Sv: Hjälp!

Jaså? Jag gör det. Har inte haft någon fångponny, har ägt shettisar i över 10 år. Jag känner rätt många som har shettisar ihop med ädlare raser och de tänker också på det. Är man insatt i hur ponnyer funkar och vad fodret har för effekt på deras kroppar (vilket man väl bör vara när man skaffar häst?) så är det en konstant närvarande tanke att fång kan inträffa. Som med allt annat. ;)

Jag förstod att du tänkte på det efter att ha läst ditt inlägg ;) Det jag menade var att många skaffar shettis som sällskap för att det är "billigt", sen har de inte en tanke på att de kan åka på fång när de går på bete.

Vigmir gav en rad bra förslag! Ta tag i saken innan det är för sent.
Om ponnyn får fång kommer du ångra allt det du kunde gjort men aldrig gjorde!

Fång är oerhört smärtsamt för hästen och konvalecensen är låååång. Så när man väl har fått en fånghäst tvingas man bli uppfinningsrik och företagsam i sin hästhållning för att få en så dräglig tillvaro som möjligt för alla inblandade, så jag kan starkt rekommendera att hitta fram lite såna tallanger innan det är för sent!

Lycka till!

/Iser - med fånghäst som nu har stått på boxvila i 7 månader!!:o

Som hästägare är man skyldig att se till hästens bästa och hitta en lösning som gynnar hästen på bästa sätt. En häst som är i riskzonen för fång måste behandlas snarast. Eftersom du själv vet att hästen är på gränsen till dålig så missköter du djuret genom att inte göra något åt problemet.
Det bästa för hästen vore att få begränsad tillgång till gräs. Ställ in på natten och allra helst byt hage.

I övrigt tycker jag att det är dags att börja motionera den lille även om den varken är rid eller körbar. Det går att promenera, longera, löshoppa och tömköra. Allt som innebär motion är BRA för en fet ponny.
Jag håller helt med!

Och jag tycker det är fult att skaffa unga shetlandsponnyer enbart som sällskap, de vill också hitta på saker.

Ute på hal is är jag tyvärr inte..
Väldigt många som skaffar en shettis som sällskap gör det därför att dom är billiga.Dom har noll koll på foderrelaterade sjukdomar och shettisar löper trots allt mycket större risk för detta.Pga sådana människor får trevliga små ponnyer möta vår skapare på tok för tidigt i det här landet.Dessutom ska även shettisar motioneras och aktiveras,precis som stora hästar,vilket de flesta skiter totalt i. Jag vill att mina "stora" hästar ska få gå på ordentligt bete på sommaren,dom behöver det,av den anledningen har jag inget shettis sällskap till mina hästar och skulle aldrig skaffa det.Jag tycker att hästar ska få gå med jämnbördiga i största möjliga mån så att dom får det dom behöver.
Det finns absolut shettisar som klarar samma bete som stora hästar,men risken är stor för att dom inte gör det. Alla har inte lika bra koll som dig.Tyvärr.Som TS tex..

Om du har möjlighet så gör en mindre hage i den stora, på så vis om araben går in till shettisen så är dom iaf. kvar i hagen.
Sen går det faktiskt att motionera även oinridna/körda hästar. Gå ut o gå med hästen, hitta på lekar, löshoppa m.m.
Kanske kan du ta med shettisen som handhäst när du rider araben?

för det första är jag mkt väl medveten om mitt val jag gjorde när jag skaffade shettis är mkt väl medveten om vad som kan hända med fång o liknande. jag tycker dock många av er har gett mig väldigt dåliga svar, jag vill endast ha råd på vad jag skulle kunna göra för att undvika att få fång, inte tillrättavisningar på mitt val av häst.

glömmde oxå att tillägga att jag inte köpte henne endast för sällskap utan meningen är att hon ska köras in men jag tycker hon är för ung ännu!

för det första är jag mkt väl medveten om mitt val jag gjorde när jag skaffade shettis är mkt väl medveten om vad som kan hända med fång o liknande. jag tycker dock många av er har gett mig väldigt dåliga svar, jag vill endast ha råd på vad jag skulle kunna göra för att undvika att få fång, inte tillrättavisningar på mitt val av häst.

Du har ju fått massor av råd hur du kan undvika att din häst får fång.

Naturligtwis kan du begränsa hagen. Om du inte gör dig det beswäret för en din ponny som efter allt att döma har en ökad risk att utweckla fång så tycker jag att du ska sälja den.

Warför kör du inte in den? Lämnar den på inkörning till någon som kan? Agility? Tömkörning? Promenader? Handhäst? Det finns wäl tusen sätt att motionera en 2-åring på, oawsett ras.

glömmde oxå att tillägga att jag inte köpte henne endast för sällskap utan meningen är att hon ska köras in men jag tycker hon är för ung ännu!

En tvååring är inte för ung för att köras in, förutsatt att hon inte är väldigt omogen för sin ålder. Själv körde jag in min häst när han var 1,5 år.
Det är ju inte speciellt jobbigt för hästen att bli inkörd å det tar ett tag innan man verkligen kan spänna hästen för vagn.
Dagens vagnar är heller inte speciellt tunga att dra, du drar den ju med lätthet själv. Så jag tycker gott att du kan börja köra in din shettis nu.
Om du behöver hjälp med inkörningen så kan du kolla på kuskringens hemsida där kan du hitta nån klubb i din närhet.
Lycka till och hoppas att allt går bra.

Jag har fortfarande inte fått något svar om varför du inte köper en BETESREDUCERARE eller GREENGUARD!!!! Hallå???

Hej jag kan nu meddela er alla att jag har börjat gå promenader med henne, jag har satt henne i "vinterhagen" som innhåkller gräs & jag har införskaffat en betesreducerare som jag ska prova imorn, tack för alla råd nu hoppas jag detta blir bättre=)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 189
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 121
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 268
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar