Sv: homeopati
Att hästen hade problem i munnen förstod jag och påtalade för ägaren redan när jag tog upp anamnesen. Men att gå från det till att ställa diagnos överlåter jag till Vet. Jag tycker att vi har tillräckligt med hovisar som klampar inne på andras yrkesområden och berömmer sig själva med att ha ett sånt gott djuröga.
Anmäla eller inte är alltid en avvägning som jag tycker är svår. Detta fallet löpte under en viss tid och när jag tyckte att det gått för långt så räckte det att hota med en anmälan. Men hade det inte varit för denne hästägares övertygelse om homeopatika så hade hästen kommit under slaktmasken tidigare.
Jo jag sa tydligt att det är upp till veterinär att ställa diagnos!
Nu fick jag en lite klarare bild , och ja jag håller med det är svårt att avväga ibland.
Och det är fruktansvärt frustrerande att se fall där djur far illa..
Sånt sliter på en mer än att få ont i ryggen.
Oftast går det tala folk till rätta på ett snyggt sätt utan hot om anmälan.
Ofta har djurägarn inte fått tummen ur det berömda arslet och en liten knuff i rätt riktning är det lilla som behövs.
Ibland har de själva funderat och behöver bara oss som ett bollplank för att agera.
Okunskap är tyvärr ofta orsak till djurs lidande.När man vet bättre gör man annorlunda.
Få djurägare plågar sina djur medvetet.
Säkert har nån som inte vill inse fakta försökt hitta en enkel utväg med nåt mirakelmedel som skall "trolla " bort alla problem.
Så enkelt är det ju inte.
Jag kan omöjligt hålla med om att seriösa i alternativvärlden skall få skit för idioters framfart,precis som om du eller jag ska få skit för vad nån oseriös skopåspikare gjort på nån stackars krake.
Jag tycker flera förespråkare i denna tråd har en vettig inställning och verkar tydligt seriösa och kunniga på häst.
Så att djur skulle lida pga homeopati tror jag inte mkt på.
Även om det idag inte finns apparater som kan mäta innehållet i homeopati ,eller tunga vetenskapliga bevis så finns det ända så många fall där djur fått hjälp som inte kan blundas för.
Jag håller med om att det finns hovisar som klampar in på andras områden ,och som jag sa,jag ställer inga diagnoser.
men som jag tydligt säger till hästägaren,jag kan kolla i munnen om jag ser nåt uppenbart.
Oftast om de själva får känna lukten av en infekterad mun eller se en enorm hake i munnen på sin häst,så får de fort fram telefonen och beställer veterinär omgående.
Att de får använda synen och luktsinnet också och inte enbart få skavsår i öronen av tjat är faktiskt mkt effektivt.
Det är mänskligt att folk går i försvarsställning,när man påpekar att tex hästen är tunn,stel osv.
De kan ta det som en personlig förolämpning,att gapa högre hjälper knappast utan man får försöka lägga fram det på ett snyggt sätt.
Hjälper inte det så får man vidta andra åtgärder,jag har aldrig anmält nån kund,men däremot hästar jag sett i dåligt skick när man kört omkring på småvägarna..
Och som sagt jag respekterar din åsikt men tycker du borde respektera andras nån gång ,de gör du uppenbart inte.