Sv: homeopati
Inget fel på mitt blodtryck.
Jag varken föraktar dig eller är upprörd.
Jag blandar in hovvård för att jag tycker att du är inkonsekvent i ditt resonemang.
Alternativhovvårdarna förkastar även de vetenskapen och bygger hela sitt resonemang på fallbeskrivningar. Jag har ju sett att du liksom jag inte köper deras resonemang.
Det jag undrar är, Varför tycker du att dina fallbeskrivningar är mer värda än deras då både det du och det dom säger går emot sunt förnuft och vad som är bevisat av forskning och vetenskap?
Jag har aldrig påstått att mina fallbeskrivningar är mer värda än nåt annat,de är bevis nog för mig att jag får upprepade positiva resultat.Gång på gång.
Då är det ingen slump.
Hade homeopati varit overksamt hade jag inte haft så bra resultat på tex spädgrisar,de hade dött direkt.De är känsliga små varelser .
Om jag då ger dem nåt som fungerar minst lika bra som konv beh eller tom bättre /gör grisarna friska fortare ,dessutom sparar stora pengar till djurägaren .
Vad är då så korkat.
Korkat vore väl att inte ta till sig vad som bevisligen funkar!
Sunt förnuft är väl att göra det bästa för djuren.
Jag har aldrig påstått att homeopati är en enkel metod,det krävs intresse ,kunskap och djuröga.
Har du inte intresse,kunskap om metoden och djurslaget du beh ,kan du inte se individer i en flock djur,låt bli!Metoden är inget för dig.
Annars blir nåt djur lidande pga okunskap.
Hovvård har fortfarande inget med denna tråd att göra.
Om jag ser ett utmärkt komplement till konv behandling och dessutom till fall där veterinär inte har nåt bot eller medicin att ge,varför skall jag tveka?
Om det gör djuren gott vad är så hemskt?Jag förstår inte hur du resonerar.
Jag tror inte ens du vill förstå .
Bidrar med liten text som passar in i tråden:
Citat ur Chris Jörgenfeldts kompendium från 97:
"I sverige finns idag ingen veterinär som arbetar med homeopati,utan de djurägarna som önskar det som ett behandlingsalternativ måste istället lära sig grunderna för att kunna behandla enklare åkommor själva.
Sverige har under 1900-talet haft den hårdaste inställningen till homeopati av samtliga europeiska länder.Veterinärer är förbjudna att använda homeopati om de vill vara medlemmar i Veterinärförbundet.
Det är alltså ingen lagstiftning som har förhindrat behandling med homeopati,utan en paragraf i medlemsstadgarna som kräver att de enbart arbetar med"vetenskapligt och kliniskt beprövade metoder".Homeopati är kliniskt väl beprövad med sin 200-åriga erfarenhetshistoria och det finns idag även ett antal vetenskapliga tester som visar på en signifant effekt av behandling med homeopatiska mediciner.
Se bla Kleijnens studie från British Medical Journal(BMJ,volym302 sid316:323 9feb.1991)som är en sammanställning av 105 kontrollerade homeopatiska studier.Här visade 81(77%)positivt resultat och hos 24(23% kunde man inte se någon effekt.Ingen studie visade förvärrat tillstånd hos patienterna.Av de 32 studier som var av högsta kvalitet enligt ett speciellt poängsystem visade 22(69%) positivt resultat och 10 visade ingen effekt.Detta är utmärkta resultat som väl kan mäta sig med kliniska studier för vanliga läkemedel.Det finns även forskning med homeopatiska medel på djur bla franska gödkalvar.Svensk veterinärexpertis dömer dock ut detta försöket,medan forskare i andra länder anser att det är ett bra försök.Så eftersom det finns både forskning och klinisk erfarenhet borde svårigheten för svenska veterinärer att få arbeta med homeopati vara historia.Deras kollegor i alla andra europeiska länder har sin fulla frihet att behandla med homeopati om de önskar.Jag hoppas att genom mina djurkompendium stimulera djurägarnas intresse för homeopatisk behandling och att vi på detta sätt succesivt kommer att få fram både en homeopatiskt utbildad veterinärkår och djurmässigt fackutbildade homeopater."Slutcitat.
Citat igen :
"Arbetet med att bygga upp kunsklapen om djurhomeopati är ännu i startfasen.Det är därför viktigt att djuren blir ordentligt undersökta av veterinär och att man inte frångår konventionell veterinärmedicinsk behandling som ger effekt.
Låt homeopatin komma in som ett komplement och som alternativ när konvetionell behandling inte hjälper.
Homeopati kan ge både er och djuren en bättre hälsa.det enda som krävs är ett öppet sinne,där man testar och sedan värderar utifrån resultaten,istället för som fallet är inom svensk veterinärmedicin idag,att man har en färdig negativ åsikt utan att någonsin ha testat metoden."
slutcitat.