Hmm.. fundersam och förvånad!!

Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Det var inte dina hästar de kollade då? För det kostar. Men jag har aldrig hört det kostar när man inspekterar tex hundar.

För övrigt håller jag med Duvan.

En natt hade jag kunnat se mellan fingrarna, inte mer.

el ja det kanske det va,?! fast det var alla djuren på gården, dom kollade upp så att allt var liksom enligt alla normens regeler. storlek på boxar,hagar,vattentillgångar osv.grisisarna och hundarna. Nån hade anmält att det fanns djur på gården och det hade det inte gjort på många år.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

el ja det kanske det va,?! fast det var alla djuren på gården, dom kollade upp så att allt var liksom enligt alla normens regeler. storlek på boxar,hagar,vattentillgångar osv.grisisarna och hundarna. Nån hade anmält att det fanns djur på gården och det hade det inte gjort på många år.

Men då var det ju grundkollen som ska göras av alla stall och ladugårdar. Det kostar, men är faktiskt något man själv ska se till att det blir gjort - det är man skyldig till.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Det beror väl helt på omständigheterna? Är du själv paragrafryttare som följer lagen till punkt och pricka i alla lägen? Troligtvis inte - du bryter säkerligen mot några smålagar då och då, både medvetet och omedvetet.

Menar du då att man inte ska få anmäla när man misstänker att djur inte mår bra/missköts för att man nån gång går mot röd gubbe?:confused:
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Jag tycker inte det är en SMÅ lag... Kort och enkelt!
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Nu handlar det bara inte om EN natt utan FLERA! Och de tycker jag inte är acceptabelt.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Jo, jag läste det, och jag skrev jag höll med Duvan. Alltså tycker jag du gjorde rätt.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Menar du då att man inte ska få anmäla när man misstänker att djur inte mår bra/missköts för att man nån gång går mot röd gubbe?:confused:
Var i det inlägget som du citerar har jag sagt det? Jag har inte ens kommenterat fallet med hundarna, utan svarade endast på hennes fråga om man inte ska reagera när inte lagen följs.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Men då var det ju grundkollen som ska göras av alla stall och ladugårdar. Det kostar, men är faktiskt något man själv ska se till att det blir gjort - det är man skyldig till.

nja en förprövning av stall va jag skyldig att ansöka o be dom komma o kolla om du ska ha fler hästar än 5, försäljning/inhyrning av fler än 4 hästar per år osv.Så förklarade hon för mig iallafall. Men att dom numera ska börja besöka alla ställen där det finns djur.
Hon som kom hit nämnde inget om att vi gjort fel som inte ansökt om det iallafall. Men för mig e det lugnt, tycker det är bra att dom kollar upp djuren och stallar osv och det sa jag till henne, men jag fick en smärre chock att nån ringt in till henne o sagt att här numera finns djur. Man känner sig ut-tittad liksom.:smirk:
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

nja en förprövning av stall va jag skyldig att ansöka o be dom komma o kolla om du ska ha fler hästar än 5, försäljning/inhyrning av fler än 4 hästar per år osv.Så förklarade hon för mig iallafall. Men att dom numera ska börja besöka alla ställen där det finns djur.
Hon som kom hit nämnde inget om att vi gjort fel som inte ansökt om det iallafall. Men för mig e det lugnt, tycker det är bra att dom kollar upp djuren och stallar osv och det sa jag till henne, men jag fick en smärre chock att nån ringt in till henne o sagt att här numera finns djur. Man känner sig ut-tittad liksom.:smirk:

Fast destu roligare va det att få hem papprena från henne me en godkänd inspektion, bra storlek på boxar,djur i gott hull,torra bäddar,glada hundar,fina grisar osv:) en bekräftelse på att man sköter djuren liksom:)
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Jag har inte ens kommenterat fallet med hundarna, utan svarade endast på hennes fråga om man inte ska reagera när inte lagen följs.
Men det är ju fallet med hundarna tråden handla om, det var ju också just lagen om hundarna fick sitta i bilen på det viset som diskuterades..
det var inte lagligt och har nu kontaktat myndigheterna som skulle ta tag i det...
Vad jag menade är ju att man inte kan jämföra vilka lagar som helst, ta mitt inlägg som ett exempel istället på det du skrev.
Jag tolkade ditt inlägg som att för att man brutit mot vissa lagar har man ingen rätt att då anmäla andra personer för lagbrott.

Sen tycker jag att det är bättre att folk anmäler andra även om man själv inte är guds bästa barn än att se genom fingrarna för att man inte själv följer allt till punkt och prickar.

Jag skulle själv tycka att det var bra om en mördare angav en annan och inte tycka h*n var skenhelig bara för att h*n gjort samma sak.

TS: ursäkta trådkapning!
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

*knapplån*
Sunt förnuft säger jag. Å ena sidan har vi anmälningen av en hund som fick sitta utomhus i ur och skur - som visade sig vara en porslinsfigur. Å andra sidan har vi alla riktigt vanskötta djur som hinner dö innan någon ens anmäler. Visst är det bra att kunna ha en dialog med personen ifråga, men inte något tvång om man av någon anledning inte vill/klarar det. Som anmälare får man tänka i genom situationen, vad finns där som man inte vet...som anmäld får man tänka på att all information man själv har inte syns för allmänheten. I slutändan tycker jag ändå att det är bättre att man pratar med djurskyddet när man är osäker och tror sig se misskötsel, än att man låter bli.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Nu har jag inte plöjt genom hela tråden och sett vilka svar du fått, men jag skulle omgående ringa Hälsovårdsnämnden i din kommun. Dom vet bestämmelserna. Du kan ringa anonymt! Det är sedan deras uppgift att åka ut och kolla hur det egentligen ligger till. Tveka inte att ringa, du behöver inte tala om ditt namn!:cool:
Det här låter som en lat hundägare som vill ha sina hundar ur vägen eftersom dom är jobbiga. En kall bil blir dessutom FUKTIG av hundarnas andedräkt, och då blir kylan ännu värre.
RING!
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Grannen min, har 3 hundar. I natt satt två av dem hela natten i bilen. Jag blev helt chockad och förvånad. Är detta lagligt?? Och just nu sitter de i bilden också...

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

hejhej låter ju helt sjukt vad är dom för människor jag hade fan pratat me dom eller ringt till polisen om de hade hjälpt vet jag ju inte men jag hade ej kunnat somna om jag visste att de satt hundar i en bil hel natt:mad:
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

känner jag dig?? Vad är de med dig som person??

mogna och ta de du nu stör dig på mig personligen i stället för att förstöra en tråd...
hejhej bry dig inte om han blev sur kanske de blir en förbättring nu när du ring på o sagt till.de borde finnas djurpolis i sverige som de fnns i usa brukar kolla på animal planet ja djurpolisen där skitabra att de finns skulle finnas här me:devil:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 775
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
431
Senast: The Beast
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 499
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp