J

jill90

Vad ska man göra åt en fet 2 årig shettis som man inte kan rida/köra & som man inte kan ransonera betet på utan måste gå på ganska kraftigt bete, har verkligen ingen möjlighet att ransonera det alls så ni behöver inte nämna nåt om det...men iaf tror nämligen hon kan få fång när som, har riktigt kraftig fång nacke o jag börjar få smått panik!:S

Sv: Hjälp!

Definiera fet. En tvååring får gärna vara lite rund, men späcknacke låter ju värre. Fång kommer inte per automatik av övervikt, utan av en obalans i tarmfloran, så det du framförallt behöver hålla koll på är att hon inte blir utsatt för kraftiga förändringar i fodret.

Det finns de som har testat t.ex. betesreducerare på sina ponnyer och är nöjda, men själv har jag aldrig behövt göra det så jag har ingen erfarenhet av sånt.

"Kan inte" fixa magrare bete är en motivationsfråga. Lider hästen risk att drabbas av en svår sjukdom, som t.ex. fång, så måste man göra allt man kan för att reducera risken. Även om det innebär att man måste låna ut hästen till någon som har annorlunda hagar en period eller hyra in hästen i någon annans stall. Så jag köper inte argumentet "kan inte", särskilt inte om du säger att du har panik och är väldigt orolig. ;)

Hon är ju rund om magen men har som sagt en späck nacke som just nu heter duga... hon går ju bara på gräs så hon får ju inget annat foder alls & har inte heller ått nåt annat sen i maj. Vad du köper o inte de har inte med saken att göra i dagsläget har jag ingen möjlighet alls då jag har en angloarab som måste gå på detta bete & hon går igenom tråden om jag stänger in henne i en annan hage. I stallet kan hon inte heller vara då det är ett stort hål i boxen som ska lagas, samt att jag har ingen annan som kan ta henne o ingen som kan vara sällskap åt min andra häst.

"Ingen" finns visst, om du frågar runt. ;) Det vimlar av inackorderingsstall och vänner och bekanta som har plats, men man måste ta kontakt med dem först och fråga. Någon kanske kan ta din ponny och låna ut en annan häst en tid? Som sagt, fråga runt och vänd på alla stenar så löser det sig, ska du se! :)

Om inte så kanske du kan göra en liten hage i hagen? Så kan inte shettisen äta sig fördärvad och angloaraben slipper mista sitt sällskap.

Förändringar i betet kan också orsaka en tarmstörning, t.ex. om en ny växt kommer upp och hästen äter den eller om någon växt kommer upp i stort antal och hästen får i sig mycket mer av den nu än tidigare. Så det gäller att se upp om man misstänker att hästen ligger i riskzonen för fång. Vissa hästar är också mer känsliga än andra och minsta lilla osynliga grej kan utlösa sjukdomen.

Därmed inte sagt att din ponny riskerar att få fång alls. Hon kanske är "hälsosamt" överviktig, utan någon som helst fångkänning. (Jag har ju inte sett hästen, så det är svårt för mig att avgöra.) Men är du orolig så bör du avbryta det obegränsade betesintaget och kontakta en veterinär som kan göra en bedömning av läget.

Som hästägare är man skyldig att se till hästens bästa och hitta en lösning som gynnar hästen på bästa sätt. En häst som är i riskzonen för fång måste behandlas snarast. Eftersom du själv vet att hästen är på gränsen till dålig så missköter du djuret genom att inte göra något åt problemet.
Det bästa för hästen vore att få begränsad tillgång till gräs. Ställ in på natten och allra helst byt hage.
Kan du inte skaffa en betesreducerare och sätta på grimman?

En shettis med fång är, ur ren ekonomisk synpunkt, en dyr historia och det ÄR billigare att förebygga problemet än att låta hästen insjukna.
Det absolut värsta är att det är otroligt plågsamt för hästen i fråga. Och när väl fånget finns så har inte din andra häst något sällskap ändå.

I övrigt tycker jag att det är dags att börja motionera den lille även om den varken är rid eller körbar. Det går att promenera, longera, löshoppa och tömköra. Allt som innebär motion är BRA för en fet ponny.

Då måste det väl ändå vara bättre att sätta båda hästarna på magert bete och stödfodra araben i brist på annat? Hellre det än att shettisen blir sjuk :confused:

okej ja för grejen är ju den att hon är inte jätte tjock bara lite runf inte alls som en shettis brukar vara alltså sådär smällfet utan det är ju just den där späck nacken som hon har fått som oroar mig...

kan man lägga in en b]ild här o isf hur gör man så kan ni få se hur hon ser ut...

Senast ändrad av en moderator:

Hur tänker du nu:confused:

Om shettisen får fång har ju araben ändå ingen kompis liksom

Jag kan se 3 alternativ
1. Stödutfodra araben
2. Betesreducerare
3. Annonsera efter hagkompisar

Lycka till från en som vet att det är ett heltidsjobb med fångisar

ehm jag fattade inte nåt av de där finns de inget enklare eller snabbare sätt?

Kan du inte skaffa en betesreducerare till din shettis? Det är inte alls elakt som många tror, hästen lider betydligt mer av sjukdomar som kommer till följd av ´för kraftig/fel utfodring.

Mvh Maria

Eftersom betesredurerare inte verkar vara ett alternativ för dig så finns det en annan lätt lösning, köp x antal stolp, lite hagtråd och slå upp en mindre hage i hagen och stoppa in shettisen där, shettis får mindre mat, arab går inte igenom tråden.

Betesreducerare eller greenguard! Det är en munkorg man sätter på som gör att hästen inte kan få i sig lika mycket gräs utan får pilla lite mer för att få i sig..Om du inte visste vad det var kanske? Den perfekta lösningen för dig tycker jag det verkar som? Eller varför inte?
För övrigt brukar inte tvååringar ligga i riskzonen för foderrelaterade sjukdomar riktigt än (finns såklart undantag)
Jag har lite svårt att förstå varför folk köper shettisar som sällskap till sina svårfödda hästar..det är liksom ingen bra idé..

Mja, nu är du nog ute på lite hal is... ;) Jag har shettisar och engelskt fullblod och de går alldeles utmärkt ihop. Däremot får man se till så att alla mår bra hela tiden, vilket för min del innebär att jag hellre stödfodrar fullblodet när gräset börjar tryta än att t.ex. släppa dem på hövallens återväxt. Det nya, spirande gräset på vallen borde vara jättebra för tunna hästar, men förödande för en ponny som är ett fång-gränsfall. Så väljer man bara betesmark med omsorg så funkar det alldeles utmärkt att ha svårfödda och lättfödda hästar tillsammans, men det gäller som sagt att ha ögonen med sig och undersöka marken flera gånger varje sommar.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 189
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 121
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 268
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar