Hmm.. fundersam och förvånad!!

Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Kan du inte bara säga till din granne och fråga varför hundarna är i bilen innan du blandar in myndigheterna,han kanske gör något åt det hela. Det kanske räcker .
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Det beror väl helt på omständigheterna? Är du själv paragrafryttare som följer lagen till punkt och pricka i alla lägen? Troligtvis inte - du bryter säkerligen mot några smålagar då och då, både medvetet och omedvetet.

nä precis "HAVREGRYN" man skall inte kasta sten i glashus, om du vore så jvla ordningsam så skulle du sopa framför din egen dörr först och främst,tex ge f-n i att låva saker ,och sedan inte kunna stå vid ditt ord, går ju inte att lita på något du skriver här, man kan få hjälp med mytomani, still waiting for your "story".
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

nä precis "HAVREGRYN" man skall inte kasta sten i glashus, om du vore så jvla ordningsam så skulle du sopa framför din egen dörr först och främst,tex ge f-n i att låva saker ,och sedan inte kunna stå vid ditt ord, går ju inte att lita på något du skriver här, man kan få hjälp med mytomani, still waiting for your "story".

sådär skriver man väl ändå inte?!
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Det var hårda ord.

Till TS - Personligen skulle jag nog ha pratat med ägaren först. Förklara att man jobbar natt och säga att du lagt märke till att hundarna sitter i bilen och att det är olagligt för dem att sitta så länge.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

*knapplån*

Om man inte törs konfrontera ägaren tycker jag att det är helt OK att anmäla direkt. Det viktigaste är att hundarna inte far illa, och ägaren kan lika gärna förklara sig för myndigheten direkt istället för till någon privatperson. Myndigheterna plockar inga djur direkt, inte heller blir det vitesföreläggande. Däremot finns det en historia av misskötsel om det upprepas.

Det stora problemet är inte att folk anmäler för ofta, det stora problemet är för få och för sena anmälningar. Det är lättare att stämma i bäcken än i ån.

Har hundarna sluppit att sitta hela nätterna i bilen nu?
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

*knapplån*

Om man inte törs konfrontera ägaren tycker jag att det är helt OK att anmäla direkt. Det viktigaste är att hundarna inte far illa, och ägaren kan lika gärna förklara sig för myndigheten direkt istället för till någon privatperson. Myndigheterna plockar inga djur direkt, inte heller blir det vitesföreläggande. Däremot finns det en historia av misskötsel om det upprepas.

Det stora problemet är inte att folk anmäler för ofta, det stora problemet är för få och för sena anmälningar. Det är lättare att stämma i bäcken än i ån.

Har hundarna sluppit att sitta hela nätterna i bilen nu?

Vem säger att hundarna faktsikt far illa av att sitta i bilen ??? Jag tycker man gott och väl kan fråga ägarna först. kan vara så att ena hunden löper som nån skrev och detta bara är en tillfällig lösning.
Som vädret är nu så är nog ite risken att de varken fryser eller svettas ihjäl.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

hmm.. spann vidare lite för mig själv... min sambo jobbar natt.. kör lastbil.. ca 12-14timmar varje pass och han skulle väldigt gärna vilja ha sin hund me sig..
personligen för mig är det inga problem då jag vet att hunden ÄLSKAR att åka bil, samt att hon givetvis fått kissa mellan varven för han kör i skogen blandannat.. men hon hade oxå suttit i längre än 4 timmar...
är det ok??
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Vem säger att hundarna faktsikt far illa av att sitta i bilen ??? Jag tycker man gott och väl kan fråga ägarna först. kan vara så att ena hunden löper som nån skrev och detta bara är en tillfällig lösning.
Som vädret är nu så är nog ite risken att de varken fryser eller svettas ihjäl.

Tillfällig lösning eller inte, särskilt lämplig verkar den inte vara. Även om hundarna överlever så är de knappast särskilt nöjda eftersom de tydligen lever rövare i bilen. Annars skulle de inte märkas särskilt mycket. Har man både hane och tik kan det ju inte komma som en överraskning att det blir löp ibland - om det nu är orsaken.

Klimatet i en bil blir väldigt rått när den här väderleken råder. Ett kallare väder skulle säkert vara att föredra ur hundarnas synpunkt. När ska man reagera? När hundarna far illa, eller riskerar att fara illa? Jag skulle inte lämna mina hundar i bilen över natten trots att de älskar att åka bil. Jag skulle inte heller själv vilja tillbringa natten där, även om jag hade aldrig så mycket kläder till hands. Bilar är transportmedel och inte sovstugor eller hundkojor enligt min enkla åsikt.

Jag har genom åren blivit anmäld någon gång av bekymrade personer. Hälsoskyddsmyndigheten har då kontaktat mig för att höra min sida av saken och inspektera djur och djurhållning. Det har aldrig vållat mig några problem eftersom jag har haft rent mjöl i påsen, så jag tycker inte att det är någon big deal att anmäla det man ser som ett missförhållande. Är det Ok får man som djurägare svart på vitt, och är det inte det talar de om vad som gäller - allt till gagn för djuret.

Sedan kan man väl tycka att det bästa är om saker reds ut utan myndigheternas inblandning. Men tycker man att det är läskigt att stå för sina åsikter gentemot någon är det bättre för djuren att myndigheterna fixar det.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Tillfällig lösning eller inte, särskilt lämplig verkar den inte vara. Även om hundarna överlever så är de knappast särskilt nöjda eftersom de tydligen lever rövare i bilen. Annars skulle de inte märkas särskilt mycket. Har man både hane och tik kan det ju inte komma som en överraskning att det blir löp ibland - om det nu är orsaken.

Klimatet i en bil blir väldigt rått när den här väderleken råder. Ett kallare väder skulle säkert vara att föredra ur hundarnas synpunkt. När ska man reagera? När hundarna far illa, eller riskerar att fara illa? Jag skulle inte lämna mina hundar i bilen över natten trots att de älskar att åka bil. Jag skulle inte heller själv vilja tillbringa natten där, även om jag hade aldrig så mycket kläder till hands. Bilar är transportmedel och inte sovstugor eller hundkojor enligt min enkla åsikt.

Jag har genom åren blivit anmäld någon gång av bekymrade personer. Hälsoskyddsmyndigheten har då kontaktat mig för att höra min sida av saken och inspektera djur och djurhållning. Det har aldrig vållat mig några problem eftersom jag har haft rent mjöl i påsen, så jag tycker inte att det är någon big deal att anmäla det man ser som ett missförhållande. Är det Ok får man som djurägare svart på vitt, och är det inte det talar de om vad som gäller - allt till gagn för djuret.

Sedan kan man väl tycka att det bästa är om saker reds ut utan myndigheternas inblandning. Men tycker man att det är läskigt att stå för sina åsikter gentemot någon är det bättre för djuren att myndigheterna fixar det.

visst en del tycker kanske det är obehagligt att konfrontera en person me sina åsikter, MEN OM det är ett missförstånd som man anmäler, så kostar det oxå pengar för personen som blir anmäld att myndigheterna där på besök.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

visst en del tycker kanske det är obehagligt att konfrontera en person me sina åsikter, MEN OM det är ett missförstånd som man anmäler, så kostar det oxå pengar för personen som blir anmäld att myndigheterna där på besök.

Var har du fått det ifrån?? Det kostar inte en spänn att bli kollad. Myndigheten har en skyldighet att inspektera om anmälan inkommer.

Däremot kostar det kanske om man inte sköter sig och de måste åka ut flera gånger, men det är en helt annan sak. Dessutom befogat att man då får betala kalaset.
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Var har du fått det ifrån?? Det kostar inte en spänn att bli kollad. Myndigheten har en skyldighet att inspektera om anmälan inkommer.

Däremot kostar det kanske om man inte sköter sig och de måste åka ut flera gånger, men det är en helt annan sak. Dessutom befogat att man då får betala kalaset.

Jag VET att det kostar, det kostade mig 600kr och jag fick en GODKÄND inspektion där dom inte hittade några anmärkningar alls. och dom har inte varit här mer än en gång, vilket klart räcker för det känns när nån knackar på dörren och säger va dom e ifrån:smirk: även om man vet att man sköter djuren.

i så fall skiljer det mellan länen
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Nu hade jag ju helst sett att ditt otrevliga inlägg inte sammanblandades med mitt sakliga, men skadan är väl redan skedd :smirk:

För övrigt:
Det jag menade var att visst kan man lämna hunden i bilen längre stund än den som står i lagen, om man har en bra motivering. Dock verkar ju grannen i detta fall inte ha det, men jag uttalade mig ju enbart i frågan om man inte ska följa lagen.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Men gud! Hur kan de! Får dåligt samvete då hundarna får sitta i bilen när man handlar eller nåt..Jösses, då kan man inte gilla sina djur så mycket.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

i natt satt de då jag skrev och så satt de under dagen då jag skrev denna tråd..
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Helt chockad att folk blir arga över att man anmäler när man tycker något är fel.

Men om ni ska vara nöjda så har jag även nu frågat grannen och han bad mig att inte lägga sig i vad han gör med sina hundar...

Jätte kul att ha en sur granne.. Hmpf!!
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

känner jag dig?? Vad är de med dig som person??

mogna och ta de du nu stör dig på mig personligen i stället för att förstöra en tråd...
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Helt chockad att folk blir arga över att man anmäler när man tycker något är fel.

Men om ni ska vara nöjda så har jag även nu frågat grannen och han bad mig att inte lägga sig i vad han gör med sina hundar...

Jätte kul att ha en sur granne.. Hmpf!!

ok,starkt o bra gjort av dig TYCKER JAG att fråga!även om du fick ett typigt svar. men om han nu i sin tur går ut med den attityden så anmäl, du frågasatte han och han va inte villig o förklara sig, då tycker jag om det inte blir nån förändring så får han själv stå för koncekvencerna el hur f*n det nu stavas.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Jag VET att det kostar, det kostade mig 600kr och jag fick en GODKÄND inspektion där dom inte hittade några anmärkningar alls. och dom har inte varit här mer än en gång, vilket klart räcker för det känns när nån knackar på dörren och säger va dom e ifrån:smirk: även om man vet att man sköter djuren.

i så fall skiljer det mellan länen

Det var inte dina hästar de kollade då? För det kostar. Men jag har aldrig hört det kostar när man inspekterar tex hundar.

För övrigt håller jag med Duvan.

En natt hade jag kunnat se mellan fingrarna, inte mer.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 775
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
431
Senast: The Beast
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 499
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp