Hönstråden 2015

Det här har jag funderat på. Inte släppte man väl sina dyrbara höns lösa vind för våg i det gammla bondesamhället? Om en heltidsarbetande ska släppa lös sina höns så är de helt obevakade i sisådär 9-10 timmar. På gårdarna förr så rörde det sig ju folk i omgivningarna hela dagarna då de arbetade på gården.
Man hade hönsen vind för våg om man vill kalla det så. Man kunde ha hönsgård om det fanns möjlighet och pengar att bygga det, men oftast var de inte instängda i en sån. Det är mer ekonomiskt och bättre på många sätt att ha dem frigående, så visst gick hönsen fritt på gårdarna. Man hade ju höns även i små hushåll i torp o liknande.

Visst var höns viktiga, men i regel förlorar man inte hela sin flock till rovdjur hela tiden. En och annan brukar gå åt, men lantraser har goda instinkter så om det inte handlar om att de sitter instängda i ett hönshus eller en hönsgård när räven kommer så är det ovanligt att varenda höns blir rävmat. Det är sånt som brukar hända om de sitter instängda och inte kan komma undan.

Man hade hönsen vind för våg om man vill kalla det så. Man kunde ha hönsgård om det fanns möjlighet och pengar att bygga det, men oftast var de inte instängda i en sån. Det är mer ekonomiskt och bättre på många sätt att ha dem frigående, så visst gick hönsen fritt på gårdarna. Man hade ju höns även i små hushåll i torp o liknande.
Fast det var inte det jag skrev. Självklart hade man dem lösa men knappast utan tillsyn på helt tom gård 10 timmar om dagen. Man arbetade på sin gård och rörde sig därmed i omgivningarna vilket blir avskräckande för rovdjuren.

Fast det var inte det jag skrev. Självklart hade man dem lösa men knappast utan tillsyn på helt tom gård 10 timmar om dagen. Man arbetade på sin gård och rörde sig därmed i omgivningarna vilket blir avskräckande för rovdjuren.
Fast det beror ju helt på vilken typ av gård man hade. Höns hölls inte bara på storgårdar. Förutom att man ofta arbetade hela dagarna ute på åkrarna så fanns det också mindre gårdar och torp som höll höns. Man vistades inte bland hönsen hela dagarna, utan hade arbete att utföra och det var inte alltid hemma på gårdsplanen. Många arbetade också på gårdar runt ikring och inte hemma, för man ägde inte så mycket att man kunde hushålla sig till 100% på det man själv hade. Om man ens hade något bruk alls. Alla hade inte gård.

Dock så hade jag nog haft två flockar och skiftat mellan vilka som får vara ute och vilka som får vara inne. I alla fall tills rasen är i stabilt antal.

Ja så kan du göra. För att bli genbank måste du först kontakta Jonas och anmäla intresse. Sen måste du bli godkänd att få köpa rasen - du måste kunna ha genbank för att få köpa - sen när du fått köpa dina höns skriver du på avtal för genbank. Jag tycker att du ska ansöka om tillstånd för tupp först från kommunen. :) Så vet du att du kan ha genbank innan du ansöker om det hos Jonas. Du bor ju i rätt regioner också. :)

Jag har läst genbanksavtalet och villkoren där känns väldigt självklara tycker jag. Men, förbinder man sig inte något ytterligare? Jag menar, som att man ska låta kläcka fram kycklingar i viss utsträckning t ex. Det borde väl vara en av de viktigaste uppgifterna för en genbank - eller?! Så länge man följer villkoret att hålla sina höns rasrena hjälper man ju visserligen till att "tillhandahålla genbank" på så sätt att man skulle kunna dela med sig av sina hönor/tuppar om någon annan förlorade sina. Men förutom att ha "reservgener" utspridda över landet borde väl en viktigt uppgift vara att även se till att tillgången på rasrena hönor av den aktuella rasen ökar totalt sett - eller?!

Jag har läst genbanksavtalet och villkoren där känns väldigt självklara tycker jag. Men, förbinder man sig inte något ytterligare? Jag menar, som att man ska låta kläcka fram kycklingar i viss utsträckning t ex. Det borde väl vara en av de viktigaste uppgifterna för en genbank - eller?! Så länge man följer villkoret att hålla sina höns rasrena hjälper man ju visserligen till att "tillhandahålla genbank" på så sätt att man skulle kunna dela med sig av sina hönor/tuppar om någon annan förlorade sina. Men förutom att ha "reservgener" utspridda över landet borde väl en viktigt uppgift vara att även se till att tillgången på rasrena hönor av den aktuella rasen ökar totalt sett - eller?!

Jag har bara haft tre kullar och det blev mest tuppar så då min äldste bror behövde tre nya höns så fick han köpa det än än fast han inte har genbank. Så är det nog ofta - att nära och kära får höns i första hand. Bara en bråkdel läggs ut på annons på hemsidan kackel. Än fast Hedemorahöns är den största genbanks-hönsrasen nu så hade jag svårt att hitta höns i början. Ingen av de första ruvade och så råkade några bli förkylda och dog så därför behövde jag fylla på med nya. (Men nu vet jag hur man behandlar förkylda höns så det ska förhoppningsvis aldrig ske igen.) Nu har jag kontakter så jag vet vart jag ska vända mig om jag måste köpa nya igen men jag hoppas det aldrig kommer att behövas. Nu har jag en ruvhöna som ligger på tolv ägg! Om en knappt en vecka kläcks de första om allt är som det ska.

Nej, de djur du håller är dom gener du bevarar. För att bidra till att rasen växer behöver du kläcka fram nya, men det är inget krav. Detsamma gäller genbank på kanin - där jag är mer insatt för jag har haft det nu ett tag. Jag har kaniner för kött och känner att vissa år vill jag inte sälja en enda unge, tex om kullarna inte blir bra enligt min mening, eller få varpå jag vill ha dom alla till kött, och det är helt okej. För att bidra till genbanken räcker det med att jag säljer nån unge vartannat år, men för att ha genbank räcker det egentligen med att bara ha en hona och en hane. Det är deras gener jag bevarar i min genbank. Jag måste inte bidra med mer.

Hon jag får mina bjurholmare av har bestämt att inte sälja några höns alls i år, sen när hon fick veta att jag ville ha så gjorde hon et undantag för hon ville gärna sälja till mig. Men hon bestämmer själv om hon vill sälja eller inte. Hon kan äta upp varenda en.

Dock så hade jag nog haft två flockar och skiftat mellan vilka som får vara ute och vilka som får vara inne. I alla fall tills rasen är i stabilt antal.
Bjurholmshönan växer stadigt i antal så just nu är den stabil. :) Jag förstår hur du tänker, jag kan tro att när man fann rasen kanske man höll de få grupper man placerade ut, i gårdar. Iaf när man inte hade dem under uppsikt. I nuläget finns nog nästan lika många bjurholmare som svarthöns skulle jag tro.

13 små blev det totalt här hemma :love:
En fick jag ta bort och dom sista fem äggen klev hönorna av vilket var lite synd men jag är så nöjd ändå med dom som blev till :)
Däremot har jag haft lite problem med tuppen, i går morse anföll han mig varpå jag skrämde bort honom och såg ut såhär :eek:
resten av dagen var han om vartannat låg och om vartannat ilsk. :crazy:
Jag tog bort hönorna när dom ruvade eftersom jag har ett ganska litet hönshus just nu och den andra hönan störde dom så jag chansade i går att han helt enkelt blivit lite galen att bara ha en höna sista 2 veckorna (hon heter ju häxan av en anledning :angel: ) och i går satte jag tillbaka hans tre andra tjejer och alla dom små. vilket verkade gå bra då.
I morse när jag vaknade slog det mig att tuppen inte gal som han brukar. Det var helt tyst :nailbiting:
Man hinner tänka många hemska tankar om vad man ska hitta under tiden man hoppar upp ur sängen och springer ut till hönshuset för att hitta en stolt och försiktig fader som pysslar om dom små och var delaktig i att visa maten och vattnet och pyssla :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love:
Så nu hoppas jag hans humör ska lugna sig lite. Önskar bara jag hade haft kameran med mig för jag dog lite när jag såg hur fin han var mot dom små :love:

Det här kan kanske vara av intresse? :)
Stöd för lantraser
Problemet med får och getter är väl att inte vem som helst kan hålla det. Det krävs med utrymme och sen är det ju också en annan sak att slakta en get jämfört med att slakta en höna.

Jag tycker att det är viktigt att genbanker får stöd från jordbruksverket om utrymme finns för det därför att trots att det inte betalar för utgifterna - såklart - så är det ett tecken på att jordbruksverket och samhället tycker att bevarandearbetet är viktigt. Att det finns ett värde i att bevara dem och att det man gör är betydelsefullt.

Problemet med får och getter är väl att inte vem som helst kan hålla det. Det krävs med utrymme och sen är det ju också en annan sak att slakta en get jämfört med att slakta en höna.

Jag tycker att det är viktigt att genbanker får stöd från jordbruksverket om utrymme finns för det därför att trots att det inte betalar för utgifterna - såklart - så är det ett tecken på att jordbruksverket och samhället tycker att bevarandearbetet är viktigt. Att det finns ett värde i att bevara dem och att det man gör är betydelsefullt.
Jag tänkte mer på att det finns möjligheter att söka pengar för de som är genbank för höns. Det övriga får mig att tänka på tråden på senior om vad som skulle hända om ingen åt kött mer, där skrev jag att våra lantraser skulle försvinna, jordarna utarmas av all konstgödning och mycket skulle växa igen. Det är ju så att väldigt få skulle hålla djur som kor mm när det inte går att leva på jordbruket längre utan allt är en kostnad, vilket artikelns mörkare mening visar. :(

Här har ingen höna velat ruva trots att dom fått ha lite högar liggande ifred. Så imorse kom en springande från buskarna, en hade lagt sig fint på en ägghög i foderkammaren och en hade lagt sig idiotiskt i ett hörne i lagårn. Den sista fick jag ge bättre förutsättningar men det verkar som det varma vädret igår fick dom ruvsugna. Nu ska vi se om det blir pycklisar.

Har en höns som har fått sår precis ovanför kloaken, upptäckte det då hon tvättade sig lite väl ofta i rumpan. Är det p.g.a. parning med tuppen?
Tittade efter men kunde inte se någon ohyra. Några tankar?

Väljer hönorna själva vilka tuppar de vill bli parade av om det finns fler än en tupp?

Hittade våran pärlhöna som varit försvunnen nån vecka, hon ligger på ägg utanför det inhägnade hektar som gården utgörs av :p Kanske blir en hel flock med mördarhöns i om sådär en 30 dagar.

Igår bestämde sig två hönor att lägga sig på ägg här. Tyvärr hade de bara 1 och 2 ägg var så jag tog bort dom. Dom ska flytta i helgen dessutom. Jäkla va dom skrek högt när jag var där o petade. ;) Dom får ligga i nya hemmet istället.

Har en höns som har fått sår precis ovanför kloaken, upptäckte det då hon tvättade sig lite väl ofta i rumpan. Är det p.g.a. parning med tuppen?
Tittade efter men kunde inte se någon ohyra. Några tankar?

Tuppen har ingen penis så därför tror jag inte det beror på parning. Jag vet inte alls vad såret beror på, du får sköta det så som man brukar sköta sår. Sårplast tror jag skulle funka.

Väljer hönorna själva vilka tuppar de vill bli parade av om det finns fler än en tupp?

Jag har hört att om en ungtupp hoppar på en höna som inte är med på noterna så gör hon en lätt nigning efteråt och blir av med det mesta av sperman. Hon vill att den bästa tuppen ska bli far till hennes kycklingar. (Fast så tänker hon säkert inte utan det är en instinkt.)

Tuppen har ingen penis så därför tror jag inte det beror på parning. Jag vet inte alls vad såret beror på, du får sköta det så som man brukar sköta sår. Sårplast tror jag skulle funka.
:eek:
:o
Men de trycker väl kloakerna mot varandra? Hur får han in spermierna i hönan annars? (Så har jag alltid tänkt att det vart i.a.f.)

Hej allihopa!
Jag har 6st kycklingar på 7v, och undrar hur man ser om det är tupp eller höna? Detta är mina första, så är inte så haj på detta :p Någon som vet?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 310
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar