Tillfällig lösning eller inte, särskilt lämplig verkar den inte vara. Även om hundarna överlever så är de knappast särskilt nöjda eftersom de tydligen lever rövare i bilen. Annars skulle de inte märkas särskilt mycket. Har man både hane och tik kan det ju inte komma som en överraskning att det blir löp ibland - om det nu är orsaken.
Klimatet i en bil blir väldigt rått när den här väderleken råder. Ett kallare väder skulle säkert vara att föredra ur hundarnas synpunkt. När ska man reagera? När hundarna far illa, eller riskerar att fara illa? Jag skulle inte lämna mina hundar i bilen över natten trots att de älskar att åka bil. Jag skulle inte heller själv vilja tillbringa natten där, även om jag hade aldrig så mycket kläder till hands. Bilar är transportmedel och inte sovstugor eller hundkojor enligt min enkla åsikt.
Jag har genom åren blivit anmäld någon gång av bekymrade personer. Hälsoskyddsmyndigheten har då kontaktat mig för att höra min sida av saken och inspektera djur och djurhållning. Det har aldrig vållat mig några problem eftersom jag har haft rent mjöl i påsen, så jag tycker inte att det är någon big deal att anmäla det man ser som ett missförhållande. Är det Ok får man som djurägare svart på vitt, och är det inte det talar de om vad som gäller - allt till gagn för djuret.
Sedan kan man väl tycka att det bästa är om saker reds ut utan myndigheternas inblandning. Men tycker man att det är läskigt att stå för sina åsikter gentemot någon är det bättre för djuren att myndigheterna fixar det.