Hönstråden 2015

Hon är rund och go, ser inte mager ut av vad mitt otränade öga ser. De har fri tillgång på foder och går fritt ute.
Men hon har en kraftig rörelsestörning då hon springer, blir att hon galloperar istället.
Jag har inte sett henne i värpredet men har bara faktiskt sett en 3 hönor vara där av 6st.
Okej. Ja mår hon bra, får vara med och inte blir värre skulle jag ge henne hela sommaren i alla fall. :) Om hon är kläckt i år så bör hon börja värpa efter nyår om inte tidigare. Jag hade haft koll för att se om hon värper för att kunna avgöra hennes ålder. En blek, liten kam är tecken på att hon inte mår bra om hon är i könsmogen ålder och inte ruggar. Om hon ruggar i höst är hon inte kläckt i år. Jag hade övervägt att ta bort en halt höna om hon i övrigt inte verkade helt frisk. Dvs om hon inte värper som hon ska, är tunn, håller sig utanför gruppen, sitter uppburrad eller alltid är väldigt färglös i kam och slör. Men det krävs kanske lite tid för att du ska kunna avgöra det.

Okej. Ja mår hon bra, får vara med och inte blir värre skulle jag ge henne hela sommaren i alla fall. :) Om hon är kläckt i år så bör hon börja värpa efter nyår om inte tidigare. Jag hade haft koll för att se om hon värper för att kunna avgöra hennes ålder. En blek, liten kam är tecken på att hon inte mår bra om hon är i könsmogen ålder och inte ruggar. Om hon ruggar i höst är hon inte kläckt i år. Jag hade övervägt att ta bort en halt höna om hon i övrigt inte verkade helt frisk. Dvs om hon inte värper som hon ska, är tunn, håller sig utanför gruppen, sitter uppburrad eller alltid är väldigt färglös i kam och slör. Men det krävs kanske lite tid för att du ska kunna avgöra det.
Ja hon hänger för det mesta med de andra, men hon är också ofta kvar ensam då de andra springer iväg.
De andra bruna som vi köpte henne med (köpte 3 bruna och 3 svarta från samma säljare på marknaden) är ngt större än den halta, men jag är säker på att de är ur samma "kull". Och de andra bruna har jag sett värpa.
Får som mest 5 ägg om dagen av 6 hönor, varierar mellan 3-5 ägg I regel.
Hon är för övrigt pigg och glad. Kommer springande efter de andra då de får rester :).

Ja hon hänger för det mesta med de andra, men hon är också ofta kvar ensam då de andra springer iväg.
De andra bruna som vi köpte henne med (köpte 3 bruna och 3 svarta från samma säljare på marknaden) är ngt större än den halta, men jag är säker på att de är ur samma "kull". Och de andra bruna har jag sett värpa.
Får som mest 5 ägg om dagen av 6 hönor, varierar mellan 3-5 ägg I regel.
Hon är för övrigt pigg och glad. Kommer springande efter de andra då de får rester :).
Ja då skulle hon få gå kvar tills vidare om det vore min höna. :)

@AndersB Förra gången vi hade höns så tog räven alla på en gång, ca 10 höns varav en hittades blödande ute på fältet och en några veckor senare kom tillbaka från skogen.

Den skadade frisknade till väldigt fint. Men det gick knappt en vecka sen den från skogen kom tillbaka innan båda var tagna igen.

Räven grävde sig då in i hönshuset.
Är därför vi la ner så mycket jobb på att säkra nya hönsgården. Saknas bara ett nät över för att göra det helt rovdjurssäkert.
men förr eller senare så kommer nog räven ta åtminstone en då de går fritt ute under dagen, är lite man får räkna med när man har mycket rovdjur i närheten.

Vad är det som tar dom? Rovfågel?
Jag trodde det men nu jag tycker jag borde sett om den flög in i trädgården och tuppen var rejält stor, runt fyra kilo skulle jag tro. Antagligen är det en räv som upptäckt att det dagtid finns mat här i trädgården (som mer är som en stor park) och tar dem en efter en. Samma hände tidigare när jag hade halvtama fasaner här som en efter en försvann, men de togs på natten och normalt vågar inte räven gå så nära husen dagtid men när de väl tagit en är det nog kört tyvärr

Senast ändrad:
Rävar förnekar sig inte. För några år sedan så gick jag från stallet till hagen (100m) med min häst. När jag vänder mig om ser jag en räv lugnt trava iväg från stallplanen bakom hönsgården. Hönsgården ligger mellan stallet och hagen. Stallet ligger 20 m från hönsgården. Inne i stallet stod två personer som talade och precis bredvid hönsgården (där räven måste sprungit) stod en bil parkerad med två skällande schäfrar i.
Mina höns går alltid i hönsgård om jag inte fysiskt kan stå och titta på dem. Det är inte särskilt synd om dem även om de skulle hitta mer mat om de gick helt lösa. Hönsgården är på 170m2 med buskar och 'välklippt' gräs

Jag trodde det men nu jag tycker jag borde sett om den flög in i trädgården och tuppen var rejält stor, runt fyra kilo skulle jag tro. Antagligen är det en räv som upptäckt att det dagtid finns mat här i trädgården (som mer är som en stor park) och tar dem en efter en. Samma hände tidigare när jag hade halvtama fasaner här som en efter en försvann, men de togs på natten och normalt vågar inte räven gå så nära husen dagtid men när de väl tagit en är det nog kört tyvärr
Har rovdjuret ätit på hönsen där de blivit tagna eller har det dragit iväg med dom? Rovfågel brukar festa loss på plats medan räv tar med sig bytet från platsen.

Jag har aldrig haft några problem med räv, annat än när grannens katt efter idogt arbete lyckades gräva sig in och döda min vackra tupp för några år sedan och i kaoset när jag sprang till undsättning upptäckte jag inte att en stackars höna hade sprungit ut samma väg som katten tog sig in. Dagen efter kunde jag se spåren i det höga gräset hur den hade försökt undfly sin förföljare under natten men utan att lyckas. Nu vet jag inte till 100% att det var en räv men det är mest troligt då hönshuset och gården ligger vid skogsbrynet. Det var förresten samma hönshus där mina fåglar försvann i höstas under natten. :(

Det ironiska är att det var samma katt som jag räddade livet på för andra gången i somras efter den hade blivit påkörd av en bil vilket jag skrivit om i kattforumet. Första gången var när jag bad för dens liv efter den dödat min tupp. :meh:

Hemma på tomten har grävlingen däremot varit i farten. Jag flyttade hem fåglarna efter min tupp blev dödad och hade vid ett tillfälle en grävling som låg under friggeboden och fräste åt hundarna. Då hade vi tre stora hundar som var ute hela dagarna om vi var hemma och grävlingen insåg det olämpliga i att bo på tomten, men den hann upptäcka mina höns innan den flyttade och en dag hittade jag en av mina favoriter dödad bland fruktträden när jag kom hem från jobbet. De andra hade gömt sig vettskrämda i bykhuset och vågade knappt ut på flera dar. Hönan var äten på plats men den hade bara ätit upp mage och bröst på henne och lämnat resten. Jag antar att den blev störd och inte hade ungar eftersom den lämnade henne där jag hittade henne. Att det inte var en fågel vet jag med säkerhet, hon var inte plockad utan den som åt hade ätit utan större finess och utan att plocka fjädrarna som rovfåglarna gör.

Har rovdjuret ätit på hönsen där de blivit tagna eller har det dragit iväg med dom? Rovfågel brukar festa loss på plats medan räv tar med sig bytet från platsen.
Alla har försvunnit helt, bara lite fjädrar kvar på marken så det talar i så fall också för räv.

Det dumma är att jag har planer på att flytta så ett större hönsgårdsbygge är inte riktigt aktuellt.

Då skulle jag misstänka räv helt klart. Har du radio? Hos mig håller sig räven på längre avstånd om jag har P1 på ute vid hönshuset på relativt hög volym. Men det beror ju på räven såklart. Lite överslag på elstängsel så att det klickar brukar också vara effektivt. Det kostar visserligen att köpa ett elaggregat och så men du kan ju sälja det sen om du inte har användning för det på nya stället. Revirmarkering såsom hundar gör... funkar också. :)

Man får ta till dom knep man har, försök skydda dom du har kvar bäst du kan så kan man hoppas att du får ha dem ifred resten av sommaren. Jag har också räv, även om radion håller den utanför tomten för det mesta, men mina höns är ändå frigående. Att höns går åt får man räkna med, men det är tungt när det drabbar favoriter eller inte har så många höns. Skulle nån av mina favoriter gå åt nu skulle jag bli jäkligt modfälld. Men sånt är livet med lyckliga höns.

Appropå räv har jag haft en hel del besök på sistone. Jag ställde om radion i helgen som var och glömde byta tillbaka till P1. På måndag morgon vaknade jag på sovrumsgolvet innan för vår helglasade altandörr (ja, jag hade haft en trevlig kväll med grannarna och sov ett par timmar på det svala golvet...). I alla fall vaknade jag av att hunden skällde bredvid mig och utanför fönsterrutan stod en räv och tittade på mig, precis utanför glaset. Den gick inte förrän jag öppnade dörren. Dagen efter när vi satt och åt frukost strosade det runt en ensam rävunge i trädgården. Jag har bytt tillbaka till P1 nu...

Bjurholmshöns på promenad idag.
11667431_10203986784900150_6274180091076582757_n.jpg

Puh, nu har jag läst ikapp i tråden!

Här trodde jag först inte att det skulle bli några kycklingar i år, ingen av hönorna verkade sugen på att ruva i våras och vi tänkte inte locka dem genom att låta ägg ligga kvar heller - vi har egentligen en lagom liten flock. Men så bestämde sig en av fjolårets unghönor, Koko Taylor, för att hon ville bli mamma och igår började det hända saker! Idag fick jag se underverken, hittills 3 gula och 2 svarta. Ytterligare en var på väg ur ägget och hon fick behålla ett par ägg där det finns chans att hända något. De gula är "gökungar" som egentligen inte är hennes eftersom hon är svart men när en vetefärgad höna försökte spana in småttingarna förvandlades Koko till en mordisk fjäderhög. En skiftning i kulören; det gör väl ingenting!

Jag får däremot på nåder sitta och mata henne och försöka behandla den lilla familjen så gott det går med Myrrnix. Jag vill nämligen inte att småttingarna ska få löss. De vuxna hönsen håller efter dem så bra att jag inte hittar en enda lusjäkel när jag letar men kycklingarna verkade vara utsatta förra året.

Idag när jag kom in till hönsen var en av 1 veckors kycklingarna borta. Eftersom de går i kompostgallerburar med finare nät som täcker de 3 nedersta gallerraderna så kan de inte ta sig ut. Jag letade ändå men hittade inget. När jag skulle börja städa ur huset så hördes plötslgit ett förtvivlat pipande under redena och där satt den. Mammahöna blev märkbart glad när ungen återkom.
Jag undrar hur den tog sig ut. Den måste nästan fladdrat upp på mammas rygg och sedan vidare upp till de större hålen i gallren.

Våran pärlhöna som låg på ägg utanför den inhägnade tomten, har blivit kattmat. Och tur i oturen är väl det, boet bestod i ett 30-tal ägg. Hönsen har slutat ruva så pärlkullen dog på målsnöret, var inte många dagar kvar innan de skulle ha kläckts. Pärltuppen ska nog säljas om det ens är möjligt.

Men de andra 12 kycklingarna är i tipptopp.
5y1Qjg8.jpg

Jag vet knappt under vilken rubrik jag ska lägga in det här, men min omplacering, AKA varulven, är fantastisk på att fånga förrymda höns! :up:

När jag kom hem sent ikväll från jobbet och skulle stänga till fåglarna hör jag att han skrämt upp en förrymd fågel som sticker ut på rapsåkern. Jag kallar till mig honom, vi hämtar kopplet och sen marscherar han före mig ner på åkern och lyckas skrämma upp den igen. Jag har på ett ungefär koll på var den tog vägen, sätter fast varulven i staketet och börjar försiktigt leta efter den utan att lyckas. Låter varulven försöka och efter ett par lovar har han korn på den så jag platsar honom och ser efter och mycket riktigt, där nere mellan rapsen ligger en grå fågel tätt tryckt mot marken. Jag lyckas hindra den från att smita igen och kan ta den runt vingarna och blir sedan släpad ut ur åkern och hem av nyss nämnda varulv. :D

Väl på tomten släpper jag honom och han följer med mig ner till hönshuset där jag stänger in henne. Sen går vi upp, han får mat och vill ut igen. Tycker mig höra ljud och mycket riktigt, han har fått korn på ytterligare en fågel på rymmen! Med hjälp av lampan i mobilen hittar jag en tupp i ett buskage som jag lätt kan fånga, en glad och stolt hund övervakar fångtransporten till de andra och nu tar han en kvällspatrull på tomten för att se så allt är lugnt.

Det här blev hans tredje fångst, ingen av fåglarna har skadats utan han har varit väldigt försiktig när han försökt ta dem och backat direkt jag sagt åt honom. Första gången jag sökte var han inte på det klara vad som förväntades av honom, men nu ikväll med första hönan visste han exakt och var jätteglad. :) I morgon ska jag se var de smiter ut någonstans och stänga till för dem. :grin:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar