläckta ägg? Eller fixar hon de själv?
Hon är ju inte så jätte tam så vill inte bråka för mkt med henne.
Men sen är de bara tråkigheter. För i förrgår när jag kvällskissa ena hunden var de röj i hönsgården. Fan räven! Varför skäller inte hundarna ute som idioter?
Men hittar ju ena hunden som klättrat ur sin hundgård och sen klättrat in till hönsen å bitit ihjäl en, en fick vi avliva å tuppen lyckades fly men tror höken tagit honom.
Har 10/12 befruktade i kläckaren oxå. (Blomme och Orpington)
Blir hönsmarknad på lördag. Hoppas på å hitta värpande hönor å en tupp. Nån som har tips på vad man ska kolla på eller lämpliga raser?
Vet du när hon la sig att ruva? Det tar exakt tre veckor - 21 dygn. Är äggen äldre än 23 dygn så ger jag dom till skatorna. Tjatat om det förr här, men hönorna brukar hellre passa dom små än ruva klart yngre ägg.
Du skriver att du har blomme. Kolla på genbankens hemsida om det finns någon stilig tupp till salu. Än fast du inte har genbank så kan du säkert få köpa för tuppar brukar det bli för många av. www.kackel.se heter hemsidan.
Om du kan tänka dig en Hedemoratupp istället har jag så du kan få en.
Låt äggen vara tills hon själv lämnar redet, det kan ta nån dag innan alla kläcks och så länge hon ligger kan fler hinna kläckas. När hon lämnar redet kan du ta bort de okläckta.Vet inte exakt tyvärr. Men de piper förfullt och igårkväll va ingen kläckt. Jag låter henne ligga imorgon oxå innan jag tar bort resten.
Har blomme i kläckaren, så de dröjer ju innan de värper. Ska ju ha tur att få höns oxå!
De är 4 månader de äldsta så de har inte hunnit göra så mycket väsen av sig ännu, men de är alla väldigt snälla mot höns och folk, inga aggressioner än så länge. Finns i blandade färger. Du får höra av dig om du inte hittar något intressantare i helgen. Kommer behöva nacka några snart och ger hellre bort en om den får leva.Är han snäll å duktig? Våran förra tupp va jättesnäll med hönsen (och oss) men lite mesig. Fick han å 3 blandrashöns av en kompis. Tanken var ju att byta ut dem när de i kläckaren börjat värpa men så blev de visst inte
Hoppas att hitta en grupp som funkar på marknaden på lördag.