En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Varför vill man hamra in amningsnormen? Gör man den till enbart en jämställdhetsfråga så är det klart att man ska ge fasen i att amma. Jag tycker att det är på bekostnad av barnet (det inser ju även Minna86). Föräldraskap för mig är inte omgärdat av rosa moln.

Men förstår inte du (med flera) att det handlar om en medveten prioritering från min sida? Det är fullkomligt omöjligt att alla delar av ett barns uppväxt blir perfekt/optimal, det hoppas jag vi alla förstår. Jag vet att det bästa för barnet i näringsväg är bröstmjölk men jag väljer att prioritera den psykiska hälsan hos mig (direkt påverkan på barnet) pga av erfarenheter från min uppväxt (då jag var ett barn och tänker alltså på barnet).
Att amma minskar risker för olika saker (alltså kan barnet/mamman drabbas av alla de saker även om man ammar) medan psykisk ohälsa så gott som garanterar lidande i många år och i värsta fall hela livet.
Nu menar jag inte att man blir knäpp för att man ammar utan jag pratar som sagt bara utifrån mig själv.

Det är märkligt, förresten, hur två begrepp alltid kommer som ett expressbrev på posten så fort jämställdhet över huvud taget nämns;). Det ena är "gå långt" eller gå för långt, det andra är millimeterrättvisa.

Jag tycker inte alls att det är märkligt.
Så fort som det kommer barn så faller den "rättvisa världen" och naturen tar ut sin rätt.

Många verkar tro att jämställdhet handlar om millimeterrättvisa, som mellan syskon när man är barn.
Och naturen har ju den egenheten att det är kvinnor som blir gravida och föder barnen, samt att det faktiskt är ordnat med mat åt bebisar via di från mammans bröst.
Man börjar ju att trassla med naturen om man försöker komma ifrån detta.
Och det kan få konsekvenser - därav hur långt skall man gå?

Men förstår inte du (med flera) att det handlar om en medveten prioritering från min sida? Det är fullkomligt omöjligt att alla delar av ett barns uppväxt blir perfekt/optimal, det hoppas jag vi alla förstår. Jag vet att det bästa för barnet i näringsväg är bröstmjölk men jag väljer att prioritera den psykiska hälsan hos mig (direkt påverkan på barnet) pga av erfarenheter från min uppväxt (då jag var ett barn och tänker alltså på barnet).
Att amma minskar risker för olika saker (alltså kan barnet/mamman drabbas av alla de saker även om man ammar) medan psykisk ohälsa så gott som garanterar lidande i många år och i värsta fall hela livet.
Nu menar jag inte att man blir knäpp för att man ammar utan jag pratar som sagt bara utifrån mig själv.

Nu är jag här igen....
Jag vill bara säga, att jag tycker det är självklart att du ska välja det som känns rätt för dig, inte minst med de känslor du har från dig egen barndom. Följ ditt hjärta. Naturligtvis kommer du och din man att hålla barnet nära medan barnet äter ur sin flaska, bebisar vill ha ögonkontakt med den som matar, och det får bebisen även om den äter ur flaska. Bebisar tycker om att hålla i den som matar, pilla på en, känna närhet, det kan bebisen få även om man matar med flaska.
Det som ibland känns kusligt i den här tråden, för mig, är när "jämställdhet" blir stridsropet, något som måste uppfyllas för jämställdhetens egen skull. För mig handlar jämställdhet om möjlighet och frihet TILL saker, inte bara att slippa sånt som männen "slipper". Det kan vara en frihet att FÅ amma, om man vill det. Frihet att göra det man själv verkligen vill, i sitt hjärta, oavsett hur det sen ser ut i jämförelse med mannens situation. Att inte amma enbart för att "mannen inte ammar" och kvinnan därför blir "låst" i ett antal månader, känns så absurt att det knappt ens finns ord att ta till. Snacka om att drivas med piska för att följa nån slags jämställdhetsnorm!
Och för de allra allra flesta föräldrar handlar det ju inte om extrem-tolkning av jämställdhetstanken, heller. Men ibland låter det i den här tråden som om kvinnan till varje pris ska jaga mannens "avundsvärda" plats i livet. I Sverige har vi det himla bra ordnat (omän inte perfekt) med föräldraledighet osv och därför behöver det sällan ställas på sin spets. En kvinna behöver inte rasa ner i beroendeställning och ojämställdhet för att hon väljer att amma sitt barn i några månader av sitt liv. Vore det så, vore det verkligen tragiskt.
Att jag frågade Petruska om hon själv har barn, och reaktionen blev "baxnande", kanske visar lika mycket på de som tolkar min fråga. Som utgår ifrån att en "barnlös" omöjligtvis kan Ha En Aning! Varför måste det vara baktanken? :cool:

DET resonemanget köper jag - det är dig o din kropp det handlar om, och det är ju jätttebra att det finns alternativ till amning o de fall man inte kan eller vill amma av någon anledning. Att man däremot automatiskt skulle bli mindre jämställda av att mamman ammar köper jag däremot inte.

För mig handlar jämställdhet om möjlighet och frihet TILL saker, inte bara att slippa sånt som männen "slipper". Det kan vara en frihet att FÅ amma, om man vill det. Frihet att göra det man själv verkligen vill, i sitt hjärta, oavsett hur det sen ser ut i jämförelse med mannens situation. Att inte amma enbart för att "mannen inte ammar" och kvinnan därför blir "låst" i ett antal månader, känns så absurt att det knappt ens finns ord att ta till. Snacka om att drivas med piska för att följa nån slags jämställdhetsnorm!

Jamen precis! "Lösningen" till att göra amningen jämställd är att kvinnan låter bli att amma.

Kan vi inte istället hänga på ett par riktigt bra fejkbröst med mjölkbehållare på mannen...?

Att jag frågade Petruska om hon själv har barn, och reaktionen blev "baxnande", kanske visar lika mycket på de som tolkar min fråga. Som utgår ifrån att en "barnlös" omöjligtvis kan Ha En Aning! Varför måste det vara baktanken? :cool:

Nja, "reaktionen" blev inte baxnande, det var jag som sa att jag baxnade:laugh:

Det är svårt att förstå din fråga till Petruska på något annat sätt än att du behöver veta om hon har barn för att förstå hennes ståndpunkter i den här tråden.

Men om du frågade av något annat skäl så får du gärna berätta det, inte minst med tanke på att Petruska själv frågade varför du undrade det. Du svarade inte på den frågan.

I_U: att se det som att naturen tar över och den rättvisa världen faller - att ha den synen är ett val man gör.

Senast ändrad:

Jag frågade för det var intressant att veta. Oavsett vad svaret hade blivit!

Att vara rättvis och att vara identisk är inte detsamma, tycker jag. Men samma möjlighet ska finnas för alla, beroende på vad man vill. Vad man sen vill är upp till en själv, the sky´s the limit!

I_U: att se det som att naturen tar över och den rättvisa världen faller - att ha den synen är ett val man gör.

Men det gör den ju oavsett vilka val som man gör.
Det är ju just kvinnan som måste vara just gravid, det finns ingen rättvisa i det.
Och det är bara kvinnan som kan amma i det finns inte heller någon rättvisa.
Inte om man mäter i millimeter.

Men man kan ju så att säga turas om med besväret.
Kvinnan gravid - mannen gör allt trist och ger kvinnan ledigt några månader en annan gång när barnet är stort nog för att leva gott utan kvinnobröst.
Mera "min tur - din tur".
Jämställdheten behöver inte bli det minsta lidande av det hela om man delar upp det i tid på längden.

Där baxnade faktiskt jag ... Fast just den där frågan till dig säger ju egentligen allt om vad den här motsättningen handlar om.

Jag får alltid den frågan av såna som säger att barn är livets mening och att de blivit helt andra, och bättre människor sedan de fick barn, och att de upptäckt känslor de inte visste fanns etc etc etc. :D

Lena Furberg har ställt den minst två gånger till mig förut, tex.

Jag får alltid den frågan av såna som säger att barn är livets mening och att de blivit helt andra, och bättre människor sedan de fick barn, och att de upptäckt känslor de inte visste fanns etc etc etc. :D

Lena Furberg har ställt den minst två gånger till mig förut, tex.

Ahaaa, nu börjar jag förstå en del lite märkliga kommentarer - vi skrev i samma tråd för nåt år sen, där jag jagades med blåslampa av halva Bukemaffian sedan jag haft mage att påstå att det varit en omvälvande upplevelse för mig att få mitt första barn vid 43? Ok, I see. Där det var förfärligt av mig att kapa tråden med skriverier om att ha barn (tråden handlade om att välja bort barn och varför man gjort det, en situation som jag upplevt eftersom jag valt bort barn ända till sista sekunden) men helt okej att senare skriva om inseminationsresor till Danmark. :cool:
Den absurda situationen vill jag inte upprepa igen, så NUUUU lämnar jag tråden, hoppas den kan fortsätta på ett förnuftigt och givande sätt!
Och, ja just, jag undrade om du hade barn eftersom det är intressant att se om människor med barn har likadant synsätt som barn utan. Gallupundersökning i litet format!
Ha det bra ;)

Och, ja just, jag undrade om du hade barn eftersom det är intressant att se om människor med barn har likadant synsätt som barn utan. Gallupundersökning i litet format!

Men nog vet vi att hur man resonerar kring barn, jämställdhet, familj osv, inte har särskilt mycket att göra med om man har barn eller inte?

Det räcker ju att läsa en enda tråd på Förälder, så visar det sig att alla inte blir likadana av att få barn, inte ens när det gäller vad man tycker och tänker om just barnen. Det är ju så extremt vanligt att få barn, men människor är ändå ganska olika varandra. Om alla utvecklades på ett likartat sätt av det, borde ju meningsskiljaktigheter mellan människor vara betydligt färre än de är.

Alltid när folk skriver om Buke-maffian blir jag nyfiken på vilka det är egentligen. Ibland får jag intrycket att uttrycket är slang för "de som inte tycker som jag", men det kanske verkligen finns en lista på användare som anses ingå i bukemaffian? Hur definieras den, i så fall?

För övrigt, om du håller på med en liten gallup-undersökning, varför är det bara Petruska du blir nyfiken på om hon har barn? Det är ju massor med människor som skrivit i tråden med olika åsikter, varför frågar du bara henne i din gallup-undersökning? Med andra ord, vad i Petruskas resonemang gör att du blir särskilt nyfiken på om just hon har barn?

Alltid när folk skriver om Buke-maffian blir jag nyfiken på vilka det är egentligen.

Det är kvinnor med klara och tydliga åsikter som kan formulera och motivera dessa och gärna debatterar om dem.
Åsikterna går dock ofta totalt isär och är inte alls homogen.

Men det verkar som att man pekar på Maffian när argumenten tryter.
En Maffiamedlem känns ofta lätt igen på att den anger källor till sina påståenden.

Jag frågade för det var intressant att veta. Oavsett vad svaret hade blivit!

Jösses, det där är ju inte ens ett politikersvar:D

Men okej, du slipper den givna följdfrågan om varför det är intressant;)

Det är ju just kvinnan som måste vara just gravid, det finns ingen rättvisa i det.
Och det är bara kvinnan som kan amma i det finns inte heller någon rättvisa.
Inte om man mäter i millimeter.

Det är du som trummar begreppet rättvisa hela tiden. Det är inte det jag först kommer att tänka på. Jämställdhet definierar jag mer som lika rättigheter, lika skyldigheter och lika möjligheter.

Det var en av de bättre definitioner jag sett av bukemaffian:D

Fast jag har sett det användas i en vidare betydelse också. Ibland dyker det upp när någons argument monterats ner i atomer av mer än en person samtidigt. Då dyker det där skällsordet upp för att argumenten tröt, precis som du säger.

Den där tråden kommer jag ihåg, även om jag har för mig att jag själv inte deltog i den. Den låg på Senior, handlade om frivillig barnlöshet och där var jättemånga intressanta berättelser om och reflektioner kring något som inte diskuteras tillnärmelsevis lika ofta som barnanskaffning.

Och ÄNDÅ var du tvungen att kliva in och i flera inlägg stråla av moderslycka och berätta hur FANTASTISKT det var att till slut ha valt att få barn. Det du kallar blåslampa minns jag som folk som försökte förklara för sig att du har ett helt forum för sånt, nämligen det här, Förälder. Men nejdå, du skulle prompt berätta i en tråd med folk som valt att inte ha barn.

Och ÄNDÅ var du tvungen att kliva in och i flera inlägg stråla av moderslycka och berätta hur FANTASTISKT det var att till slut ha valt att få barn.

Och dessutom i en ton som om berättelsen om det FANTASTISKA var en helt unik erfarenhet, som de som valt att inte få barn omöjligtvis kunde ha hört förut eller ens tänkt på.

Jag önskar ibland att jag hade Mabuses analytiska intellekt. Om jag hade haft det, hade jag också sett det absurda i en privat liten gallup som omfattar mig och endast mig. :p

Varför det är särskilt intressant om just jag har barn eller inte, har vi ju fortfarande inte fått svar på. Jag kanske ska välja att tolka det hela som att jag, jag, jag helt enkelt är alldeles extra intressant? :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka