Hönstråden II

Hej alla hönsexperter!

Jag och min sambo har nyligen köpt gård och får tillträde i slutet av augusti. Vi är sugna på hönor och jag har tusen frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med :)

  • Säljs det hönor även höst/vinter eller är det bättre att vänta till våren?
  • Vad har ni för ras och varför har ni valt just denna?
  • Har kikat på Hedemorahöns, är det någon som har erfarenhet av den rasen?
  • Vad är viktigt att tänka på när det gäller hönshus? Storlek, strö?
  • Hur fungerar det med automatisk hönslucka? För/nackdelar?
  • Vad äter era hönor för foder?
Ge en nybörjare alla tips!

* Hönor säljs hela tiden. Jag har dock helst köpt ägg och kläckt själv. Då slipper man en massa sjukdomar som man kan råkla få med och det är väldigt roligt att kläcka själv.

* Jag har Wyandotte, Silverudds Blå, Bresse, skånsk blomme, Svart kopparmaran, Engelsk aracuana och har haft Ceame Legbar och Hedemora (de har gått bort och jag har inte hunnit ersätta dem). Jag har valt dessa raser för färgen på äggen och i andra hand helst kombinationsraser men även tålighet. Ibland sammanfaller de (wyandotte med rosa ägg, bresse med vita ägg, skånsk blomme med beige ägg och kopparmaran med mörkbruna ägg) eller då de mer slimmade raserna silverudd med gröna ägg och engelsk aracuana med blå ägg.

* Hedemora har jag haft några stycken. Liten men tuff ras med egen integritet utan att vara dumma. De klarar sig fint bland större raser. Blandat med snälla tuppar och elaka tuppar har vi haft.

* Storleken finns reglerad men man vill ha större än vad bestämmelserna säger. Vi har halmkross som strö och det gillar jag.

* Jag har inte automatisk lucka. Mina går ut och in som de vill så länge det är varmt, fram till frost ungefär. Sedan börjar jag stänga luckan på natten och öppnar den på morgonen. På det sättet ser jag om de mår bra. På sommaren går jag förbi på morgonen och kollar att inget hänt under natten. Risken är stor att något tar sig in i staketet på gården men fördelen är att de kan gå ut när de vill och det är mycket tidigare än jag är uppe.

* Mina äter fermenterad sädblandning och värpmax, som är ett helfoder. Jag håller det alltså ganska lean och ger sällan värpkoncentrat. Detta på grund av att några raser är lantraser och ska inte ha så mycket energi (silverudds blå och hedemora).


Mer tips går att få men lättare att svara på direkta frågor. Det enda jag har som jag ALLTID säger: "Bygg för fler höns än du tänkt dig från början"!
Jag skulle ha 7 höns, endast....... idag har jag cirka trettio, samt 4 gäss, 5 myskankor, 4 kalkoner och en massa ank- och kalkonbarn just nu. De bor ju separat från hönsen så mannen fick ju dessutom bygga nytt hus. :p
 
* Hönor säljs hela tiden. Jag har dock helst köpt ägg och kläckt själv. Då slipper man en massa sjukdomar som man kan råkla få med och det är väldigt roligt att kläcka själv.

* Jag har Wyandotte, Silverudds Blå, Bresse, skånsk blomme, Svart kopparmaran, Engelsk aracuana och har haft Ceame Legbar och Hedemora (de har gått bort och jag har inte hunnit ersätta dem). Jag har valt dessa raser för färgen på äggen och i andra hand helst kombinationsraser men även tålighet. Ibland sammanfaller de (wyandotte med rosa ägg, bresse med vita ägg, skånsk blomme med beige ägg och kopparmaran med mörkbruna ägg) eller då de mer slimmade raserna silverudd med gröna ägg och engelsk aracuana med blå ägg.

* Hedemora har jag haft några stycken. Liten men tuff ras med egen integritet utan att vara dumma. De klarar sig fint bland större raser. Blandat med snälla tuppar och elaka tuppar har vi haft.

* Storleken finns reglerad men man vill ha större än vad bestämmelserna säger. Vi har halmkross som strö och det gillar jag.

* Jag har inte automatisk lucka. Mina går ut och in som de vill så länge det är varmt, fram till frost ungefär. Sedan börjar jag stänga luckan på natten och öppnar den på morgonen. På det sättet ser jag om de mår bra. På sommaren går jag förbi på morgonen och kollar att inget hänt under natten. Risken är stor att något tar sig in i staketet på gården men fördelen är att de kan gå ut när de vill och det är mycket tidigare än jag är uppe.

* Mina äter fermenterad sädblandning och värpmax, som är ett helfoder. Jag håller det alltså ganska lean och ger sällan värpkoncentrat. Detta på grund av att några raser är lantraser och ska inte ha så mycket energi (silverudds blå och hedemora).


Mer tips går att få men lättare att svara på direkta frågor. Det enda jag har som jag ALLTID säger: "Bygg för fler höns än du tänkt dig från början"!
Jag skulle ha 7 höns, endast....... idag har jag cirka trettio, samt 4 gäss, 5 myskankor, 4 kalkoner och en massa ank- och kalkonbarn just nu. De bor ju separat från hönsen så mannen fick ju dessutom bygga nytt hus. :p

Wow, tack snälla för alla dina svar! Jag skulle gärna kläcka fram ägg själv men är lite orolig över att bara få tuppar som jag sedan behöver slakta :( Eller är det relativt enkelt att ge bort?
 
Wow, tack snälla för alla dina svar! Jag skulle gärna kläcka fram ägg själv men är lite orolig över att bara få tuppar som jag sedan behöver slakta :( Eller är det relativt enkelt att ge bort?
Nej, tuppar säljs ofta billigt eller skänks bort men då skulle iaf jag räkna med att de slaktas och äts upp utom min kontroll. Min granne har hjälpt mig med mina tuppar. Han är van och de får en snabb avlivning, tuppen får han av mig.
 
Nej, tuppar säljs ofta billigt eller skänks bort men då skulle iaf jag räkna med att de slaktas och äts upp utom min kontroll. Min granne har hjälpt mig med mina tuppar. Han är van och de får en snabb avlivning, tuppen får han av mig.

Ja, det är bättre med en granne om man inte kan själv. Tänker att stressen är mindre och man vet hur snabbt det går och att det går rätt till.

Jag gör själv och äter själv men min granne har mig till hjälp och är aldrig med själv. Helt ok.
 
Ja, det är bättre med en granne om man inte kan själv. Tänker att stressen är mindre och man vet hur snabbt det går och att det går rätt till.

Jag gör själv och äter själv men min granne har mig till hjälp och är aldrig med själv. Helt ok.
Det låter som ett bra upplägg! Vår närmsta granne är femte generationens bonde så min fördom är att han slaktat en och annan tupp :D

Har ni någon erfarenhet av att köpa befruktade ägg? Bör man räkna med mycket svinn eller är det sannolikt att alla ägg kläcks i maskinen?

Och, har ni något tips på äggkläckningsmaskin? Har sett att det finns att hyra i krokarna men har ingen aning om vilka märken som är bra eller vilka funktioner man vill åt.
 
Det låter som ett bra upplägg! Vår närmsta granne är femte generationens bonde så min fördom är att han slaktat en och annan tupp :D

Har ni någon erfarenhet av att köpa befruktade ägg? Bör man räkna med mycket svinn eller är det sannolikt att alla ägg kläcks i maskinen?

Och, har ni något tips på äggkläckningsmaskin? Har sett att det finns att hyra i krokarna men har ingen aning om vilka märken som är bra eller vilka funktioner man vill åt.
Jag har sålt ägg och en del har haft stor procent som kläckts och en del har haft lägre. Jag tror det beror på deras maskin så jag har höga procent kläck på naturruvning, sist kläcktes 6/6 ägg. 😊
 
Det låter som ett bra upplägg! Vår närmsta granne är femte generationens bonde så min fördom är att han slaktat en och annan tupp :D

Har ni någon erfarenhet av att köpa befruktade ägg? Bör man räkna med mycket svinn eller är det sannolikt att alla ägg kläcks i maskinen?

Och, har ni något tips på äggkläckningsmaskin? Har sett att det finns att hyra i krokarna men har ingen aning om vilka märken som är bra eller vilka funktioner man vill åt.

Jag har köpt ägg över hela sverige, fraktat med post. Det har aldrig varit några problem. Någon har packat dåligt och ett eller två ägg gick sönder men de flesta fraktare packar jättebra och trots postens hantering har jag fått 90%, eller mer, kläckning på dem. De enda jag har problem med är ank- och myskägg, vilket är svårt ändå. Gäss och kalkoner har också gått jättebra.

* Jag får sämre kläck under en höna än i kläckare, så köpta ägg lägger jag nästan alltid i kläckare

* Jag får sämre kläck i mindre maskiner än de stora, trots samma märke. Jag använder då stora kläckaren trots att det bara är 10 ägg

* Jag räknar ungefär så här: jag vill ha 5 hönor i slutet. Då får jag räkna med att hälften av de kläckta blir tuppar och 2-3 ägg blir det inget av. Så då beställer jag ca 12-15 ägg. Nu har ju då alla kläck gått så bra i stora kläckaren att jag får ca 12-14 ägg kläckta och då måste man ha en plan för antalet (slakt, ge bort, sälja).
 
Kaos bland hönorna! Jag har fem ruvhöns varav två envisas med att ruva tillsammans + att de får för sig att byta reden med varandra så ibland när jag kommer ner har de flyttat runt bland äggen. Nu börjar det kläckas kycklingar, igår lyfte jag upp en liten som sprang omkring och skrek förtvivlat då ingen höna var nere och tog hand om den. Idag var det tre hönor som virrade runt på golvet och ett par kycklingar som sprang och pep.

Totalt har jag nu fem kycklingar, efter morgonens kaos där jag först tänkte att jag lyfter ner alla de små så skulle någon höna lägga sig med dem, men alla bara sprang. Då lyfte jag upp de små igen och la dem hos en drake som försökte slita av mig handsken om jag kom i närheten. Hon la sig nöjt med alla små under vingarna och jag lyfte dit lite foder om någon småtting ville ha och en av dem var fram och pickade i sig.

När kycklingarna flyttats upp till en höna hoppade två av de som sprang runt på golvet och la sig på äggen igen medan den tredje fortfarande letade efter kycklingarna. Nu hoppas jag det är lugnare ett tag så ingen liten blir kall och dör utan att de är hos en av hönsmammorna.
 
Kaos bland hönorna! Jag har fem ruvhöns varav två envisas med att ruva tillsammans + att de får för sig att byta reden med varandra så ibland när jag kommer ner har de flyttat runt bland äggen. Nu börjar det kläckas kycklingar, igår lyfte jag upp en liten som sprang omkring och skrek förtvivlat då ingen höna var nere och tog hand om den. Idag var det tre hönor som virrade runt på golvet och ett par kycklingar som sprang och pep.

Totalt har jag nu fem kycklingar, efter morgonens kaos där jag först tänkte att jag lyfter ner alla de små så skulle någon höna lägga sig med dem, men alla bara sprang. Då lyfte jag upp de små igen och la dem hos en drake som försökte slita av mig handsken om jag kom i närheten. Hon la sig nöjt med alla små under vingarna och jag lyfte dit lite foder om någon småtting ville ha och en av dem var fram och pickade i sig.

När kycklingarna flyttats upp till en höna hoppade två av de som sprang runt på golvet och la sig på äggen igen medan den tredje fortfarande letade efter kycklingarna. Nu hoppas jag det är lugnare ett tag så ingen liten blir kall och dör utan att de är hos en av hönsmammorna.

Phu!! Vilken röra och vilken stress det sätter på en. Hoppas allt lugnar sig nu.
 
Hade nästan samma problem som @Mia_R men kanske inte ändå....

Skulle mata ankor och kalkoner och där springer 10 nykläckta myskankor bland dessa tunga fullvuxna fåglar! Mamman tycker att hon gjort sitt och struntar i att de piper av förtvivlan och kyla.
Jag som inte har några knän kvar får ju jaga småttingar och böja mig och hämta.

Lite panikring till dottern som hjälpte sin far på annat håll på gården. Vi testade att sätta mamma och barn i inhägnad inne i ankhuset men mamman var inte intresserad av att värma sina små. Bara ut till de andra. Så de fick bo i stallet i en box.

Det slutar ju inte där...kaoset...
Jag har boxar som är galler nerifrån och upp så det är bara 20 cm i överkant som är fritt från galler och barnen var i en liten inhägnad inne i stora boxen. När jag kommer ut några timmar senare och tittar till dem är tre barn helt spårlöst borta!! Inte ett spår av dem.
Troligen har skatorna tagit sig in i stallet, in i boxen och in inhägnaden och ut igen med dem. Det fick bli hamsterbur för de resterande sju. SUCK!
 
IMG_4684.jpeg


Till något mer positivt då. Mina gäss har äntligen fått egna ungar. Tror det är andra eller tredje året de testat nu. De får för sig att ruva i januari för det mesta och sedan inget mer men nu ville de testa även i maj/juni och då gick det vägen.
Här kan man ju lugnt säga att hela familjen är starkt investerade i de små.
Det är bara jag som kan gå in och då är det med starka hot men inget mer. I gåshuset går jag bara in om jag måste och då är hotet större (trängre där inne) och jag får skydda mig från nyp.

Fem små är det!
 
Hade nästan samma problem som @Mia_R men kanske inte ändå....

Skulle mata ankor och kalkoner och där springer 10 nykläckta myskankor bland dessa tunga fullvuxna fåglar! Mamman tycker att hon gjort sitt och struntar i att de piper av förtvivlan och kyla.
Jag som inte har några knän kvar får ju jaga småttingar och böja mig och hämta.

Lite panikring till dottern som hjälpte sin far på annat håll på gården. Vi testade att sätta mamma och barn i inhägnad inne i ankhuset men mamman var inte intresserad av att värma sina små. Bara ut till de andra. Så de fick bo i stallet i en box.

Det slutar ju inte där...kaoset...
Jag har boxar som är galler nerifrån och upp så det är bara 20 cm i överkant som är fritt från galler och barnen var i en liten inhägnad inne i stora boxen. När jag kommer ut några timmar senare och tittar till dem är tre barn helt spårlöst borta!! Inte ett spår av dem.
Troligen har skatorna tagit sig in i stallet, in i boxen och in inhägnaden och ut igen med dem. Det fick bli hamsterbur för de resterande sju. SUCK!
Jag vet inte om jag skrev det, men efter råttorna var och tog några kycklingar så fick resterande vara i ett badkar med dubbla nät över.

Tur i oturen att jag inte köpte lika många som förra året, men o andra sidan har jag inte så många kvar..

Jag har haft fd kaninburar tidigare och funderar på något liknande igen.
Normalt sett vill jag ha de inne första 2-3 veckorna men det både dammar och luktar för jäkligt så jag skippade det i år.
Men kan jag ha dem ute vid mitt hus på trädäcket (med rejält med värme) så kan det kanske funka.

Jag tycker det är svårt, jag har varit med om skator som lyckats dra av vingar när kycklingar har kommit för nära nätet...

Jag är övertygad av att kråkorna som bor i stora eken fick tag i två av de friruvade kycklingarna i år.
Så nästa år funderar jag på en stor "3 kant" som man brukar ha till kaniner att kunna flytta runt på.

Eller ta inspiration av Richard Perkins för hur han håller sina gräsätande köttkycklingar. Vet dock inte om jag vågar ha något utan nät på botten.
 
Jag har en stor hundbur som jag klätt in med svetsnät som jag ska lyfta in idag, ströa, ställa in vattenautomat och lite mat och sen flytta dit alla kycklingar och en höna + några ägg och hoppas att hon ruvar klart och att de små kan få mat, vatten och värme så de klarar sig. :heart

Då kommer varken råttor eller andra fåglar åt dem.
 
Min fina höna som jag trodde räven tog förra sommaren men som överlevde i flera månader i grannens maskinhall där hon hittade säd och där vi fångade henne en mörk natt, hade flyttat ner på golvet till en kyckling. Jag hade inte hjärta att störa dem nu trots att jag hämtat en ny spånbal, så jag fyllde den lilla vattenautomaten jag burit ner och hällde ut lite kycklingmat och smulorna av hönsfodret som var i de storas automat innan jag fyllde på mer åt dem.

Jag lyfte även ner den största kycklingen som låg kvar i redet hos draken som högg mig vilt i handsken, hon går jag inte i närkamp med utan arbetshandskar! Hönorna som envisats med att ruva tillsammans fick sära på sig så nu ruvas det av fyra hönor i fyra reden och innan jag gick så hade bägge kycklingarna krupit in hos min duktiga hönsmamma på golvet. 🥰

En av hönsen som ruvar troget och som sprang runt på golvet igår i kaoset är den lilla hönan jag fick tidigare som levt som ensam kyckling i en hundbur. Det var även hennes vattenautomat och kycklingfoder som jag ställde ner till de små idag. Hon är så duktig och plikttrogen där hon ruvar, jag är så glad att det gick bra att införliva henne i flocken. :heart
 
Var nere och tittade till hönsen för en stund sedan. Nu var det den lilla hönan jag fick som låg hos kycklingarna och min "förvildade" höna från maskinhallen som lagt sig tillsammans med en annan höna i ett rede. Flyttade henne till det tomma redet och såg till att hon låg på alla ägg. Lillhönan var upptagen med att via de små vad man skulle äta men när jag gick hade de krupit in i fjäderdräkten på henne. 🥰
 
Förbaskade höns! När jag var nere och öppnade åt dem i morse hade två lämnat redena med äggen. En av hönshjärnorna gick ut och den andra lade sig igen, men nu kommer säkert flera kycklingar dö. :arghh:

Hundburshönan sköter om sina små och de har mat och vatten hos sig. Drakmamman högg som vanligt efter mig när jag slängde in lite kycklingfoder till hennes kycklingar, hade inga handskar på mig så vågade inget annat. :nailbiting:
 
Drömde inatt att vi fick en sköldpaddsfärgad kyckling, tycker den är så fin på katt! Finns det ens liknande färg på höns? 😅
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har ni några bra tips på hur man skyddar jordgubbarna från fåglar? Jag vill inte sätta upp nät, och har ingen lust att krångla till...
2
Svar
21
· Visningar
867
Senast: tott
·
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
658
Senast: Buzzter
·
Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
386
Senast: ufot
·
  • Artikel
Hästnyheter Sverige har ett väldigt starkt djurskydd. Men vi måste fortsätta att prata om hästvälfärd och sprida våra tankar och vår kunskap om hur...
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp