Hönstråden 2015

Envisa som synden är hönorna och reden är en central fråga som de kan tvista om hur länge som helst, det är en erfarenhet jag gjort :)
hittade en höna i redet igår :banana: dvs det hjälpte att jag slängde in 2 st där i förrgår :angel:. blev ett ägg där också :).

men den minsta lilla hönan som vi har. är lite orolig för henne, hon har vad jag sett aldrig varit uppe på sittpinnarna och jag inbillar mig att jag sett henne halta ngt.
verkar inte som att hon är en hack kyckling då alla kommer bra överens och kommer man in på kvällen då alla andra är på sitt pinnarna så hoppar ngn alltid ner och ställer sig framför den lilla. funderar på om, man ska sätta en stege upp till sittpinnarna men känner jag hönsen rätt så kommer de inte att våga använda den :meh:.
vad kan jag göra för minstingen?

Min höna som ruvade 12 ägg tog igår kväll fel och lade sig i ett annat rede. Så typiskt, bara någon dag till kycklingarna skulle kläckas och alla ägg hade fullgångna (döda) kycklingar i sig när jag kollade imorse.

Frågan är nu om jag direkt kan låta henne ruva fram en ny kull, eller om det blir för hård ansträngning för henne?
synd :(. men kan man inte stänga in hönan som ruvar i en egen liten vrå? så att ingen annan kan jaga bort henne eller att hönan själv tar fel rede.
menar inte att stänga in i ett rede utan bara ge henne ett privat hörn i hönshuset inhägnat med ett rede och en sittpinne samt mat och vatten? så att hon kan se och prata med de andra hönorna hela tiden.

synd :(. men kan man inte stänga in hönan som ruvar i en egen liten vrå? så att ingen annan kan jaga bort henne eller att hönan själv tar fel rede.
menar inte att stänga in i ett rede utan bara ge henne ett privat hörn i hönshuset inhägnat med ett rede och en sittpinne samt mat och vatten? så att hon kan se och prata med de andra hönorna hela tiden.
Hönan hade egentligen ingen skuld alls utan felet var helt mitt, jag satte ett skydd och egen mat till ruvhönan just för att de andra hönorna störde och jag tänkte att det var extra viktigt med lugn och ro nu i slutet av ruvningen men gjorde på fel sätt.

Men hon ruvar nu en omgång nya ägg, tror du att hon klarar det eller är det en för stor ansträngning?

Min höna som ruvade 12 ägg tog igår kväll fel och lade sig i ett annat rede. Så typiskt, bara någon dag till kycklingarna skulle kläckas och alla ägg hade fullgångna (döda) kycklingar i sig när jag kollade imorse.

Frågan är nu om jag direkt kan låta henne ruva fram en ny kull, eller om det blir för hård ansträngning för henne?
Vad trist!:(

Jag hade nog låtit henne få en paus efter ruvningen. Beror väl lite få i vilket skick hon är, och om hon äter när hon ruvar, men mina egna hönor blir ganska medtagna efter en ruvperiod och behöver "äta upp sig" ett tag innan nästa omgång.

Det piper för fullt i kläckaren här nere i källaren :love:

Där i finns 4 araucana och 11 dvärgkochin, hoppas alla kommer ut och överlever :)
Kochinerna är lavendel, mottled och bufflaced :)

I stallet har jag en dvärgkochinkyckling och en korsning med den samma, antingen korsning med blomme eller korsning med korsning, vet ej vem som är mamma tyvärr. Knappt två veckor :heart
Adoptivmamma är Ulla som ruvat fram de två alldeles själv :)

Denna lille verkar få en vacker färg!
11200587_10153282883024648_9064744816238078921_n.jpg

11020735_10153282891444648_2244396299360640723_n.jpg

Sambons Åsbohöns, 5 veckor :)
11221848_10153282879489648_1162937303123965253_n.jpg

Agda, röd porslin dvärgkochin :love:
10426526_10153282881609648_2515253280749096598_n.jpg

Agdas bror Lars-Erling :)
10931228_10153282881634648_1498823730325136399_n.jpg

Det piper för fullt i kläckaren här nere i källaren :love:

Där i finns 4 araucana och 11 dvärgkochin, hoppas alla kommer ut och överlever :)
Kochinerna är lavendel, mottled och bufflaced :)

I stallet har jag en dvärgkochinkyckling och en korsning med den samma, antingen korsning med blomme eller korsning med korsning, vet ej vem som är mamma tyvärr. Knappt två veckor :heart
Adoptivmamma är Ulla som ruvat fram de två alldeles själv :)

Denna lille verkar få en vacker färg!
11200587_10153282883024648_9064744816238078921_n.jpg

11020735_10153282891444648_2244396299360640723_n.jpg

Sambons Åsbohöns, 5 veckor :)
11221848_10153282879489648_1162937303123965253_n.jpg

Agda, röd porslin dvärgkochin :love:
10426526_10153282881609648_2515253280749096598_n.jpg

Agdas bror Lars-Erling :)
10931228_10153282881634648_1498823730325136399_n.jpg
Åh, så fina!!!!:love::love::love:

Jag satte upp min nyanskaffade uvatrapp för inte så länge sedan, och jag märker redan att han gör nytta. Inte en enda skata eller kråka har synts till sedan dess. Han har lysande gula ögon och rörliga vingar som fladdrar lätt i brisen. Men jag funderar på hur det kommer att gå om det blir storm! Vet inte om man får göra reklam, men han kommer från secronic produkter och kallas prowler olw 717. Jag har alltid varit orolig för att skatorna ska hitta luckan annars o knycka ägg. I höstas blev min minsta höna Elvy tagen av en rovfågel, troligen duvhök. Det var första gången jag råkat ut för rovfågelangrepp men Hedemororna är vaksamma. Uven Uvar ska förhoppningsvis skrämma bort hökarna också.

Nu så har äldsta gänget flyttat ut till ett mindre, tillfälligt boende. De har sandbad, mat, vatten, sittpinnar som de kan klättra upp till om de inte kan flaxa upp, tjock spånbädd från stallet och värmelampa om de skulle bli frusna. Är rätt sugen på att släppa in minstingarna med, de är 3 veckor nu och de äldre är 6. Är de för små för att flytta ut? De kan ju värma sig under värmelampan, men de stora är kanske dumma mot dem?
Jag har flyttat ut mina treveckors (11 st.) till mina 6-veckors (3 st.) Försökte förra veckan, det blev att ta in dem igen då de tryckte i det kallaste hörnet trots två värmelampor. Denna gång gjorde jag en egen avdelning till de små, med egen värmelampa i hörnet, mat och vatten. Så får de vara så nån vecka innan jag provar igen. Jag klädde två delar av ett kompostnät med hönsnäst, ett tredje som lucka/dörr på gaveln. Så en värmelampa är ingen vits, mina stora lade beslag på den själva... Tycker inte mina stora är elaka, men skrämmande för de små tydligen.

Slängde ut hönsen igår (bokstavligt talat) och stängde hönsluckan, först så kurade de ihop sig bredvid/under trappan och inte förens hunden gick nära (utifrån staketet) så flytande de sig och så småningom så började de picka och sprätta lite smått, de höll sig fortfarande i ena hörnet av hagen men de betedde sig i alla fall som höns :up:.

Idag så motade jag ut dem igen men nu gick de självmant ut, förutom 2 yrpottor som jag fick lyfta ut.
och nu så går de runt och sprätter för fullt :love:, en hittade en lång mask och då fick alla fart och skulle ha masken ^_^, efter det så sprätte alla mycket mer freniskt och leta gottis i hela hagen ^_^.
Behövde inte stänga luckan heller då de ändå höll sig undan då jag mockade huset :). Ett stort steg i rätt riktning för gladare höns :)

Slaktade mina två extra ungtuppar imorse, och det märks att det blivit betydligt bättre harmoni i flocken nu med bara en tupp.

Kycklingarna går ute nu hela dagarna även när det kommer en skur då och då verkar det inte bekomma dem så jag får lita på att hönan vet bäst hur de små skall skötas :)

Höna som ruvar har jag låtit fortsätta för hon går upp ibland och äter och sandbadar och har inte magrat speciellt.

Jag satte upp min nyanskaffade uvatrapp för inte så länge sedan, och jag märker redan att han gör nytta. Inte en enda skata eller kråka har synts till sedan dess. Han har lysande gula ögon och rörliga vingar som fladdrar lätt i brisen. Men jag funderar på hur det kommer att gå om det blir storm! Vet inte om man får göra reklam, men han kommer från secronic produkter och kallas prowler olw 717. Jag har alltid varit orolig för att skatorna ska hitta luckan annars o knycka ägg. I höstas blev min minsta höna Elvy tagen av en rovfågel, troligen duvhök. Det var första gången jag råkat ut för rovfågelangrepp men Hedemororna är vaksamma. Uven Uvar ska förhoppningsvis skrämma bort hökarna också.

