Hönstråden 2015

@Mia_R , hur går det med äggen?? *nyfiken :)*

Har fått sålt några av vakttelbebisarna, tänk att man kan sakna de små dunen så.........:( Men de får det säkert jättebra i nya hemmet, köparen hade så snälla ögon..........:up:
När jag kollade dem i lördags var et ett obefruktat, ett dött och 29 med spindel! :bump:
Av bebbarna har tyvärr 4 dött, får skylla på min ovana med så små. Vet inte om det berodde på att de var svaga från start eller om jag gjort fel, men de övriga 10 mår bra och är livliga. Sååå söta med sina små vingpennor och början till små stjärtar. :love:

Kul med äggen!!!:bump: Du får gärna uppdatera emellanåt...........:D

Lite trist då med kycklingarna, men de är ju ganska känsliga som små... Hur gamla var dom när du tog hem dom? Kan ju varit något fel från början som visar sig de första dagarna. Men 10 är ju ganska lagom, när de börjat skita ner ordentligt kommer dom att kännas som 100.........:laugh:

Kul med äggen!!!:bump: Du får gärna uppdatera emellanåt...........:D

Lite trist då med kycklingarna, men de är ju ganska känsliga som små... Hur gamla var dom när du tog hem dom? Kan ju varit något fel från början som visar sig de första dagarna. Men 10 är ju ganska lagom, när de börjat skita ner ordentligt kommer dom att kännas som 100.........:laugh:
Det var "blöjbyte" idag och det var INTE poppis! Nu har de små liven städat och fint i buren, vatten och ny mat. Tar på krafterna att bli bytta på, de åt som de inte hade sett mat tidigare och när jag lämnade dem låg de och sov allihopa i ena hörnet. :) Jag tror lampan är lite för varm, men buren är stor så de kan välja att ligga under eller en bit ifrån. Ska antingen flytta upp den eller sätta in en svagare lampa, men det får bli senare, de har haft tillräckligt med spänning idag. :grin:

Liten uppdatering,
Har regnat i mer än en vecka nu så är inte mycket gjort.

20150327-165549.jpg

Bebbarna fick ca 2 dl finkornig sand igår efter jag sett att de försökte bada på den inlagda handduken de har som underlag ovanpå tidningspapperet. Efter en skräckslagen minut i ena hörnet vågade de sig fram för att se vad det kunde vara och inom kort var de helt vilda! De trängdes för fullt, pickade i sig och började bada av hjärtans lust. I morse fanns bara lite kvar utsprätt på handduken, så i em fick de ett par dl igen och nu tog det inte lång stund innan de hoppade jämfota, knuffades, sprätte och åt för allt de är värda.

Det är riktigt roligt att titta på dem, jag ser olikheterna mellan individerna och de skuttar, kuttrar, busar och sen tar orken slut och de somnar lite hipp som happ på mage, utsträckta på sidan eller hopkurade tillsammans, till någon kliver på någon och hela gänget är uppe på tå igen, utan att veta varför. :laugh::laugh::laugh:

Bebbarna fick ca 2 dl finkornig sand igår efter jag sett att de försökte bada på den inlagda handduken de har som underlag ovanpå tidningspapperet. Efter en skräckslagen minut i ena hörnet vågade de sig fram för att se vad det kunde vara och inom kort var de helt vilda! De trängdes för fullt, pickade i sig och började bada av hjärtans lust. I morse fanns bara lite kvar utsprätt på handduken, så i em fick de ett par dl igen och nu tog det inte lång stund innan de hoppade jämfota, knuffades, sprätte och åt för allt de är värda.

Det är riktigt roligt att titta på dem, jag ser olikheterna mellan individerna och de skuttar, kuttrar, busar och sen tar orken slut och de somnar lite hipp som happ på mage, utsträckta på sidan eller hopkurade tillsammans, till någon kliver på någon och hela gänget är uppe på tå igen, utan att veta varför. :laugh::laugh::laugh:
Ja det är underbart, man kan sitta hur länge som helst och bara titta på dom!!!:love::love::love:

Lyst äggen ikväll igen och plockat bort ett som dött. :(
Väldigt spännande att se små hjärtan slå därinne, kunde inte se att alla små hjärtan pickade där inne, men det är små mörka skepnader som snart fyllt ut skallen och om en vecka hoppas jag de kläcker som de ska. :) Kan knappt hålla mig, måste åka iväg ett par dar med jobbet men en kompis ska bo här och vara äggskötare under tiden. :laugh:

+ ta hand om vov, katter och bebbarna naturligtvis. ;)

Om du kläcker i kläckare och ska låta dom små växa upp utan vuxna djur runt sig så är det viktigt att tänka på att dom inte ska ha det för sterilt för då blir dom hemskt infektionskänsliga. Det är bra att hämta lite skit från en hönsbesättning och att ta in ett par jordkokor som dom får greja med. Då får dom de tarmbakterier dom behöver och magen är sätet för immunförsvaret.

Om du kläcker i kläckare och ska låta dom små växa upp utan vuxna djur runt sig så är det viktigt att tänka på att dom inte ska ha det för sterilt för då blir dom hemskt infektionskänsliga. Det är bra att hämta lite skit från en hönsbesättning och att ta in ett par jordkokor som dom får greja med. Då får dom de tarmbakterier dom behöver och magen är sätet för immunförsvaret.
Jag skulle aldrig någonsin riskera mina kycklingars liv genom att utsätta dem för smittorisken från andra besättningar. Det finns anledningar till att man inte blandar besättningar, jag har haft ILT och det är många andra som fått med sig skit när de köpt höns från olika håll, så tack men nej tack till ett sånt tips. Aldrig i livet.

Jag får snart (12/4) hem mina första kycklingar. De ligger i kläcka ren hos en kompis. Tror det är 18 st. Jag tänkte också ha dem i hundbur inne till en början. Men hur stor behöver buren vara? Buren ligger hos mina föräldrar så jag har inte måtten men vi har haft den till vår rottweiler så den är inte så liten. Men 18 kycklingar....
Hur länge kan/vill man ha dem inne innan de börjar lukta och damma för mycket?

Jag får snart (12/4) hem mina första kycklingar. De ligger i kläcka ren hos en kompis. Tror det är 18 st. Jag tänkte också ha dem i hundbur inne till en början. Men hur stor behöver buren vara? Buren ligger hos mina föräldrar så jag har inte måtten men vi har haft den till vår rottweiler så den är inte så liten. Men 18 kycklingar....
Hur länge kan/vill man ha dem inne innan de börjar lukta och damma för mycket?
Jag har 10 kycklingar i en stor hundbur, lagom för en malle, och småttingarna har än så länge gott om plats för mat, vatten, sandbad och skuttande. Nu börjar de hoppa över varandra och brösta upp sig de som jag tror är tuppar, 2 ev 3 st. De är två veckor nu och jag har städat buren en gång "ordentligt", ska ta ut och skaka av handduken ikväll efter jobbet.

Jag har tidningar i botten, handduk över det och sand i ena hörnet som de sprätter runt/badar i och äter. Jag satte även kartong runt om ca 1,5 dm så de inte kan smita ut mellan spjälorna. :up:

Jag är mer fundersam på vad jag ska göra av de som ligger i kläckaren nu. Den hundbur som jag har kvar har gallerbotten och är mindre, men det löser sig när det är dags. De ska kläckas till helgen och jag vet inte hur många det blir, det var 28 i livet när jag lös dem igår. :love:

Jag skulle aldrig någonsin riskera mina kycklingars liv genom att utsätta dem för smittorisken från andra besättningar. Det finns anledningar till att man inte blandar besättningar, jag har haft ILT och det är många andra som fått med sig skit när de köpt höns från olika håll, så tack men nej tack till ett sånt tips. Aldrig i livet.
Jag tror hon menade från den egna besättningen ... jag håller med om att man bör vara väldigt försiktig med höns från andra besättningar som man inte känner så väl :)

Jag tror hon menade från den egna besättningen ... jag håller med om att man bör vara väldigt försiktig med höns från andra besättningar som man inte känner så väl :)
Det blir svårt iaf, de är ju min besättning än så länge, de förra blev ju stulna i höstas. :cry:
Men hade de varit kvar hade jag inte kläckt fram några kycklingar heller utan bara haft naturruvade. :up:

Jag tror att min bur är 110*70. När är de stora nog att klara sig i hönshuset? Och när kan de gå ut i hönsgården?

Räven stod utanför köksfönstret när jag kom upp i morse... Måste gräva ner nätet djupt till hönsgården känner jag...

Jag tror att min bur är 110*70. När är de stora nog att klara sig i hönshuset? Och när kan de gå ut i hönsgården?

Räven stod utanför köksfönstret när jag kom upp i morse... Måste gräva ner nätet djupt till hönsgården känner jag...
Det är nog som min i stl. Jag räknar med att de kommer behöva värmelampa i några veckor till och sen beror det på utetempen om jag flyttar ut dem eller inte.

Hur varmt kan de ha på sommaren förresten? Sommarhönshuset blir en del av logen med ett fönster som tyvärr blir i västerläge. Tänkte att jag kanske kan sätta solfilm för det om det blir för varmt. Men även hönsgården blir ju i västerläge... Så det får nog bli någon form av solskydd ute oxå. Funkar plasttak på hönsgården förresten?
Tusen frågor...

Hur varmt kan de ha på sommaren förresten? Sommarhönshuset blir en del av logen med ett fönster som tyvärr blir i västerläge. Tänkte att jag kanske kan sätta solfilm för det om det blir för varmt. Men även hönsgården blir ju i västerläge... Så det får nog bli någon form av solskydd ute oxå. Funkar plasttak på hönsgården förresten?
Tusen frågor...
Har de bara tillgång till vatten och möjlighet att söka skugga tror jag inte det är några som helst problem med värmen. Jag kommer bygga hönsgård som de får gå ut i när jag inte är hemma, annars får de vara ute på tomten, men då har jag bara åker och ingen skog som gränsar. jag har ingen aning om plasttak fungerar, jag ska nog sätta putsnät eller hönsnät som tak och skydd mot rovfågel.

Kan det vara en fördel ur kvalstersynpunkt att ha olika sommar och vinterns till hönsen? Håller ju på med att fixa det hönshuset som är oisolerat, på logen. Sen har vi ett till som är med tjocka murade väggar som vi tänkte ha på vintern. Till det oisolerade kan vi ha större gård. Till det murade huset blir gården mindre. Kanske 4*5 meter. Men det kanske är lugnt eftersom det är vintergård? Murade hönshuset är nog oxå drygt 4*5 meter. Medan "sommarhuset" kanske är 3*4 m.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 308
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar