Hönstråden 2015

@ EmmaW
@Zillen

Nu har jag bara erfarenhet från en kull men jag tror hönan uppskattar att få vara själv med sina kycklingar den första tiden, några veckor eller så. Särskilt om hon inte är högst i rang. Jag släppte ut min höna med kycklingar i trädgården redan efter några dagar och de första veckorna höll hon sig helt avskilt från övriga flocken. Nattetid bor de än så länge själv i ett eget litet hus.

Ett hugg från en vuxen höna eller tupp kan ta hårt på en liten kyckling dessutom.

Tack för svar @AndersB :)
Vi hade planerat att utöka hönshagen, så det får ta och bli så redan i helgen så småttingarna kan få komma ut och lufta sina vingar...
Hagen kommer då att bli delad så de får vara ifred från de andra ett tag till tills de har växt till sig lite :D

Hej, är ny här på forumet och lite nybörjare med höns, tänkte att jag kunde ge er en fråga ni verkar vara duktiga på det är med hönseri :)
Jag skaffade tre hönor och en tupp förra sommaren (Brahama) och nu har en av mina höns ruvat och lyckats kläcka fram 5 ljuvliga små bebisar. De såg dagen ljus i fredags och lördags.
Jag har hägnat av en liten del i hönshuset till den lilla familjen, hur länge skulle ni vänta med att släppa ihop kycklingarna med de andra vuxna?
Här delas det aldrig av, de får med övriga från start. De är en del av flocken och alla är vänliga mot dom. Risken för problem är större om de inte går med flocken från början.

Här delas det aldrig av, de får med övriga från start. De är en del av flocken och alla är vänliga mot dom. Risken för problem är större om de inte går med flocken från början.
Du kan nog ha rätt, jag kommer att låta hönan bestämma helt själv hur hon vill ha det med min nästa kull som kommer om en vecka om allt går som tänkt. Det fick på sätt och vis min första höna också göra iom. att de går fritt ute dagtid.

Efter lite diskussioner igår kväll och i morse bestämde vi att prova att släppa ihop dom och i förmiddags så gjorde vi det och det har gått jättebra, som den "hönsmamma" som jag är så har jag kollat dom säkert var tionde minut :D

Trodde höken tagit vår minsta höna, hittade henne inte och såg henne inte på 2 dagar.
I morse när jag släppte ut de andra 2 och tuppen kom hon gåendes och hängde med dem ett tag.
Och nu är hon borta igen!

Hon har alltid knallat för sig själv, lagt något ägg ibland i redet. De andra är väldigt duktiga.
Misstänker att hon kanske lagt ägg någonstans och ruvar.
Kommer hon imorgon, ska jag låsa in henne? Ska jag gå efter henne?

Tog tom på ena hunden en munkorg idag och gick igenom de värsta buskage/ogräs/höga gräs osv för å se om hon fanns där men vi hittade ingenting.

Inte så smart och ruva ute nu väl? Blir de inte kallt för äggen? Och vi har ju både rävar, hökar, ugglor osv här!
Om hon klarat sig ute så länge skulle jag låta henne vara. Äggen klarar sig under mamma alldeles förträffligt och har hon bara varit av förr att äta o dricka o bajsa så hinner dom inte kallna.
OM du ska ta in henne och äggen så lägg henne i en liten låda i mörker under några dagar så hon kommer till ro på äggen. Risken är ändå stor att hon kliver av tyvärr. Hon måste ha egen bur i vilket fall annars blir det kaos om dom andra hönorna ska greja med äggen.
Jag skulle chansat på att låta henne gå fritt och sen tagit en hink och fångat höna o pycklisar när dom kommit fram - det hörs ganska väl den dag hon bestämt sig för att gå ut med barnen från redet. Ett evigt kluckande.

Våra hönepönor har fått gå ut i trädgården idag :), hunden hade koll på dem så att de inte gick för långt och katten såg väldigt oskyldig ut (men så fort man tittade bort så smög hon runt och lurade på hönsen).

Var bara ett par som vågade gå ut ordentligt, och se sprang runt i hagen och kluckade. hunden vallade in dem då de gick för långt bort ^_^, hon är väldigt förtjust i sina hönor, jagade bort räven igår kväll också :)

Vi väntar kycklingar! Blandraser rakt av (med chans till renras), jag räknade det till drygt 25-30st. Det mesta är djungelhönsägg sen är det några ägg från sussex hönsen. Men det finns tre tuppar att välja på för damerna. En brahma blandras, en sussex och en sablepoot. Har inte lyst äggen men har kläckt (av misstag) några foster som hamnat i stekpannan (man får panikartat fiska upp de innan de blir ett med resten av det stekta).

