Hönstråden 2015

11407015_10207397583084296_690754513514351361_n.jpg
11200811_10207397584284326_8180518308379866068_n.jpg
11426508_10207397587084396_8141145772046181003_n.jpg

Här är de :-)

Jag har nu varit i kontakt med Miljökontoret på kommunen, där man ansöker om tillstånd för att ha mer än 5 hönor resp för tupp. Han jag pratade med såg på en karta var vårt hus ligger och konstaterade att läget är det mest lämpade för hönshållning i detta område - så han trodde inte att det skulle vara något problem att få tillstånd vare sig för tupp eller för fler hönor! Så nu ska jag börja med en ansökan - vilket dock inte verkar vara det allra enklaste... Det är nämligen precis samma ansökningsförfarande för detta som för tillstånd att skaffa en besättning mjölkkor eller en stor grisfarm - så jag måste bl a skaffa skalenliga ritningar över "stallbyggnaden", redogöra för varifrån vatten till djuren ska tas och hur vattningen ska skötas, hur gödselhanteringen ska se ut o s v. Jag frågade om det inte möjligen fanns något förenklat förfarande för "en sjätte höna och en tupp" - men det gjorde det inte... Men eftersom det varit mycket skriverier om en familj här i stan som tvingades "avskaffa" sin tupp här om året så trodde jag det skulle vara VÄLDIGT svårt att få tillstånd - och så lät det ju faktiskt ändå inte!

Får vi tillståndet från kommunen så blir nästa steg att ansöka om att bli genbank - ytterligare ett spänningsmoment för jag har verkligen ingen aning om hur svårt det kan vara att bli godkänd.

Det har föresten visat sig att en av min lillasysters bästa kompisar har TVÅ kollegor som båda har Bjurholmshönor! Så när vi åker ner till Umeå om några veckor hoppas jag få göra "studiebesök" i alla fall hos en av dem! Min man är fortfarande lite skeptisk till det här med tupp... men jag hoppas han kommer på andra tankar när han fått se hur en en tupp kan interagera med sina hönor!

11407015_10207397583084296_690754513514351361_n.jpg
11200811_10207397584284326_8180518308379866068_n.jpg
11426508_10207397587084396_8141145772046181003_n.jpg

Här är de :-)
Det är inte alltid så lätt att se i den åldern men några klara tuppar kan man ofta hitta. En del raser är tydligare än andra också. De som har tydlig röd färg på kam och slör i den åldern är tuppar, hönor får färg på kam och slör först vid könsmognaden.

Den tvärrandiga är en tydlig tupp. Väl utvecklad kam och slör med mkt färg. I övrigt kan du fortfarande hoppas på hönor på alla dom andra. Men det kan ändras. När de blir äldre kan du även avläsa könet på fjäderdräkt och kroppsbyggnad. Tuppar börjar utveckla sadelbehäng tex. :)

Mitten tydlig tupp.
Hade höger varit min ras skulle jag sagt tydlig höna pga färgen men slören är lite för röd för att säga 100%säkert än.
Vänster svårt att säga. kan vara vilket som.
Något med den längst till vänster gör att det känns som en tupp men det finns inget direkt att ta på.
Är det blandraser? De är rätt olika på många sätt.
Studera deras beteende så borde du få en bättre bild av det hela. De som bröstar upp is gmot varandra och fajtas brukar vara tuppar. Tupparna har även en annan hållning.

Tack för svar alla!! Ja den rappade var den enda jag var rätt säker på!! Även den som är ljusast ser misstänkt ut (klart störst), men den grå-beige hade stjärtfjädrar redan när jag hämtade de, 5 dagar gamla, har det något med saken att göra?

Några är renrasiga Maran och några är korsningar med hörnor som lägger turkosa ägg fick jag höra! 3 har fjädrar på benen och fötterna... Hon jag köpte dem av sa att de med fjädrar på benen är renrasiga Maran, men när jag googlat så står det tvärtom?

Hej allihopa!
Jag har 6st kycklingar på 7v, och undrar hur man ser om det är tupp eller höna? Detta är mina första, så är inte så haj på detta :p Någon som vet?

Det är nog bara japanska experter som är riktigt säkra på det där med könsbestämning. Det är lättast att se i en kull med båda könen. Tuppkycklingarna har lite grövre ben, får kam tidigare och ibland om man studerar dom kan man se att dom är lite resligare. Dom brukar snart bli lite större än hönsen också men händer att någon liten tuppskrutt är sen i växten och utvecklingen.

Nu piper det hos hönan här hemma! Ska bli spännande å se hur många det blir. När vet man att alla "kläckt klart" så man kan ta bort skal och okläckta ägg? Eller fixar hon de själv?
Hon är ju inte så jätte tam så vill inte bråka för mkt med henne.

Men sen är de bara tråkigheter. För i förrgår när jag kvällskissa ena hunden var de röj i hönsgården. Fan räven! Varför skäller inte hundarna ute som idioter?
Men hittar ju ena hunden som klättrat ur sin hundgård och sen klättrat in till hönsen å bitit ihjäl en, en fick vi avliva å tuppen lyckades fly men tror höken tagit honom.

Har 10/12 befruktade i kläckaren oxå. (Blomme och Orpington)

Blir hönsmarknad på lördag. Hoppas på å hitta värpande hönor å en tupp. Nån som har tips på vad man ska kolla på eller lämpliga raser?

Nu piper det hos hönan här hemma! Ska bli spännande å se hur många det blir. När vet man att alla "kläckt klart" så man kan ta bort skal och okläckta ägg? Eller fixar hon de själv?

Men sen är de bara tråkigheter. För i förrgår när jag kvällskissa ena hunden var de röj i hönsgården. Fan räven! Varför skäller inte hundarna ute som idioter?
Men hittar ju ena hunden som klättrat ur sin hundgård och sen klättrat in till hönsen å bitit ihjäl en, en fick vi avliva å tuppen lyckades fly men tror höken tagit honom.

Blir hönsmarknad på lördag. Hoppas på å hitta värpande hönor å en tupp. Nån som har tips på vad man ska kolla på eller lämpliga raser?

Vet du när hon la sig att ruva? Det tar exakt tre veckor - 21 dygn. Är äggen äldre än 23 dygn så ger jag dom till skatorna. Tjatat om det förr här, men hönorna brukar hellre passa dom små än ruva klart yngre ägg.

Du skriver att du har blomme. Kolla på genbankens hemsida om det finns någon stilig tupp till salu. Än fast du inte har genbank så kan du säkert få köpa för tuppar brukar det bli för många av. www.kackel.se heter hemsidan.

Om du kan tänka dig en Hedemoratupp istället har jag så du kan få en.

Vet du när hon la sig att ruva? Det tar exakt tre veckor - 21 dygn. Är äggen äldre än 23 dygn så ger jag dom till skatorna. Tjatat om det förr här, men hönorna brukar hellre passa dom små än ruva klart yngre ägg.

Du skriver att du har blomme. Kolla på genbankens hemsida om det finns någon stilig tupp till salu. Än fast du inte har genbank så kan du säkert få köpa för tuppar brukar det bli för många av. www.kackel.se heter hemsidan.

Vet inte exakt tyvärr. Men de piper förfullt och igårkväll va ingen kläckt. Jag låter henne ligga imorgon oxå innan jag tar bort resten.

Har blomme i kläckaren, så de dröjer ju innan de värper. Ska ju ha tur att få höns oxå!

Om du kan tänka dig en Hedemoratupp istället har jag så du kan få en.

Är han snäll å duktig? Våran förra tupp va jättesnäll med hönsen (och oss) men lite mesig. Fick han å 3 blandrashöns av en kompis. Tanken var ju att byta ut dem när de i kläckaren börjat värpa men så blev de visst inte
Hoppas att hitta en grupp som funkar på marknaden på lördag.

Vet inte exakt tyvärr. Men de piper förfullt och igårkväll va ingen kläckt. Jag låter henne ligga imorgon oxå innan jag tar bort resten.

Har blomme i kläckaren, så de dröjer ju innan de värper. Ska ju ha tur att få höns oxå!
Låt äggen vara tills hon själv lämnar redet, det kan ta nån dag innan alla kläcks och så länge hon ligger kan fler hinna kläckas. När hon lämnar redet kan du ta bort de okläckta.

Är han snäll å duktig? Våran förra tupp va jättesnäll med hönsen (och oss) men lite mesig. Fick han å 3 blandrashöns av en kompis. Tanken var ju att byta ut dem när de i kläckaren börjat värpa men så blev de visst inte
Hoppas att hitta en grupp som funkar på marknaden på lördag.
De är 4 månader de äldsta så de har inte hunnit göra så mycket väsen av sig ännu, men de är alla väldigt snälla mot höns och folk, inga aggressioner än så länge. Finns i blandade färger. Du får höra av dig om du inte hittar något intressantare i helgen. Kommer behöva nacka några snart och ger hellre bort en om den får leva.

Jag har problem med min tupp :(
Han har gjort det förut vid två tillfällen när han var åtskild från dom ruvande hönorna och bara gick med en under 2 veckor. Nu är hönorna tillbaka med kycklingarna och det har fungerat så himla bra fram tills nu på morgonen när jag skulle släppa ut dom och han flög på mig gång på gång och vägrade backa. Tyvärr kan vi nog säga att han vann på sätt och vis då jag var tvungen att backa eftersom jag bara hade shorts och linne på mig. Gemensamt för alla gånger är att det har skett vid utsläppet. Får känslan av att han är så hormonstinn att han inte vet var han ska ta vägen.
Någon som har tips på hur man kan få ordning på honom? Jag vill inte behöva nacka honom men å andra sidan börjar det bli lite jobbigt att inte riktigt kunna lita på honom :cautious: och eftersom han går lös i trädgården så är det typ ett måste. Han är som tur är inte så stor stor då han är blandning mellan dv silke och dv koochin.

Fös honom med sopborste. Sen kan jag nog tycka att om han gör det för att försvara sina små så kanske det kan vara ok så länge det är i anslutning till hönsgården.

Det var väl lite så jag tänkte med. Jag har inte planerat att ruva fram fler små så jag hoppas det är allt kring det som gör att han attackerar.
Smart med sopborsten. Ska se om det går bättre då.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 310
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Julklappar 2024!