Var får du tag på dem?Bjurholmshöns, en lantrashöna. Finns mer info på kackel.se.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var får du tag på dem?Bjurholmshöns, en lantrashöna. Finns mer info på kackel.se.
Bjurholmshöns, en lantrashöna. Finns mer info på kackel.se.
Tyvärr får Bjurholmshöns i nuläget endast hållas av genbanker. Detta för att respektera den ursprungliga ägarens önskemål men också för att skydda rasen såklart. Den är starkt hotad och alla djur som säljs måste säljas via genbanksansvarig Jonas Nordlund, man får inte sälja några djur på egen hand. Han bestämmer vem som får köpa och från vilken genbank. Det är lång väntetid ibland och man kan inte välja och vraka, de flesta genbanker finns i norrland och man får det man får av genbanken, det är sällan så att man får välja fritt. Jag anmälde intresse redan förra vintern, men avvaktade sen när det var kläckning av olika omständigheter. Nu i vintras hörde jag av mig igen och när det började kläckas nu i vår ringde jag och pratade med Jonas. Då hade han fått en rekommendation om mig av en genbank och jag blev ihopparad med den genbanken och får alltså köpa höns från den i sommar och bli genbank åt rasen nu.Nu har jag läst om dem - igen - minns att jag läste om dem i samband med att de upptäcktes också. För mig som både är från Västerbotten och dessutom gillar Hedemora höns känns denna ras OERHÖRT tilltalande! (Läser att de påminner en hel del om Hedemorahöns.) Om man dessutom kan hjälpa till att bevara en gammal lantras som man fram till 2011 trodde var utrotad så är det ju en extra bonus! Vi får inte ha tupp där vi bor så att vara genbank blir tyvärr inte aktuellt för mig... Men om det - som jag hoppas - blir åretrunthöns istället för bara sommarhöns för oss framöver så vore det definitivt extra kul om det kunde bli Bjurholmare!!!
Vi har köcklingar nu! Sist jag hörde något hade 3 stycken kläckts. Går det redan i så här tidigt stadie se kön? Eller är det kanske fel rasblandning för det. Det är med säkerhet djungelhönsblandningar i alla fall, sussexäggen har inte kläckts sist jag var där.
Ja jag tror att bjurholmshönan kommer att överleva, det finns nog egentligen andra raser som har mer osäker framtid som tex svarthönsen. Konstigt med tanke på att Ayam Cemani blivit så populär - som både värper sämre och är mindre härdig.Om Tinitlar skrivit bjurholmshöns så hade jag förstått men hon skrev ju bjurisar och rasen är inte så vanlig än. Jag tror det kommer att gå bra att rädda den. Hedemorahönsen härstammar ju också från en enda besättning och nu finns över 1100 reggade och oräkneliga som inte är det. Jag har hedemorahöns-genbank och bidrar på så vis.
Sen jag skaffade mina Gotlandshöns så har den rasen ökat till nästan det dubbla. Jag tror det är viktigt att man har drivande genbanker som försöker marknadsföra lantrashönan till omgivningen. Det är också viktigt att man inte envisas med att mraknadsföra enbart sin egen ras utan kanske nämna de lite ovanligare så att de har större chans att få fler bevarare. Tyvärr är det mågna som fastnar i att försöka sprida sin egen icke hotade lantras och marknadsför den hårt när personen kanske egentligen skulle passa bättre med tex svarthönan.Ja jag tror att bjurholmshönan kommer att överleva, det finns nog egentligen andra raser som har mer osäker framtid som tex svarthönsen. Konstigt med tanke på att Ayam Cemani blivit så populär - som både värper sämre och är mindre härdig.
Tyvärr får Bjurholmshöns i nuläget endast hållas av genbanker. Detta för att respektera den ursprungliga ägarens önskemål men också för att skydda rasen såklart. Den är starkt hotad och alla djur som säljs måste säljas via genbanksansvarig Jonas Nordlund, man får inte sälja några djur på egen hand. Han bestämmer vem som får köpa och från vilken genbank. Det är lång väntetid ibland och man kan inte välja och vraka, de flesta genbanker finns i norrland och man får det man får av genbanken, det är sällan så att man får välja fritt. Jag anmälde intresse redan förra vintern, men avvaktade sen när det var kläckning av olika omständigheter. Nu i vintras hörde jag av mig igen och när det började kläckas nu i vår ringde jag och pratade med Jonas. Då hade han fått en rekommendation om mig av en genbank och jag blev ihopparad med den genbanken och får alltså köpa höns från den i sommar och bli genbank åt rasen nu.
Sen jag skaffade mina Gotlandshöns så har den rasen ökat till nästan det dubbla.
sent 2008 eller första halvan 2009. Troligen är det altså 2007 års siffror.Hur lång tidsperiod handlar det om?
Det där med att gå lösa är en rekomendation. Mina bor i hönsgård om än stor sådan. Ibland på kvällarna kan jag släppa lös dem helt men det blir bara ett par timmar då och då. På gården finns andra höns som inte är mina så de måste vara instängda för att mina ska kunna gå fritt (ja genbanken vet om att den andra rasen finns).Om man är genbanksansluten så får man endast ha en hönsras pga man är hemskt rädd för blandraser och det gör det väl lite mindre populärt att gå med i genbanken tror jag. Dom rekomenderar att man ska låta dom gå lösa för att bevara alla sina instinkter men då är ju risken för rovdjur och lösspringande hundar stor. Har man en hotad ras så tycker jag nog inte att man ska låta dom gå lösa, i alla fall inte utan att man är ute tillsammans med dom. Jag har mina i en ganska stor elnätshage och det är en kompromiss.
Ja så kan du göra. För att bli genbank måste du först kontakta Jonas och anmäla intresse. Sen måste du bli godkänd att få köpa rasen - du måste kunna ha genbank för att få köpa - sen när du fått köpa dina höns skriver du på avtal för genbank. Jag tycker att du ska ansöka om tillstånd för tupp först från kommunen. Så vet du att du kan ha genbank innan du ansöker om det hos Jonas. Du bor ju i rätt regioner också.Aha - tack för info! Då får jag kanske överväga tupp i alla fall - för att kunna bli genbank! Kan ju börja att ansöka om att få bli genbank och sedan söka tillståndet från kommunen för att ha tupp om jag blir godkänd. Jag bor i Norrbotten så här skulle ju hönor från Västerbotten passa mycket bra!
Annars får jag väl vänta några år och hoppas att rasen bedöms så pass stor/säkrad att man kan få köpa sådana hönor ändå. Eftersom jag tilltalas just av denna ras kommer jag ju självklart att behålla dem rasrena hur som helst.
Det där har jag aldrig hört. Jag har visserligen ingen tupp men ur de svarthönsägg som jag kläckt kycklingar (med två olika tuppar) blev alla hönor. Så jag vet inte jag. Det där varierar nog. Har inte hört att det ska vara större andel tuppar i kläck av svarthönsägg. Jag tror att det är bristen på variation som avskräcker folk. I övrigt är det helt klart min favoritras bland lantrashönsen. Bjurholmare har jag ingen erfarenhet av än.Jag har hört att svarthönsen får mycket tuppkycklingar, att det är ärftligt. Och att det är en orsak till att de är så få. Är ju samma med människor, i en del släkter så är det väldigt gott om pojkar. Sen är det inte alltid så många som ruvar som man kanske hade önskat sig. Om man är genbanksansluten så får man endast ha en hönsras pga man är hemskt rädd för blandraser och det gör det väl lite mindre populärt att gå med i genbanken tror jag. Dom rekomenderar att man ska låta dom gå lösa för att bevara alla sina instinkter men då är ju risken för rovdjur och lösspringande hundar stor. Har man en hotad ras så tycker jag nog inte att man ska låta dom gå lösa, i alla fall inte utan att man är ute tillsammans med dom. Jag har mina i en ganska stor elnätshage och det är en kompromiss.
Det där har jag aldrig hört. Jag har visserligen ingen tupp men ur de svarthönsägg som jag kläckt kycklingar (med två olika tuppar) blev alla hönor. Så jag vet inte jag. Det där varierar nog. Har inte hört att det ska vara större andel tuppar i kläck av svarthönsägg. Jag tror att det är bristen på variation som avskräcker folk. I övrigt är det helt klart min favoritras bland lantrashönsen. Bjurholmare har jag ingen erfarenhet av än.
Vad gäller frigående så anser jag att det är viktigt för att bevara rasernas instinkter och jag skulle aldrig själv ha höns i hönsgård om jag inte var tvungen till det av någon anledning. Det går åt några per år till rovdjur normalt sett, sen finns det ju mer eller mindre utsatta platser. Individer som är duktiga på att skydda sig eller fly undan rovdjur klarar sig bäst, varpå de sprider sina gener vidare och rasen behåller sin förmåga. Sen måste man inte ha dem frigående för att ha genbank. Men om möjligheten finns främjar det rasen.
Som sagt, det beror nog på vad man har för rovdjurstryck. En mink eller mård tar sig ju in även i en hönsgård. Som sagt, man förlorar alltid djur. Sålänge man håller liv i en tupp och några hönor bevarar man gener och det är det som är syftet. Jag tror inte att den som gång på gång förlorar hela flockar till rovdjur fortsätter att hålla sina höns frigående. Det är både kostsamt och tråkigt för den personen. Så det är ju inget att diskutera. Vad gäller oss som inte förlorar hela flockar till rovdjur så är det självklart att vi håller dem frigående om vi kan. Det främjar rasen, det skadar den inte.-Beror på vad slags rovdjur! Mink och mård tar oftast död på hela flocken, en räv eller grävling som inte blir störd kan också göra det än om det kanske inte är lika vanligt. Är det då en hotad ras så tycker jag inte man ska ta risken.
Precis. Mina svarthöns har flugit väldigt bra och deras avkommor med trots att de inte varit renrasiga.Just svarthöns är väl kända för att flyga väldigt bra också (för att vara hönsfåglar)? Om de inte sitter i ett låst utrymme så kan de ju komma undan vid rovdjursangrepp.
Det här har jag funderat på. Inte släppte man väl sina dyrbara höns lösa vind för våg i det gammla bondesamhället? Om en heltidsarbetande ska släppa lös sina höns så är de helt obevakade i sisådär 9-10 timmar. På gårdarna förr så rörde det sig ju folk i omgivningarna hela dagarna då de arbetade på gården.Dom rekomenderar att man ska låta dom gå lösa för att bevara alla sina instinkter men då är ju risken för rovdjur och lösspringande hundar stor. Har man en hotad ras så tycker jag nog inte att man ska låta dom gå lösa, i alla fall inte utan att man är ute tillsammans med dom. Jag har mina i en ganska stor elnätshage och det är en kompromiss.