Vi väntar kycklingar! Blandraser rakt av (med chans till renras), jag räknade det till drygt 25-30st. Det mesta är djungelhönsägg sen är det några ägg från sussex hönsen. Men det finns tre tuppar att välja på för damerna. En brahma blandras, en sussex och en sablepoot. Har inte lyst äggen men har kläckt (av misstag) några foster som hamnat i stekpannan (man får panikartat fiska upp de innan de blir ett med resten av det stekta).
"Har inte lyst äggen men har kläckt (av misstag) några foster som hamnat i stekpannan (man får panikartat fiska upp de innan de blir ett med resten av det stekta)."

Eeeeh....??:confused:
:yuck::yuck::yuck:

"Har inte lyst äggen men har kläckt (av misstag) några foster som hamnat i stekpannan (man får panikartat fiska upp de innan de blir ett med resten av det stekta)."

Eeeeh....??:confused:
:yuck::yuck::yuck:
Men du vet, spindeln. Inte så att man får fjädrar och hela kittet i pannan :p Mer en 1-2cm klump med blodkärl.

Min ruvhöna lämnade redet i morse, gissar att det blev något bråk mellan hönorna och äggen som precis var på väg att kläckas hade hunnit kylas av ganska ordentligt när jag kom dit. Lyckades jaga in hönan igen som lade sig och nu hör jag pipande så har jag tur klarade de sig. Håller tummarna för det åtminstone :up:

Skynda dig att stänga inte henne så att ingen kommer och stör igen. Hon klarar att vara instängd i redet med dom små tills alla är kläckta. Släpp ut henne en stund varje dag bara om hon verkligen vill. Du har väl sett till att dom små inte kan ta sig ut ur redet eller fastna eller så? Jag förlorade en liten pga den trillade ner i en smal springa mellan höbädden och dörren. Dom hoppar högre än man tror och dom kan till ex hoppa upp på mammas rygg då hon ligger och vidare därifrån...

Min rymmare är tillbaka, och jag har faktiskt stängt in henne med de andra. Hon var här utanför länge och det är för riskabelt att ha henne "i buskarna" vi har ju 2 hökar och dessutom rävar. Idag åkte bonden på åkern och sprutade (men vet inte med vad)

Där emot ligger en annan och ruvar! Hon ligger på 12 ägg. Jag testade att lysa såg inget i de 2 första (mörka) men sen en spindel i det 3e så då lät jag resten vara.
Den andra hönan och tuppen gick in till henne så nu har jag satt en gallergrind för luckan. Så hon har ganska gott om plats och fri tillgång på mat och vatten.

Läser man beskrivaren för kläckare kan äggen bara vara utanför i max 2 min! Hinner man lysa dem på den tiden?
Kan jag ta ut hönan och sätta henne i redet bredvid sen ta 1 ägg i taget och lysa och plocka bort de som de inte är nått i och så lyfta in henne igen?

Mitt hönshus är litet, med 3 reden som står på utsidan. Jag kommer bli tvungen att flytta henne e orolig att nån kyckling ramlar ner eller fastnar mellan rede-hönshuset.
Funderar på att bygga en låda med värmare i. Och så en liten hage till dem bredvid de andra.

Min rymmare är tillbaka, och jag har faktiskt stängt in henne med de andra. Hon var här utanför länge och det är för riskabelt att ha henne "i buskarna" vi har ju 2 hökar och dessutom rävar. Idag åkte bonden på åkern och sprutade (men vet inte med vad)

Där emot ligger en annan och ruvar! Hon ligger på 12 ägg. Jag testade att lysa såg inget i de 2 första (mörka) men sen en spindel i det 3e så då lät jag resten vara.
Den andra hönan och tuppen gick in till henne så nu har jag satt en gallergrind för luckan. Så hon har ganska gott om plats och fri tillgång på mat och vatten.

Läser man beskrivaren för kläckare kan äggen bara vara utanför i max 2 min! Hinner man lysa dem på den tiden?
Kan jag ta ut hönan och sätta henne i redet bredvid sen ta 1 ägg i taget och lysa och plocka bort de som de inte är nått i och så lyfta in henne igen?

Mitt hönshus är litet, med 3 reden som står på utsidan. Jag kommer bli tvungen att flytta henne e orolig att nån kyckling ramlar ner eller fastnar mellan rede-hönshuset.
Funderar på att bygga en låda med värmare i. Och så en liten hage till dem bredvid de andra.
Se bara till så att hönan inte har någon möjlighet att tränga sig igenom i något hörn, risken är då att hon inte kommer in till äggen igen, jag gjorde den missen och tappade en hel kull :(

Mina hönor har lämnat äggen ganska långa stunder i början så jag kan inte tänka mig att tiden utanför kläckaren är särskilt kritisk.

11 st duniga små pip kom fram i morse :) bara en som inte klarade ta sig ut.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar