Sv: homeopati

Har jag påstått det, men du vill så gärna förneka vad andra har upplevt och det väldigt ihärdigt. .

Är det ihärdiga det faktum att jag vidhåller att jag fortfarande inte tror på homeopati?
Trots era fantastiska (frälsande?) erfarenheter?

Det var ju trevligt att det var något med dukumenterad effekt som fungerade. De el den studie som är gjorda visa på ett ganska bra resultat men absolut inte 100 %
PL

Om du är intresserad så prova istället för att förstöra tråden med orelevanta inlägg. Det enda du sagt i tråden på hela tiden är att du vägrar tro på det...Vi har fattat det nu :angel:

Jag tycker det har provats till leda runt omkring mig utan att jag sett resultat.
Precis som vissa andra religioner så gillar ni inte att bli emotsagda, eller är det bara risken att det kan vara bad for business?
Och tro inte för en sekund att jag själv skulle stoppa i mig ett piller eller dricka något som hanterats av en new age doktor som eventuellt har en lägre hygienisk nivå än grannens höns.

Ja nu börjar du verkligen att avslöja dig själv. Vem har tvingat dig att ens tro på homeopatika? Vad jag ser i denna tråden är det bara människor som gett fallbeskrivningar....Att du inte tror och aldrig skulle försöka tro har nog framgått för längesen :angel:
Vad vill du med dina inlägg EGENTLIGEN???

Jag vill utrycka min åsikt att dessa sk. ofarliga behandlingar har en baksida som det finns hästar som blir lidande av.

Övertro på homepatika blandat med okunskap om hästen kan bli en riktig soppa som i slutändan gör att hästen som behöver vård eller avsluta sitt liv inte får detta.

Det är farliga ägare du ska varna för. Att bli behandlad med homeopatika är inte farligt, bara om djuret har en korkad ägare som inte kan avgöra vad/vem hästen ska behandlas med/av.
Sorry.....

Det är väl lika farligt att ge dålig mat, dålig hovvård, dåliga stallar, dålig träning...ALLT är farligt för våra djur om man inte fattar nåt själv.

*kl*

Jag ställer mig frågande till homeopatin MEN....

...jag fick rekommendation av ET att prova på en häst som ömmade väldigt mycket vid palpation över korsbenet. Vände mig till en homeopat i närheten som rekommenderade Rhus Tox som första alternativ.

Hästen fick piller innanför läppen och dag 2 märktes det skillnad på honom i både hållning och humör, efter 10 dagar var han inget öm alls.

Placebo, egen önskan eller bara en skeptisk övertro från min sida?

Inte vet jag, men i bland tycker jag inte att det spelar någon större roll när saker fungerar.

och du kan ju inte klandra oss som faktiskt har både erfarenhet och djuröga för att vara farliga? Eller menar du att vi är djurplågare hela högen ?

Det är farliga ägare du ska varna för. Att bli behandlad med homeopatika är inte farligt, bara om djuret har en korkad ägare som inte kan avgöra vad/vem hästen ska behandlas med/av.
Sorry.....

Man kan inte hela tiden försvara sig med detta som om de som saluför denna halelujametod inte har ett ansvar.

Alltså..nu tror jag du inte ens vet vad du svamlar om....vem har försvarat vad ?

ÄR det inte djurägaren som är ansvarig för sitt djur ? Ja eller Nej ?

och du kan ju inte klandra oss som faktiskt har både erfarenhet och djuröga för att vara farliga? Eller menar du att vi är djurplågare hela högen ?

Nej jag klandrar inte er för er tro men jag är mycket tveksam till om jag skulle lämna en häst i er vård.

Jag undrar om inte djurögat är tämligen närsynt och dessutom tittar genom en homeopatisk lins.

Alltså..nu tror jag du inte ens vet vad du svamlar om....vem har försvarat vad ?

ÄR det inte djurägaren som är ansvarig för sitt djur ? Ja eller Nej ?

När det gäller att behandla sjuka djur så tycker jag absolut att det finns ett ansvar hos den som påstår sig kunna bota. Oavsett om det är en hovslagare Vet. eller homeopat.

Oseriösa kalla du ju "Alla" kvacksalvare, och drar alla över en kam, hovslageri finns det också en hel del "lallare" som utger sig för att vara seriösa...

Vi har sett den här poängen nu, och naturligtvis är alla överens om att det finns rötägg inom alla branscher. Homeopatin hamnar däremot före, eftersom det inte finns en enda homeopat som - med hjälp av homeopati - kan bota någon endaste åkomma.

Då har jag ju svårt att glädja mig åt homeopati eftersom den enda effekt jag sett är just att den skapar lidanden.
En häst som jag behandlade för fång för något år sedan mådde mycket dåligt och jag trodde att den led av mer än fång. Jag bad ägaren flera gånger att tillkalla Vet. men hon skickade i stället päls på håranalys och började behandla med homepatika. Ponnyn blev sämre och sämre och rasade i vikt fast vi fick bukt med fångsymtomen. Tills sist så ställde jag ultimatumet att ägaren själv kunde ringa Vet. eller så skulle jag anmäla fallet. Hon blev väldigt arg och ville absolut inte ha ut Vet. då hon nog ändå insåg att hästen skulle avlivas bums. Fast hon kallade i alla fall motvilligt på Vet. När Vet. undersökt hästen så visade det sig att hästens skelett låg bart i under och överkäke och att allt ätande måste ha varit en fruktanvärd plåga för ponnyn. Trots detta så ville ägaren fortsätta med homeopatika. Vet. satte tack och lov stopp för detta och ponnyn slaktades. Detta är inte enda fallet utan det finns fler. Detta är en effekt av dessa "behandlingsmetoder" som inte gärna nämns av homeopaterna själva då dom är för upptagna med att påstå att dom kan bota allt med sitt vatten.
Ett fruktansvärt öde för den hästen.:crazy:

Men jag undrar över din kompetens.Inte som hovslagare men som hästmänniska!!!!

Det är sen länge känt att just tandproblem hos häst kan vara en bidragande orsak till fång,eftersom när de har svårt att tugga får matsmältningsproblem och då störd tarmflora.
Likaså kan de i desperat tillstånd välja växter de normalt inte äter som är lättuggade och kan då reagera på dessa.

Att vara hovslagare tycker jag innebär att man skall fortbilda sig på alla sätt.:idea:

Jag hade tex med den erfarenhet jag har av hästtänder tagit en snabb koll i munnen på en kunds häst som tappat mkt i vikt eller har fått fång.
Jag ställer inga diagnoser men kan med den erfarenhet jag har lätt se uppenbara saker som ,nerslitna tänder,hakbett osv.
Tex luktar hästen normalt i munnen?Om den luktar gam kan de vara allvarliga foderinpackningar osv.
Jag tipsar och råder hästägaren till att kolla upp hästen hos kunnig veterinär eller till Djurtandvårdskliniken i Söderköping där vi har en av landets skickligaste på hästtänder.

Jag anser att man även som hovslagare har ett ansvar att bry sig om kundens häst mer än själva hovarna,då andra problem i hästens kropp alltid visar sig i hovarna.

Kan du inte ens tänka den enkla tanken att en mager häst har tandproblem så undrar jag över hur bra djuröga du har egentligen,och jag är mkt glad att du inte använder homeopati.;)

Det gäller att se individen och våga se och lyssna in vad den så tydligt visar i sitt kroppspråk men även hur den ser ut fysiskt.

Jag vet heller ingen homeopat i min bekantskapskrets som skickar in håranalys!:confused:
Ska man behandla ett djur kan man inte lita på vad djurägaren säger enbart,man måste se djuret IRL och se hur den lever och sköts.

Helhetssyn på häst är livsviktigt för hästen.
Om du tror enbart hovvård räddar en fånghäst är du rejält ute och cyklar kollega.:cool:

Jag ansåg att det var veterinärens sak att göra ev. anmälan.
.
Fegis.
Det är allas ansvar att anmäla djur som far illa.
Snacka om att kacka i eget bo.
Om du sett en häst som plågas är det din förbannade skyldighet att anmäla.Direkt!!!
Lägg ansvaret på veterinär att ställa diagnos,men se till att du anmäler djurskyddsfall.
*Skäms över kollegor som blundar*

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Freazer
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 150
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
422
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka