heartbeat

Trådstartare
Jag har precis fått veta att jag är gravid. Gjorde fyra tester igår, och alla hade samma resultat. Efter det fjärde sansade vi oss;). Det är inte planerat och vi har inte känt varandra speciellt länge.

Nu vet jag varken ut eller in. Det är så mycket olika känslor som far genom mitt huvud. Jag 29 år och vill ha barn någon gång, men vill jag ha barn med en kille som jag känt i tre månader och som jag inte vet om det kommer hålla med? Jag vill absolut inte vara ensamstående mamma och även han är skilsmässobarn, så båda har alltså som målsättning att hålla ihop om vi bestämmer oss för att behålla.

Vi har haft en allt annat är stabil start, vi träffades en månad efter att min fd fästman bröt vår förlovning och jag var fullständigt krossad. Vi har träffats hela tiden men det har varit mycket fram och tillbaka känslomässigt, från min sida. Jag ville inte att det skulle ta slut med min förra sambo, så det har inte varit lätt för mig att ta mig vidare. Men samtidigt så har jag stannat hos den nya, men det har varit mycket tvivel kring mina motiv. Det är oerhört dubbelt. Jag vet att han skulle bli en underbar pappa och en fantastisk livskamrat, men är han den rätta för mig, det vet jag inte. Vi har haft några fina veckor nu, men vad är några veckor mot en hel livstid? Jag är rädd. Jag känner att jag är glad över graviditeten nånstans inom mig, men jag är rädd. Vi bor inte ens ihop, håller på att lära känna varann. Blev ihopparade av en god, gemensam vän, så referenser finns dock;).

Och mitt liv då. Är i slutet på en lång utbildning och om det går planenligt så hinner jag ta examen innan barnet föds. Men är det så klokt att börja med att föda barn som nyexad? Kommer jag ens klara mig ekonomiskt? Jag har jobbat extra hela utbildningen + tagit varierad mängd studiemedel, hur vet jag vad jag får ut som mammaledig?

Det är så många frågor som far genom mitt huvud. Varken jag eller den blivande (?) pappan kan inte sluta titta på varann och utbrista hur sjukt det är att jag är gravid.

Sv: Hjälp

Jobbig sits!
Tror ingen kan komma med direkta råd i det här fallet. Du måste känna efter själv. Vilken vecka är du i? Förhoppningsvis hinner du känna efter i ett par veckor om du vill behålla eller ta bort.

Vet en tjej här inne (nu har jag inte varit här på typ 1 år så jag kommer inte ihåg namnet) Men hon blev gravid med sin kille precis i början när dom träffades. å dom höll ihop. så solskenshistorier finns det.

Mitt ex hade jag känt i 7 år innan vi blev tillsammans. efter 2 år tillsammans blev jag planerat gravid. vi fick en dotter. när hon va nästan 2 år ville vi ha en till, blev gravid igen å några veckor senare hade han träffat en ny och lämnade mig. Han va mitt livs kärlek!
Så sitt inte och vänta på HAN, för HAN kan förändras "över en natt". Nu har jag en ny sambo/fästman. Vi gick i samma skola när vi va små. Sen fick vi kontakt via Facebook i höstas, pratade nån månad å träffade sen. Det är Mycket med han som inte infaller inom mina ramar, dvs han är inte en sån kille jag normalt skulle "leta" efter. Jag har ingen aning om vi kommer hålla ihop hela livet. Men det kan man aldrig veta.

Lycka till!

Jag pratade med en barnmorska som sa att jag var i v5. Hon tyckte jag skulle ringa familjeplaneringen för att prata med en kurator, och det är nog en bra idé.

Tänk om man kunde få kika in i framtiden en liten smula.

Nu ringde jag numret jag fick och det gick till en Abortrådgivning. Kändes lite konstigt för jag är inte säker på att det är vad jag vill ha rådgivning om, men det kanske bara heter så?

När jag blev gravid första gången hade jag varit ihop med pappan i nästan ett år men var inte alls redo. Visserligen var jag 26 men tanken på barn hade liksom inte funnits där överhuvudtaget.
Jag valde att göra abort, och valet kändes ganska enkelt. Vi bor fortfarande (20 år senare) ihop, varit gifta i 18. Har två tonårsbarn. Visst undrar man ibland vad det skulle blivit av det första barnet, men det är inget jag ligger sömnlös över.

Lycka till! vilket beslut ni än fattar.

Ditt beslut är ju ditt och bara du kan fatta det! Personligen tror jag dock att det kan vara tufft att komma över en abort och att man kanske faktiskt ångrar sig som man inte verkligen till100 procent vill göra abort utan mest gör det för att det verkar vara det mest praktiska. Du har ju alla möjligheter att klara av att ha barn; du är vuxen, har en utbildning o en vad det låter som vettig far till barnet, oavsett om han är Mr Man eller ej.

Men som sagt, det är bara som JAG tänker, du måste ju välja själv! Men välj med hjärtat!

Lycka till!

Tack för ditt svar, och du har såklart rätt. Men det är det svåraste beslut jag nånsin tvingats ta. Jag har en stark känsla av att jag vill behålla, men det skrämmer mig samtidigt enormt. Pappan vill behålla och satsa på oss med allt vad det innebär. Precis den reaktion jag vill ha men samtidigt är det också läskigt, när man levt ett sånt liv (fast utan barn) och det gick åt skogen.

Som tur är har jag nära vänner som känner mig utan och innan att diskutera saken med. Det är så omvälvande, både fysiskt och psykiskt. Det har gått två dagar sen jag testade mig. Har bokat tid hos kurator, som även undrade om jag ville ha en läkartid som förberedelse för eventuell abort, men det kändes helt fel.

Som andra sagt är det väldigt svårt att råda.. Jag tror helt enkelt att du måste välja det du vill mest.. Innerst inne vet du det även om det skrämmer dig..
En abort är inte rolig (har själv gjort 1 tillsammans med min sambo (som jag nu har 2 barn med :laugh:) när vi varit ihop i ca 6 mån. Jag kan säga att det var inget lätt beslut men det lutade mer åt abort så jag valde ändå det. Jag mådde inte jätte dåligt efter men självklart tänkte jag en hel del på vad som kunde blivit.. Dock är det inget jag tänker på nu längre (5,5 år senare (kan tillägga att vår son fyller 4 i sommar och även om han inte var välplanerad så hade jag aldrig en tanke på att göra abort då..)

En annan sak du kan tänka på är att det nästan är vanligare att man delar på sig om man varit ihop i 10 år innan man skaffar barn. Omställningen från att man kan ge varandra hela sin uppmärksamhet mm till att knappt ha tid för varandra blir helt enkelt för stor.. Jag gissar i alla fall att det är därför.. :p

Sen visst är det lite väl kort tid ni har varit tillsamman och du verkar inte helt säker på dina känslor.. Men samtidigt ibland chansa om det är det man vill :idea:. Samtidigt så är jag defenitivt inte emot en abort - om du känner att det är det du vill göra så kommer det troligtvis inte att vålla dig några större bekymmer även om du självklart kommer att fundera på vad som kunde blivit så tar du dig igenom det! Jag ångrar som sagt inte min abort och även om jag tyckte det var jobbigt så tog jag mig igenom det ganska så smärtfritt..

Som sagt vänd ut och in på dig själv och fundera över vad du verkligen vill! Då kan det inte bli fel vare sig du väljer det ena eller det andra! :idea:

gräv riktigt djupt efter magkänslan... och prata med kurator...

man kan ju bli dumpad efter flera år med som sagt

Nu har han bestämt sig för att han inte vill ha barnet. Han frågade om jag var osäker på mina känslor för honom och det är jag ju, allra mest nu när jag måste känna av maximalt vad det är jag vill med vår relation:cry:. Jag förstår honom absolut men jag kan inte sluta gråta. Vet inte varför det känns så fruktansvärt men det gör det. Jag vet att det är det rätta beslutet när man vill ha barn under förutsättning att det är i en kärleksfull relation mellan två människor som respekterar varandra och planerar att hålla ihop. Men ändå så skär det i hjärtat vid tanken på att jag måste ringa och boka en tid för abort, och sen invänta dagen för genomförandet.

Jag önskar att jag bara kunde känna att jag älskar honom rakt igenom, utan tvivel. Just i detta nu och under natten har jag översvämmats av känslor men det kan lika gärna vara rädsla och separationsångest. Jag vill så oerhört gärna leva med den här mannen och få vårat barn men oroskänslan att han inte är den rätta går inte att sudda ut.

Jag måste nog försöka sluta se det som ett övergrepp på min egen kropp, och istället se det som något som är bäst för alla inblandade.

Tänk om jag alltid kommer ångra mig? Tänk om jag aldrig får några barn? Tänk om det är det bästa att göra ändå, i slutändan? Tänk om jag bara visste.

Om det känns fel att göra abort - behåll barnet! Jag kan inte tänka mig att du någonsin i livet kommer att ångra barnet när det väl är fött - däremot finns risken att du ångrar en abort som du var tveksamt till i många, många år. Att jag skriver så här är mest för att en av mina vänner gjorde abort på liknande premisser för flera år sedan, o ångrar det än... Och du har ju de praktiska möjligheterna! Om inte mannem är Mr Right så blir inte ert barn det första i världshistorien som inte har sammanboende föräldrar.

Men återigen, ditt beslut är ju bara ditt, och mina tankar grundar sig ju bara på mitt hjärta och på hur det gick för min kompis.

Lycka till hur du än gör, men om du väljer abort, se till att var riktigt övertygad om att detär det enda rätta - för din egen skull!
Kram

Jag säger som ako, känns det fel så genomför inte en abort..

De känslor du tog upp tidigare: är han rätt, är detta rätt, vill jag verkligen detta osv .. Sådant tänker många även om man är i ett stabilt längre förhållande, jag vet att jag ifrågasatte och jobbade med sådana tankar i början av min graviditet.

Ganska naturligt när man står inför en sådan stor händelse =)

Jag tycker inte man bör basera beslutet enbart på om man älskar pappan till barnet eller inte. Basera beslutet mer på hur det ena eller andra valet skulle påverka dig (er) på kort och lång sikt.
Man kan ju aldrig vara säker på vad som händer i framtiden, och jag tycker man alltid bör ha i åtanke att man kan bli ensamförälder, oavsett hur stabil och kärleksfull relation man har nu.

Så kanske du/ni bör tänka mer på relationen med ett ev. barn än relationen med varandra? Ett barn kan vara lycklig trots att föräldrarna inte älskar varandra. Respekt däremot, den bör man dock ha kvar till varandra.

Som Calazirya skriver så går jag igenom samma process. Min sambo och jag har startat bebisverkstad och tvivlet kom som ett brev på posten. "Är han den rätta, kommer det här att hålla..." osv. Det enda jag egentligen är säker på är att om det inte håller mellan oss så är han en person som kommer att ställa upp för sitt barn. I det avseendet litar jag på honom. Känslor kan alltid förändras utan att man kan påverka det, men beteende är något annat.

Utvärdera läget här och nu.

jag kan varken råda dig till det ena eller det andra, mer än att göra det som känns mest rätt.
mina föräldrar är ett exempel på din situation, de valde att satsa precis allt när de fick reda på att de väntade mig, de gifte sig på min dopdag och de är fortfarande gifta nu 23 år senare. och jag har även bekanta som kilat stadigt i många år och brutit upp 1 år efter att barnet kommit, det går aldrig veta hur framtiden ska bli.
jag själv träffade min man efter ett 2år långt o småtråkigt förhållande, och jag blev gravid rätt tidigt helt oplanerat, efter bara 2mån, men vi hade känt varandra i många år sedan tidigare och alltid varit lite hemligt småkära i varann, nu väntar vi vilken dag som helst vårat andra barn och jag ångrar inte en sekund att vi tog det beslut vi gjorde vid graviditet nr 1 trots att det kom så plötsligt på. känn efter ordentligt ett tag vad ni verkligen vill. lycka till med vad ni än beslutar er för!

Tack för fina och kloka tankar allihopa.

Jag vet att jag kommer ångra mig, och alltid undra om det var rätt beslut.(och jag vet inte ens om jag kommer klara av att genomföra det). Men jag har lovat pappan att inte behålla barnet mot hans vilja och det löftet kan jag inte bryta. Varken han eller jag vill vara ensamstående föräldrar, även om jag förstår att det många gånger fungerar jättebra så har min skilsmässobakgrund påverkat mig mer än något annat.

Det han inte riktigt förstår är att de allra flesta som hade blivit gravida tre månader in i en relation skulle ifrågasätta både förhållandet som sådant, partnern som person och känslorna inför denne. Jag skulle gjort det i samtliga av mina tidigare relationer, oavsett längd. Men för den skull inte sagt att jag inte förstår honom, för jag har varit väldigt velig och osäker hela vägen. Men ändock, idag är jag fortfarande kvar vid hans sida, även om det gungar ganska rejält nu.

Jag har kuratorstid inbokad samt läkartid, men inte själva aborten.

Kanske kan det vara klokt om din pojkvän vid något tillfälle följer med till kuratorn för att prata om det här? Så att ni är säkra på att ni förstår varandra och inget beslut tas baserat på missförstånd er emellan.

Ja det är en bra idé som vi pratat om att han ska. Han är nog lika ledsen som jag, eftersom han egentligen vill behålla barnet.

Jag får känslan av att hans reaktion att inte vilja ha barnet bara är i ren affekt - han tycker nog inte så egentligen (?). Han har nog bara bestämt sig för det nu i ren desperation för att han känner att du inte älskar honom. Lite känslomässig utpressning även om den inte är helt medveten.

Ni behöver prata lite sakligt - hur svårt det än är. Prata om vad händer om vi inte fortsätter ihop, om vi fortsätter... bara för att reda ut begreppen. Jag är också skilsmässobarn som haft det struligt men det FINNS inga garantier. Jag var livrädd när jag blev gravid och ifrågasatte allt och jag hade ändå varit ofrivilligt barnlös och blev gravid på ren tur... superefterlängtat.

Gör inte abort i en känslovåg bara, om du förstår vad jag menar? Se till att det är ett moget, genomtänkt beslut som du kan leva med.

Lycka till och varma kramar - du fixar det här, oavsett vilken väg du väljer. Det finns inga fel.

Du måste lyssna till vad ditt hjärta och din mage säger.

Jag bröt med min man för snart 2 år sedan. En månad senare var jag på väg för att träffa en ny bekantskap, vi var båda ute efter vänskap, men det sa verkligen "klick" vid första ögonkastet.
När jag en månad senare fick reda på att jag var gravid så fanns ingen tvekan alls. Idag är jag lycklig med min sambo, våran dotter på 11 månader samt min sambos två barn som vi har på halvtid.

Ibland kommer förändringar snabbt,det gäller nog bara att fundera över om det är rätt eller fel förändringar.

Min tanke är lite grann så att om du är tveksam så gör det INTE.
Men det viktigaste är att lita på magen och hjärtat. Säger magen att något är fel så är det mes största sannolikhet så.

Lycka till med vad du nu än bestämmer dig för!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 929
Senast: Milosari
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar