Sv: homeopati
Då har jag ju svårt att glädja mig åt homeopati eftersom den enda effekt jag sett är just att den skapar lidanden.
En häst som jag behandlade för fång för något år sedan mådde mycket dåligt och jag trodde att den led av mer än fång. Jag bad ägaren flera gånger att tillkalla Vet. men hon skickade i stället päls på håranalys och började behandla med homepatika. Ponnyn blev sämre och sämre och rasade i vikt fast vi fick bukt med fångsymtomen. Tills sist så ställde jag ultimatumet att ägaren själv kunde ringa Vet. eller så skulle jag anmäla fallet. Hon blev väldigt arg och ville absolut inte ha ut Vet. då hon nog ändå insåg att hästen skulle avlivas bums. Fast hon kallade i alla fall motvilligt på Vet. När Vet. undersökt hästen så visade det sig att hästens skelett låg bart i under och överkäke och att allt ätande måste ha varit en fruktanvärd plåga för ponnyn. Trots detta så ville ägaren fortsätta med homeopatika. Vet. satte tack och lov stopp för detta och ponnyn slaktades. Detta är inte enda fallet utan det finns fler. Detta är en effekt av dessa "behandlingsmetoder" som inte gärna nämns av homeopaterna själva då dom är för upptagna med att påstå att dom kan bota allt med sitt vatten.
Ett fruktansvärt öde för den hästen.
Men jag undrar över din kompetens.Inte som hovslagare men som hästmänniska!!!!
Det är sen länge känt att just tandproblem hos häst kan vara en bidragande orsak till fång,eftersom när de har svårt att tugga får matsmältningsproblem och då störd tarmflora.
Likaså kan de i desperat tillstånd välja växter de normalt inte äter som är lättuggade och kan då reagera på dessa.
Att vara hovslagare tycker jag innebär att man skall fortbilda sig på alla sätt.
Jag hade tex med den erfarenhet jag har av hästtänder tagit en snabb koll i munnen på en kunds häst som tappat mkt i vikt eller har fått fång.
Jag ställer inga diagnoser men kan med den erfarenhet jag har lätt se uppenbara saker som ,nerslitna tänder,hakbett osv.
Tex luktar hästen normalt i munnen?Om den luktar gam kan de vara allvarliga foderinpackningar osv.
Jag tipsar och råder hästägaren till att kolla upp hästen hos kunnig veterinär eller till Djurtandvårdskliniken i Söderköping där vi har en av landets skickligaste på hästtänder.
Jag anser att man även som hovslagare har ett ansvar att bry sig om kundens häst mer än själva hovarna,då andra problem i hästens kropp alltid visar sig i hovarna.
Kan du inte ens tänka den enkla tanken att en mager häst har tandproblem så undrar jag över hur bra djuröga du har egentligen,och jag är mkt glad att du inte använder homeopati.
Det gäller att se individen och våga se och lyssna in vad den så tydligt visar i sitt kroppspråk men även hur den ser ut fysiskt.
Jag vet heller ingen homeopat i min bekantskapskrets som skickar in håranalys!
Ska man behandla ett djur kan man inte lita på vad djurägaren säger enbart,man måste se djuret IRL och se hur den lever och sköts.
Helhetssyn på häst är livsviktigt för hästen.
Om du tror enbart hovvård räddar en fånghäst är du rejält ute och cyklar kollega.