Någon av mina hönor är lite skum. Hon lägger ljusare ägg än de andra, gulan är väldigt blek och går lätt sönder och skalen är inte lika hårda som på de andra äggen. De övriga äggen har mörkgul seg gula, stenhårda skal och är mörkare ljusbruna. Det senaste jag tog in igår var skadat så jag gav det till varulven tillsammans med hans vanliga mat, men när jag skulle knäcka det kändes skalet mjukt.
Det är inga skinnägg, hon är antingen framkläckt av mig eller köpt som kyckling från samma ställe, hon får samma foder som de andra men jag undrar om hon har problem att tillgodogöra sig fodret lika bra? Jag ger dem vitaminer i vattnet, de får krossat skal i fodret för kalkens skull, frukt flera gånger i veckan och grönsaker om det blir över samt fullfoder köpt på Granngården. De blir ett år nu vid påsk.
Vad kan det vara? Jag vet inte vem det är, men ska jag sortera ut och få henne avlivad om det här gör att hon inte mår så bra eller går det att "laga"? Jag vill ju helst ha kvar henne, men det är synd med trasig ägg i redena och jag är rädd att de ska börja hacka och äta äggen.