Hönstråden 2015

Jag är orolig för Elvis, han är svullen i kammen, slör och runt ögon/öron samt blek istället för mörkröd som han brukar vara. Pigg i övrigt, äter, dricker och springer omkring på gräsmattan som han brukar. De har fri tillgång till vad de kan hitta i ätväg i gräsmatta, planteringar, äpplen och köpefoder, men kan det ändå vara näringsbrist/vitaminbrist? Ingen av de andra har samma symptom, de sover tillsammans på nätterna så det borde inte vara något drag som är orsaken.

Alla är maskinkläckta, har aldrig varit i kontakt med andra höns och det är många år sedan det fanns några andra höns här. De som jag hade tidigare var blodtestade fria från ILT och han är inte förkyld, men 17 kan det vara? :confused:

Jag är orolig för Elvis, han är svullen i kammen, slör och runt ögon/öron samt blek istället för mörkröd som han brukar vara. Pigg i övrigt, äter, dricker och springer omkring på gräsmattan som han brukar. De har fri tillgång till vad de kan hitta i ätväg i gräsmatta, planteringar, äpplen och köpefoder, men kan det ändå vara näringsbrist/vitaminbrist? Ingen av de andra har samma symptom, de sover tillsammans på nätterna så det borde inte vara något drag som är orsaken.

Alla är maskinkläckta, har aldrig varit i kontakt med andra höns och det är många år sedan det fanns några andra höns här. De som jag hade tidigare var blodtestade fria från ILT och han är inte förkyld, men 17 kan det vara? :confused:
Ruggning? Mina ser inte kloka ut just nu, inga rumpor och hängande kammar. Hela hönshuset är fullt av fjädrar.

Lättstädat under sittpinnarna alltså :)

Vi ska börja bygga hönshuset till helgen. Ska bli så roligt men man blir ju sjukt otålig, vill att det ska bli klart NU så man kan skaffa hönsen :p Sitter lite för mycket och googlar på hönsraser, så många roliga det finns.

Någon sådan här skulle jag gärna vilja ha

IMG_0056.jpg

eller sådana här

Icelandics-in-snow-LISA-RICHARDS.jpg

Att få sådana här ägg skulle inte heller vara helt fel men hönsen var så fula utan "gump" :down:
bathwa1.jpg
Såna fantastiskt fina hönor!!! Såna som de översta skulle jag verkligen vilja ha, skojiga personliga tofsar på huvudet men inga fjädrar på benen, perfekt!!
Vet du vad sorten heter??

Kan man låta en DV kochin ruva fram vaktlar? Eller är det en dum idé? O_o
Det tror jag skulle fungera, om hon bara kan hålla ordning på de små äggen...

Mina senaste vaktlar har börjat värpa, och de första "kycklingäggen" är så små så det är inte sant... Helt fantastiskt söta!!!! :love:

Vet inte vad Elvis kan ha, men liksom fler så ser mina hönor inte heller kloka ut... O_o Och det verkar som, att ju äldre de blir, desto hårdare går ruggningen åt dom..?? Unghönsen är förhållandevis fräscha, och det är bara de som värper just nu.

Jag skulle verkligen behöva lite råd....

Mina höns går brevid en annan grupp köttdjur (inte mina, dom har galler i mellan och ska slaktas nu i veckan) som är helt galna i att attackera varandra och nu har min silkestupp fått spetsen på ovan näbben avbiten genom gallret :rage: Så nu har jag satt upp nät i mellan, men nu märker jag att han börjat ta efter , eller i alla fall vad jag tycker deras beteende för han är allt annat än snäll mot en av ungtupparna helt plötsligt som ännu inte är könsmogen samt den minsta hönan. Även dom andra silkisarna får det hett om hättan när han kan springa fram och bara bita dom där och då utan att ens vilja para sig. Vågar jag hoppas på att han bara är hormonstinn nu när alla unghönsen börjat bli könsmogna och att det ska gå över eller är det redan nu kört? Kan jag göra något annorlunda? :confused:

Sen har jag hittat ägg tre dagar i rad med blod på och hittat blod i kloaken på min precis nyvärpande silkis Puffan Hon har alltid varit lite tillbakadragen av sig och jag kan inte på nåt vis se att hon egentligen verkar dålig även om jag vet att dom kan maskera väl.
Flertalet säger att det finns inget att göra och att jag borde ta bort henne direkt men borde man inte vänta och se ?

Hur gör ni med vinter och höns :)?
Blir man ge samma foder som sommartid eller ska de ha ngt extra? Var är bäst att sätta värmelampan? Har ju bara vuxna blomme korsningar ch de sover tillsammans på pinnarna. Ska man sätta lampan över sittpinnarna eller mitt över golvet? Planerar att ha öppet ut till hönsgården så mycket som möjligt. (Får nog Bara hålla själva hönsgården stängd för att avskräcka ev hungriga rävar.) Så blir ju svårt att hålla det varmt dygnet runt..
Hur gör ni :)?

Huuuur har jag lyckats hänga på Buke i flera år men ha missat denna tråden?? :nailbiting: Jag som är en inbiten Crazy Chicken Lady.. Höns är ju typ det bästa som finns efter hästar, för mig finns inget mer trivsamt än att gå i trädgården och småprata med dom. :love:

Här kommer en liten presentation av våra höns, varning för bildbomb ;)

Vi har för närvarande en ehh...rätt stor flock. Ledartuppen heter Helge och är en Skånsk Blomme-tupp. Har fått tilläggsnamnet Nekro-Helge efter att ha satt på vår äldsta höna Maj-Britt när hon dött vid 12 års ålder, han passade på när vi grävde graven.. :grin: För övrigt är han den ultimata tuppen; snäll mot både folk och fä men vaktar flocken väl. Är alltid omtänksam mot hönorna och kycklingar, är vacker och äter gärna ur handen. Gal bara två ggr/dygn dessutom och då i ett par minuter.

10712935_864535316898461_5169350229127988776_n_zpsoqf6u5vx.jpg

Vi har även en Silkeshöna, 5 Åsbohöns, 5 avkommor från silkeshönan Esmeralda+Helge samt en tupp som är second in command. Det funkar väldigt bra mellan tupparna då de delat upp det så Helge mest är med hönorna och Herbert tar hand om de yngre/kycklingarna. Här är han i mitten med sin mamma borterst och sin halvblinda syster Bianca närmast kameran.

10891495_935676329784359_5695499315037668861_n_zpskqarjyht.jpg

Några av dom med barnet i våras.

10348460_960948333923825_6682155111501349968_n_zpsxyisobno.jpg

De är väldigt tama och sällskapliga och kommer gärna in i huset och hälsar på
11866237_1044549982230326_5137043775504300343_n_zpsvsesdzdl.jpg

De är också EXTREMT ruvlystna :angel: Iår fick vi 6 kullar, helt galet. Flertalet av dom var sådana de gömt undan. Just när man trott att hönan är borta för gott och antagligen blivit tagen av något djur så kommer de fram med ett gäng bebisar. Lyckligtvis har det gått bra att bli av med allihop, även tupparna. Vi är vegetarianer så det blir ju svårt när man inte äter dom. Vi brukar dock ha tur och ofta få rätt få tuppar.
11892129_1046932131992111_6321460407093411448_n_zpsmusnrntx.jpg

11214080_998474586837866_1715886421840481456_n_zps1kqluclj.jpg

Vet inte om det är för att de lever ett rätt naturligt liv hos oss om de blir så ruvningsbenägna. De har stall med stor utegård (med tak) men de har i princip alltid öppet så de går runt i trädgården som är en stor, delvis natur-, tomt. Det är bara de första två veckorna när de har nya kycklingar jag stänger in dom i utegården annars kan någon enstaka falla till föga för skatorna. Enda djuren vi förlorat höns till annars är andras hundar men sen vi satte staket på 1,10 m runt hela tomten, både för vår hund som kan gå ut genom hundluckan när vi jobbar samt för barnets skull, så har vi varit förskonade.

Sista bilderna är på vår tamaste höna Lovisa som är mer som en hund än en höna. :love:

12079564_1068175649867759_6840436736339566453_n_zpsundjzvmi.jpg

12088555_1067699916581999_7813015699280650208_n_zpsh7cdtn9y.jpg

Hur gör ni med vinter och höns :)?
Blir man ge samma foder som sommartid eller ska de ha ngt extra? Var är bäst att sätta värmelampan? Har ju bara vuxna blomme korsningar ch de sover tillsammans på pinnarna. Ska man sätta lampan över sittpinnarna eller mitt över golvet? Planerar att ha öppet ut till hönsgården så mycket som möjligt. (Får nog Bara hålla själva hönsgården stängd för att avskräcka ev hungriga rävar.) Så blir ju svårt att hålla det varmt dygnet runt..
Hur gör ni :)?
Jag har ingen värme alls, men å andra sidan är det sällan många minus här nere längst i söder. Skulle det slå till och bli en riktig vargavinter så kommer jag nog bygga ett mindre isolerat hus inne i stallet, värmelampa är jag inte så glad för av brandskyddsskäl.

Läste någonstans att man kan flytta in varmkomposten i hönshuset för att den avger värme. Smart. Men borde den inte avge fukt oxå? Som väl inte är så bra?

Jag är inte längre så orolig för min lilla höna. Efter att ha pratat runt lite så är det inte helt onormalt att dom kan blöda lite när dom startar äggläggandet. :up: Hon verkar ju helt som vanligt annars.

Har satt upp en värmelampa nu efter att jag upptäckte en förkyld höna. Hönan mår bättre nu och ingen emr har nyst men värmelampan är väldigt uppskattad så den får bli kvar :D

I morgon ska ytterligare några vaktlar flytta hit :love:

Det gick ju sådär med nya vaktlarna :meh: 2 stycken kom i flocken utan problem. Men en av dom nya vart helt galen och attackerade allt och alla och lyckades skada min snälla söta tupp en hel del innan jag upptäckte det. Han kommer klara sig men det det var nog på håret :crazy:
Så nu sitter den galna själv i egen bur och jag förbereder mig för nackning. :down:

Vi har köpt hus och tänker skaffa lite höns.
Ungefär hur många hönor är lagom att ha för att vara självförsörjande av ägg? beror väl på ras antar jag?

Ras har vi inte bestämt men vi tycker wyandotte är fina men det spelar egentligen inte så stor roll men de får gärna vara av det lugnare slaget och gärna kelvänliga.

Vi har en mindre lada med en avdelning på ca 12 kvm som vi tänkte ha till hönsen. Hur många höns är lagom för den ytan? (vad lagen säger att man får ha har jag koll på).

Tänkte bygga en hönsgård i anslutning till ladan men de kommer även kunna gå fritt i trädgården.

Kommer ni på andra saker som är bra att tänka på så är vi tacksamma :)

Ungefär hur många hönor är lagom att ha för att vara självförsörjande av ägg? beror väl på ras antar jag?

Ras har vi inte bestämt men vi tycker wyandotte är fina men det spelar egentligen inte så stor roll men de får gärna vara av det lugnare slaget och gärna kelvänliga.

Vi har en mindre lada med en avdelning på ca 12 kvm som vi tänkte ha till hönsen. Hur många höns är lagom för den ytan? (vad lagen säger att man får ha har jag koll på).

Tänkte bygga en hönsgård i anslutning till ladan men de kommer även kunna gå fritt i trädgården.

Hur många ägg gör ni i nuläget av med på en vecka? Och ska ni säljs ägg?
Är en bra fråga då man får räkna med ett ägg per höna om dagen mer eller mindre :p.

Har blomme korsningar, 5 hönor och nu så får vi 3 ägg om dagen, i somras så var det 5 ägg om dagen.
Så fort jag är ensam i ev vecka så svämmar ägg brickan i kylen över (äter sällan ägg) så blev till att dela ut till släkt och vänner bara för att få plats med dagens skörd :p.

Vill man ha få ägg och många höns så finns det höns som värper mindre, lantraser t ex. och vill man ha få höns och många ägg så är det nog industri raser man ska kolla på.

Upp till ett tjugotal höns kan ni nog ha om de får gå fritt den mesta tiden tycker jag. Och som Buck skrev, ungefär ett ägg per höna och dag under vår, sommar och något mindre under höst och oftast inga ägg under vintern. Lantraserna är trevliga, de jag har är en mix av skånsk blommehöna, engelsk sussex och kanske brahma och några till. Jag tror att om de har möjlighet att röra sig fritt blir de mera harmoniska, mina är i varje fall väldigt snälla, en del kan man ha sittande på armen och gå omkring med och ser de mig kommer de springande :)

Rovdjurssäkert nattetid åtminstone är ett måste! Och inte bara för räv utan även för mindre gynnare som mård, mink och iller.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar