Hogwarts 2098 (Ulvlek)

Du la ju andrarösten på Hedinn igår och det visade sig att hon var god. Nu var det visserligen inte en avgörande röst som i att du definitivt spikade kistan för Hedinn. Men att lägga en röst på någon som åker ut och visar sig vara god i DL1 brukar granskas och det gäller oavsett vem som gör det.

Jag tycker inte alls att det är konstigt att de som lägger röster på personer som bevisas var goda granskas, eftersom det är just de onda som vill ha ut de goda (och de goda vill ha ut onda).

Jag har nog inte sett någon som lagt stor vikt vid din röst på Hedinn igår heller, utan har snarare sett folk avskriva det på "nybörjarkortet" och lägga det åt sidan :)
Jo men i DL så är det väl som allra vanligast att goda röstar på goda?
Lyan har ju all möjlighet i världen att avgöra på ett diskret sätt och gärna så att ljuset faller på en god, i allra högsta grad om det dessutom finns en fårulv.

Förstår vad du menar, och är inte heller övertygad om att Harrysen är ond, men måste rösta någonstans, och hoppas jag kan vara något på spåren.

Precis som @Lobelia skriver så håller jag inte med riktigt i ditt resonemang. Jag har ingen aning om Sasses status i leken, men skulle hon vara en ”oviktig” god, så kan hon ju också känt att det inte fanns behov att rädda sig själv på det sättet, när det som sagt låg flera dubbelröster redan. Inte för att du inte kan ha rätt alltså, mer att det kan finnas fler alternativ.
Ungefär så, minerfarenhet är att onda oftare röstar sent men inte så ofta att jag skulle rösta på någon enbart av den orsaken.

Och ändå, rätta mig om jag har fel, har det ifrågasats minst en gång tidigare att Elo inte ändrade sin röst.

Det är väl mer så att möjlighet att ändra röst för att rädda sig diskuteras en hel del oavsett hur man gör.

Likaså nagelfars sena röster. Jag ser Sasses röst som misstänkt mer för att den är sen än exakt vem den lagts på. Ondingarna har mest nytta av att rösta sent. Med @Blacksmithfarms förklaring så verkar hon tänka mer i den riktningen ockå.
Ja men det har ju funderats runt det Elo och ffa hur uppgiven hon verkade, nu är hon såpass rutinerad att om hon har en god roll som bybo är det "bättre" att åka som en sån än om en med skills åker. I det här fallet kan det vara så att OM hon är god och varit sådär uppgiven har ondingarna fattat det och inte velat ha ut henne i första hand.

Och ja, jag håller med om att de onda ofta ser till att ha några röster kvar till slutet just för att kunna styra utfallet, särskilt i DL1

Lyan har ju all möjlighet i världen att avgöra på ett diskret sätt och gärna så att ljuset faller på en god, i allra högsta grad om det dessutom finns en fårulv.
Nu hänger jag nog inte med alls? Jag har inte sagt att det är ovanligt att goda röstar på goda i DL1, sa bara att jag inte tycker att det är konstigt att de som är med och röstar ut en god granskas (vilket var ett svar på @Harrysens "Blir också misstänksam om de som lägger stor vikt vid min röst på Hedin igår")

Men jag kanske missuppfattat och i så fall får du gärna förklara för mig hur du menar :)

Nu hänger jag nog inte med alls? Jag har inte sagt att det är ovanligt att goda röstar på goda i DL1, sa bara att jag inte tycker att det är konstigt att de som är med och röstar ut en god granskas (vilket var ett svar på @Harrysens "Blir också misstänksam om de som lägger stor vikt vid min röst på Hedin igår")

Men jag kanske missuppfattat och i så fall får du gärna förklara för mig hur du menar :)
Joooo men om harrysen är ulv så är det väl sjukt onödigt att utsätta sig för den granskningen när hon(?) var sisten att rösta. Jag tycker harrysen verkar vara en ganska typisk nybörjare som blir skitstressad om nån ifrågasätter en.

Inser att jag hittar flera jag tycker verkar goda just nu än såna jag tycker är ulviga.

Onda väljer om de vill rösta på goda eller onda. Goda röstar oftast (om det inte förekommer bloppers) ganska slumpmässigt så runt 2/3 av rösterna brukar hamna på goda i snitt om det saknas info helt. Då är rösterna mest gissningar.

Onda väljer om de vill rösta på goda eller onda. Goda röstar oftast (om det inte förekommer bloppers) ganska slumpmässigt så runt 2/3 av rösterna brukar hamna på goda i snitt om det saknas info helt. Då är rösterna mest gissningar.
Jo och jag menar i DL1 så är det en förskjutning att goda röstar på goda mer än när leken gått en stund och bilden har klarnat lite - det var vad jag tänkte bara

Joooo men om harrysen är ulv så är det väl sjukt onödigt att utsätta sig för den granskningen när hon(?) var sisten att rösta. Jag tycker harrysen verkar vara en ganska typisk nybörjare som blir skitstressad om nån ifrågasätter en.

Inser att jag hittar flera jag tycker verkar goda just nu än såna jag tycker är ulviga.
Ja det håller jag med om att det är. Så du menar att du tror att hon spelar ensam och därmed inte hade koll på att hon troligen skulle bli granskad pga den rösten? Och inte att det kunde vara så att den eventuella lyan inte hade tid att varna henne? (pga 3 min innan DL)

Jag väljer att lägga en tidig röst, så jag har en giltig ifall livet kommer emellan ikväll. Jag tycker ändå Harrysens röst på Hedinn igår är det mest uppenbara suspekta jag har utläst i tråden idag. Kan vara ett tecken på att hon följde en ond Cirkus, eller fått instruktion av lyan på annat sätt att påverka utfallet åt det hållet. Så baserat på detta:

Ceta röstar på Harrysen
Måste ju säga att det här är en jäkla skum teori ändå, inte minst för att det pekar på mig som ond helt taget ur luften.. Hade det funnits en som var utanför lyan och kände till dom i lyan så fine att följa en man vet är ond men den här känns väldigt tunnt. Lyan hade ju i det läget full kontroll iom att det bara var en enda kvar att rösta - så de kunde i princip välja vem de ville ha ut.

Ja det håller jag med om att det är. Så du menar att du tror att hon spelar ensam och därmed inte hade koll på att hon troligen skulle bli granskad pga den rösten? Och inte att det kunde vara så att den eventuella lyan inte hade tid att varna henne? (pga 3 min innan DL)
Ja och dessutom nybörjare. Så nej tror inte på att detta är en lyamedlem i första hand.

Lite spontan tankar från mig när jag nu råkar kunna tänka ett litet tag.

Q och cirkus tycker jag är med och vrider och vänder på möjligheter och synar både vad som sker i leken och deltagarna. Tycker också de kommer med rimliga funderingar Nu är ju båda erfarna spelare som kan vara riktigt vassa som onda, men vet att de gånger jag spelat mot en ond q eller cirkus så brukar jag snabbt bli irriterade på deras sätt att teoria utan att kunna peka tydligt på varför. Eftersom jag inte upplevt den irritationen än iaf så lär jag inte rösta där idag om de inte gör något mycket märkligt under kvällen.

Bumpo, lobelia, sasse, snurrfian, hemlig, LenaH och Island tycker jag knappt jag sett och känner därför inte nu eller bä om dom, hoppas se mer av dem ikväll

Ceta och bsf kommer igång lite nu på eftermiddagen och diskuterar gårdagens röstning. Inget tydligt som sticker i ögonen, men ska läsa om inläggen som kommit under eftermiddagen nu när jag är lite mer skärpt.

Elo blev jag till sist så förvirrade över allt som kan ha hänt igår att jag känner jag måste börja om och läsa allt som diskuterats kring det igen.

Heffa och harrysen funderade jag på igår om de kunde vara i lyan tillsammans. Reagerar lite på att idag fortsätter harrysen vara rätt undvikande när hen får frågor om gårdagens röst. Verkar också lite ha snöat in på att de aktiva i leken skulle vara det för att hinta hit eller dit. Jag vet inte, en del av mig undrar om det är en ny spelare som blev ulv i första leken och lite fastnar i några spelare att teoria om som den vet inte är i lyan, och då kanske särskilt tar några goda som agerar annorlunda från lyakamraterna i ett försök att rikta andra bort från lyakamraterna. Har varit med om hur lätt det kan vara för nya att smyga med som ulvar för allt ursäktas med att personen är ny. Hade också varit intressant att jämföra röstinlägget igår mot vilka andra som tog upp liknande teorier, ifall det är en stressad ny spelare som som ulv väljer att haka på en annan lyamedlem för att det känns som det säkraste sättet att inte avslöja något när man inte hinner fundera kring vad som kan riskera avslöja saker.

Sen heffa som jag ju funderade på om hennes röst på Elo igår var just att börja få oss andra att tänka att vi inte kan misstänka harrysen för det är nybörjarmissar. Har också i några andra inlägg nämt just nybörjarmissar om harrysen, men ger inte samma försvar till Island som ju också är ny.

Tror det var alla spelare? Nu för att läsa igenom lite saker en gång till, och förhoppningsvis få mer uppfattning om gänget i mitten

Måste ju säga att det här är en jäkla skum teori ändå, inte minst för att det pekar på mig som ond helt taget ur luften.. Hade det funnits en som var utanför lyan och kände till dom i lyan så fine att följa en man vet är ond men den här känns väldigt tunnt. Lyan hade ju i det läget full kontroll iom att det bara var en enda kvar att rösta - så de kunde i princip välja vem de ville ha ut.
Förstår att du reagerar, och jag är medveten om att jag har en förutfattad mening om att du ska vara ond. I denna leken har jag hittills inte sett några särskilda tecken på det. Så med min röst menade jag att det kunde instruktion från lyan. Men börjar samtidigt tveka. Tycker @heffaklumpen har en poäng i att lyan nog snarare hade varnat henne för att lägga en sån avgörande röst och dra misstanke till sig. Om hon det å tredje sidan inte var så stressad att hon inte hunnit in i lyan innan rösten 😅 Samtidigt har jag inte sett någon annan teori som gör att jag vet vart jag skulle flytta min röst heller..

Fortsätter...

Ceta - Röstade på hemlig igår för att hemlig var "virrig" och hade missat att det visst skrivits om fördelningen goda-onda i leken. Reagerade på Harrysens röst igår och funderade på om Harrysens röst igår var en följare på en lyamedlem (cirkus). Röstar på Harrysen idag. Reflekterade över resultatet av gårdagens röstning där jag och hemlig skulle kunna vara potentiella fårulvar, om nu en av rösterna på Elo inte giltades så är det en fullt rimlig tanke eftersom det var vi som röstade där (+ Hedinn som är i goda lyan nu). Även om jag inte håller med om att det är jag som skulle vara fårulven. Har väldigt svårt att placera Ceta.

hemlig - missade som sagt att det gjorts uträkningar på fördelningen onda/goda. Röstade liksom jag själv på Elo igår och var först ut med en andraröst igår (om jag kollat rätt på röstlistan). Reagerade på Elos godförklaring av sig själv och att hon sa säkert sa att det blir mer teoriande imorgon. Vet inte hur jag ska tolka det angående Elo och hon kanske ändrat sig under dagen. Alltså jag vet inte, men känns som att hon har hakat upp sig på Elo lite och jag vet inte hur jag ska tolka det. Jag röstade ju själv på Elo igår så jag misstänkte ju henne då, men ahhhh. Jag har ingen aning om vart jag skulle kunna tänkas placera hemlig.

Jag är benägen att hålla om om att hennes röst var avgörande för att hedinn skulle åka och att fårulven kan ha lagt sin röst på hedinn, men jag är inte säker på att det nödvändigtvis gör Harrysen ond. Kan lika gärna vara en god som lagt sin röst där och att fårulven nyttjjat det.
Såg det här när jag läste om och det fick mig att fundera på det där med fårulvsrösten. Just nu känns det som de flesta antar att den hamnade på Hedinn, men hon fick ju inte sin andra röst förrens precis innan DL. Och med bara en röst på henne hade det ju varit bortkastat att lägga den dolda rösten där, om inte fejkrösten var på Elo och de ville ha en mass-duell. Men om fejkrösten var på Elo och den dolda på Hedinn så lynchades hedinn utan duell. Elo skrev tidigare på ett sätt som hintade att hon varit i duell, men kan det ha varit ett spel för gallerian? Och att uppdateringen dröjde pga något annat?

Annars om fejkrösten inte var på Elo så kan man ju undra varför fårulven skulle vilja ha upp en spelare till på 2 röster istället för att antingen säkra en duell eller lägga på någon utan röster alls (iom att de antagligen vill undvika att av misstag rösta ut en ond utanför lyan). Eller om de ändrade till hedinn i sista minuten när hon fick sin andra röst, men varför just Hedinn? Kan det varit så att Elo ändå är ulv med tre röster från goda/onda utanför lyan så fårulven desperat försökte få till en duell? Men då är vi tillbaks på varför just hedinn över alla de som hade 2 röster mycket tidigare? Eller visste fårulven att hedinn skulle få en röst till av harrysen i förväg? Men å andra sidan känns det osannolikt att lyan skulle be någon rösta på en specifik person i dl1, iaf om där är rutinerad spelare med i lyan.

Jag väljer att lägga en tidig röst, så jag har en giltig ifall livet kommer emellan ikväll. Jag tycker ändå Harrysens röst på Hedinn igår är det mest uppenbara suspekta jag har utläst i tråden idag. Kan vara ett tecken på att hon följde en ond Cirkus, eller fått instruktion av lyan på annat sätt att påverka utfallet åt det hållet. Så baserat på detta:

Ceta röstar på Harrysen
Då undrar jag varför du inte röstar på @cirkus, cirkus år en mycket farligare spelare, åtminstone normalt sett, än en nybörjare i sin första lek om. Och åtminstone jag brukar vänta ett tag med att lyncha nybörjare om man har någon lika misstänkt vilket cirkus rimligen borde vara med den här motiveringen.

Då undrar jag varför du inte röstar på @cirkus, cirkus år en mycket farligare spelare, åtminstone normalt sett, än en nybörjare i sin första lek om. Och åtminstone jag brukar vänta ett tag med att lyncha nybörjare om man har någon lika misstänkt vilket cirkus rimligen borde vara med den här motiveringen.
För att jag, precis som jag svarade till Cirkus, inte i huvudsak misstänker henne utan har mer misstankar mot den jag valde att rösta på.

stänger ner för ikväll nu, och kommer ha en späckad dag imorgon. Men ser fram emot att läsa igenom på de lediga stunder jag har imorgon, om vad som kommer fram genom lynch och käk :)

Jag är benägen att hålla om om att hennes röst var avgörande för att hedinn skulle åka och att fårulven kan ha lagt sin röst på hedinn, men jag är inte säker på att det nödvändigtvis gör Harrysen ond. Kan lika gärna vara en god som lagt sin röst där och att fårulven nyttjjat det.
Precis.

Men

Det är också så att som nybörjare brukar man få ganska stort svängrum (vilket jag utnyttjade till max mitt första spel, där jag var ond). Så det kan också vara så att lyan hjälpt Harrysen med taktiken, eller att Harrysen helt enkelt fått instruktioner av lyan tidigare och blev sen - och lyan visste att vi ser lite mellan fingrarna på nya spelare.

Hon hade "mest facit" när hon la rösten. Jag har inte dubbelkolla vilka som var aktiva i leken.
Det här får mig också att misstänka Sasse. Jag försökte uttrycka detta tidigare idag men du skriver det mycket bättre. Och typ 1000ggr mer förståbart.

Alltså, det är flera som jag skulle vilja se mer av innan jag röstar, men jag märker att hjärnan inte riktigt är med mig och det lär definitivt inte bli bättre av stressen ju närmare DL vi kommer. Ska dessutom äta nu så hinner inte gå igenom fler personer just nu.

Av de jag skrivit om så tycker jag nog att hemlig är skummast, dels för att hon verkar ha hakat upp sig lite på Elo. Om hon är ulv så skulle det kunna vara ett försök att försöka sprida misstankar mot andra. Plus det med rösterna igår där vi vet Hedinns roll och jag vet min egen, så var en av rösterna på Elo fake så är det bara hemlig kvar som är möjlig fårulv. Sen har hon inte sagt så mycket idag vilket skulle kunna tolkas som en ulv som vill flyta med (jag är mycket väl medveten om att det är fler som inte sagt så mycket, vilket jag också sa i första meningen i detta inlägget), så nu får det bli så att Heffaklumpen röstar på hemlig.

Jag hoppas att jag hinner in innan DL och kan läsa ikapp/ändra röst vid behov.

DL 2
17:15 Ceta röstar på Harrysen
17:48 Blacksmithfarm röstar på Sasse
20.06 Heffaklumpen röstar på hemlig

Harrysen 1
Sasse 1
hemlig 1

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 824
Senast: Lobelia
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 571
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 370
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 050
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar