Hjälp mej att inte trampa i klaveret!

Sv: Hjälp mej att inte trampa i klaveret!

Jo fast mitt barn är ju knappast universums centrum. Varför skulle man ens förmoda att någon ville hålla ett barn om de inte gav tecken till det. Många vill nog faktiskt hellre gulla lite artigt på avstånd. Kort sagt, något slags signaler måste gå från båda sidor.

Instämmer. Speciellt som jag själv är en sådan som bara känt mig mer eller mindre "livrädd" när någon lämpat över sin lilla bebis i min famn. :crazy: Varje gång någon lagt en bebis i mina armar så har det absolut INTE varit på min förfrågan. Men man "kan" ju inte säga "nej tack"; speciellt inte när alla omkring ser på en med blicken "Å-vad-härligt-för-dig-att-få-hålla-bebisen". Jag har nog känt mig lite konstig ibland i sammanhang där många (som jag upplevt: de flesta) kvinnor gått igång av närvarande bebis. ALLA är så superpluttinuttiga och beundrande. Och jag har mest känt: Jaha, en bebis. Ja, den var väl söt kanske...
När jag hållit i bebisar har jag bara känt "å, måtte den inte börja skrika nu, jo, nu, snart - nu skriker den nog snart!". ;)

NU är det skillnad; när jag har egna barn. Jag är fortfarande ingen bebisgullare, men skulle inte känna mig (fullt) lika skräckslagen om jag fick en bebis i famnen numera!.

Kl
Mat - det hade varit helt underbart att kunna öppna frysen/kylskåpet och plocka fram färdig mat den första tiden när man ammade konstant eller var trött. Så det är mitt tips.

Kanske redan nu hade bara så där i förbifarten kunnat säga:
-Jag ska försöka låta bli att vara den där som kommer med nyttiga råd, men om jag gör det ändå så att du tycker det är jobbigt så snälla säg ifrån, och om du tror det är något jag kan hjälpa till med på något sätt så säg ifrån då med :)
För jag gissar att ni känner varandra tillräckligt väl för att du ska kunna lämna det så pass öppet och att hon ändå har ungefärlig koll på vad du kan göra och inte :)

/Camilla

Verkligen ett jättebra förslag :bow: Tack :)

Kl
Mat - det hade varit helt underbart att kunna öppna frysen/kylskåpet och plocka fram färdig mat den första tiden när man ammade konstant eller var trött. Så det är mitt tips.

Jättebra tips! Tyvärr är jag för sjuk för att ens klara av att laga mat till mej själv men jag kan ju ändå se till att min sambo fixar och donar så att det finns till henne.

Instämmer. Speciellt som jag själv är en sådan som bara känt mig mer eller mindre "livrädd" när någon lämpat över sin lilla bebis i min famn. :crazy: Varje gång någon lagt en bebis i mina armar så har det absolut INTE varit på min förfrågan. Men man "kan" ju inte säga "nej tack"; speciellt inte när alla omkring ser på en med blicken "Å-vad-härligt-för-dig-att-få-hålla-bebisen". Jag har nog känt mig lite konstig ibland i sammanhang där många (som jag upplevt: de flesta) kvinnor gått igång av närvarande bebis. ALLA är så superpluttinuttiga och beundrande. Och jag har mest känt: Jaha, en bebis. Ja, den var väl söt kanske...
När jag hållit i bebisar har jag bara känt "å, måtte den inte börja skrika nu, jo, nu, snart - nu skriker den nog snart!". ;)

NU är det skillnad; när jag har egna barn. Jag är fortfarande ingen bebisgullare, men skulle inte känna mig (fullt) lika skräckslagen om jag fick en bebis i famnen numera!.

JO, man kan säga att man inte vill hålla i ungen. Blir så less på folk som säger "kan du hålla lite" "Vill du hålla"??? NEJ jag vill inte bära runt på andras ungar. Åååååå vad irriterande det är.

Kl

För att inte tala om att fylla på med fika. ALLA ska ju komma och fika och nosa bebis. :grin:

JO, man kan säga att man inte vill hålla i ungen. Blir så less på folk som säger "kan du hålla lite" "Vill du hålla"??? NEJ jag vill inte bära runt på andras ungar. Åååååå vad irriterande det är.

Klart man KAN. Men för mig känns det i alla fall lite obekvämt. Som om det blir personligt; att jag ogillar DERAS barn och det gör jag ju inte. Risken finns i alla fall att det tas så. Därför brukar (eller snarare; brukade) jag hellre hålla bebis en stund. Trots min osäkerhet.

Jag har inte barn själv ännu men det jag har stört mig mest på med den äldre generationen är att alla gick 5 mil till jobbet och väl där jobbade de tom bättre än vanligt. Jag som har haft ont i kroppen typ hela graviditeten är det något fel på, att vara gravid är det lättaste som finns!

Med detta menar jag att även om du hade väldigt lätta graviditeter (eller bara har förträngt det jobbiga) så behöver du inte klaga på /påpeka att din styvdotter tar det lugnare och kanske slutar jobba senare under graviditeten. Stötta hellre henne och kom inte med förslaget "Nu tar vi en promenad, lite motion är bara nyttigt" om hon klagar på att hon har sådana foglossningar så hon inte kan gå.

Här gick det så långt att sambon trodde att det var fel på mig som inte gick en mil om dagen enda tills hans syster förklarade hur hennes graviditeter hade varit, innan såg han mig bara som "gnällig".

Besök på BB är ingen självklarhet. Där jag låg var det besöksförbud pga RS-viruset och tack och lov för det. Min svärmor hade bott hos mig annars. Hon föreslog att vi skulle gå ut på parkeringen! Jättemysigt i -10 och för den delen ville jag inte träffa någon annan än min son och sambo. När man får barn nr.2 kan det vara skönt att bara få vara själv på BB. Mycket som händer i kroppen innan mjölken runnit till, hormonerna kan spela sig ett spratt. Om man nu ammar.

Ammningen var mysig. Men respektlösheten ifrån mina svärisar har jag fortfarande svårt att glömma. Innan min dotter hunnit svälja, så slet de i henne. När jag har henne i famnen så rycker de ifrån mig och ger mig onda blickar om att jag ska dela med mig. Ja, jag gör det när jag känner mig redo och mogen för det. Jag hade tänkt att amma så länge det bara går. Då fick jag till svars att vi får väl se hur det blir med den saken. Då tappade jag respekten för dessa människor. Här och häpna, jag ammade henne i 10 månader. Och hon har gått upp i vikt. :) Förlåt, men jag blir så irriterad!
De flýttar runt henne på kalas och hon är gnällig och alla ska ta i henne och ja, jag blir bara irriterad. De klär av henne, för svärmor tycker att hon är för varm. Jag känner väl min dotter bättre, hon är frösen av sig och när hon kom tillbaka till mig, javisst hon hade tuppskinn. Men lyssna inte på mig, inte!

Lyssna, respektera. Ha en dialog. På det sätt som min svärmor sysslar med, hoppas jag att ingen annan ska få uppleva. Hon lyssnar inte, tar inte till sig något av det man säger, gör precis som hon själv vill och hon kan och vet bäst. När min son var 3 dagar gammal så skrek han, efter att sovit i några timmar. Då säger kärringen att man ska ha 5 minuters metoden på honom. Att man inte ska ta upp barnen med en gång. :devil:

Sådan var svärmor mot sin egna dotter. Jag hade inga barn på g då. Men idag inser jag hur elak hon var.
Dottern hade foglossning och vill inte åka skidor i 7 månaden. Men svärmor hade minsann sytt ut sin skidoverall och åkt slalom i 8 månaden. Och med ena barnet hade hon harvat dagen hon skulle föda. Vaddå stötta sin dotter?!
När jag hade foglossning så sa hon att på hennes tid så fanns inte fenomenet "foglossning". Jag frågar då mina mostrar och de "övriga" 60-50 taliserna så fanns det visst foglossning och flera av dem hade tom det.

åh, vilket bra råd och tips! Önskar att min svärmor kunde säga så!

Jag har inte barn själv ännu men det jag har stört mig mest på med den äldre generationen är att alla gick 5 mil till jobbet och väl där jobbade de tom bättre än vanligt. Jag som har haft ont i kroppen typ hela graviditeten är det något fel på, att vara gravid är det lättaste som finns!

Med detta menar jag att även om du hade väldigt lätta graviditeter (eller bara har förträngt det jobbiga) så behöver du inte klaga på /påpeka att din styvdotter tar det lugnare och kanske slutar jobba senare under graviditeten. Stötta hellre henne och kom inte med förslaget "Nu tar vi en promenad, lite motion är bara nyttigt" om hon klagar på att hon har sådana foglossningar så hon inte kan gå.

Här gick det så långt att sambon trodde att det var fel på mig som inte gick en mil om dagen enda tills hans syster förklarade hur hennes graviditeter hade varit, innan såg han mig bara som "gnällig".

Usch vilket hemskt bemötande du har fått :crazy:
Nej att jag säger så är ingen risk. Jag hade tuffa graviditeter och låg still från vecka 20 med mitt ena barn och hade onda förvärkar med mitt andra i flera månader innan han föddes så jag vet att vara gravid är ingen dans på rosor.

Jag brukar säga att jag är urkass på att vara gravid och att föda men amma det kan jag :D

Jag är väl snarare den som säger åt blivande mammor att verkligen ta sig tiden att boa och ta det lugnt om kroppen säger att den behöver det.

Numera är jag dessutom så sjuk själv så att ta en promenad finns inte i min värld längre och har inte funnits på flera år.

Besök på BB är ingen självklarhet. Där jag låg var det besöksförbud pga RS-viruset och tack och lov för det. Min svärmor hade bott hos mig annars. Hon föreslog att vi skulle gå ut på parkeringen! Jättemysigt i -10 och för den delen ville jag inte träffa någon annan än min son och sambo. När man får barn nr.2 kan det vara skönt att bara få vara själv på BB. Mycket som händer i kroppen innan mjölken runnit till, hormonerna kan spela sig ett spratt. Om man nu ammar.

Ammningen var mysig. Men respektlösheten ifrån mina svärisar har jag fortfarande svårt att glömma. Innan min dotter hunnit svälja, så slet de i henne. När jag har henne i famnen så rycker de ifrån mig och ger mig onda blickar om att jag ska dela med mig. Ja, jag gör det när jag känner mig redo och mogen för det. Jag hade tänkt att amma så länge det bara går. Då fick jag till svars att vi får väl se hur det blir med den saken. Då tappade jag respekten för dessa människor. Här och häpna, jag ammade henne i 10 månader. Och hon har gått upp i vikt. :) Förlåt, men jag blir så irriterad!
De flýttar runt henne på kalas och hon är gnällig och alla ska ta i henne och ja, jag blir bara irriterad. De klär av henne, för svärmor tycker att hon är för varm. Jag känner väl min dotter bättre, hon är frösen av sig och när hon kom tillbaka till mig, javisst hon hade tuppskinn. Men lyssna inte på mig, inte!

Lyssna, respektera. Ha en dialog. På det sätt som min svärmor sysslar med, hoppas jag att ingen annan ska få uppleva. Hon lyssnar inte, tar inte till sig något av det man säger, gör precis som hon själv vill och hon kan och vet bäst. När min son var 3 dagar gammal så skrek han, efter att sovit i några timmar. Då säger kärringen att man ska ha 5 minuters metoden på honom. Att man inte ska ta upp barnen med en gång. :devil:

Fy vad ledsen jag blir att läsa om bemötandet du har fått :(
Nej att jag gör så är heller ingen risk. Respekt har alltid varit mitt ledord och hur gärna jag än vill gosa bebis så är det ju inte mitt barn så jag bestämmer ju inte. Min tid med mina barn som bebisar har varit och jag njuter av mina minnen och att få vara med på ett hörn är allt jag vill. Om jag sedan får hålla när bebis är några timmar eller några veckor, det bestämmer föräldrarna.

Att ens tänka tanken att gå ut och visa bebis på parkeringen är ju så dumt så klockorna stannar och springer baklänges :eek: Samma med fem minuters metoden.. usch det är så jag mår illa och vill säga till din svärmor på skarpen!

Sådan var svärmor mot sin egna dotter. Jag hade inga barn på g då. Men idag inser jag hur elak hon var.
Dottern hade foglossning och vill inte åka skidor i 7 månaden. Men svärmor hade minsann sytt ut sin skidoverall och åkt slalom i 8 månaden. Och med ena barnet hade hon harvat dagen hon skulle föda. Vaddå stötta sin dotter?!
När jag hade foglossning så sa hon att på hennes tid så fanns inte fenomenet "foglossning". Jag frågar då mina mostrar och de "övriga" 60-50 taliserna så fanns det visst foglossning och flera av dem hade tom det.

Liknande fick jag höra av min gympalärare (jag väntade min son när jag gick på gymnasiet) hon hade minsann gymnastiserat på barr dagarna innan hon födde :grin: Jag hade en risk graviditet och fick inte vara med på gymnastiken och det tyckte hon var väldigt löjligt. Jag förklarade då för henne att jag har redan förlorat ett barn och jag tänker inte ta några risker överhuvudtaget. Säger läkaren att jag inte ska vara med så lyssnar jag hellre på honom än på en gympalärare som frivilligt utsätter sitt barn för sådana risker.

Ja och det bemötandet kom från min egen mamma mest också... Tur nog så bor hon låångt bort men min väldigt trevliga svärmor bor granne med oss ;)
Fast jag tycker det låter här i tråden som om du kommer bli en riktigt bra bonusmormor!

:banana::bump::banana:

Hipp hipp hurra en underbar liten prinsessa är född idag :D

Om jag har riktigt tur så får jag träffa underverket imorgon :love: Jag blev nästan gråtfärdig när paret deklarerade att de ville att jag skulle följa med och hälsa på på bb. Jag menar, det är verkligen inte självklart och jag hade självklart respekterat om de hade velat att min sambo skulle komma ensam.

Jag är så glad för deras skull (och för min skull med) så jag nästan kan spricka :D. Det har varit tufft sista tiden. 16 dagar över tiden föddes hon och så varmt som det har varit här så kan jag mycket väl förstå att min bonusdotter har varit helt slut. Sedan en praktförkylning uppepå det... Men nu är hon äntligen här mitt lilla bonusbarnbarn :love:

:banana::banana::banana:

Tack :laugh: Ja det är så roligt :D

Jag vill sammtidigt passa på att tacka för alla bra tips och för allt ni har delat med er om i tråden. Jag ska läsa igenom den igen nu så att jag inte glömmer något viktigt nu när det är på riktigt :D

:banana::banana::banana: jag är så glad :D

Liknande trådar

Äldre Hej, Jag behöver alla råd och tips jag kan få angående ett försäkringsärende efter en bilolycka. 2012-12-15 var jag med i en bilolycka...
Svar
5
· Visningar
1 023
Gravid - 1år Eller svårt? Min bästa vän har så bestämt sig för att ge föräldraskapet en chans och är nu gravid. Kruxet är att hon alltid varit...
41 42 43
Svar
844
· Visningar
59 335
Senast: mumrikan
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 473
Senast: escodobe
·
L
Övr. Barn Ja, jag har skaffat ett anonymt nick. Även om jag inte är jättekänd här på Bukefalos är sambons båda systrar och mamma här inne och de...
2
Svar
29
· Visningar
9 785
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30