Jag hade inte använt en uvbulvan, de lockar ju kråkor! I alla fall de jag använt under jakt. Kråkorna anfaller uven, och då skjuter man.
Men de kanske finns olika uvar?

13286_470309706467209_6164856856341079066_n.jpg

Nu har dessa Bovandamer lämnat livet på äggfarmen bakom sig för gott!

11150737_470309746467205_5673117085464193808_n.jpg

De utgör ingen vacker syn i dagsläget...

11053586_470309763133870_4574368983805590604_n.jpg

Men när vi hunnit pyssla om dem ett tag hoppas jag att de ser ut så här! Detta är några av våra tidigare sommarhönor - som faktiskt såg ÄNNU värre ut när de kom till oss... Här ska skämmas bort!!! :-)

Jobbar dessutom på möjligheten att kunna ha året runt-höns och inte som nu bara under sommaren... Har insett att vi faktiskt har en liten byggnad som skulle kunna göras om till ett året runt-hönshus... och maken börjar allt mer vänja sig vid tanken dessutom, så anske är det inte helt omöjligt ändå?!! Har redan funderat mycket kring olika hönsraser och just nu lutar det i så fall åt Orpington. Bl a verkar de ganska lätta att låta gå lösa ute - för de gör inga längre utflykter. (Vilket tydligen Sussex gärna gör... annars är de ju så GRYMT vackra!!!)

Orpington verkar ju finnas i jättemånga fina färger också! Någon här som har Orpingtonhöns och kan dela med sig av erfarenheter och bilder?!!

13286_470309706467209_6164856856341079066_n.jpg

Nu har dessa Bovandamer lämnat livet på äggfarmen bakom sig för gott!

11150737_470309746467205_5673117085464193808_n.jpg

De utgör ingen vacker syn i dagsläget...

11053586_470309763133870_4574368983805590604_n.jpg

Men när vi hunnit pyssla om dem ett tag hoppas jag att de ser ut så här! Detta är några av våra tidigare sommarhönor - som faktiskt såg ÄNNU värre ut när de kom till oss... Här ska skämmas bort!!! :-)

Jobbar dessutom på möjligheten att kunna ha året runt-höns och inte som nu bara under sommaren... Har insett att vi faktiskt har en liten byggnad som skulle kunna göras om till ett året runt-hönshus... och maken börjar allt mer vänja sig vid tanken dessutom, så anske är det inte helt omöjligt ändå?!! Har redan funderat mycket kring olika hönsraser och just nu lutar det i så fall åt Orpington. Bl a verkar de ganska lätta att låta gå lösa ute - för de gör inga längre utflykter. (Vilket tydligen Sussex gärna gör... annars är de ju så GRYMT vackra!!!)

Orpington verkar ju finnas i jättemånga fina färger också! Någon här som har Orpingtonhöns och kan dela med sig av erfarenheter och bilder?!!
Sommar höns? Är det typ som sommarkatter eller hur menar du :p?
Hönshus är ju enkelt att bygga, krävs ju inte mer plats än en kaninbur egentligen. De kan ju gå ute under vintern också så behövs inga större ytor innomhus att sprätta på.

Hönshus är ju enkelt att bygga, krävs ju inte mer plats än en kaninbur egentligen. De kan ju gå ute under vintern också så behövs inga större ytor innomhus att sprätta på.

Minett kan säkert försvara sig själv! Men jag försöker förklara saken ändå. Det finns folk, än om inte som många, som hyr ut djur över sommaren. Oftast höns eller kaniner. För övrigt så får hönseri-höns bara leva i knappt två år. Om man vill kan man köpa några som snart ska slaktas väldigt billigt. Så kan dessa stackare som bara har sett hönshusets fyra väggar få picka i gräset och uppleva ett jordiskt paradis innan det är dags att flyga vidare... och sommarfolket flyttar in till stan. (Rätt ok tycker jag om hönsen får ett snabbt och värdigt slut på sina liv.)

Sommarhöns är sådana som jag hyr över sommaren och lämnar tillbaka när hösten kommer. Hon jag hyr av köper dem från ett hönseri, de är ca 1,5 år och ska därför annars slaktas. (Tydligen blir det olönsamt att behålla dem de veckor de ruggar och därmed inte värper - därför slaktas alla "hönserihöns" vid denna ålder.) Men hon köper alltså ett antal som hyrs ut under sommaren och till hösten, när de både ser fina ut igen och dessutom vant sig vid människor säljer hon dem till någon som vill/kan ha dem året runt.

Eftersom vi både brukar ha REJÄLT med snö och det inte är ovanligt med -30 ett par veckor i sträck under vintern vill jag både vara säker att de både har rejält med yta att röra sig på om de inte kan/vill gå ut och att vi kan hålla tillräcklig värme i hönshuset så att varken hönor eller vatten fryser. Bor dessutom i tätbebyggt område, så det finns endel regler att förhålla sig till...

Våra damer har ju aldrig varit utomhus förut - så det var låååååånga halsar när jag släppte ut dem i hönsgården! Och nästan rörande att se hur snabbt en av dem ändå kom på att hon kunde äta av gräset! :-) När man ser sådana här djur, som aldrig fått lära sig hur det är att "vara höna på riktigt", och ser hur snabbt deras naturliga instinkter leder dem rätt är det både roligt och väldigt sorgligt... Sorgligt för att man än mer tydligt inser hur FEL det är för dem att bo på ett hönseri med 10.000 andra och inte ha möjlighet att följa de instinkter som uppenbarligen är OERHÖRT starka!!!

Senast ändrad:
11150953_467161966793318_5497831314131404159_n.jpg

Jag har dessutom fått höra att "mina" hönor ändå är ovanligt fräscha för att vara "industrihöns" - så här brukar de visst oftare se ut... :cry:

Och jag håller med Skjöldur (ursäkta, hittade inte rätt tecken...) om att ifall några hönor som den på bilden ovan får en enda sista sommar då de får vara "höns på riktigt" så är det väl inte heller fel - så länge de sedan avlivas på ett värdigt sätt?!!

11150953_467161966793318_5497831314131404159_n.jpg

Jag har dessutom fått höra att "mina" hönor ändå är ovanligt fräscha för att vara "industrihöns" - så här brukar de visst oftare se ut... :cry:

Och jag håller med Skjöldur (ursäkta, hittade inte rätt tecken...) om att ifall några hönor som den på bilden ovan får en enda sista sommar då de får vara "höns på riktigt" så är det väl inte heller fel - så länge de sedan avlivas på ett värdigt sätt?!!
Lugn och fin, det är ingen som anklagar dig. Jag tror det är fler här på forumet som har eller har haft industrihöns och jag tycker det är bra att folk kan hyra djur över sommaren istället för att de skaffar sommarkatt. Första gången jag hörde om det var i början på 80-talet och tydligen finns det ju en efterfråga eftersom det har överlevt tills nu. :up:

Sommarhöns är sådana som jag hyr över sommaren och lämnar tillbaka när hösten kommer. Hon jag hyr av köper dem från ett hönseri, de är ca 1,5 år och ska därför annars slaktas. (Tydligen blir det olönsamt att behålla dem de veckor de ruggar och därmed inte värper - därför slaktas alla "hönserihöns" vid denna ålder.) Men hon köper alltså ett antal som hyrs ut under sommaren och till hösten, när de både ser fina ut igen och dessutom vant sig vid människor säljer hon dem till någon som vill/kan ha dem året runt.

Eftersom vi både brukar ha REJÄLT med snö och det inte är ovanligt med -30 ett par veckor i sträck under vintern vill jag både vara säker att de både har rejält med yta att röra sig på om de inte kan/vill gå ut och att vi kan hålla tillräcklig värme i hönshuset så att varken hönor eller vatten fryser. Bor dessutom i tätbebyggt område, så det finns endel regler att förhålla sig till...

Våra damer har ju aldrig varit utomhus förut - så det var låååååånga halsar när jag släppte ut dem i hönsgården! Och nästan rörande att se hur snabbt en av dem ändå kom på att hon kunde äta av gräset! :-) När man ser sådana här djur, som aldrig fått lära sig hur det är att "vara höna på riktigt", och ser hur snabbt deras naturliga instinkter leder dem rätt är det både roligt och väldigt sorgligt... Sorgligt för att man än mer tydligt inser hur FEL det är för dem att bo på ett hönseri med 10.000 andra och inte ha möjlighet att följa de instinkter som uppenbarligen är OERHÖRT starka!!!
Håller helt med i det du skriver, djurskyddet är verkligen ett sorgligt kapitel när det gäller höns :(

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar