Menade inte så, utan det minsta är ju typ 150 ägg på ett år medan det "högsta" kan vara 300 ägg på ett år. Skillnaden där är ju 150 ägg, vilket blir ju en stor skillnad@Asko 150 ägg ist för 200 på ett år tkr inte jag är stor skillnad.De höns som används inom kommersiell äggproduktion värper ju i en sådan takt att de ofta drabbas av skador i äggläggningsorgan om de får leva vidare efter att de tjänat industrin i ca 1 år. Så högproduktiva är inte andra raser, varken lantraser eller kulturhöns, eller andra raser som vi har i våra hobbyflockar. Hybrider är inte att jämföras med andra raser. Det är ju en höna som du ska kunna få ut så mkt som möjligt av första säsongen o sen slakta vid 1,5 års ålder, då spelar det ingen roll vilka skador produktionen ger i längden eftersom att hönanaldrig uppnår den åldern.
Även om det kanske blir så högt antal under bara ett-två år så hinner det samlas gamla ägg i ens kylskåp Men usch nä, såna höns som i äggindustrin vill jag inte ha, de stackarna
Fattade inte förrän jag googlade på en av raserna jag var nyfiken på att MES var den första som jag nämnde i förra inlägget! Jag undrar hur stora deras ägg är med tanke på hur små deras kroppar är ...Jag tror jag har läst att MES lägger runt 90 ägg per år. @Asko men det är ju inte alla som har smak för dom annars tycker jag du ska satsa på att köpa en ras du gillar och sälja äggen. Gå med i gruppen Ägg nära dig på facebook så ser du hur många som vill köpa ägg från glada hönor