Hogwarts 2098 (Ulvlek)

Mycket intressanta funderingar, jag kan hålla med om att Harrysens känns skum, samtidigt, helt ny på att leka kan ställa till det.
Men intressant med dina tankar om Elo, om vi säger att hon är god skulle det verkligen kunna vara ett försök att få henne att framstå som ulv.
Jag blir också fundersam på andra rösterna samtidigt som kom in, samtidigt lägger den uppenbart goda Hedinn en tredje röst på Elo. Fast då går min tankebana till att Harrysen skulle vara ulv och fått order om att lägga en röst på Hedinn, för att rädda Elo? Eller är det bara en ny spelare?
Fast varför lägga rösten på Hedinn? Det fanns ju så många andra att rösta ut i det läget om hon vore ulv och tiden fanns.
Så nej, inte heller harrysen är en primesuspect för mig.

Det känns ju ändå rätt rimligt. Jag tror de flesta var aktiva igår runt DL, och en fårulv vill nog lägga sin röst för bästa möjliga utfall. Då är det väl bättre att lägga den sent så man ser hur det ser ut att gå.
Klar som fan att fårulvens PM-röst las sent. Den las med största sannolikhet på Hedinn efter kl 21:27

Större procentuell chans/risk att slå ut en god i en massduell än vad?

Vet du då att Elo är god? Alternativen har ju varit massduell med åtminstone för mig okänt antal onda/goda (lyan bör ja ha koll i och för sig, utom på den onda utanför lyan), Hedinn ensam eller duell mellan Hedinn och och Elo. Eller har jag missat något?

Om du är ulv i lyan så kan du i och för sig veta oddsen.
Du skrev ju att det borde vara minst en ulv om det är en duell på 6-7 stycken, jag fortsatte på din räkning, om det var massduell mellan ett stort antal spelare och bara en var ulv så kanske man tyckte att det var värt risken. Eller så visste lyan att hedinn skulle åka och bara lutade sig tillbaka. Men samtidigt hintar ju Elo om att det var duell, och då borde det väl ha varit mellan fler än två?

Jag har inte hunnit läsa av allas inlägg speciellt noga sedan igår. Och av de tankar jag fått när jag skumläst så är det inte mycket kvalitét ;)

Islandshästryttare – Svår att ta på eftersom hon är ny. Att välja Avada Kedavra som trollformel till obligatoriska frågan ser jag inte som något speciellt. Jag satt mest och skrattade åt det igår, eftersom jag fick teorier mot mig av att nämna tortyrtrollformeln, och sedan går IH in och väljer den värstaste av de värsta trollformlerna.

Jag tror inte hon skrivit så mycket i övrigt? Inte som jag reagerat på vad jag kan minnas i alla fall.

Harrysen – Jag tycker inte hennes sena röst är speciellt udda som så. Spontant tänker jag att hon kunnat lägga en sådan röst oavsett roll, beroende på vad hon har IRL.

Jag är mer förvånad över allas teorier om att hon borde fått hjälp om hon var i lyan. What? Alltså, när jag är i lya med nya så hjälper jag inte om de inte mot förmodan frågar. De får annars ansvara över sitt eget röstande, vilket de flesta gör, och ta konsekvenserna av det. Jag har faktiskt aldrig varit med om att någon frågat var de ska rösta, eller att någon fått råd om var de ska rösta.

Så utifrån det. Jag tror inte på att hon skulle fått hjälp med sin röst om hon var ond. Hon kan vara ond likaväl som god utifrån hennes röst.

Elo – Jag fick en känsla igår när hon godförklarade sig efter att hon trodde att hon skulle ryka. Den kan vara legitim, eller så kan det vara ett spel för gallerierna. Jag som ond hade ju absolut kunnat göra ett sådant drag bara för att förvilla goda, om så bara för en liten stund. Å andra sidan kan det ju också vara så att hon, som hon sa, tog illa vid sig att folk röstade på henne och helt enkelt gav upp matchen. Som sagt fick jag en känsla om henne igår när hon skrev så, och jag väljer att lägga henne lite åt sidan för stunden.

Blacksmithfarm – Röstar på mig. Jag gillar inte riktigt teorin att jag som ulv skulle lägga en sen röst. Jag som ulv skulle absolut lägga en tidig röst, för att försöka leda goda dit jag ville. Det är ju det roliga med att vara ond, att förvilla. Men jag är såklart medveten om att onda såklart kan lägga sena röster också. Bara att jag inte gör det ;)
Lobelia – Har väl haft någorlunda samma tankar som mig i leken tror jag. Det är i alla fall inget jag reagerat på hos henne.

Jag orkar inte riktigt tänka på alla scenarios från gårdagen. Jag tackar gudarna att Madalitso är med i leken och tar fram alla sådana scenario. Oavsett vilken roll hon har i leken känner jag att jag vill ha kvar henne ett tag så hon kan hjälpa mig tänka.

Cirkus är alltid svår. Jag vill sätta henne som potentiell ond bara för att vara på säkra sidan :D Men har inget att ta på i skrivandets stund.

Återkommer.

Du skrev ju att det borde vara minst en ulv om det är en duell på 6-7 stycken, jag fortsatte på din räkning, om det var massduell mellan ett stort antal spelare och bara en var ulv så kanske man tyckte att det var värt risken. Eller så visste lyan att hedinn skulle åka och bara lutade sig tillbaka. Men samtidigt hintar ju Elo om att det var duell, och då borde det väl ha varit mellan fler än två?
Varför borde det varit duell mellan fler än två?

Nej och mitt var mest på skämt till BSF att det finns ytterligare en twist på det hela, hela den här leken har så otroligt många twister att jag känner att jag sållar bort en massa saker för att det blir för invecklat att hålla rätt på alla eventualiteter. :bag:
Samma här!
Jag har liksom bestämt mig för att inte snurra bort mig i alla eventualliteter och låtsas att det är enkelt istället

Qitis och Island-teori
Hajade till lite på Qitis teori om att Islandshästryttare troligtvis spelar ensam. Jag har också läst att Island tycker det är svårt (ehh det tycker jag med :D). MEN jag tycker Island verkar smart och duktig så jag misstänker att hon fått hjälp att teoria av mer erfarna (i lyan??) som smider planer. Dessutom röstade Island på Qitis igår - som en undanmanöver kanske, för att man inte ska kunna misstänka att de sitter i samma bo.
Säger inte att det är möjligt, men generellt brukar lyan undvika att coacha nya spelare, just för att de kan komma undan med mer om de är ny, men bli misstänkta om det verkar för slipade.

Sen förstår jag fortfarande inte hur en ulv kunnat veta att Hedin var god och skulle åka ut eftersom fler hade två röster men det handlar nog om att g jag som inte riktigt greppar leken än, än att alla andra har fel😂
Iom att det är onda utanför lyan kan onda inte ha varit hundra på att hedinn var god, men de vet ju att hon inte var i lyan. Fårulven är också i lyan och därför vet alla lyamedlemmar ju om både vem som har fejkrösten och vem som har den dolda rösten, så om det nu är så att dolda rösten låg på Hedinn så visste dom att hon hade 3 röster.

Förstår vad du menar, och är inte heller övertygad om att Harrysen är ond, men måste rösta någonstans, och hoppas jag kan vara något på spåren.

Precis som @Lobelia skriver så håller jag inte med riktigt i ditt resonemang. Jag har ingen aning om Sasses status i leken, men skulle hon vara en ”oviktig” god, så kan hon ju också känt att det inte fanns behov att rädda sig själv på det sättet, när det som sagt låg flera dubbelröster redan. Inte för att du inte kan ha rätt alltså, mer att det kan finnas fler alternativ.
Vänta. Det här fick mig att haja till (min fetning).
Du är inte säker att hon är ond, men du röstar där?

Jag VET inte.
Jag kan bara spekulera. Jag *tror* att Elo kan vara en bybo, dels för att hon inte räddade sig,dvs rädd för att viktigare roll ska ryka dels för att hon sen inte åkte, dvs lyan har fattat att hon är bybo och de vill gärna lyncha något mer juicy. Fråga två - jag gissar att fårulven helt enkelt la sin röst på Hedinn och antingen låg den i leken på Elo, då var saken biff och Hedinn hade 3 mot Elos 2 eller så var de två i duell.

Det gör att min prime suspect i allafall inte är Elo
Du resonerar vettigt där, tror jag. Om det sen gör dig ond eller god vet jag inte, som sagts tidigare brukar du resonera vettigt oavsett sida :p.

Varför borde det varit duell mellan fler än två?
Borde har jag väl aldrig skrivit? Nu känns det som om du försöker tillskriva mig saker som jag inte har skrivit, jag funderade utifrån scenariot om det hade varit en massduell. Om det var duell mellan Elo och Hedinn så måste antingen fårulven vara bland dem som har röstat på Elo eller så har fårulven lagt en röst på Hedinn dolt.

Jag tror fortfarande inte på en massduell i gårdagens lynch bland alla som skulle kunna ha två röster
Tycker att hemlig och sasse borde ha konfirmerat det i så fall på något sätt. Bumpo har inte varit inne idag såvitt jag kunnat se och Elo har jag iaf hittat att hon skrivit att hon varit j duell i går (se mina tidigare inlägg om detta )
Hedinn kan ju inte skriva något som rör leken
Nej jag står fast vid att jag tror att det var duell endast mellan Elo och hedinn igår. Jag får inte rätsida på det hela på något annat sätt.
Vilket jag också skrivit upprepade gånger om idag
Om du tror Elo och hedinn var i duell, hur tänker du kring fårulvens val av att lägga rösten på hedinn, se mina funderingar på det i citatet nedan?
Klar som fan att fårulvens PM-röst las sent. Den las med största sannolikhet på Hedinn efter kl 21:27
Samma till dig cirkus, varför ville de så gärna ha tre röster på hedinn, hade ju varit lugnare för fårulven att lägga sin dolda röst på någon av dem som redan hade två röster om de bara ville få till en duell? Att vänta och se om Hedinn får en röst till (eller ha en lyakamrat till att lägga en andra röst där om harrysen är i lyan) antyder ju att det av någon anledning ville ha upp just hedinn till duell? Tänker du att de andra med två röster var ulvar eller att lyan misstänkte dem som onda utanför lyan, men var mer säkra på hedinn som god?
Såg det här när jag läste om och det fick mig att fundera på det där med fårulvsrösten. Just nu känns det som de flesta antar att den hamnade på Hedinn, men hon fick ju inte sin andra röst förrens precis innan DL. Och med bara en röst på henne hade det ju varit bortkastat att lägga den dolda rösten där, om inte fejkrösten var på Elo och de ville ha en mass-duell. Men om fejkrösten var på Elo och den dolda på Hedinn så lynchades hedinn utan duell. Elo skrev tidigare på ett sätt som hintade att hon varit i duell, men kan det ha varit ett spel för gallerian? Och att uppdateringen dröjde pga något annat?

Annars om fejkrösten inte var på Elo så kan man ju undra varför fårulven skulle vilja ha upp en spelare till på 2 röster istället för att antingen säkra en duell eller lägga på någon utan röster alls (iom att de antagligen vill undvika att av misstag rösta ut en ond utanför lyan). Eller om de ändrade till hedinn i sista minuten när hon fick sin andra röst, men varför just Hedinn? Kan det varit så att Elo ändå är ulv med tre röster från goda/onda utanför lyan så fårulven desperat försökte få till en duell? Men då är vi tillbaks på varför just hedinn över alla de som hade 2 röster mycket tidigare? Eller visste fårulven att hedinn skulle få en röst till av harrysen i förväg? Men å andra sidan känns det osannolikt att lyan skulle be någon rösta på en specifik person i dl1, iaf om där är rutinerad spelare med i lyan.

DL 1
16.27 Lobelia röstar på bumpo
16.28 Blacksmithfarm röstar på LenaH
16.58 Heffaklumpen röstar på Elo
18:31 Ceta röstar på Hemlig
18:42 cirkus röstar på Hedinn
19.34 qitis röstar på Blacksmithfarm
20.18 bumpo röstar på qitis
(20.47 queenlilith röstar på sasse - inte fetad men lyckas inte i mobilen, giltig ändå?)
20.48 hemlig röstar på Elo
20.48 Elo röstar på sasse
20.49 LenaH röstar på hemlig
20.50 madalitso röstar på ceta
20.54(?)Islandshästryttare röstar på qitis
21:13 Snurrfian röstar på Madalitso
21.17 hedinn röstar på elo
21.23 Sasse röstar på bumpo
21.27 Harrysen röstar på Hedinn

Bumpo 2
LenaH 1
Elo 3
hemlig 2
Hedinn 2
Blacksmithfarm 1
Qitis 2
sasse 2
Ceta 1
Madalitso 1

Hedinn var Rawenclaw och hade diademet
QueenLilith var Hufflepuff

För att fortsätta på den tanken jag skrev om till @Lobelia och utgår ifrån att det var duell enbart mellan Elo och @Hedinn så kan ingen av de som har röstat på Hedinn i tråden vara fårulven, vanliga ulv, visst men inte fårulv eftersom fårulven måste ha lagt sin dolda röst på Hedinn.

En som ställer frågor och funderingar är ju Madalitso. Och detta ifrågasätter Snurrfian och lägger sig röst där igår. Bland de sista att rösta dessutom. Och en udda röst. En ulv som inte vill sticka ut, eller rentav en fårulv som egentligen lägger en andraröst på Hedinn?

Börjar dock fundera om BSF är nåt på spåren när det gäller hennes röst på Sasse idag ändå.

Borde har jag väl aldrig skrivit? Nu känns det som om du försöker tillskriva mig saker som jag inte har skrivit, jag funderade utifrån scenariot om det hade varit en massduell. Om det var duell mellan Elo och Hedinn så måste antingen fårulven vara bland dem som har röstat på Elo eller så har fårulven lagt en röst på Hedinn dolt.

Jag håller med dig om fårulven, men för att det över huvudtaget ska bli duell så måste fårulven ha varit involverad annars hade elo lynchats igår-

Du skrev, det var härifrån jag fick borde, alltså inget hittepå. Det kursiva nedan, särskillt det oranga för tydlighetens skull (alltså inte OT färg här).

Fast varför lägga rösten på Hedinn? Det fanns ju så många andra att rösta ut i det läget om hon vore ulv och tiden fanns.
Så nej, inte heller harrysen är en primesuspect för mig.
Men tänker du att @Elo skulle kunna vara en ulv som man försöker rädda? Eller sitter lyan och lutar sig tillbaka och tittar på när det står mellan två goda?

Om du tror Elo och hedinn var i duell, hur tänker du kring fårulvens val av att lägga rösten på hedinn, se mina funderingar på det i citatet nedan?

Samma till dig cirkus, varför ville de så gärna ha tre röster på hedinn, hade ju varit lugnare för fårulven att lägga sin dolda röst på någon av dem som redan hade två röster om de bara ville få till en duell? Att vänta och se om Hedinn får en röst till (eller ha en lyakamrat till att lägga en andra röst där om harrysen är i lyan) antyder ju att det av någon anledning ville ha upp just hedinn till duell? Tänker du att de andra med två röster var ulvar eller att lyan misstänkte dem som onda utanför lyan, men var mer säkra på hedinn som god?
Näää alltså jag vet inte jag kan bara spekulera. Jag tror att Elo signalerat bybo och de ville ha nåt mer juicy helt enkelt. Jag tror att fårulvens PM-röst kom efter sista rösten på hedinn, sen var det såklart en chansning eftersom hedinn kunde varit ond utanför....men de kan ju öht inte veta vem som var god/ond utanför. Det enda de vet är ju vilka som var i lyan. Kanske nån av de med 2 röster är ulv (ganska troligt till och med). De kan ju ha ändrat PM rösten hundra gånger över tid och till sist så blev det hedinn av skäl som bara de kan svara på i eftersnacket om det var så det var

Reagerar också en del på denna röstmotiveringen. Att rösta på någon för att man sett en del andra hintar/teorier från andra om att personen skulle kunna vara ond känns lite lurigt. Nu visade det sig dessutom att Hedinn var god vilket inte direkt gör det bättre. Men med det sagt så är jag fullt medveten om att detta var en panikröst typ 3 min innan DL och att du aldrig spelat innan @Harrysen, så just nu väljer jag att inte lägga allt för stor vikt vid detta. Men det är noterat och jag tycker nog att det är något skumt med det, men du får gärna förklara mer hur du tänkte :)

Här håller jag inte med. Tycker nog att lynchen av Hedinn med diademet var ett av de sämre (sämsta) alternativen för goda sidan. Men jag kanske missförstått hur du menade så du får gärna förklara mer i så fall.

Här förstår jag inte heller. På vilket sätt hade Hedinn kunnat ha bägaren? Alla specialförmågorna började ju i deras respektive hus och Hedinn var Rawenclaw. Bägaren började i Hufflepuff. Eller menar du att Hedinn kunde ha varit Nick (/ängel lärling)?

Har lektion snart så hinner inte skriva mer nu, är tillbaka i eftermiddag och ska försöka komma med mer tankar/teorier då :)

Jag kan nog säga att jag inte visste hur, vad eller varför jag tänkte som jag gjorde egentligen. Var ju väldigt svårt det här. Medveten om en svag teori men också mitt första teoriande under stress. Snappade upp något om Hedinn i sista stund som gjorde att jag valde henne. Så ganska liten och ostrukturerad tankeverksamhet låg bakom min röst egentligen.

Några, typ tre styckn hintade ganska tidigt om att hon kunde vara delfin som ju räknas till onda sidan, och det var nog det som fick magkänslan åt lyanhållet …. Som ju visade sig vara fel, så ja 😬

för övrigt är jag irriterad på mitt eget användarnamn eftersom det är många Harrys och Harriet och Hogawart och Harrysen var jag än läser nu 😂

Ska försöka teoria lite fast att jag känner mig rätt lost.

Madalitso och Qitis är aktiva och det kanske betyder att de försöker få in något hemligt budskap till lyan någonstans mellan raderna (som kanske mer erfarna spelare än jag skulle kunna lägga märke till?) samtidigt informerade någon (minns ej vem) om att Qitis brukar toppa antalet inlägg så hittar jag ingen hint så är det kanske av mindre betydelse.

Blir också misstänksam om de som lägger stor vikt vid min röst på Hedin igår. Försöker fortfarande förstå hur de kommer sig att hon kunde åka ut trots två röster (tror hemlig röst plus duell eller magiskt föremål men inte riktigt fattat). Således tycker jag att de som misstänker mig på grund av min röst är misstänkta.

Svårt att teoria om de som inte skrivit så mycket, ligger de lågt som ulvar?

ska läsa lite mer och återkommer

Hm fler tankar från mig kommer dyka upp lite spritt eftersom jag skriver från lekplatsen.

Islandshästaryttarens senaste inlägg känns som mer erfarenhet teoriande än mitt vilket får mig att tänka att hon inte spelar ensam som någon tidigare skrev. Oklart om god eller ond!

Harrysen blir misstänksam mot de som misstänker henne för att hon lade en sen stressad röst igår. Tror att Madalitso och Qitis försöker få in något meddelande till lyan genom att vara aktiva. Tycker att Harrysen svarar ganska undvikande till varför hon röstade som hon gjorde igår och tycker inte riktigt hon lyckas motivera rösten. Hon reagerar också på min röst och att den teorin kändes som den byggde på erfarenhet och drar då slutsatsen att jag inte spela ensam. Jag kan inte få bort en känsla av att Harrysen är ond då hon svarar undvikande på sin motivering till Hedinn och jag upprepar vad jag skrev i förra inlägget att Harrysen skulle kunna vara en perfekt ond i denna leken som ny får hon lite benefit of the doubt av flera spelare.

Heffaklumpen reagerar också på Harrysen motivering och noterar att något känns skumt med det. Tycker dessutom att lynchen av Hedinn som hade diademet är det värsta som kunde hända för den goda sidan. Detta skulle kunna tyda på att Heffaklumpen är god men hon skulle också kunna vara ond och försöka styra bort uppmärksamhet från det. Men lutar mer åt att hon är god just nu.

Men tänker du att @Elo skulle kunna vara en ulv som man försöker rädda? Eller sitter lyan och lutar sig tillbaka och tittar på när det står mellan två goda?
Nej jag tänker att elo är bybo snarare och ja jag tror de hade ett smörgåsbord att välja på vem som skulle åka eller iallafall vara i duell. Alla med två icke-fejk röster - som inte är ulv valde de nog emellan.

Alltså, q har hintat om att det bara var en tvåhvägs duell om det var en duell och ingen har protesterat vad jag sett.
Elo har hintat om att iaf hon var med i en duell.

Om både q och Elo talar sanning så var inte fejkrösten på Elo. Mest troligt är i den situationen att hedinn fick den dolda rösten. Kan också vara så att någon annan med två röster fick dolda rösten och denne eller Elo använde svärdet. Vet inte som jag tror svärdet användes så tidigt, men då kommer ju frågan igen varför just hedinn? Ville fårulven vara säker på att Elo lynchades eller att hen inte påverkade resultatet i rädsla att lyncha en ond utanför lyan hade ju det varit bättre att lägga dolda rösten på någon utan röster. Och om fårulven få till en duell verkar det mycket rimligare att lägga dolda rösten på någon som redan hade två röster. Att vänta in i det sista och lägga den på hedinn känns som att de antingen ville ha upp just henne till duell (men VARFÖR i så fall), eller visste hon skulle få en röst till. Kan ju vara så att lyan inte sa till harrysen att rösta där, men att harrysen skrivit i lyan att hon tänkte rösta där innan hon skrev i tråden. Men då gör ju en dold röst så att hedinn riskerar att lynchas att harrysen kommer granskas mycket mer dag 2 om hedinn lynchas, än om någon annan lynchats.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 824
Senast: Lobelia
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 571
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 370
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 050
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar