Hönstråden 2015

Helt ny med höns, men så charmiga de är!

Fick 3 höns och 1 tupp av en kompis, nu vill vi utöka men går det att sätta in fler till flocken eller blir det slagsmål?

Hedmorakycklingar kläckta i maskin:

FullSizeRender-6.jpg

tpojKt208TdTvgWlkUVsYP_2YefMSrmJhnkE95sfQ90=w491-h654-no

IMG_4785.jpg

Och här är eventuella mammor:
FullSizeRender-7.jpg

Jag är borta mycket och har ingen som kan stänga på kvällen. Någon åker hit en gång om dagen och tittar till hönsen och katten bara. Men jag har en elnätshage runt om och än har ingen fallit offer för någon fyrbent fiende. (Jo en råtta tog två nykläckta kycklingar en gång.) Det är ett elnät som är speciellt för höns. Det är finmaskigt nedtill så att till och med minkar backar! Det är en ganska dyr investering för man behöver ju både elstängselaggregat och nät, men jag tycker det är jättebra.

Hedmorakycklingar kläckta i maskin:

FullSizeRender-6.jpg

tpojKt208TdTvgWlkUVsYP_2YefMSrmJhnkE95sfQ90=w491-h654-no

IMG_4785.jpg

Och här är eventuella mammor:
FullSizeRender-7.jpg
Så fina färger dina kycklingarna har :)

Jag har nu mina ute hela dagen för det har varit riktigt varm härnere och det är i princip bara tidigt på morgonen de sökt extra värme under hönan. Daggmask och skalbaggar verkar vara favoritfödan men de äter redan hela korn om de inte är alldeles förstora.

Helt ny med höns, men så charmiga de är!

Fick 3 höns och 1 tupp av en kompis, nu vill vi utöka men går det att sätta in fler till flocken eller blir det slagsmål?

Vi har satt in nya och det har gått bra. Vår metod har varit att peta in de nya när de andra har sagt godnatt. Vet inte om det är så man ska göra men det har funkat för oss. De är förvånansvärt snabba att uppfatta rangsystem och att anpassa sig. Vet heller inte huruvida det är rasbundet. Våra är Hedemora. Det enda jag har lagt märke till är att de vuxna höns vi introducerat sedan för alltid håller sig lite för sig själva så en ensam skulle jag aldrig sätta in. Lycka till!

Vi har satt in nya och det har gått bra. Vår metod har varit att peta in de nya när de andra har sagt godnatt. Vet inte om det är så man ska göra men det har funkat för oss. De är förvånansvärt snabba att uppfatta rangsystem och att anpassa sig. Vet heller inte huruvida det är rasbundet. Våra är Hedemora. Det enda jag har lagt märke till är att de vuxna höns vi introducerat sedan för alltid håller sig lite för sig själva så en ensam skulle jag aldrig sätta in. Lycka till!

Hur är det med tuppar? Kan man ha fler?

Om du kan ha fler en en tupp beror på om den äldste eller mest dominanta tuppen tål konkurrens. Förre tuppen Halvar dödade gammeltuppen då han blev vuxen. Gav bort Hallvar, men det var inte därför utan för att han var så skygg. Behöll hans son Arkman istället som i sin tur blev far till fyra ungsprättar i somras. Den vackraste kunde jag inte med att nacka. Jag försökte o försökte hitta ett hem till honom. Han aktade sig noga för sin far så jag tänkte att så länge han inte utmanar honom så går det väl kanske bra men det gjorde det inte. Djurvärden är grym ibland!

En del andra har flera tuppar men det bör vara 3-4 höns per tupp för annars kan det bli för mycket av det goda... Någon på alternativforumet skrev att i deras flock blev det lugnare med tre tuppar än två, för då det var två så höll dom spänt koll på varandra hela tiden.

Om man har äldre höns så är det inte säkert att dom godtar en ungtupp som ledare och älskare. En kompis har det problemet. Hönan Sköna, fem år, har kommadot och hon kör fräckt bort honom om dom får något gott och han får inte para henne.

Nu har räven hälsat på i hönshuset. Vet om att det var ett hål i nätet som en av mina grisar har bökat upp, så det var inte svårt för räven att ta sig in. Har aldrig på mina 10år här sett rovdjur så nära. Inte en enda höna blev skadad, bara chockade. Räven däremot blev nog värre tilltygad, min yngsta tupp hade fullt med rävpäls i näbb och runt klorna. Jag vaknade av spektaklet i gryningen, såg räven springa iväg. En liten rackare.
Nu har hålet lagat och hönsen säkrade för natten. Men hur är det på dagarna när ingen är hemma? Tar räv även i dagsljus? Hönsen är vana att gå helt lösa på gården, men jag kan öppna hönshuset så de bara går i trädgården. Har vanligt gunnebostaket runt.
Och en annan sak, finns det något man kan göra för att skydda rabatter och odlingslådor? Hönsen var rätt så hänsynslösa i jordgubbslandet förra året. Finns det någon lukt de inte gillar? Eller kanske sådana där färgglada vindsnurror?

Nu har räven hälsat på i hönshuset. Vet om att det var ett hål i nätet som en av mina grisar har bökat upp, så det var inte svårt för räven att ta sig in. Har aldrig på mina 10år här sett rovdjur så nära. Inte en enda höna blev skadad, bara chockade. Räven däremot blev nog värre tilltygad, min yngsta tupp hade fullt med rävpäls i näbb och runt klorna. Jag vaknade av spektaklet i gryningen, såg räven springa iväg. En liten rackare.
Nu har hålet lagat och hönsen säkrade för natten. Men hur är det på dagarna när ingen är hemma? Tar räv även i dagsljus? Hönsen är vana att gå helt lösa på gården, men jag kan öppna hönshuset så de bara går i trädgården. Har vanligt gunnebostaket runt.
Och en annan sak, finns det något man kan göra för att skydda rabatter och odlingslådor? Hönsen var rätt så hänsynslösa i jordgubbslandet förra året. Finns det någon lukt de inte gillar? Eller kanske sådana där färgglada vindsnurror?
Ja, räv kan komma även i fullt dagsljus.

I övrigt så tror jag att det bara är så enkelt som att du får hindra hönsen från att nå det du är rädd om. :d

Rävar är väldigt duktiga grävare, tyvärr. Du vet, dom gräver ju till och med stora gryt som dom bor i. En kompis hade grävt ner nätet runt hönsgården överallt, men inte där hönshuset står. Det kom den luringen på och grävde sig in under det och tog sig in och tog livet av de flesta. Kvar blev bara två höns och tre moderlösa kycklingar, dom små fick en värmelampa istället. Om det är besvärligt att gräva ned ett nät så kan man dra en slät eltråd ca 15 cm över marken runt om så att den får en stöt om den den försöker gräva sig in. Jag har som sagt elnät till mina, tjatar mycket om det för jag tycker det är så bra. Rävar brukar vara ganska lätta att fånga i rävfälla men jag har aldrig gjort det. Man kan ju inte skjuta hur som helt i ett bostadsområde, men fälla är tillåtet. Sen kan jägaren komma och skjuta den i fällan.

Rävar är väldigt duktiga grävare, tyvärr. Du vet, dom gräver ju till och med stora gryt som dom bor i. En kompis hade grävt ner nätet runt hönsgården överallt, men inte där hönshuset står. Det kom den luringen på och grävde sig in under det och tog sig in och tog livet av de flesta. Kvar blev bara två höns och tre moderlösa kycklingar, dom små fick en värmelampa istället. Om det är besvärligt att gräva ned ett nät så kan man dra en slät eltråd ca 15 cm över marken runt om så att den får en stöt om den den försöker gräva sig in. Jag har som sagt elnät till mina, tjatar mycket om det för jag tycker det är så bra. Rävar brukar vara ganska lätta att fånga i rävfälla men jag har aldrig gjort det. Man kan ju inte skjuta hur som helt i ett bostadsområde, men fälla är tillåtet. Sen kan jägaren komma och skjuta den i fällan.

Som tur är är mitt hönshus, och tillhörande liten hönsgård, byggt på mitt gamla kaninhägn. Så det finns nät i botten. Men skicket på det vet jag inte riktigt, var många år sedan jag anlade kaninhägnet. För att ta sig in i mitt hönshus/gård måste räven ta sig in antingen genom att först gräva sig under trädgårdsstaketet, eller på baksidan ta sig igenom ett elstaket. Där skulle jag kunna sätta upp mycket tätare trådar, så är risken mindre att den tar sig in. Jag är inte så glad för tanken att fånga in och skjuta räven, tänk om den har ungar? Så mycket motstånd min tupp gjorde så kanske den inte ens vill komma tillbaka. Jag menar, en räv inne i hönshuset i minst ett par minuter - och inte ens en enda höna skadad? Bara en mycket förbannad tupp med rävpäls som yrde runt sig. Sett på storleken på räven när den sprang iväg gissar jag på att mina höns är större, Brahma.

På tal om räv och stängsel.
Vi ska inte gräva ner stängslet rakt ner, utan istället lägga nät från stängslet och ner in mot hönsgården som ett L. Så att räven kan gräva sig in under men stoppas då han är på väg uppåt. Hade först tänkt göra det så att nätet låg utåt också men då häst hagarna är på den sidan så finns risken att hästarna gräver upp nätet eller att det fastnar i harven.

Vad tror ni om det? Och vad för nät tål att grävas ner så utan att rosta sönder? Hur stora masker räcker tror ni?

Har byggt ett gemensamhets rede nu och satt upp sittpinnarna, ett foder tråg är framgrävt ur gömmorna och vatten dropp/ fat/ sak ska inhandlas. Vad för vatten-vaddetnuheter är bäst?

Lite olika tips efter att ha sträckläst tråden.
El runt hönsgården är super. En tråd på 15 cms höjd o en på 25-30. Ingen räv kommer på tanken att gräva sig in efter att ha nosat på det.
Sittpinnar ska vara grova - gärna 6-7 cm även till dvärghöns. Har olika grovlek och det är alltid trångt på dom grövsta.
Stora tuppar gillar stora hönor och små hönor gillar små tuppar. En dvärgtupp ser inte gärna åt en lohman om han slipper.
Och tuppar som våldför sig på hönsen passar i gryta...
Om man har minst 10-15 hönor kan man ha tre tuppar. Två brukar inte funka men tre går oftast bra.
Råttor - inte kul men kommer fort med höns. Håll efter med fällor o gift. Har precis haft invasion då det inte fick säljas råttgift ett tag. Fy sjutton vad råttor vi fick....

Rävarna kommer dygnet runt, har även märkt att de lockar andra fåglar som vill vara elaka.
Vi har hönsen mellan våra hundgårdar och de skrämmer dem inte!

Jag ska försöka köpa mina första ägg att kläcka, men vad ska man välja?
Jag vill ha vackra fåglar gärna lite större. Kommer använda både äggen och slakta (tupparna)
Inga krav på genbanksdjur. Men de ska va fluffiga, rätt stora och lugna och goa.

Rävarna kommer dygnet runt, har även märkt att de lockar andra fåglar som vill vara elaka.

Jag vill ha vackra fåglar gärna lite större. Kommer använda både äggen och slakta (tupparna)
Inga krav på genbanksdjur. Men de ska va fluffiga, rätt stora och lugna och goa.
Blommehöns är stora o lugna, fluffiga vete sjutton

Orpington!

Sned bild men vi har byggt ett gemensamhets rede :)
Är bara att dra in elen och göra klart staketet innan hönsen kan hämtas :).

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar