Jag vet knappt under vilken rubrik jag ska lägga in det här, men min omplacering, AKA varulven, är fantastisk på att fånga förrymda höns!
När jag kom hem sent ikväll från jobbet och skulle stänga till fåglarna hör jag att han skrämt upp en förrymd fågel som sticker ut på rapsåkern. Jag kallar till mig honom, vi hämtar kopplet och sen marscherar han före mig ner på åkern och lyckas skrämma upp den igen. Jag har på ett ungefär koll på var den tog vägen, sätter fast varulven i staketet och börjar försiktigt leta efter den utan att lyckas. Låter varulven försöka och efter ett par lovar har han korn på den så jag platsar honom och ser efter och mycket riktigt, där nere mellan rapsen ligger en grå fågel tätt tryckt mot marken. Jag lyckas hindra den från att smita igen och kan ta den runt vingarna och blir sedan släpad ut ur åkern och hem av nyss nämnda varulv.
Väl på tomten släpper jag honom och han följer med mig ner till hönshuset där jag stänger in henne. Sen går vi upp, han får mat och vill ut igen. Tycker mig höra ljud och mycket riktigt, han har fått korn på ytterligare en fågel på rymmen! Med hjälp av lampan i mobilen hittar jag en tupp i ett buskage som jag lätt kan fånga, en glad och stolt hund övervakar fångtransporten till de andra och nu tar han en kvällspatrull på tomten för att se så allt är lugnt.
Det här blev hans tredje fångst, ingen av fåglarna har skadats utan han har varit väldigt försiktig när han försökt ta dem och backat direkt jag sagt åt honom. Första gången jag sökte var han inte på det klara vad som förväntades av honom, men nu ikväll med första hönan visste han exakt och var jätteglad.
I morgon ska jag se var de smiter ut någonstans och stänga till för dem.