Hjälp vem äger hunden????

TinyWiny

Trådstartare
Kenneln har skrivit kontrakt till nya valpägaren att de har första tjing på hunden om den ska säljas.

När hunden är ett år säljs den med kennels vetskap vidare till en ny ägare (alltså ägare 3) hunden står kvar hos skk och jordbruksverket på ägare 2.

Denna ägaren (nr 3) lever ihop med en kvinna under tre år och när det tar slut mellan dem lämnar han hunden hos henne, hunden bor där ca ett år efter att han (ägare 3) flyttat.

Kvinnans dotter tar med sig hunden med ägare 3 vetskap när hon flyttar hemifrån, hon reggar hunden på sig hos skk och jordbruksverket.

Nu 1,5 år senare börjar ägare 3 krångla och säger sig ha fått veta att hon reggat över hunden på sig och att hon inte fick det, hon har förklarat att skk och jordbruksverkets register är till för att hunden ska kunna komma hem om den springer bort och att det i sig inte är ett ägarbyte.

Ägare 3 menar att han kommer råka illa ut då han brutit kontraktet med kenneln om att hunden inte skulle säljas vidare. hunden har aldrig sålts utan det var ett övertagande utan pengar inblandade, de har inga skrivna papper

Han hotar nu med att komma och hämta hunden som nu är 8 år och som han inte har tagit hand om de senaste 2.5 åren om hon inte skriver över hunden på honom igen hos skk och jordbruksverket.

Har tänkt kontakta kenneln och upplysa dem om situationen, det är ju trots allt dem hunden bor hos nu som hon levt med den mesta delen av sitt liv.

Eller blir det värre då?

Vad gäller? besittningsrätt?

Sv: Hjälp vem äger hunden????

Om inte ägare 3 skrev kontrakt med kenneln så kan kenneln nog anses stått över sin förköpsrätt. Resten bir en svår nöt om inga överlåtelsehandlingar finns vem hunden är reggad på har ingen betydelse.
PL

Ev klausuler om rätt till återköp mm av SKK-uppfödare är inte gilitiga. Så dottern kan vara lugn - om inte 3:e ägaren vill ha hunden för egen räkning finns ingen anledning till panik då kennel inte kan KRÄVA tillbaka hunden.

Javan

Tror inte kenneln kommer att vilja ta tillbaks hunden, den är ju 8 år!
Är det en tik är det försent att använda henne i avel, och är det en hanne som är omeriterad är han ju inte heller så intressant...
Desutom kände de ju till när den såldes första gången och köpte inte tillbaks den då.

Så Kenneln är nog rätt ointresserade..
värre är det väl då med ägare nr 3, varför vill han plötsligt ha tillbaks hunden?

Vad gäller? besittningsrätt?

Ang. den ursprungliga förköpsrätten så är det att se som en oskälig klausul, och vinner aldrig laga rätt. Antingen har man sålt hunden eller också inte. Den varianten med "jag har fått pengar för hunden men jag ska fortfarande bestämma" finns inte som lagligt alternativ. Så inte ens den första köparen hade behövt rätta sig efter det.

Ang. att en ägare som inte tagit hand om hunden på 1,5 år skulle kunna komma och begära den, så är det inte särskilt troligt att det skulle dömas till kärandes fördel. Det troliga är att hunden anses som förverkad. Skulle något annat komma på tal kan den som tagit hand om hunden begära ersättning med motsvarande kostnad för att hyra in hunden på pensionat under samma tid. Lätt att räkna ut då att kärande knappast är intresserad av att återta hunden.

Jag tycker inte att nuvarande innehavaren av hunden behöver känna sig orolig.

Tack för alla era svar:bow:

Hunden som är en tik fick livmoderinflamation för några år sedan och livmodern opererades bort så avel är ju uteslutet.

Varför ägare 3 gör så här är enbart för att djävlas, han har ju inte brytt sig om hunden eller ens hört av sig angående henne på 2.5 år.

Han är en sådan människa tyvärr och det tog tid för kvinnan att inse att han är sådan.

Han lämnade henne med stora skulder och drog:(

Att han helt plötsligt vill ha tillbaka hunden för att han saknar henne är ju inte troligt, varför skulle han komma på det nu:confused:

Som lekman tycker jag ju att rätten till hunden borde vara förverkad när han inte tog med sig hunden från början när han flyttade.

Eftersom det alltid har varit så att hunden valt dottern med sitt hjärta och tytt sig till henne var det naturligt att hon tog med sig hunden när hon flyttade.

Det fanns en muntlig överenskommelse att ägare 3 skulle betala för hundens uppehälle men det har aldrig kommit några pengar.

Ägare 3 har kört fast sig på att hunden ska vara skriven på honom.

Han har nu plötsligt bett om dotterns kontonummer för att kunna ställa en överföring till henne:confused:

Dottern har alltid tagit väl hand om hunden och hunden älskar verkligen sin matte (och husse) hon har tagit hunden till veterinär när det har behövts osv.

Hunden är ju dotterns allt och det vet ju ägare 3, han vet att det är det bästa sättet att komma åt henne:cry:

När dottern ville regga om hunden så att den stod på henne och ringde och frågade hur hon skulle göra då hon inte visste var ägare 2 bodde, så sa de att de skulle ordna det där.

Hunden har alltså aldrig varit reggad på ägare 3 och det fanns då ingen andledning till att diskutera detta med honom.

Om skk och/eller jordbruksverket har kontaktat ägare 2 vet vi inte.

Det är bara att sätta hårt mot hårt. Vill han djävlas så ska han inse att det kostar - även om han av någon outgrundlig anledning skulle vinna. Nu tror inte jag att risken att han skulle vinna en rättslig prövning är så stor. Det troliga är att det hela inte skulle gå längre än till en förlikningsförhandling.

De som bara är ute efter att djävlas brukar dra ören åt sig om de inser att risken är stor att de själva lider skada, och/eller att målet för trakasserierna biter ifrån och vägrar vara offer.

Jo just att våga vägra vara offer stöttar jag henne stenhårt med nu, försöker iallafall:crazy:

Jo vi får väl ringa ett hundpensionat och fråga vad de tar och sen upplysa honom om vad det kostar:devil:

Det är ju förmodligen en fix idè från hans sida, han kom på att det var längesedan han djävlades kanske:confused:

Men det är så tråkigt att han ännu inte har kunnat släppa sitt beteénde, han har ju gjort den här familjen så illa redan:cry:

Jo just att våga vägra vara offer stöttar jag henne stenhårt med nu, försöker iallafall:crazy:

Det är lättare sagt än gjort, men oerhört värdefullt att klara av. Bra att du stöttar! :bow:

Enda sättet att bli av med mobbare är att sluta vara offer. Inte så att det är ens eget fel att man blir utsatt, det är mobbarens, men de letar efter "offermentaliteter". Byter man bort den utstrålningen till en sann "jag ger mig aldrig", blir man ett mycket jobbigt mål. Grejen är att man måste tro på sig själv - annars gör ingen annan det det heller. Bästa sättet är att utforska sina möjligheter och ha en plan för olika eventualliteter. Kunskap är makt!

I detta fall blir det då:

1. Ta reda på vad det kostar att ha hund inakorderad i 1½ år på "hundpang"

2. Kontakta polisen och hör er för vad de rekomenderar. Det skiljer från distrikt till distrikt vad de är beredda att lägga resurser på.

3. Prata med SKKs juridiska avdelning om det ursprungliga avtalet som han hävdar som anledning till återtagandet. Ta det gärna via mail så att ni kan visa svaret "svart på vitt", och inte bara återberätta vad som sagts.

4. Behåll lugnet genom hela processen, oavsett vad han kan tänkas häva ur sig. Där kunskapen tar slut tar ilskan vid är sant även i sådana här situationer. Den som kan behålla sitt lugn behåller också kontroll över situationen. Låt er inte lockas in i pajkastning, utan var sakliga och orubbliga.

Lycka till!

Jo vi får väl ringa ett hundpensionat och fråga vad de tar och sen upplysa honom om vad det kostar:devil:

:

190-195 kr/dygn tar pensionaten häromkring de första två veckorna, och har man hunden inlämnad längre får man det ofta lite rabatterat. Ändå en ansenlig summa :-)

Hm ja en liten peng:o räknade på 150 kr/dygn...82125kr:eek: sen kanske man ska ta med det året som hunden bodde kvar hos kvinnan också...54750 kr till.

Tror inte han är beredd att betala det:devil: sen kommer ju veterinär räkningarna utanpå det antar jag?!

Nä han får nog se sig om i månen efter att vinna det här:devil:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 009
Senast: Milosari
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 073
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 594
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka