Hönstråden 2015

Idag har jag haft stort hönssläpp, nu betar de för fullt på gräsmattan medan varulven är väldigt konfunderad. "Va, jag var ju duktig när jag fångade de andra, ska jag verkligen bara titta på nu när alla är på rymmen? " :confused:

"Extreme-höns-makeover"!!!

Före:
11755093_497712180393628_1218165794284924054_n.jpg

Efter:
11760119_497712313726948_136114810460407362_n.jpg

Visst har mina tjejer blivit fina?!! (Det är ganska precis två månader mellan bilderna.)

Tyvärr bröts några av stjärtfjädrarna idag... en björkstrast hade på något sätt tagit sig in i hönsgården och det blev onödigt spännande både för hönorna och för stackarn som råkat stänga in sig själv...

Även om mina "renoveringsobjekt" mer och mer beter sig som hönor ska märker man fortfarande att de "inte läst alla sidor i instruktionsboken"... Att sitta uppe på en pinne och sova verkar t ex vara överkurs - alla väljer de att sova nere på golvet istället. Och inte har de fått smak för "grönt" heller... Jo, överblivna bitar av sallad och gurka t ex äter de gärna, men vanligt gräs eller ogräs har jag bara fått dem att äta ibland, om jag rivit det i små bitar så att det liknat sallad. Nästan allt gräs som växer i hönsgården har fått vara kvar också - förutom det som försvunnit där de grävt. Men, vem är jag att döma - jag är ju ingen experthöna direkt! ;-) Och dessutom väljer de min coleslaw t o m före korv och små köttbitar - så då är ju allt förlåtet!!! :-D

I dag åkte dom sista kycklingarna till sina nya hem. Känns skönt! :) Fyra stycken har jag valt att behålla och dom går fortfarande med hönan i egen inhägnad. Tuppen är framme mer och funkar ganska bra med dom andra hönsen nu. Han går oftast in själv nu om kvällarna i hönshuset men vill alltid ha en kel och prat stund :love:

Jag får väl ta tillbaka det jag skrev i går :down:
En ny höna har tagit herraväldet här hemma :devil: och stackars tuppen satt intryckt livrädd i ett hörn i morse i hönshuset. När jag väl är där vågar han äta och dricka. Han blir nu jagad av samma höna titt som tätt. Han kommer ju undan eftersom dom går fritt och han smiter in och äter och dricker ibland. Han går ju och spatserar här runt dom andra även om han blir jagad imellanåt.
Jag kanske oroar mig i onödan? Det kanske ger sig med tiden? Jag har fått några förslag från andra och vill gärna höra er åsikt.

1. Vänta, det reder sig. han är ännu ung och funkar hyfsat ute med hönsen fortfarande och kan sätta sig i respekt med tiden.
2. Omplacera och skaffa ny tuffare tupp. (vill helst behålla honom då han är så fin och rar )
3. sätta över honom till kycklingarna och ta väck hönan därifrån så dom får "bonda".
4. Skaffa en till tuffare tupp som styr upp det hela. ( jag har redan en tupp land kycklingarna som jag valt att behålla)

De är inte lätt att veta vad som är rätt och fel i alla dessa råd, tips?

Det är helt normalt att hönsen sätter ungpojkar på plats. Än ser de honom som en kyckling men han börjar anse att han är en vuxen karl. För hönsen har han ingen rang än utan det kommer han skaffa sig vad tiden lider. Mina brukar ta sig över hönorna i rang runt 6-7 månaders ålder.
Troligen blir han mer utsatt eftersom han är ensam kyckling. Hade det varit en hel kull så hade det varit utspritt på fler individer.

Det är helt normalt att hönsen sätter ungpojkar på plats. Än ser de honom som en kyckling men han börjar anse att han är en vuxen karl. För hönsen har han ingen rang än utan det kommer han skaffa sig vad tiden lider. Mina brukar ta sig över hönorna i rang runt 6-7 månaders ålder.
Troligen blir han mer utsatt eftersom han är ensam kyckling. Hade det varit en hel kull så hade det varit utspritt på fler individer.
Den där hönssjukan är obotlig :angel: Jag har länge velat ha friserade och i morgon kommer 2 små hönor på ca 2 månader hit :love: . Så för förhoppningsvis blir han inte lika ensam utsatt sen.

Jag har kvar mina men de går inomhus i stallet, får se om jag släpper ut dem om några dagar under övervakning.

En ny kull såg dagens ljus i går, ett tiotal små kycklingar, ett ägg är kvar och hönan vill inte lämna redet så kanske det kläcks också.

För ett par dagar sedan lämnade hönan redet en ganska lång stund så äggen var nästan helt kalla och jag trodde det var kört men ändå kläcktes äggen som de skulle, brukar man inte säga att de sista dagarna är kritiska?

Idag har lilla Agda gått bort :(. Låt död i hönshuset imorse så är nu jätte nojig att det är ngt smittsamt. Hon har alltid varit pigg och glad så är väldigt förvånande att hon bara faller död sådär.
Hade inte varit lika förvånande om den lilla halta dött men denna har ju inte haft ngt som helst problem.

Jag har kvar mina men de går inomhus i stallet, får se om jag släpper ut dem om några dagar under övervakning.

En ny kull såg dagens ljus i går, ett tiotal små kycklingar, ett ägg är kvar och hönan vill inte lämna redet så kanske det kläcks också.

För ett par dagar sedan lämnade hönan redet en ganska lång stund så äggen var nästan helt kalla och jag trodde det var kört men ändå kläcktes äggen som de skulle, brukar man inte säga att de sista dagarna är kritiska?

Det är sommar och varmt nu så då kallnar dom inte så fort!

Idag har lilla Agda gått bort :(. Låt död i hönshuset imorse så är nu jätte nojig att det är ngt smittsamt. Hon har alltid varit pigg och glad så är väldigt förvånande att hon bara faller död sådär.
Hade inte varit lika förvånande om den lilla halta dött men denna har ju inte haft ngt som helst problem.

Det finns ett uttryck "trilla av pinnen" då någon dör plötsligt. Jag har varit med om det också en gång, en av mina blå höns låg plötsligt död ute i gräset. Höns är bra på att hålla masken, det är en naturlig instinkt för i naturen kan man lätt bli någons middag då. Undersökningar av höns som trillat av pinnen sådär plötsligt brukar visa att dom haft en infektion ändå och den behöver inte alls vara smittsam.

Hu, i em kommer grannen för att nacka en tupp. :(
Jag vet ju att de måste bort och har ju sagt att de får ta dem, men det blir jobigt ändå att peka ut vem han får ta. Sen undrar jag om inte varulven skrämt ut några på åkern iaf, de är ju svårräknade men jag tycker mig fatta ett par stycken. :cautious: Har de varit på åkern under natten har nog räven ätit gott, jag har jobbat kvällar så jag har inte stängt åt dem förrän efter 23 på kvällarna. :nailbiting:

Tycker denna kyckligen har en spännande färg... Men är färgen tuppig eller kan det ändå vara en höna med denna färgen?
rgtXaSL.jpg
Svårt att säga. Hur gammal är den och vilken ras/raser? Den har ju ingen färg på kam eller slör men de kraftigt färgade fjädrarna på vingen kan tyda på en tupp. Min ras brukar ha kam och slör när de kommer till den fjädersättningen men det skiljer väldigt mycket mellan olika raser.

Svårt att säga. Hur gammal är den och vilken ras/raser? Den har ju ingen färg på kam eller slör men de kraftigt färgade fjädrarna på vingen kan tyda på en tupp. Min ras brukar ha kam och slör när de kommer till den fjädersättningen men det skiljer väldigt mycket mellan olika raser.
Mamman är djungel (eller lohman... Eller sussex) men tupp är antingen sussex, sabelpoot eller i värsta fall en brahma blandras. Två sista tupparna är benbefjädrade, brahman har bara en liten skrynklig kam och färgen matchar mest. Men djungelhönsen har en tydlig färgskiftning med guldigare huvud och hals än resten av befjädringen.

