Hönstråden 2015

21 bebbar i flyttlådan, under värmelampa och gosedjur. Två till, minst, kommer kläckas i natt, men hur gör ni med maten? De första som kläcktes kommer ju behöva foder i morgon em, men de som kläcks nu ska ju eg inte äta än, eller? De har fått nytt vatten ikväll och eftersom mitt sovrum ligger vägg i vägg så hörs de små kvittren väldigt bra in till mig, hoppas ingen dör under natten. :nailbiting:

-Det gör inget om de nykläckta får mat och vatten med en gång. Jag tror du vet hur man ska göra, men jag berättar ändå hur jag brukar göra. Jag tvättar lite grovt grus och lägger det på ett stort blomfat och häller på lite vatten så att dom kan gå där och dricka mellan stenarna. Blir snart smutsigt men då får man tvätta fat o grus... Och så finhackar jag lite havregyn och vanligt gräs och blandar med vatten så att det blir en lättäten gröt. Och så får dom undulatfrön - undulatfrön är alldeles lagom små för nya kycklingar! Och in med en jordkoka så att dom äter lite jord och får fin bakteriekultur i magen.

Nu har det kläckts 26 små dunbollar. :love: Nu måste jag bara lösa bostadsbristen, hittar inte min andra hundbur och en flyttlåda kommer vara för liten på nolltid.:cautious:

De sista två äggen som är kvar i kläckaren tror jag inte kommer kläckas, men jag ger dem till i morgon och sen stänger jag ner och slänger dem. Jag har försökt lysa men de är helt solida, inga genomslag och inga kvitter. :down: Resultatet blev dock över förväntan, visst hoppades jag att alla skulle kläckas men jag har ju även varit rädd att ingen alls skulle göra det eller att de skulle dö halvkläckta. :nailbiting:

Jag var upp till grannens hönshus för att se om det kunde var idé att flytta upp de större dit, men det gör bara ont i hjärtat att se var mina fina pippisar försvann spårlöst tidigare i höstas. :cry: Jag får helt enkelt inreda ett fågelrum på vinden och göra burar av kompostgaller och putsnät tills det blir varmare ute och jag fixat i ordning åt dem här hemma. Nu blir det hänglås på hönshuset, prata tyst om vad som finns och nåde den som är på min tomt och smyger! :rage:

Nu har det kläckts 26 små dunbollar. :love: Nu måste jag bara lösa bostadsbristen, hittar inte min andra hundbur och en flyttlåda kommer vara för liten på nolltid.:cautious:

De sista två äggen som är kvar i kläckaren tror jag inte kommer kläckas, men jag ger dem till i morgon och sen stänger jag ner och slänger dem. Jag har försökt lysa men de är helt solida, inga genomslag och inga kvitter. :down: Resultatet blev dock över förväntan, visst hoppades jag att alla skulle kläckas men jag har ju även varit rädd att ingen alls skulle göra det eller att de skulle dö halvkläckta. :nailbiting:

Jag var upp till grannens hönshus för att se om det kunde var idé att flytta upp de större dit, men det gör bara ont i hjärtat att se var mina fina pippisar försvann spårlöst tidigare i höstas. :cry: Jag får helt enkelt inreda ett fågelrum på vinden och göra burar av kompostgaller och putsnät tills det blir varmare ute och jag fixat i ordning åt dem här hemma. Nu blir det hänglås på hönshuset, prata tyst om vad som finns och nåde den som är på min tomt och smyger! :rage:

Min svärmor höll på att bli av med ett par höns för ett tag sen, då var där en som smög in via stalldörren på baksidan och försökte plocka med sig ett par stycken. Tur så har svärmor en vaktkatt i stallet, om den inte gillar dig så kommer du inte därifrån med skinnet helt.. Katten höll som bäst på att klösa sönder den stackars grabben när svärfar skulle gå och natta alla djuren :laugh: Haha han skämdes duktigt när polise kom för att plocka upp honom, däckad av en två årig katt hona :rofl:

Min svärmor höll på att bli av med ett par höns för ett tag sen, då var där en som smög in via stalldörren på baksidan och försökte plocka med sig ett par stycken. Tur så har svärmor en vaktkatt i stallet, om den inte gillar dig så kommer du inte därifrån med skinnet helt.. Katten höll som bäst på att klösa sönder den stackars grabben när svärfar skulle gå och natta alla djuren :laugh: Haha han skämdes duktigt när polise kom för att plocka upp honom, däckad av en två årig katt hona :rofl:
Duktig kisse, hoppas hon fick en fin middag sen. :up:

Fick två fina ägg av mina hönor i dag :love: Första äggen från dom och jag är larvigt glad :D
Hönorna har gått med tupp fram tills dom kom hit i förrgår. Finns chansen att dom är befruktade ?

Hon skulle nog kunna ta bra betalt för avkommor från den katten, en sådan hade jag också velat ha :)

Höns bygget går framåt, målar invändigt nu och ska bygga sittpinnar. Höns boken jag har säger att det ska vara 35cm mellan vägg och första pinnen, sen 25 cm mellan varje pinne. Är det lagom mått?
Och har också hört att natur pinnar är de bästa, så har ett par slanor på 3-4 cm i diameter, är det för tjockt eller är det ok?

Och vad är bäst? Öppna reden (i form av häst krubbor), hus reden (3 väggar och tak), eller gemensamhets rede med 2 ingångar på långsidan alt en ingång på långsidan och en på kortsidan?

Faktiskt så fick hon ungar i höstas och dem är totala motsatsen till mamma, så fruktansvärt keliga och gulliga.. Måste nog komma efter pappan!:up:

Jag tror bestämt jag drabbats av den berömda fågelinfluensan :love: I dag kom vackra tuppen Pingu hit :heart
Korsning silke/dv kochin. Han är dessutom från samma ställe som hönorna så det var hög igenkänningsfaktor när dom släpptes ihop i dag :)

Höns bygget går framåt, målar invändigt nu och ska bygga sittpinnar. Höns boken jag har säger att det ska vara 35cm mellan vägg och första pinnen, sen 25 cm mellan varje pinne. Är det lagom mått?
Och har också hört att natur pinnar är de bästa, så har ett par slanor på 3-4 cm i diameter, är det för tjockt eller är det ok?

Och vad är bäst? Öppna reden (i form av häst krubbor), hus reden (3 väggar och tak), eller gemensamhets rede med 2 ingångar på långsidan alt en ingång på långsidan och en på kortsidan?
*tips*Det finns en jättebra sida om inredning på face om just inredning :)

Hon låg tyvärr inte mer än knappt ett dygn, frågan är om jag skall låta äggen ligga och hoppas hon lägger sig igen eller ta bort äggen? Synd att låta dem gå till spillo för de borde gå att äta utan problem.

Sånt liv jag haft idag, jag lät äggen ligga kvar och hönan lade sig igen vilket var kul men det tyckte inte två av de andra hönorna som ansåg att hon inte borde få ockupera redet. För att hon skulle få ligga ifred spärrade jag ingången och byggde inte mindre än tre nya reden men de föll inte två av hönsmadamerna i smaken trots att tuppen inspekterade och godkände. Sen passade de två ungtupparna på att försöka bilda sig en egen flock med den tredje av hönorna och ledartuppen fick springa och ta itu med revolutionsförsöket, under tiden lyckades en av hönorna bryta sig in till ruvhönan som började skrika så att jag minst trodde att någon var på väg att mista livet och så höll det på tills jag körde ut allihopa utom ruvhönan, från hönshuset och stängde ingången.

Så nu har jag bestämt att de två kvarvarande ungtupparna skall slaktas i helgen och förhoppningsvis blir det då mera lugn och tuppen kan koncentrera sig på att hålla pli på hönorna.

I den första kullen har nu de flesta ägg kläckts, jag lyfte på hönan och det var fullt med dunbollar under och en som precis höll på att ta sig ut men även ett okläckt ägg. Hönan verka inte vilja gå upp men hur länge kan hon ligga kvar för de som redan är kläcka får ju ingen mat?

I den första kullen har nu de flesta ägg kläckts, jag lyfte på hönan och det var fullt med dunbollar under och en som precis höll på att ta sig ut men även ett okläckt ägg. Hönan verka inte vilja gå upp men hur länge kan hon ligga kvar för de som redan är kläcka får ju ingen mat?
Vad jag läst klarar de sig på näringen från äggulan i ca två dygn utan mat, men hon kommer nog resa sig snart och överge de som inte kläckts då.

Nio stycken kycklingar kom fram idag. Här är en bild om någon vill se dunbollarna :)

17213103875_e50d25cba4_o.jpg

Misstänker att det är sex tuppar och bara fyra hönor av de jag köpte. :(
Hoppas det är en majoritet hönor av de jag kläckte. :)

Hittade en liten med ett helt igenkletat öga tidigare idag. :eek:
Plockade upp en lille och försökte fatta vad som var fel, hade den fått ögat skadat så det runnit ut och blandat sig med foder eller var det bajs? Fanns ögat kvar eller var det skadat? :nailbiting: Jag kunde ju inte stoppa den under kranen utan försökte först med fuktade fingrar pilla rent men övergick till en tops som jag sköljde upprepade gånger under kranen medan jag försiktigt pillade bort eftersom.

Efter ett tag tyckte jag mig få lite kladd på bomullen och oron ökade för att det skulle vara en tom ögonhåla under ögonlocket men jag fortsatte försiktigt tvätta för att se hur illa det var ställt. Rätt vad det var såg jag en liten glipa mellan ögonlocken och jag provade att mha topsen se om jag kunde öppna ögat på den.

När ögat gick att halvöppna lät jag stackaren komma ner igen till de andra och hämta andan lite och låta ögat vila. Jag tittade till den några gånger innan jag åkte till jobbet och sista gången tog jag upp den igen och den kunde då hålla ögat helt öppet även om det fanns lite, lite smuts kvar. :)

Jag hoppas den inte har skadat ögat och ska titta till den ikväll igen när jag kommer hem + fylla på mer mat och byta vattnet. Jösses vad de äter! :d

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA