Sv: homeopati

Nu måste jag jobba en sväng igen,men återkommer i kväll med fler fallhistorier .
Inte för att övertyga nån utan för de med intresse.:angel:

P.s hälsade på lammet igår,hade växt som tusan.:D
Tom min bästa vännina som haft får i många år tyckte det var otroligt !
Som hon sa ,det går ju inte ändra en tackas åsikt.

Tänk att det går visst!Med kunskap,djuröga och känsla och rätt utvalt piller!;)
Jag tror bara på det jag ser och upplever själv,jag kan lyssna på andra men tror det göra jag bara när jag sett resultat IRL ,och mer än en gång. :)

Det var ju trevligt att det var något med dukumenterad effekt som fungerade. De el den studie som är gjorda visa på ett ganska bra resultat men absolut inte 100 %
PL

Nej men det strävande jag inte efter heller, alla förbättringar hade varit ett plus utan symtom är väl ändå absolut grädden på moset. Även detta såg jag som en test, läste om studien och bestämde mig för att prova. Nu vet jag vad resultatet kan bli, inget som någon har talat om för mig utan något som jag har upplevt.

Senast ändrad:

Ett exempel, vi har en äldre eksemhäst. Genom åren har vi provat en del olika saker, med varierande resultat. Under en period så skulle alla köpa ökozon för det var så bra, jag testade även det trots att den var bokstavligen svindyr. Det resultatet var varken hackat eller malet, han blev alltså varken bättre eller sämre. Det finns bra exempel på hästar som det faktiskt har funkat på, och för dessa individer gläds jag åt. Ökozon ska ju vara homeopatiskt, men som sagt i för vår pålle kvittade det.
Idag får han linfröolja, det har i hans fall varit outstanding. Förra sommaren hade han inte ett enda utbrott av sitt eksem, så i hans fall har det resultatet blivit över förväntan.

Det är viktigt att skilja på homeopatiska preparat och naturmedel. Homeopatika är utspädd så att en aktiv substans inte går att mäta. Naturmedel har mätbära innehåll, ofta av en biologiskt aktiv substans som ibland fungerar mot det den uppges ha effekt mot, ibland inte.

Jag hör inte sällan att folk säger att de varit hos en homeopat men det visar sig i själva verket att de varit hos ngn som ger naturmedel, en helt annan sak.
Vad du fick mot din acne rosacae - homeopatika eller naturmedel - vet ju inte jag förståss. Dock vet jag att hel del växter som används i folkmedicin visat sig ha effekt på rosacea.

Ökozon är definitivt inget homeopatikum. Det består av dels av örter, dels av ett icke uppgivet innehåll. Dock har det inte ngn dokumenterad effekt som är bättre än placebo. HH

Nu påstås det ju vara homeopatiskt preparat i flera steg, oavsett så har jag inte sett någon positiv effekt av den kuren.

Ett tips helt off topic

P.s hälsade på lammet igår,hade växt som tusan.:D
Tom min bästa vännina som haft får i många år tyckte det var otroligt !
Som hon sa ,det går ju inte ändra en tackas åsikt.

:)

Visst är det svårt att få tackan att ta sig an ett förskjutet lamm men ofta har det gått här hos oss gm åren. Det går sällan med tvång, då får tackan förstärkning av sin fåraktiga avoghet, men med vanlig pavlovsk betingning.

Fram med en hink melass när lammet ska dia, bort med den när hon bråkar. Häll ev melass på lammungen. Efter 4 ggr har hon lärt sig. HH

Nu påstås det ju vara homeopatiskt preparat i flera steg, oavsett så har jag inte sett någon positiv effekt av den kuren.

Nedan deklarerade innehåll i Ökozon kan inte uppfylla ngn definition av homeopatika eller hur homeopater?. Salvan går det inte att få ngn uppgift om innehållet i dock. HH

Majs, vete, vetegluten, malda majsgroddar, vetemjöl, johannisbröd, asiatiskt vete, sojabönor, kalciumkarbonat, majsglutenfoder, vetekli, peruansk plantbark, flockarun, vitlök, lök, benediktenört, stålört, malört. Örtsaft, fruktättika, alkohol, honung, vitlök. Kolhydrat 20,0%, Råfett 0,8%,Råprotein10,0%,
Växttråd 0,1%
Råaska 0,2%
Kalcium 0,01%
Råfosfor 0,01%

Ett fruktansvärt öde för den hästen.:crazy:

Men jag undrar över din kompetens.Inte som hovslagare men som hästmänniska!!!!

Det är sen länge känt att just tandproblem hos häst kan vara en bidragande orsak till fång,eftersom när de har svårt att tugga får matsmältningsproblem och då störd tarmflora.
Likaså kan de i desperat tillstånd välja växter de normalt inte äter som är lättuggade och kan då reagera på dessa.

Att vara hovslagare tycker jag innebär att man skall fortbilda sig på alla sätt.:idea:

Jag hade tex med den erfarenhet jag har av hästtänder tagit en snabb koll i munnen på en kunds häst som tappat mkt i vikt eller har fått fång.
Jag ställer inga diagnoser men kan med den erfarenhet jag har lätt se uppenbara saker som ,nerslitna tänder,hakbett osv.
Tex luktar hästen normalt i munnen?Om den luktar gam kan de vara allvarliga foderinpackningar osv.
Jag tipsar och råder hästägaren till att kolla upp hästen hos kunnig veterinär eller till Djurtandvårdskliniken i Söderköping där vi har en av landets skickligaste på hästtänder.

Jag anser att man även som hovslagare har ett ansvar att bry sig om kundens häst mer än själva hovarna,då andra problem i hästens kropp alltid visar sig i hovarna.

Kan du inte ens tänka den enkla tanken att en mager häst har tandproblem så undrar jag över hur bra djuröga du har egentligen,och jag är mkt glad att du inte använder homeopati.;)

Det gäller att se individen och våga se och lyssna in vad den så tydligt visar i sitt kroppspråk men även hur den ser ut fysiskt.

Jag vet heller ingen homeopat i min bekantskapskrets som skickar in håranalys!:confused:
Ska man behandla ett djur kan man inte lita på vad djurägaren säger enbart,man måste se djuret IRL och se hur den lever och sköts.

Helhetssyn på häst är livsviktigt för hästen.
Om du tror enbart hovvård räddar en fånghäst är du rejält ute och cyklar kollega.:cool:

Att hästen hade problem i munnen förstod jag och påtalade för ägaren redan när jag tog upp anamnesen. Men att gå från det till att ställa diagnos överlåter jag till Vet. Jag tycker att vi har tillräckligt med hovisar som klampar inne på andras yrkesområden och berömmer sig själva med att ha ett sånt gott djuröga.

Anmäla eller inte är alltid en avvägning som jag tycker är svår. Detta fallet löpte under en viss tid och när jag tyckte att det gått för långt så räckte det att hota med en anmälan. Men hade det inte varit för denne hästägares övertygelse om homeopatika så hade hästen kommit under slaktmasken tidigare.

Att hästen hade problem i munnen förstod jag och påtalade för ägaren redan när jag tog upp anamnesen. Men att gå från det till att ställa diagnos överlåter jag till Vet. Jag tycker att vi har tillräckligt med hovisar som klampar inne på andras yrkesområden och berömmer sig själva med att ha ett sånt gott djuröga.

Anmäla eller inte är alltid en avvägning som jag tycker är svår. Detta fallet löpte under en viss tid och när jag tyckte att det gått för långt så räckte det att hota med en anmälan. Men hade det inte varit för denne hästägares övertygelse om homeopatika så hade hästen kommit under slaktmasken tidigare.
Jo jag sa tydligt att det är upp till veterinär att ställa diagnos!;)
Nu fick jag en lite klarare bild , och ja jag håller med det är svårt att avväga ibland.
Och det är fruktansvärt frustrerande att se fall där djur far illa..
Sånt sliter på en mer än att få ont i ryggen.
Oftast går det tala folk till rätta på ett snyggt sätt utan hot om anmälan.
Ofta har djurägarn inte fått tummen ur det berömda arslet och en liten knuff i rätt riktning är det lilla som behövs.
Ibland har de själva funderat och behöver bara oss som ett bollplank för att agera.

Okunskap är tyvärr ofta orsak till djurs lidande.När man vet bättre gör man annorlunda.
Få djurägare plågar sina djur medvetet.

Säkert har nån som inte vill inse fakta försökt hitta en enkel utväg med nåt mirakelmedel som skall "trolla " bort alla problem.
Så enkelt är det ju inte.

Jag kan omöjligt hålla med om att seriösa i alternativvärlden skall få skit för idioters framfart,precis som om du eller jag ska få skit för vad nån oseriös skopåspikare gjort på nån stackars krake.
Jag tycker flera förespråkare i denna tråd har en vettig inställning och verkar tydligt seriösa och kunniga på häst.
Så att djur skulle lida pga homeopati tror jag inte mkt på.
Även om det idag inte finns apparater som kan mäta innehållet i homeopati ,eller tunga vetenskapliga bevis så finns det ända så många fall där djur fått hjälp som inte kan blundas för.

Jag håller med om att det finns hovisar som klampar in på andras områden ,och som jag sa,jag ställer inga diagnoser.;)
men som jag tydligt säger till hästägaren,jag kan kolla i munnen om jag ser nåt uppenbart.
Oftast om de själva får känna lukten av en infekterad mun eller se en enorm hake i munnen på sin häst,så får de fort fram telefonen och beställer veterinär omgående.
Att de får använda synen och luktsinnet också och inte enbart få skavsår i öronen av tjat är faktiskt mkt effektivt.;)

Det är mänskligt att folk går i försvarsställning,när man påpekar att tex hästen är tunn,stel osv.
De kan ta det som en personlig förolämpning,att gapa högre hjälper knappast utan man får försöka lägga fram det på ett snyggt sätt.
Hjälper inte det så får man vidta andra åtgärder,jag har aldrig anmält nån kund,men däremot hästar jag sett i dåligt skick när man kört omkring på småvägarna..:crazy:

Och som sagt jag respekterar din åsikt men tycker du borde respektera andras nån gång ,de gör du uppenbart inte.

Ett tips helt off topic

Visst är det svårt att få tackan att ta sig an ett förskjutet lamm men ofta har det gått här hos oss gm åren. Det går sällan med tvång, då får tackan förstärkning av sin fåraktiga avoghet, men med vanlig pavlovsk betingning.

Fram med en hink melass när lammet ska dia, bort med den när hon bråkar. Häll ev melass på lammungen. Efter 4 ggr har hon lärt sig. HH
Jag tycker dock det va enklare med två doser Sepia.;)
Melass är så kladdigt..:D
Och jag håller helt med om att tvång leder ingenstans,just därför valde jag en annan väg än fårskötarens.;)

Oftast går det tala folk till rätta på ett snyggt sätt utan hot om anmälan.

I detta fallet så trodde hästägaren att homeopaten hade läget under kontroll och var dessutom hemmablind trots upprörda känslor i stallet från övriga hästägare. Hon slog blint ifrån sig alla förslag om att Vet. skulle tillkallas. Det var inte förräns jag sade. -Om inte du ringer så ringer jag och då blir det troligtvis ett djurskyddärende av det hela. Då ringde hon veterinärn som fick lov att hota med djurskyddsärende för att få henne att ta bort kraken.
Ofta har djurägarn inte fått tummen ur det berömda arslet och en liten knuff i rätt riktning är det lilla som behövs.
Ibland har de själva funderat och behöver bara oss som ett bollplank för att agera.

Okunskap är tyvärr ofta orsak till djurs lidande.När man vet bättre gör man annorlunda.
Få djurägare plågar sina djur medvetet.

Säkert har nån som inte vill inse fakta försökt hitta en enkel utväg med nåt mirakelmedel som skall "trolla " bort alla problem.
Så enkelt är det ju inte. Jag vet inte men det här skulle vara en mycket anlitad homeopat ffa till häst, som håller till i Småland. Innan hästen äntligen fick träffa flåbusen så hade hon lagt ut cirka åttatusen på socker piller.

Jag kan omöjligt hålla med om att seriösa i alternativvärlden skall få skit för idioters framfart,precis som om du eller jag ska få skit för vad nån oseriös skopåspikare gjort på nån stackars krake.
Jag tycker flera förespråkare i denna tråd har en vettig inställning och verkar tydligt seriösa och kunniga på häst.
Så att djur skulle lida pga homeopati tror jag inte mkt på.
Även om det idag inte finns apparater som kan mäta innehållet i homeopati ,eller tunga vetenskapliga bevis så finns det ända så många fall där djur fått hjälp som inte kan blundas för.

Jag anser inte att homeopati är det jag kallar alternativ medicin, utan snarare New age. Normalt sett så är jag mycket positiv till alternativbehandling och örtmediciner.

Och som sagt jag respekterar din åsikt men tycker du borde respektera andras nån gång ,de gör du uppenbart inte.

Nej inte i detta fallet eftersom jag jämnställer detta med hästprat och spågummor tyvärr jag kan inte respektera att man använder det på djur. På er själva, visst knock yourselfs out med dessa piller men jag kan inte tycka att det hör hemma hos en seriös hästägare.

..............

Tyvärr låg övertron på homeopaten som ett töcken framför hennes ögon.
Så alla som arbetar som behandlare, veterinärer, hovslagare massörer och homeopater, ska ta på sig ansvar för djurägares desperata försök att hålla liv i sina djur?

Har en homeopat befogenheten att övertala någon att avliva sitt djur? Har homeopaten det ansvaret?
Jag som massör skulle passa mig noga för att tala någon in i något som kan få stora konsekvenser. Det ligger ju på djurägaren att ta ansvar för sitt djurs liv då det är dags att avsluta det. Och i slutänden veterinären som kan ge "order" om avlivning då djurägaren har ett "rosa töcken" för ögonen.

Ett exempel.
Min släkting, som hållt ett sto år efter år med fång. Trots veterinärs hot om avlivning har hon låtit hästen leva tills den mestadels låg ner i hagen och inne.
Hästen hade under många år fruktansvärda plågor i hovar och kropp, efter alla fånganfall, hovbensrotation och olika problem i bakbenen. Lymfangiter vid varje litet sår och kraftig hälta i skritt ute i hagen.

Skulle det vara värre om hon under den här tiden stoppat i hästen sockerpiller, har inte ägarens omtöcknade omdöme varit lika plågsamt för djuret utan piller.
(hon gav inget annat än skolmedicinska preparat men gick emot vet´s rekommendationer, till slut slutade hon ringa ut vet då hon visste att det skulle vara dödsdomen)

Det är säkerligen inte pillren som gör att hästar låts leva längre än de borde, ägaren skulle säkerligen ha greppat andra halmstrån om de bara såg dem!

Nej jag klandrar inte er för er tro men jag är mycket tveksam till om jag skulle lämna en häst i er vård.
Tror du att "vi" lägger alla andra åtgärder åt sidan och bara proppar i hästarna piller?

Du tror inte vi ägnar åt oss det mesta som kan anses bra för hästhälsan i allmänhet och lyssnar på råd och rön från skolmedicin och forskningsrapporter, förutom att prova alternativ och se till hästens gensvar, dagsform och reaktioner.?

-Ger skithö, dåligt vatten, kastar numret till veterinären och struntar i alla normala skötselvanor för att några mirakelpiller botar allt??

Det låter nästan så, man får väl se sig som idiotförklarad i så fall!

Men det känns inte så hårt, har inte fått några större prov på eftertanke och intelligens från andra hållet heller!:angel:
Mest ihärdiga upprepningar.

kl

SO...Ja att du inte gör det spelar ju föga roll...Men jag har fått äran att ha hand om bla. Fast Photo, Herr Järgermeister, Princess V, Joy Ås, Nordin Hanover, Mack Action Ås mm mm..... SÅ jag har ju redan facit på att jag är respekterad och att hästarna var i god vård när dom kom hem till mig för REHABILITERING.....

Du är ju inte bara feg utan skriver ju själv ut hur okunnig du är. Vore inte en liten fortbildningskurs ngt för dig så du kan utveckla både ditt synsett och yrkesutövande???

Har dina hästar oxå "helstängt"

Ryck Norsken grabben!!!

Jag förstår inte vad du skriver.

kl

SO...Ja att du inte gör det spelar ju föga roll...Men jag har fått äran att ha hand om bla. Fast Photo, Herr Järgermeister, Princess V, Joy Ås, Nordin Hanover, Mack Action Ås mm mm..... SÅ jag har ju redan facit på att jag är respekterad och att hästarna var i god vård när dom kom hem till mig för REHABILITERING.....

Jag tror att SO Hovslagare har rätt i att vidskeplig övertygelse ofta får negativa konsekvenser vid sjukdom. Det är fullkomligt orelaterat till att enstaka personer som tror på homeopati också är kunniga hästvårdare.

kl

Det spelar föga roll för min inställning till homeopati.
Och jag tror inte att det går att rehabilitera med homepati.
Givetvis så är det lätt att se en effekt på en tävlingsindivid som får ett miljöombyte och tas ur träning ett tag. Oavsett vilket verkningslöst medel man stoppar i dom.

Jag har byggt min åsikt på det jag har sett när jag jobbat med hästar som behandlats med homeopatika. Dessutom så vill jag ha en tanke och en rimlig förklaringsmodell med de metoder som jag är intresserad av att använda.

Det enda som är bra med homeopatika är att den är så verkningslös så att den är ju dessutom utan biverkningar.
Fast rosenröda fallbeskrivningar och övertro kan skada på det sätt att hästar inte får vård.

Själv har jag som sagt inte provat.
En som gjort det är din blivande granne S.L. han säger sig inte ha märkt någon som helst effekt. Han som öppensinnig alternativbehandlare hade nog tagit detta till sig med öppna armar om det hade någon effekt.

Du är ju inte bara feg utan skriver ju själv ut hur okunnig du är. Vore inte en liten fortbildningskurs ngt för dig så du kan utveckla både ditt synsett och yrkesutövande???

Har dina hästar oxå "helstängt"

Ryck Norsken grabben!!!

Ohfan har du blivt homeopat du med??
Tidigare så har jag sett dig spy galla över just homeopati.
Fast iofs så är det väl inte så förvånande när det gäller dig.

Nej jag har inte planerat in några fler fortbildningskurser för dagen.
Så fort jag ändrar mig så skall du få veta det.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Freazer
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 150
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
422
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka