Hönstråden 2015

Det skulle jag kunna testa, jag har elstängselaggregat för hästarna jag kan använda. Frågan är om en katt kan ta skada?

Det enda man kan tänka sig är fel med detta är att en räv kanske aldrig vill döda en fågel alls efter det.
Man kan ju döma den till döden så att säga.

Tyvärr är det inte bara kycklingar som gått åt, en riktigt stor tupp och tre hönor har också tagits nu under de senaste veckorna. Alla mitt på dagen i trädgården/parken.

Jag har ingen vanlig hönsgård utan en elnätshage, elnät speciellt för höns. Jag har haft det länge nu, (sex år) och sedan dess har jag inte förlorat någon till fyrfota fiender. För att dom inte ska flyga över så gör jag en liten hage först åt dom och lägger bärnät över så att dom inte kan flyga över. Efter en vecka tar jag bort det och då vet dom vad elnät och och så tror dom att dom inte kan flyga över för då har dom ju försökt... Höns har lätt för att lära sig saker men inte lika lätt att lära om.

Det enda man kan tänka sig är fel med detta är att en räv kanske aldrig vill döda en fågel alls efter det.
Man kan ju döma den till döden så att säga.
Jag tror inte det är så stor risk att räven slutar äta fåglar för att den får en stöt utan mer att den förknippar platsen med obehag och undviker att gå dit igen. Men jag tycker du tänker rätt med att ta hänsyn även till rovdjuren, det är en sak att man ibland kan behöva decimera stammen men det skall ske utan onödigt lidande för djuren.

Jag tror inte det är så stor risk att räven slutar äta fåglar för att den får en stöt utan mer att den förknippar platsen med obehag och undviker att gå dit igen. Men jag tycker du tänker rätt med att ta hänsyn även till rovdjuren, det är en sak att man ibland kan behöva decimera stammen men det skall ske utan onödigt lidande för djuren.

Man vet ju aldrig vad de kommer att förknippa med smärtan. Det är ett problem.
Man har ju luskat ut att elhalsband på hund faktiskt oftare än inte ger rädsla för matte och/eller husse istället för det de ska låta bli egentligen. Så nog kan det slå fel.

Då måste det vara bättre att lägga el utanför hönsgården istället.

Känner mig så nöjd :)
Första kvällen med nya hönshuset så lät jag det gamla stå öppet för jag tänkte flytta över dom när dom gått in för natten. Alla gick in utom en, hon gick länge fram och tillbaka mellan hönshusen för att sen gå in i det nya :love: Därefetr flyttade jag över resten och det märks verkligen att dom älskar sitt nya hus :bow:

Jag inser även att tuppen nog sände ut en hel del fel signaler till dom för helt plötsligt är dom kring benen på mig igen i stället för en meter ifrån mig och jag kan klappa och ta i dom igen utan att dom springer iväg. Så mysigt! :love:

Kommer nog behålla hönsen ett tag till, nu går de inomhus i ett gammalt stall och även om de vill ut går det ingen direkt nöd på dem med 150 kvm ljus och luftig stallyta att röra sig på.

Hur har ni gjort era hönsgårdar rovdjurssäkra?

Kommer nog behålla hönsen ett tag till, nu går de inomhus i ett gammalt stall och även om de vill ut går det ingen direkt nöd på dem med 150 kvm ljus och luftig stallyta att röra sig på.

Mitt är ett provisorium och inte rovdjurssäkert annat än mot fågel då jag har nättak, men den som vill kan gräva sig in om hunden inte är ute dagtid, nattetid stänger jag in dem. När mina sommargäster kommer på besök ska jag börja släppa hönsen i trädgården, men jag har inte vågat ännu då jag jobbar skift och udda tider.

Jag har väl visat bild på min hönsgård tror jag men allox rådjurstängsel runt, lätt o smidigt, uppsatt med buntband. Ensilageskyddsnät till tak så inte höken ser eller kan riva sönder - passa på vintern bara för snön ramlar inte igenom och då blir det tungt - lika med hönsgård rasar...
Sen har jag två elsnören runt på utsidan. Ett på 15 cm och ett på 25 cm cirkus. Räv nosar - räv ajaj, har både räv o grävling på tomten men dom rör inte hönsen som går fritt på dagen. Sen lägger jag cdskivor på marken. Bländar rovfåglarna.

Jag vet knappt under vilken rubrik jag ska lägga in det här, men min omplacering, AKA varulven, är fantastisk på att fånga förrymda höns! :up:

När jag kom hem sent ikväll från jobbet och skulle stänga till fåglarna hör jag att han skrämt upp en förrymd fågel som sticker ut på rapsåkern. Jag kallar till mig honom, vi hämtar kopplet och sen marscherar han före mig ner på åkern och lyckas skrämma upp den igen. Jag har på ett ungefär koll på var den tog vägen, sätter fast varulven i staketet och börjar försiktigt leta efter den utan att lyckas. Låter varulven försöka och efter ett par lovar har han korn på den så jag platsar honom och ser efter och mycket riktigt, där nere mellan rapsen ligger en grå fågel tätt tryckt mot marken. Jag lyckas hindra den från att smita igen och kan ta den runt vingarna och blir sedan släpad ut ur åkern och hem av nyss nämnda varulv. :D

Väl på tomten släpper jag honom och han följer med mig ner till hönshuset där jag stänger in henne. Sen går vi upp, han får mat och vill ut igen. Tycker mig höra ljud och mycket riktigt, han har fått korn på ytterligare en fågel på rymmen! Med hjälp av lampan i mobilen hittar jag en tupp i ett buskage som jag lätt kan fånga, en glad och stolt hund övervakar fångtransporten till de andra och nu tar han en kvällspatrull på tomten för att se så allt är lugnt.

Det här blev hans tredje fångst, ingen av fåglarna har skadats utan han har varit väldigt försiktig när han försökt ta dem och backat direkt jag sagt åt honom. Första gången jag sökte var han inte på det klara vad som förväntades av honom, men nu ikväll med första hönan visste han exakt och var jätteglad. :) I morgon ska jag se var de smiter ut någonstans och stänga till för dem. :grin:
Vad är det för ras på varulven? :D

Känner mig lite less här hemma igen över min fina tupp :(
Han har hållit sig lugn och fin sen jag skrev här sist men sista dagarna har det varit lite skiv mellan hönorna ang kycklingarna och jag har hållit på och byggt nytt hönshus mitt i allt och så plötsligt i går kväll så gick han till attack mot mig igen varpå jag värjde mig och kastade det jag hade i handen mot honom. Då stannar han upp tittar på mig och så flyger han på gång på gång så jag fick ta en nätgrind och värja mig :( Jag blev ärligt talat livrädd och kände rädslan från den ilskna stalltuppen från när jag var liten blossa upp igen även om min är knappt hälften så stor.
Jag kan inte ha en tupp som attackerar varje gång nåt händer eller inte är på hans villkor så jag inser att jag måste ta bort honom :cry:
Frågan är nu om jag ska ha en ny tupp, vara utan eller behålla nån av kycklingarna? Just nu känner jag att vara utan skulle vara skönt men hur blir hönsen då? Och om jag tar en ny accepterar han kycklingarna?
Om du tar en ny så accepterar han absolut kycklingarna, annars är han gryt-material han med. Om du väntar o struntar i tupp ett tag går det också bra. Ta bort den du har och avvakta. Hittar du en du vill ha, köp den, om inte blir det nog tupp av en kyckling sen.

Tillägg: Ser nu att du tagit bort den. Bra. :) En 13 veckors tupp är kyckling för hönsen, men med tiden kommer han nog att duga fint.

Vad är det för ras på varulven? :D
Jag är inte riktigt säker, mest lutar jag åt att han är en belgisk fåntratt. :D När han spårar och fångar förrymda höns är han en belgisk hönshund, när han vallar utanför hönsgården eller mina shettisar är han en belgisk vallhund, när han snor ur sophinken är han en belgisk sophund och däremellan + mkt mer är han mattes belgiska hjärtegryn. :heart

I papperna är han en malinoise och omplacerad som bl a barnätande monster. :rofl: Fråga mina syskonbarn. ;) Bekvämt dock vid omplacering när man inte kan spöa en unghund till lugn och tillgivenhet att påstå att den biter barn, när han nästan kryper ur skinnet av lycka om han ser en unge. :mad: Men kramar, kärlek och prat fungerar, då gör det inget att han får belgarfnatt ibland. :love:

Nät i botten och ca 2m högt. Hade velat ha nät över också då det är en hel del glador här.
Hönshuset står på gjuten platta.
är ganska så inbrottssäkert :).

I kväll har jag hälsat på den lilla tuppen :)
Efter lite prat oss båda i mellan så somnade han på pinnen under tiden jag satt och klappade på honom :love:

Jag är inte riktigt säker, mest lutar jag åt att han är en belgisk fåntratt. :D När han spårar och fångar förrymda höns är han en belgisk hönshund, när han vallar utanför hönsgården eller mina shettisar är han en belgisk vallhund, när han snor ur sophinken är han en belgisk sophund och däremellan + mkt mer är han mattes belgiska hjärtegryn. :heart

I papperna är han en malinoise och omplacerad som bl a barnätande monster. :rofl: Fråga mina syskonbarn. ;) Bekvämt dock vid omplacering när man inte kan spöa en unghund till lugn och tillgivenhet att påstå att den biter barn, när han nästan kryper ur skinnet av lycka om han ser en unge. :mad: Men kramar, kärlek och prat fungerar, då gör det inget att han får belgarfnatt ibland. :love:
Ibland undrar man varför folk skaffar hund. Kul med belgare, jag har en halvterv och har växt upp med grönis. :)

Ibland undrar man varför folk skaffar hund. Kul med belgare, jag har en halvterv och har växt upp med grönis. :)
Älskar grönisar, hade tre innan separationen men på rent djävulskap såg ex till att göra sig av med alla utan att jag fick behålla någon. :cry: :rage: Bl a en halvblind tik på 12 år ... :cry::cry::cry: Det har tagit varulven ett år att landa efter all skit, en del problem sitter fortfarande i efter 2 år men han är glad och lycklig och vi har en bra kommunikation för det mesta. Det konstiga är att han fd ägare har schäfer och lyckades ändå förstöra honom.:crazy:

Nu gäller det att få honom att inte valla hönsen när jag släpper ut dem i trädgården nästa vecka, men kunde tre grönisar lära sig att låta bli ska väl även en varul lära sig det. ;)

Älskar grönisar, hade tre innan separationen men på rent djävulskap såg ex till att göra sig av med alla utan att jag fick behålla någon. :cry: :rage: Bl a en halvblind tik på 12 år ... :cry::cry::cry: Det har tagit varulven ett år att landa efter all skit, en del problem sitter fortfarande i efter 2 år men han är glad och lycklig och vi har en bra kommunikation för det mesta. Det konstiga är att han fd ägare har schäfer och lyckades ändå förstöra honom.:crazy:

Nu gäller det att få honom att inte valla hönsen när jag släpper ut dem i trädgården nästa vecka, men kunde tre grönisar lära sig att låta bli ska väl även en varul lära sig det. ;)
Jaha, va kul! Så synd att du fick göra dig av med dom. :(

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 062
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar