Hönstråden 2015

Nu har jag fem hönor som surar varav två på ägg. Det är så skönt med de erfarna ruvarna. Man gör bara iordning ruvburen och slänger in hönan så vet hon vad som gäller. Idag placerade jag höna nummer två på ägg och det tog 5 sekunder från det att jag släppt in henne tills hon la sig.
De tre damer som inte fått ägg får vänta. Det går att fixa 4 ruvburar i mitt hönshus men då blir de minimala. Med två så blir utrymmet tillräckligt stort för att det ska gå att ha dem där några veckor efter kläck. Mina kycklingar måste ha viss flygförmåga för att kunna ta sig in i hönshuset igen så det är inte möjligt att släppa ihop dem med resten av flocken tidigare.

Jag vill också ha kycklingar!!

Men hur gör ni med äggen när ni vill låta dem ruva? Våra lägger alla ägg i en hög på golvet, är alltid en 3 ägg på golvet och en i redet.
låter ni bara äggen ligga kvar tills någon bestämmer sig för att börja ruva eller ja hur går det till?

Jag vill också ha kycklingar!!

Men hur gör ni med äggen när ni vill låta dem ruva? Våra lägger alla ägg i en hög på golvet, är alltid en 3 ägg på golvet och en i redet.
låter ni bara äggen ligga kvar tills någon bestämmer sig för att börja ruva eller ja hur går det till?
De bestämmer själva när/om de vill ruva, en del raser är dåliga ruvare, som industrihöns generellt. Även blomme har jag hört är dåliga ruvare, är det sånna du köpte?

De bestämmer själva när/om de vill ruva, en del raser är dåliga ruvare, som industrihöns generellt. Även blomme har jag hört är dåliga ruvare, är det sånna du köpte?
Några är blomme korsningar och några är ngt helt annat :p.
tänkte mer hur ni gör med äggen, vi plockar ju varje dag. Eller börjar hönan i så fall ligga på äggen samma dag som hon börjar lägga?

Några är blomme korsningar och några är ngt helt annat :p.
Mina är också blommekorsningar och de verkar ha stor ruvlust, den senaste veckan har jag fått ett ägg mindre per dag för att en höna haft en gömma och nu idag försvann hon helt så om inte ett rovdjur varit framme ligger hon också på ägg. Den första hönan som ruvade och nu stött bort sin kull är sugen på att lägga sig igen, det märks så jag lär svämma över av höns och kycklingar i höst.

När dina bott in sig ordentligt och känner sig helt hemma i omgivningen kommer de nog också lägga sig att ruva :)

Det är väldigt olika. Vissa lägger sig än fast dom bara har ett endaste litet ägg att ruva, andra börjar inte förrän dom har minst sex ägg och det tycker jag är bättre. En trevlig äggsamling i lite lagom undanskymt och mysigt rede verkar i alla fall öka ruvlusten. Jag har genbanksanslutna Hedemorahöns. Tänk på att det går bäst om äggen är lika gamla då hon börjar ruva för då kycklingarna kläcks så vill hon antagligen hellre kila omkring och passa dom redan kläckta än ruva klart. Det är ett vanligt problem.

Jag la in äggen i ett rede, sen fortsatte de lägga där sen en dag så låg en höna där å väga flytta sig!
Borde komma nästa vecka!

Var på hönsmarknad idag å köpte ägg som ska i kläckare imorgon. 6st orpington och 6st blomme :)

Jag har 3 stycken som lagt sig på ägg med några dagars mellanrum. Dom har haft tre reden men med bytt med varandra i bland. Nu när äggen kläcks fortsätter dom hjälpas åt att ruva och ta hand om dom små, värsta teamwork här hemma :love:

Vad gulligt! Jag hade två dvärgcoshinkorsningar en gång i tiden som gjorde så med lyckat resultat en gång. Dom var jättegulliga mot varandra och sina kycklingar som snart blev större än sina söta mammor pga jag hade köpt isbar-avelsägg. Men höns funderar inte på om deras barn liknar dom... det spelar ingen roll alls.

Mina ruvhönor är dvärgkochin ;) Tuppen är hälften dvkochin och hälften dvsilke :love:

Nu är dom 6 små raringar här hemma och fler på väg :love:

Nu har jag hittat en köpare åt hela min besättning så när hon har hämtat om ca 2 veckor bär det av för mig att hämta mina bjurisar. :) Vi har kommit fram till att det troligen blir en vuxen höna, en ungtupp och några kycklingar. Längtar stort.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!