Hönstråden 2015

Mina höns är födda förra året och jag köpte dem i vintras så ingen har fått kycklingar innan. Men nu har två lagt sig för att ruva :love: Sååå spännande! Jag har byggt in redena med kompostgaller så ruvhönorna får ligga i fred, och än så länge funkar det bra. Hoppas det ska gå vägen, iaf för en av hönorna.

Här är det ena. Hon ligger i en hundbur :D
11191403_1626828650895740_1470179400_n.jpg

Inte helt klart på bilden. Och såklart har de både mat och vatten innanför gallret :)

De växer fort de små liven och de är betydligt mindre frusna än vad jag trodde.

Däremot har min tupp lite kalkben. Någon som har erfarenhet att försöka behandla?

De växer fort de små liven och de är betydligt mindre frusna än vad jag trodde.

Däremot har min tupp lite kalkben. Någon som har erfarenhet att försöka behandla?
Fet salva som smörjs in ymnigt kan hjälpa, annars finns ju starkare grejer som Tenutex. Fet salva eller olja kväver krypen. Nu är det ju en tupp men man ska vara försiktig med ägg om man använder medel mot ohyra. Tyvärr finns det teorier om arvbarhet och rekommendationer att inte avla på höns med kalkben då de antas lättare bli angripna, jag har ingen aning om det stämmer.

[QUOTE

Däremot har min tupp lite kalkben. Någon som har erfarenhet att försöka behandla?[/QUOTE]

Tjärsalva funkar superbra. Hade en tupp som lyckats få riktigt fula ben i vintermörkret. Smörjde en gång ordentligt och det blev fint på någon vecka.

Hur gamla måste kycklingar vara innan man kan sätta in dem ensamma i hönsgården. Kan man sätta in nya kycklingar till en flock äldre hönor? Jag är lite köpsugen

Hur gamla måste kycklingar vara innan man kan sätta in dem ensamma i hönsgården. Kan man sätta in nya kycklingar till en flock äldre hönor? Jag är lite köpsugen
ålder vet jag inte men dom behöver vara så pass så dom kommer undan en tjurig höna. För stryk får dom i början. Det bästa är att ha dom i en egen avdelning precis bredvid de gamla så flockarna har koll på varandra ett tag. Små Pycklisar utan mamma kan man inte släppa in till gamla höns.

bild på hönshuset :). Foder tunnan ska byggas in och vatten tråget ska då stå ovanpå så att det är lättare att hålla rent det :). Vad tycks?
Bra konstruktioner - jag avundsjuk - men sittpinnarna ser väldigt klena ut - men det kanske bara ser så ut.

Bra konstruktioner - jag avundsjuk - men sittpinnarna ser väldigt klena ut - men det kanske bara ser så ut.
De är ca 3cm i diameter, och sen är de bara 1,2m långa så är inte jätte klent :). får byta ut dem om hönsen blir för tjocka ;), ska få hem en flock blomme ung höns snart.

redet är förresten med en avtagbar botten, så att man kan lyfta ur och tvätta vid behov :) kändes bättre än att ha nät i botten, så slipper man bajs och trasigt ägg gegga som rinner ut under redet.

De är ca 3cm i diameter, och sen är de bara 1,2m långa så är inte jätte klent :). får byta ut dem om hönsen blir för tjocka ;), ska få hem en flock blomme ung höns snart.

redet är förresten med en avtagbar botten, så att man kan lyfta ur och tvätta vid behov :) kändes bättre än att ha nät i botten, så slipper man bajs och trasigt ägg gegga som rinner ut under redet.
Det är inte hönsen tyngd som bestämmer tjockleken. 3 cm räcker knappt till dvärghöns, hönsens klor ska INTE nå runt pinnen och dom vilar sen hela sitt bröstben när dom sover. Till Blomme behöver du minst 5 cm - helst 7. Stora pippisar. Följden av smala pinnar blir att dom kan få deformerat bröstben och det är ju onödigt. Grova pinnar finns det massor i skogen.

Nu så har äldsta gänget flyttat ut till ett mindre, tillfälligt boende. De har sandbad, mat, vatten, sittpinnar som de kan klättra upp till om de inte kan flaxa upp, tjock spånbädd från stallet och värmelampa om de skulle bli frusna. Är rätt sugen på att släppa in minstingarna med, de är 3 veckor nu och de äldre är 6. Är de för små för att flytta ut? De kan ju värma sig under värmelampan, men de stora är kanske dumma mot dem?

Var på smådjursmarknad idag, skulle bara titta och få råd om olika raser och foder...

Kom hem med en hög blomme korsningar och en annan korsning :rofl:.
Så nu har vi höns! 6 hönor varav 3 är Blomme korsning, 3 annan korsning och en blomme korsnings tupp :love:.
De var väldigt lugna och fina på marknaden trots mycket stoj. Och då de kom hem så var de också väldigt lugna, bara att lyfta ur lådan och låta de ta in allt ^_^.

Problem nr1 är nu att vi köpt ung fågel foder, dessa är fullvuxna (glömde fråga om ålder såklart :banghead: ).
Problem nr 2 är att grinden och nätet längst ner i hagen inte är klara. Men det ska vi ta tag i direkt. ^_^
Får cykla till grannen och tigga lite foder, kör in och byter ut fodret i morgon sen :)

Var på smådjursmarknad idag, skulle bara titta och få råd om olika raser och foder...

Kom hem med en hög blomme korsningar och en annan korsning :rofl:.
Så nu har vi höns! 6 hönor varav 3 är Blomme korsning, 3 annan korsning och en blomme korsnings tupp :love:.
De var väldigt lugna och fina på marknaden trots mycket stoj. Och då de kom hem så var de också väldigt lugna, bara att lyfta ur lådan och låta de ta in allt ^_^.

Problem nr1 är nu att vi köpt ung fågel foder, dessa är fullvuxna (glömde fråga om ålder såklart :banghead: ).
Problem nr 2 är att grinden och nätet längst ner i hagen inte är klara. Men det ska vi ta tag i direkt. ^_^
Får cykla till grannen och tigga lite foder, kör in och byter ut fodret i morgon sen :)
Vi var också ute i helgen, på höns- och äggbytardag, och kom hem med en... kanin...:o:D:love:

Provar att lägga in en bild på en vaktelbebis
nyheter

Verkar lyckas! :)

Detta är Emy, 10 g tung! :love:

Hönsen har ni varit hos oss i 4 dagar.
dag ett så vägrade de äta ur foder tråget från golvet var dock ok. Så köpte en mindre foder automat modell som Står på golvet. De började picka direkt då jag satte ner den

De lägger ägg men inte i redet.. letar porslins ägg att lägga i redet så att poletten faller ner till slut.

De vill heller inte gå ut, sätter man dem i dörröppningen till hönsluckan så tar det en 5 min innan de vänder in igen.
det är lugna och fina hönor, även tuppen är snäll (feg dock). Han är tyvärr ingen skönsångare har vi fått erfara. är bara glad att vi byggde hönshuset så långt bort och inte i trädgården :rofl:

Hönsgården är färdig nu också, lite mer jord behövs bara. Fick mycket stuvbitar nät så blev att vi la under hela hönsgården.. inte min idé men räven får väldigt svårt att komma in nu :p.

Jag tröttnade på att ha bebbar inne i badrummet och aldrig, aldrig mer kommer jag ha kycklingar i vardagsrummet. Fy faen vad de skitar ner! :nailbiting: :yuck:

Nu är alla bebbar ute, huller om buller med de stora. Inga döda småttingar vad jag kan se och jag har en foderautomat åt de större och ett tråg åt de mindre, tråget fylls fyra ggr/dag och automaten fylls på varje morgon, då får de även rent vatten. Vilket slit för att få sig några hönor, jag förstår att de kostar då det minst är lika många tuppar som kläcks som höns.

Mina grannar ska få tupparna, jag har inte hjärta själv att äta upp dem, men hur ska jag kunna välja ut vilka som ska nackas och vilka som ska få leva senare i år? :cry:

Hönsen har ni varit hos oss i 4 dagar.
dag ett så vägrade de äta ur foder tråget från golvet var dock ok. Så köpte en mindre foder automat modell som Står på golvet. De började picka direkt då jag satte ner den

De lägger ägg men inte i redet.. letar porslins ägg att lägga i redet så att poletten faller ner till slut.

De vill heller inte gå ut, sätter man dem i dörröppningen till hönsluckan så tar det en 5 min innan de vänder in igen.
det är lugna och fina hönor, även tuppen är snäll (feg dock). Han är tyvärr ingen skönsångare har vi fått erfara. är bara glad att vi byggde hönshuset så långt bort och inte i trädgården :rofl:

Hönsgården är färdig nu också, lite mer jord behövs bara. Fick mycket stuvbitar nät så blev att vi la under hela hönsgården.. inte min idé men räven får väldigt svårt att komma in nu :p.

Envisa som synden är hönorna och reden är en central fråga som de kan tvista om hur länge som helst, det är en erfarenhet jag gjort :)

Min höna som ruvade 12 ägg tog igår kväll fel och lade sig i ett annat rede. Så typiskt, bara någon dag till kycklingarna skulle kläckas och alla ägg hade fullgångna (döda) kycklingar i sig när jag kollade imorse.

Frågan är nu om jag direkt kan låta henne ruva fram en ny kull, eller om det blir för hård ansträngning för henne?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar