Hönstråden 2015

Idag har jag brunchat med min ömma moder på IKEA, vi var ute och handlade och hade inga ärenden alls till IKEA annat än vi tänkte vi skulle äta oss mätta till en billig peng samtidigt som vi försökte att inte skämmas över vad vi åt. :o

MEN till saken, på väg ut ville jag bara smita så fort som möjligt men blev intvingad på Fyndavdelningen och kunde inte, mot bättre vetande, motstå att köpa det här till mina små pippisar. :love:
kallax-shelving-unit-white__0243965_PE383236_S4.JPG

Gissa om de kommer värpa bra i sina nya reden! :laugh:

En rastgård på ca 18kvm och en inomhusdel på drygt 4 kvadrat är lämpligt för 5 höns i hedemora storlek?
Bor i norrbotten så de lär få vara inne rätt mycket om vintern...

En rastgård på ca 18kvm och en inomhusdel på drygt 4 kvadrat är lämpligt för 5 höns i hedemora storlek?
4 kvm är ju bara 2 x 2 m, jag tycker det låter väldigt litet även om det är helt godkända mått.

Enligt Jordbruksverket får du ha 36 hönor på 4 kvm golvyta och utan rastgård :(

Jag tycker dina mått är ok för fem mindre hönor :)

Jag har fått kalkben på några av hönsen så nu blir det städning och tvätt och smörj som gäller!

Men jag har upptäkt vaktlar! Vilka underbara små djur! Någon här inne som har?

Enligt Jordbruksverket får du ha 36 hönor på 4 kvm golvyta och utan rastgård :(

Jag tycker dina mått är ok för fem mindre hönor :)

Verkar bli drygt 5kvm tom (2m*2,6m). Hela huset är då 4*2,30 i yttermått. Blir en sluss på 1*0,8m och inget mer förvaringsutrymme, men nog bör man kunna ha en träbox med hönsmat och spån/halm inne hos hönsen istället för att stjäla mer yta till sluss/förvaring? Om man typ gör reden eller sittpinnar ovanför trälådan tänker jag...

Verkar bli drygt 5kvm tom (2m*2,6m). Hela huset är då 4*2,30 i yttermått. Blir en sluss på 1*0,8m och inget mer förvaringsutrymme, men nog bör man kunna ha en träbox med hönsmat och spån/halm inne hos hönsen istället för att stjäla mer yta till sluss/förvaring? Om man typ gör reden eller sittpinnar ovanför trälådan tänker jag...
Du vill inte ha ngt under sittpinnarna.. tro mig. Det är bättre med att bara ha lite spånpellets under så att det är lättmockat.
En fodertunna tar ju inte så stor plats egentligen. Man behöver ju inte ha en stor plast tunna eller ett oljefat ;).

Har du en sluss så kan man ju bygga reden på den väggen och ha lucka ut ur varje rede till slussen, så att man inte behöver gå och snubbla över foder tråg och hönor varje gång man ska hämta ägg :).
Det gäller dock att hönsen ska lägga äggen i redet också. Våga ratar det stora genemsamhets redet för en liten låda på golvet...

Har förresten äntligen fått upp lampa i och utanför hönshuset, och en magnet på hönsluckan så att den stängs helt :p.

Lagom till höstens mörker och närgångna rävar :p.

Men har stora problem med vattentråget, det är alltid helt blött runt om det och växer div saker i hönshuset nu.. inget mögel som tur är men snart är de väll självförsörjande med höns foder :p.
Är en sån med inbyggd vattenhink och så ska det bara rinna ut så att det håller en jämn nivå. Golvet är rakt men ändå så svämmar den över. Vad kan det vara för fel på den?

Du vill inte ha ngt under sittpinnarna.. tro mig. Det är bättre med att bara ha lite spånpellets under så att det är lättmockat.
En fodertunna tar ju inte så stor plats egentligen. Man behöver ju inte ha en stor plast tunna eller ett oljefat ;).

Har du en sluss så kan man ju bygga reden på den väggen och ha lucka ut ur varje rede till slussen, så att man inte behöver gå och snubbla över foder tråg och hönor varje gång man ska hämta ägg :).
Det gäller dock att hönsen ska lägga äggen i redet också. Våga ratar det stora genemsamhets redet för en liten låda på golvet...

Lättstädat under sittpinnarna alltså :)

Vi ska börja bygga hönshuset till helgen. Ska bli så roligt men man blir ju sjukt otålig, vill att det ska bli klart NU så man kan skaffa hönsen :p Sitter lite för mycket och googlar på hönsraser, så många roliga det finns.

Någon sådan här skulle jag gärna vilja ha

IMG_0056.jpg

eller sådana här

Icelandics-in-snow-LISA-RICHARDS.jpg

Att få sådana här ägg skulle inte heller vara helt fel men hönsen var så fula utan "gump" :down:
bathwa1.jpg

Såattee.. Min mammas kycklingar är stora nog att börja lägga ägg :love: Flocken växte "lite" under sommaren :angel: Tror att vinterns äggläggande kommer bli ett helvete för alla om de inte ger med sig och börjar sälja ägg. Blev ju över 80 ägg på 3-4 dagar i december på då 11 höns... Nu är hönsflocken på typ 34 individer eller nått :nailbiting:

Såattee.. Min mammas kycklingar är stora nog att börja lägga ägg :love: Flocken växte "lite" under sommaren :angel: Tror att vinterns äggläggande kommer bli ett helvete för alla om de inte ger med sig och börjar sälja ägg. Blev ju över 80 ägg på 3-4 dagar i december på då 11 höns... Nu är hönsflocken på typ 34 individer eller nått :nailbiting:
Det blir bra många äggakakor :o (Eller är det bara jag som gör det så fort ägg brickan är överfull :d

Jag har haft ett hönshus som var obetydligt större, och det gick ju ganska bra. Men det här är Värmland, det var inte så många dagar som jag behövde ha dörren stängd. Det är lagligt, men dom har det bättre om dom får lite mer plats. Om du inte har satt upp en bajsbräda under pinnen så gör det så blir det mycket lättare att hålla rent. Sätt upp hyllor till mat o vatten så att det inte tar upp golvyta. Mina hedemoror är duktiga på att hålla sams, än har jag inte haft en enda hack-kyckling (eller höna).

Jag har haft ett hönshus som var obetydligt större, och det gick ju ganska bra. Men det här är Värmland, det var inte så många dagar som jag behövde ha dörren stängd. Det är lagligt, men dom har det bättre om dom får lite mer plats. Om du inte har satt upp en bajsbräda under pinnen så gör det så blir det mycket lättare att hålla rent. Sätt upp hyllor till mat o vatten så att det inte tar upp golvyta. Mina hedemoror är duktiga på att hålla sams, än har jag inte haft en enda hack-kyckling (eller höna).
Har ingen bajsbricka under redet här, och det blir en trevlig hög med höns skit att lätt mocka ut en gång i veckan :). Tänker att det blir väldigt äckligare med att behöva göra rent en bajsbricka hela tiden :/. Fast har man ett mindre hönshus så är det ju bra att de har mer ren golvyta att röra sig över.

Har ingen bajsbricka under redet här, och det blir en trevlig hög med höns skit att lätt mocka ut en gång i veckan :). Tänker att det blir väldigt äckligare med att behöva göra rent en bajsbricka hela tiden :/. Fast har man ett mindre hönshus så är det ju bra att de har mer ren golvyta att röra sig över.
Du har tidningar på bajsbrädan, så det är bara att dra av tidningarna med typ en liten spade eller nått (vi använder en murslev) och lägga dit nya tidningar. Tar 2 minuter och behövs göras kanske en gång i veckan, beroende på hur många höns en har :)

Du har tidningar på bajsbrädan, så det är bara att dra av tidningarna med typ en liten spade eller nått (vi använder en murslev) och lägga dit nya tidningar. Tar 2 minuter och behövs göras kanske en gång i veckan, beroende på hur många höns en har :)

Vilken bra idé, att lägga dit tidningar!

Jag har en tupp jag tänkt slakta för han är lite för liten och fel färg men igår såg jag hur han när han hittade en riktig godbit inte själv åt upp den utan kallade på hönorna och lät dem få den istället, en sådan tupp blir svår att slakta så om det inte blir för stora problem får han leva ett tag till :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar