Hönstråden 2015

-Jordkockor kan du i alla fall ta utan att vara rædd før smittor! Om jag skulle behøva lite skit så skulle jag hæmta hos någon som inte køpt nya høns på vældigt længe. Då behøver man inte vara rædda før ILT. Många har raser som inte ruvar sjælva och klæcker i klæckare, då ska ju dom små ut till flocken om ett tag i alla fall. Och du skadar det ju i alla fall inte att hæmta in lite skitigt strø från egna djur.

Jag har inga andra djur att ta ifrån och nej, när jag fick ILT så fick jag ju det av den som jag köpte hönsen av, han visste inte om att de hade smittan och efter jag larmat kollades flera besättningar upp och det fanns fler som hade smittan utan att känna till det. Hade jag inte köpt mer höns på annat håll hade vi aldrig vetat om att de var smittade, de nya dog nämligen. Jag lämnade in dem till SLU och sedan togs det prover på hönsen där det konstaterades att de hade ILT. De nya jag köpte var friska.

Kycklingarna får sand utifrån, jag tänker inte gräva upp jord och de ska inte ut i någon annan flock.

Jag vet det ær skumt med virusar. Min allra førsta lilla grupp var på en tupp o tre høns, då ca 3 tre månader unga kycklingar. En liten høna blev førlamad i ett ben och då ringde jag uppfødaren, jo dom hade haft några fall av marek. Den lilla var det bara att nacka, tyværr finns ju inget bot. Tiden gick och fem år senare fick jag æntligen egna naturruvade kycklingar och en av dom blev också førlamad i ett ben - marek igen! Om ingen av de nya jag køpt hade viruset med sig så hade det alltså legat latent i fem år och gamla tuppen kan ha smittat någon av de nya hønsen innan han dog. Så ska jag sælja några så kommer jag ærligt att tala om att dom ær bærare av marek. Ændå håller jag fast vid att jag gett goda råd. Måga dunbollar dør ju før att det ær før sterilt och det ær ju inte heller bra.

Jag sällar mig till tråden för i dag har fem vackra damer flyttat hem till mig :love:
Jag skulle helst ha bara två, max tre men nu blev det fem eftersom dom såldes som grupp.

Jag vet det ær skumt med virusar. Min allra førsta lilla grupp var på en tupp o tre høns, då ca 3 tre månader unga kycklingar. En liten høna blev førlamad i ett ben och då ringde jag uppfødaren, jo dom hade haft några fall av marek. Den lilla var det bara att nacka, tyværr finns ju inget bot. Tiden gick och fem år senare fick jag æntligen egna naturruvade kycklingar och en av dom blev också førlamad i ett ben - marek igen! Om ingen av de nya jag køpt hade viruset med sig så hade det alltså legat latent i fem år och gamla tuppen kan ha smittat någon av de nya hønsen innan han dog. Så ska jag sælja några så kommer jag ærligt att tala om att dom ær bærare av marek. Ændå håller jag fast vid att jag gett goda råd. Måga dunbollar dør ju før att det ær før sterilt och det ær ju inte heller bra.
Det tråkiga med marek är att det blir du aldrig av med ... ILT är mer begränsat.

Det tråkiga med marek är att det blir du aldrig av med ... ILT är mer begränsat.

-Jag vet, det ær dærfør jag måste tala om det om jag ska sælja några. Jag har pratat med många om marek och tydligen ær det så att om en i en kycklngkull blir sjuk så blir de andra immuna. Det drabbar ett djur hær o ett dær och dærfør går det att leva med. De som blir sjuka får inte ont så avlivar man snabbt så hinner de åtminstone inte lida.

-Jag vet, det ær dærfør jag måste tala om det om jag ska sælja några. Jag har pratat med många om marek och tydligen ær det så att om en i en kycklngkull blir sjuk så blir de andra immuna. Det drabbar ett djur hær o ett dær och dærfør går det att leva med. De som blir sjuka får inte ont så avlivar man snabbt så hinner de åtminstone inte lida.
Flera än en kan bli sjuka, men de som överlever är som sagt immuna, men nästa kull kycklingar utsätts på nytt för smittan och det varierar hur många som blir sjuka.

NU börjar det hända grejer! :bump:

En liten har börjat kämpa sig ut, hört lite kvitter och när jag knackade så gungar hela ägget! :) :love: Ser ut att vara på gång i ett par andra med, men de är tysta och ligger stilla, men jag ser att de har knackat hål i skalet. Hoppas de inte dör där inne utan bara hämtar krafter. :eek:

Senast ändrad:
Nu har det kläckts tre småttingar, en gul och två mörka. Hoppas det kläcks fler i natt. :)
I morgon flyttar jag över de kläckta till en egen låda med värmelampa och vatten. :love:

Nu har det kläckts tre småttingar, en gul och två mörka. Hoppas det kläcks fler i natt. :)
I morgon flyttar jag över de kläckta till en egen låda med värmelampa och vatten. :love:
Oh GRATTIS!!!:bump:
Visst är det kul!!!!!! Om du är som jag så sitter du uppe hela natten och har "äggvaka"...;) (Uttrycket myntades 1994 och resulterade i ett äktenskap... - lååång story...;))

Jag sällar mig till tråden för i dag har fem vackra damer flyttat hem till mig :love:
Jag skulle helst ha bara två, max tre men nu blev det fem eftersom dom såldes som grupp.
Välkommen! :)
Det är så konstigt hur djur har en förmåga att alltid bli fler än vad man har tänkt sig...;) Ingen kille med i gruppen?

Välkommen! :)
Det är så konstigt hur djur har en förmåga att alltid bli fler än vad man har tänkt sig...;) Ingen kille med i gruppen?
Det blev lite akuta ändringar här hemma och dom fem fick flytta till ett mer passande hem. I gengäld fick jag 4 tjejer på ca 1 år, tre dv Kochin och en blandras dv Kochin/silkes som är helt underbara :love:
Ingen kille här än men det blir nog en med tiden tror jag. Lutar mot en friserad Dv Kochin då :)
Jag måste bara förbereda mig mentalt lite inför en tupp som galer i tid och otid :p

Oh GRATTIS!!!:bump:
Visst är det kul!!!!!! Om du är som jag så sitter du uppe hela natten och har "äggvaka"...;) (Uttrycket myntades 1994 och resulterade i ett äktenskap... - lååång story...;))
Jag måste försöka sova, så jag är uppe med tuppen (:angel:) och fixar med bur och boende till dem. Det kommer bli trångt i badrummet då både bur och kläckare står där, tur jag kan duscha på jobbet. ;)
Törs inte tända lampan när jag är på toan, är rädd att störa de små, men såg mha mobilen att det var ytterligare en kyckling som höll på kläckas tidigare ikväll. :o

De stora hade jag helst flyttat ut nu, men det är för kallt på nätterna fortfarande. :meh: De ser rätt skabbiga ut nu när de mest har fjädrar men fortfarande är ganska fjuniga. :D

Det blev lite akuta ändringar här hemma och dom fem fick flytta till ett mer passande hem. I gengäld fick jag 4 tjejer på ca 1 år, tre dv Kochin och en blandras dv Kochin/silkes som är helt underbara :love:
Ingen kille här än men det blir nog en med tiden tror jag. Lutar mot en friserad Dv Kochin då :)
Jag måste bara förbereda mig mentalt lite inför en tupp som galer i tid och otid :p
Låter kul! :)
Äsch, galer i tid och otid gör dom inte, en skvätt på morgonen och några meddelanden under dagen räcker nog... ;)
Lycka till! :)

Jag måste försöka sova, så jag är uppe med tuppen (:angel:) och fixar med bur och boende till dem. Det kommer bli trångt i badrummet då både bur och kläckare står där, tur jag kan duscha på jobbet. ;)
Törs inte tända lampan när jag är på toan, är rädd att störa de små, men såg mha mobilen att det var ytterligare en kyckling som höll på kläckas tidigare ikväll. :o

De stora hade jag helst flyttat ut nu, men det är för kallt på nätterna fortfarande. :meh: De ser rätt skabbiga ut nu när de mest har fjädrar men fortfarande är ganska fjuniga. :D
Så spännande!!! Du måste s a s ta dig en... tupplur... emellanåt...;)

Nu har alla mina vaktelbebisar fått nya hem, och det är såååå TOMT.......................O_o :cry:

Undrar om dom saknar sin "mamma"................:cry::heart:heart:heart:heart:heart

Nu har jag en flyttkartong med åtta små gullefjun i badrummet och fler på väg. :love:
En lite kryddskål med vatten och stenar, värmelampa och ett gosedjur att gömma sig hos om man vill. Jag såg hålslag på fler ägg när jag flyttade de små och plockade bort de tomma skalen. Det är ett väldigt pipande där inne just nu, kommer sova gott, hoppas jag, till ljudet av bebbar den närmsta tiden. Om inte får jag väl sova på vinden.:)

Nu har jag en flyttkartong med åtta små gullefjun i badrummet och fler på väg. :love:
En lite kryddskål med vatten och stenar, värmelampa och ett gosedjur att gömma sig hos om man vill. Jag såg hålslag på fler ägg när jag flyttade de små och plockade bort de tomma skalen. Det är ett väldigt pipande där inne just nu, kommer sova gott, hoppas jag, till ljudet av bebbar den närmsta tiden. Om inte får jag väl sova på vinden.:)
Mysigt :love:

12 kycklingar and counting. :up:

Det hade hunnit kläckas ytterligare fyra medan jag var ute och handlade nån timme, en liten har fått flytta över till de andra, de andra tre och fler som är på väg får torka upp lite innan jag flyttar över dem. :laugh:

21 bebbar i flyttlådan, under värmelampa och gosedjur. Två till, minst, kommer kläckas i natt, men hur gör ni med maten? De första som kläcktes kommer ju behöva foder i morgon em, men de som kläcks nu ska ju eg inte äta än, eller? De har fått nytt vatten ikväll och eftersom mitt sovrum ligger vägg i vägg så hörs de små kvittren väldigt bra in till mig, hoppas ingen dör under natten. :nailbiting:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA