Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ha ha så söta ^_^ mina höns är inte lika glada i mig, de är inte rädda men de är väldigt misstänksamma mot mig sen jag tvingade dem att gå ut .Jag har nog skämt bort mina kycklingar lite för mycket, det börjar nästan bli lite enerverande att inte kunna visa sig utan att alla kommer springande
Släpper ut dem på morgonen och hämtar ägg, släpper in dem på kvällen och ger mat och vatten. Är typ det enda .Vad sugen på höns jag blir när jag läser! - det enda som egentligen hindrar är att jag känner att man ska ha tid och att hitta ett bra utrymme till hönorna - plus att jag helst vill ha en lite mer tystlåten tupp - konstigt nog har alla "tomma" förråd snabbt blivit fulla Hur mycket tid skulle ni säga att ni lägger på era hönor? Ser gärna mer bilder på era hönshus - var ni byggt dem och hur.
Släpper ut dem på morgonen och hämtar ägg, släpper in dem på kvällen och ger mat och vatten. Är typ det enda .
Krattar ihop bajset i en hög under sittpinnarna då jag fodrar och Mockar ut det när det är en tillräckligt stor hög dvs en gång i veckan ungefär. Våra går in självmant på kvällen, stänger till dem vid 10-11.Men viss städning måste det väl vara oxå? lär de sig rutinerna snabbt så de vill komma in eller måste man jaga dem? om man har dem frigående - jag antar att så länge de håller sig friska är det inte så mycket jobb Man behöver inte behandla/vaccinera eller annat i förebyggande för att hålla dem friska?
Krattar ihop bajset i en hög under sittpinnarna då jag fodrar och Mockar ut det när det är en tillräckligt stor hög dvs en gång i veckan ungefär. Våra går in självmant på kvällen, stänger till dem vid 10-11.
Vaccinationer osv har jag verkligen ingen koll på öht.
Men för att få dem att gå in på kvällen om man har de fritt ute så kan det vara bra att servera ngt extra gott vid den tiden .
ja. la märke till det idag då jag bara skulle ordna med hönsen lite snabbt innan jobb. lukten satte sig direkt i håret så fick duscha ändå . märker också på skorna man har med ute i hönshuset.ok Tack! sitter och funderar på om jag skulle kunna röja ut en av de tomma stallboxarna och be sambon såga ett hål genom väggen luktar det mycket i era hönshus?
Höns och hästar ihop är tyvärr inte så bra, som jag förstått är det främst vissa hönskvalster som hästar är känsliga mot.ok Tack! sitter och funderar på om jag skulle kunna röja ut en av de tomma stallboxarna och be sambon såga ett hål genom väggen luktar det mycket i era hönshus?
Höns och hästar ihop är tyvärr inte så bra, som jag förstått är det främst vissa hönskvalster som hästar är känsliga mot.
ok hur stort "säkerhetsavstånd" bör man ha mellan hästarna och hönsen? stallet står i dagens läge tomt då jag har hästarna på lösdrift strax utanför stallet. - har bara inne hästarna i stallet när jag gör iordning dem. och så har jag höförvaring. Grannstallet har höns - de har hästar oxå. Ev har jag en lite sämre underhållen förråd/fd bastu lite längre bort från både hus och stall - men då krävs det nog lite mer jobb för att få det iordning så att man kan ha höns där.
Kan man behandla hönsen för deras kvalster eller är det något de alltid har & kan leva med utan problem?
vet en häst som utvecklat allergi mot höns kvalster, och den bodde bara bredvid hönshuset (delade vägg) fick stor klåda varje vinter tills de kom på vad det var för ngt.Jag tror att det kan gå bra att ha höns i samma stall, vet faktiskt flera som har det, men rekommendationen från vet och andra är att inte ha det så det känns dumt att chansa. Utomhus har jag aldrig hört om någon risk. Höns är inte sp kräsna när det gäller skick, bara se till att det är rovdjurssäkert, jag hade besök två gånger förra året (första året med höns) av en iller/mård/mink som tog död på sammanlagt nio höns för mig.
Grattis! Vad jätteroligt och nu får du inte glömma bort att uppdatera oss hur det går med Bjurholmarna!Oj, hade visst glömt den här tråden.
Hemma hos oss är det nu 4 hönor och en tupp i huset bara. Ja och så några kycklingar, i morse var dom 4, vi får se hur många dom är i em. Min duktiga svarthöna ligger för första gången. Hennes syster låg 2 ggr förra sommaren men tyvärr försvann hon för en tid sen så jag misstänker att hon gick åt till nåt rovdjur.
MEN, nu har jag faktiskt äntligen bestämt mig och ordnat så att jag ska bli genbank åt Bjurholmshöns. Har kontakt med den genbank jag ska köpa av och fått ok från Jonas. Hon har 3 kullar redan tror jag så nu väntar vi bara på att de ska växa till sig lite så att hon vet vad hon ska spara och vad jag ska få. Ska bli väldigt roligt!
Min gjorde likadant och hon hade en gömma med ägg som hon börjat ruva. Jag spanade på henne och såg vart hon gick och hittade redet som jag med höna och allt satte i ett eget litet rovdjurssäkert "hönshus" på samma plats. Flyttar man äggen till en annan plats är det nog ganska stor risk att hönan går tillbaka till den ursprungliga platsen. Hönshuset gjorde jag av två plastbackar, en som fungerade som rede med hål för ingång och en likadan upp och ned ovanpå som tak.Trodde höken tagit vår minsta höna, hittade henne inte och såg henne inte på 2 dagar.
I morse när jag släppte ut de andra 2 och tuppen kom hon gåendes och hängde med dem ett tag.
Och nu är hon borta igen!
Hon har alltid knallat för sig själv, lagt något ägg ibland i redet. De andra är väldigt duktiga.
Misstänker att hon kanske lagt ägg någonstans och ruvar.
Kommer hon imorgon, ska jag låsa in henne? Ska jag gå efter henne?
Tog tom på ena hunden en munkorg idag och gick igenom de värsta buskage/ogräs/höga gräs osv för å se om hon fanns där men vi hittade ingenting.
Inte så smart och ruva ute nu väl? Blir de inte kallt för äggen? Och vi har ju både rävar, hökar, ugglor osv här!