Varnar för bildbomb :angel:

Har utökat hönshuset i dag med 2 friserade Dv Kochins och 3 Dv Silke :love:
Jag har ända sen jag var liten velat ha silke och nu dök tillfället upp och jag tog den :up: Helt underbara! Jag är så glad ! :D

Idag har varulven aka den belgiska hönshunden hjälpt matte att lugnt, snyggt och effektivt driva in fåglarna från gräsmattan och in i det tillfälliga hönshuset så jag kunde stänga in dem innan jag åkte till jobbet i kväll. När jag försökte själv delade flocken sig och några drog upp bland äppelträden, några sprang in och några drog ut på gräsmattan. De är helt klart lite nervösa idag efter att grannen tog en av tupparna igår, men med varulvens hjälp gick de snällt och fint in i samlad trupp. :)

När jag hade stängt och berömde vov var det en överlycklig belgisk mallhund som hade belgarfnatt på gräsmattan bland vinbärsbuskarna. :D Han är helt fantastiskt duktig på att samla ihop de bevingade rackarna, lite för tjänstvillig emellanåt bara. Ibland när jag tittar ut om dagarna är alla fåglar inne i boden med en mallig varulv utanför, titta matte vad jag kan! ;)

DSC_3232.jpg

Vi fick lite sällskap när vi plockade blåbär på tomten idag :p

Är det någon som har koll på kalkben? Är lite rädd att tupparna drabbats :( men blir osäker iom att det bara är de och bara ett ben per tupp..? Ska inte det vara jättesmittsamt? :/ de verkar inte heller ett dugg besvärade
Finns det något annat som ger liknande symptom ?

Jag får väl ta tillbaka det jag skrev i går :down:
En ny höna har tagit herraväldet här hemma :devil: och stackars tuppen satt intryckt livrädd i ett hörn i morse i hönshuset. När jag väl är där vågar han äta och dricka. Han blir nu jagad av samma höna titt som tätt. Han kommer ju undan eftersom dom går fritt och han smiter in och äter och dricker ibland. Han går ju och spatserar här runt dom andra även om han blir jagad imellanåt.
Jag kanske oroar mig i onödan? Det kanske ger sig med tiden? Jag har fått några förslag från andra och vill gärna höra er åsikt.

1. Vänta, det reder sig. han är ännu ung och funkar hyfsat ute med hönsen fortfarande och kan sätta sig i respekt med tiden.
2. Omplacera och skaffa ny tuffare tupp. (vill helst behålla honom då han är så fin och rar )
3. sätta över honom till kycklingarna och ta väck hönan därifrån så dom får "bonda".
4. Skaffa en till tuffare tupp som styr upp det hela. ( jag har redan en tupp land kycklingarna som jag valt att behålla)

De är inte lätt att veta vad som är rätt och fel i alla dessa råd, tips?
Din tupp är ingen tupp än, han är en tonåring. Ge det tid, han behöver bli vuxen innan han kan styra i hönshuset. Nästa vår kommer han att spatsera runt stolt och ståtlig.

DSC_3232.jpg

Vi fick lite sällskap när vi plockade blåbär på tomten idag :p

Är det någon som har koll på kalkben? Är lite rädd att tupparna drabbats :( men blir osäker iom att det bara är de och bara ett ben per tupp..? Ska inte det vara jättesmittsamt? :/ de verkar inte heller ett dugg besvärade
Finns det något annat som ger liknande symptom ?
Fotkvalster finns i stort sett i alla besättningar. En del djur är motståndskraftiga, andra inte. Det kan leda till att hornplåtarna reser sig och man kallar tillståndet kalkben.

Visa gärna bild på fötterna så kan vi se. Om det är kalkben rekommenderar jag att du oljar eller fettar in benen på tuppen dagligen tills hornplåtarna lägger sig, gör en sanering av hönshuset och oljar övriga en tid också. För att läka hans ben och städa ut kvalstret så att det blir mindre av ohyran i hönshuset.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar