Sv: homeopati

So hovslagare...hm var det inte din fru som utbildar sig eller är utbildad ET?:angel:
Är du inte medveten om att homeopati ingår i deras utbildning?:D
Jag har pryat mkt med en erkänt duktig ET( nä .alla är inte seriösa och kunniga i den branschen heller:crazy: )

Och jag vet bergsäkert att det ingick i deras utbildning,liksom akupunktur,laser,lättare kiropraktik osv.
De blir inga fullfjädrade homeopater men får grundutbildning i metodens filosofi,sen är det upp till dem att ev vidareutbilda sig.

Skulle metoden ingå i utbildningen om den inte är ett seriöst alternativ?

Du verkar dåligt insatt i metodens filosofi och hur vanligt det är att det används,och med gott resultat.;)
Du har sett ETT fall där en okunnig hästägare plågat sin häst,olyckligt..men det är inte sanningen om hur andra använder metoden.

So hovslagare...hm var det inte din fru som utbildar sig eller är utbildad ET?:angel:
Är du inte medveten om att homeopati ingår i deras utbildning?:D
Jag har pryat mkt med en erkänt duktig ET( nä .alla är inte seriösa och kunniga i den branschen heller:crazy: )

Hennes uppfattning om homeopati får du diskutera med henne.
Det är inget som jag skriver om här. Men det finns väl inget som säger att ett par inte kan ha olika uppfattning om olika saker?

Jag har samarbetat väldigt mycket med just Equiterapeuter, men ingen som har använt sig av homeopati. Så det verkar inte ha så stor genomslagskraft där.

Och jag vet bergsäkert att det ingick i deras utbildning,liksom akupunktur,laser,lättare kiropraktik osv.
De blir inga fullfjädrade homeopater men får grundutbildning i metodens filosofi,sen är det upp till dem att ev vidareutbilda sig.

Skulle metoden ingå i utbildningen om den inte är ett seriöst alternativ?

Hmm ja inte ser jag det som en garanti för att det fungerar.
Ärligt talat så är jag inte fullt övertygad om lasern heller fast där är jag mer tveksam och använder det under tiden som jag fortsätter att bilda mig en djupare grund för min uppfattning.

Du verkar dåligt insatt i metodens filosofi och hur vanligt det är att det används,och med gott resultat.;)
Du har sett ETT fall där en okunnig hästägare plågat sin häst,olyckligt..men det är inte sanningen om hur andra använder metoden.
Jag har sett flera fall. Men det här var en motvikt till era fallbeskrivningar. Det jag vet om filosofin är en av de saker som gör mig mycket tveksam.

..............

Du är ju inte bara feg utan skriver ju själv ut hur okunnig du är. Vore inte en liten fortbildningskurs ngt för dig så du kan utveckla både ditt synsett och yrkesutövande???

Har dina hästar oxå "helstängt"

Ryck Norsken grabben!!!
Jag förstår!:D Fram för öppet huvudlag, och friska tag framåt!

Nu är det ju så att resultaten är beroende av utövarens kunskap. Kanske de som misslyckats skulle drista sig till att söka rätt på en homeopat med bra referenser och prova igen. kanske till och med lära sig lite för att förstå varför resultaten uteblir!

Har själv reagerat på sättet som piller krängs från visst håll. Blir ohyggligt dyrt och jag såg inga resultat på de alla doserna som skulle ges samtidigt. ca sex olika BLANDmedel samtidigt. Det som funkade vid det tillfället var räddningsdropparna!

Men att förkasta en hel kår av duktiga homeopater för att några misslyckas är inte ok resonemang tycker jag.

Och så kan man ju tänka så här, om vissa har bevisat sig vara duktiga hästmänniskor, med huvet på skaft och riktigt bra resultat. resultat som verkar bero på deras känsla och intelligens, och inte pengar och tur. Och de här personerna använder homeopati.
Rimmar det då inte ganska illa att så klipska männsikor skulle vara så naiva, korkade och blåögda, att de tror på något som inte fungerar alls??

Och så kan man ju tänka så här, om vissa har bevisat sig vara duktiga hästmänniskor, med huvet på skaft och riktigt bra resultat. resultat som verkar bero på deras känsla och intelligens, och inte pengar och tur. Och de här personerna använder homeopati.
Och icke att förglömma deras ödmjukhet!

Rimmar det då inte ganska illa att så klipska männsikor skulle vara så naiva, korkade och blåögda, att de tror på något som inte fungerar alls??

Nej, det är inte ovanligt alls att smarta människor tror på dumma saker. Man behöver inte vara en idiot för att luras av sina iakttagelser.
Menar du att man ska anta att något är sant för att en duktig hästmänniska predikar om det?

Tja, jag lyssnar på de som verkar kloka, och litar på deras goda omdöme. tills de eventuellt bevisat motsatsen.

Nu är det ju så att resultaten är beroende av utövarens kunskap. Kanske de som misslyckats skulle drista sig till att söka rätt på en homeopat med bra referenser och prova igen. kanske till och med lära sig lite för att förstå varför resultaten uteblir!

Att resultaten uteblir är ju det av mig förväntade.
Jag skulle hellre se en förståelig förklaring från er som pysslar med detta om varför ni menar att det blir resultat.

Att resultaten uteblir är ju det av mig förväntade.
Jag skulle hellre se en förståelig förklaring från er som pysslar med detta om varför ni menar att det blir resultat.
Och förklaring har du fått. att du sedan inte kan ta till dig svaret får stå för dig och mer kan vi inte göra. Att försöka diskutera mer utifrån de här grunderna är omöjligt.
Man kan inte förstå om man inte har de basala kunskaperna: ERFARENHET!
Man kan inte basera sitt liv på enbart andras upplevelser och berättelser (eller bevis). Våga upplev så kanske vyerna vidgas lite!:)

Tack men jag står över.
Vad skiljer er argumentering från hästpratarnas?
Typ ingenting och jag står över där med..

Man kan inte förstå om man inte har de basala kunskaperna: ERFARENHET!
Man kan inte basera sitt liv på enbart andras upplevelser och berättelser (eller bevis). Våga upplev så kanske vyerna vidgas lite!:)
:bow:
Homeopati funkar bra om man har kunskap om djurslaget man behandlar,kunskap om homeopati och hur att hitta rätt medel ,och det berömda djurögat som vissa inte förstår vad det innebär.:angel:
Dessutom är det noga hur man ger medlet och hur preparaten förvaras.
Inget för slarviga .
Det gäller att ha full koll på när man skall ge pillren,hur ofta och hur länge.
Journalföring är bra och det tycker jag man alltid skall göra.
Man måste också ha full koll på när det är veterinär som skall tillkallas .

Homeopati är inget för slöa individer,det gäller att vara uppmärksam på sina djur,se de små detaljerna i deras beteende och olika symtom.
Se dem som de individer de är och baserat på detta välja rätt medel.

Djur kan även de uppleva sorg,chock, stress ,ilska,glädje osv.
En djurhomeopat jag pratade med häromdan sa att de håller pås att samlas in fallbeskrivningar i stor omfattning ,om nån vill bidra med sina fall kan jag ta reda på vart dessa skall skickas .;)
Ni kan PMa mig så skall jag vidarebefodra info om mailadress.

:bow:
Homeopati funkar bra om man har kunskap om djurslaget man behandlar,kunskap om homeopati och hur att hitta rätt medel ,och det berömda djurögat som vissa inte förstår vad det innebär.:angel:
Dessutom är det noga hur man ger medlet och hur preparaten förvaras.
Inget för slarviga .
Det gäller att ha full koll på när man skall ge pillren,hur ofta och hur länge.
[...]

Homeopati är inget för slöa individer,det gäller att vara uppmärksam på sina djur,se de små detaljerna i deras beteende och olika symtom.
Se dem som de individer de är och baserat på detta välja rätt medel.

Jag ser det omedelbart praktiska i proklamera att man är ett riktigt djurgeni om man lyckas med homeopati, men en lat, slarvig idiot utan djuröga om man inte gör det. Det är tråkigt att hela er argumentation bygger på floskler av den här typen. Hur ska man förvara sin utspädda bläckfisk, menar du? Behöver man någon speciell tryckkammare? Exakt vilken miljö krävs för att vattnet inte ska glömma att det haft kontakt med bläckfisk och sluta vibrera?

Djur kan även de uppleva sorg,chock, stress ,ilska,glädje osv.
Naturligtvis. Fåglar kan dessutom flyga och hästar är inte så tokiga på att hoppa. Vad dessa fakta om djur har att göra med en kur som visat sig verkningslös i 200 år förstår jag däremot inte.

Jag ser det omedelbart praktiska i proklamera att man är ett riktigt djurgeni om man lyckas med homeopati, men en lat, slarvig idiot utan djuröga om man inte gör det. Det är tråkigt att hela er argumentation bygger på floskler av den här typen. Hur ska man förvara sin utspädda bläckfisk, menar du? Behöver man någon speciell tryckkammare? Exakt vilken miljö krävs för att vattnet inte ska glömma att det haft kontakt med bläckfisk och sluta vibrera?

Naturligtvis. Fåglar kan dessutom flyga och hästar är inte så tokiga på att hoppa. Vad dessa fakta om djur har att göra med en kur som visat sig verkningslös i 200 år förstår jag däremot inte.

Det är väl inte konstigare att man skall vara kunnig och nogrann vid behandling med homeopati som vid annan behandling..
Tex om du skall ge ett djur antibiotika,inte får du full effekt om du använder skitig spruta och kanyl och dessutom ett preparat som stått i solen flera veckor.
Även vid konventionell behandling är det nogrannhet och kunskap som gäller.
och kunskap om djuret du behandlar.
Skall tex medicinen sprutas i muskel eller under huden?
Hur många dagar?
Inte fan är det nåt konstigt.
Inte skyller jag på veterinären om jag förstört medicinen eller använt preparatet felaktigt!:D
Jag har ingen koll på hur tex Pencillin tillverkas,det räcker att jag ser resultatet ,dvs ett friskt djur.
Förstår inte hur du resonerar.
Och djurerfarenhet och mångårig kunskap hade ingen betydelse heller eller hur var det nu du sa?:rofl:
Om du inte vet hur ett friskt djur beter sig, hur skall du då kunna avgöra om det håller på att bli sjukt?Vet du ens när det är döende?:eek:
Du är så okunnig att man blir mörkrädd!

Det är väl inte konstigare att man skall vara kunnig och nogrann vid behandling med homeopati som vid annan behandling..
Nej, så varför ens ta upp det? (Sen tror jag förstås inte att det spelar någon roll hur noggrann och kunnig man är, eftersom jag inte tror att medlen har någon verkan - alls).

Tex om du skall ge ett djur antibiotika,inte får du full effekt om du använder skitig spruta och kanyl och dessutom ett preparat som stått i solen flera veckor.
Och?
Även vid konventionell behandling är det nogrannhet och kunskap som gäller.
och kunskap om djuret du behandlar.
Skall tex medicinen sprutas i muskel eller under huden?
Hur många dagar?
Inte fan är det nåt konstigt.
Och?
Jag har ingen koll på hur tex Pencillin tillverkas,det räcker att jag ser resultatet ,dvs ett friskt djur.
Ja, jag nöjer mig också med antingen en rimlig förklaringsmodell eller övertygande resultat. Korrekt genomförda tester har tyvärr inte gett några positiva resultat alls, och förklaringsmodellen är snuten ur näsan.

Förstår inte hur du resonerar.
Och djurerfarenhet och mångårig kunskap hade ingen betydelse heller eller hur var det nu du sa?:rofl:
Inte för att bedöma homeopatins verkan - nej.

Om du inte vet hur ett friskt djur beter sig, hur skall du då kunna avgöra om det håller på att bli sjukt?Vet du ens när det är döende?:eek:
Tror du verkligen att det var vad jag menade med att kunskap om djur inte har någon betydelse, eller hoppas du att alla nu några sidor längre fram i tråden har glömt vad jag verkligen skrev? Jag kan upprepra det, så slipper du bläddra:
"Jag har, och har haft, många djur. Jag ägnar mig däremot inte åt djur professionelt. På vilket sätt gör detta trådens ämne, som borde vara homeopati, mer trovärdigt? På vilket sätt gör det min syn på homeopati mindre giltig? Om kunskap om djur på något sätt vore relevant för diskussionen om homeopati (vilket det absolut inte är) bör jag kanske påminna om veterinären och hovslagaren som också ifrågasätter homeopati i denna tråd.". Det var förresten som svar på inlägget där du skrev om hur otrevlig jag är, att jag inte har några vänner, en fruktansvärd människosyn och inte verkar kunna något om djur. Jag antar att du börjar bli frustrerad igen?

Du är så okunnig att man blir mörkrädd!
Exakt vad av det jag har skrivit är okunnigt? Du bemöter inte det jag skriver, du felrepresenterar det och bemöter något annat samt kryddar det väl med :rofl: och :D för extra stilpoäng.

Hur ska man förvara sin utspädda bläckfisk, menar du? Behöver man någon speciell tryckkammare? Exakt vilken miljö krävs för att vattnet inte ska glömma att det haft kontakt med bläckfisk och sluta vibrera?
Hm, okunskap igen. Det handlar inte om förvaring utan om hur man väljer ut det rätta medlet o den rätta potensen!

Om någon därute i världen skulle lyckas bevisa att Homeopati fungerar så skulle den personen få nobellpris i Kemi, Fysik och Biologi. Homeopati strider nämligen mot all vetenskap inom dessa ämnen....

Det är vetenskapligt bevisat att om man späder ett ämne lika mycket som homeopater så existerar inte längre ämnet...dvs det homeopaterna får fram är ofta vanligt vatten.

Fast vi ska vara glada att homepaterna späder mycket eftersom de t ex ger bly till barn:confused: livsfarligt.

Det är också vetenskapligt bevisat att det inte finns något samband mellan iris utseende och människans hälsa så som homeopaterna beskriver.

Personligen tror jag att det som gör att människor tror sig se resultat är ren placéboeffekt. Själva grunderna i homepatin strider mot sunt förnuft och/eller vetenskap.

Det är Lilla skutt, inte jag, som tror att förvaringen spelar roll. Läs mitt inlägg och det jag citerade en gång till, tack.

?
Förvaringen har viss betydelse,inga burkar skall stå i direkt soljus eller i för hög värme.
Sen tycker jag vidare diskussion är totalt meningslös,du tror på ditt.
Du får tro och tycka vad du vill.
Jag har min praktiska erfarenhet.
Det räcker för mig.
Och för många andra.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Freazer
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 150
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
422
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka