En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Fast du har ju ändrat attityd rätt mycket sen de första trådarna :)

Jag har fått kommentaren mååånga gånger... "men adoptera då". Och kunde vi så skulle vi. Jag retade mig egentligen mer på hur diskussionen gick, kombinationen av "adoptera då" och " de som inte blir godkända borde ändå inte skaffa" även om ingen av er menade det så illa som det lät i mina öron. Ja, eller ögon :D.

Jag gillade inte förlossningen heller fast den tog 20 minuter :o. Men det är klart det är VÄRT det, även om det är jobbigt och blir jag gravid någonsin igen kommer jag säkert att gnälla :). Och periodvis var det mysigt att vara gravid, iallafall i efterhand ;)

Som sagt har jag inga problem att se det ur din synvinkel och förstå. Allt är ju inte rättvist här i livet... Tyvärr.

Fast du har ju ändrat attityd rätt mycket sen de första trådarna :)

Det har jag faktiskt inte egentligen men jag har kanske lärt mig att uttrycka mig lite bättre så ni inte missförstår mig eller bli fullt lika provocerade.:D

Men det är fortfarande fascinerande att om tråden hade handlat om man ska göra abort heller inte hade tonen varit "det är så lätt med barn, de hänger med på allt man tar sig för", "alla är föräldrar på sitt sätt och vad som funkar för varje familj är bäst för dom" osv. Men bara för att man planerar sitt blivande föräldraskap och har en väldigt nykter syn på det hela så är det helvetet på jorden att bli förälder och är man inte en perfekt kvinna så klarar man inte av det.:crazy:

Sen tror jag (tyvärr tycker säkert flera) att det är omöjligt att kvinnans syn på att bli mamma förändras när hennes syn på sin plats i samhället förändras. Sen hur mycket kan ju bara tiden utvisa hur mycket och det tar ju många år. Men jag tror framtidens mammor och deras mormorar(?) kommer ha ganska olika syn på vad det måste innebära att bli mamma (gäller även männen).

Jag tycker att du resonerar rätt intressant och vettigt i många avseende, men jag tycker också att du försätter dig i en något tröttsam "Minna86 mot världen-position" när du tilltalar andra med "ni".

De/vi som svarar i tråden är inte enhetliga, de som skulle ha skrivit i en tråd om abort att "allt ordnar sig när väl barnet är fött, jag fotvandrade i Katmandu med min bebis i bärsele, och det var inga problem" är inte nödvändigtvis samma personer som här pratar om hur "underbart självuppoffrande jag har blivit sedan jag fick barn:love:".

Du har så klart rätt i att synen på vad föräldraskapet (moderskapet) innebär förändras över tid. Och ser olika ut mellan samhällsklasser/-grupper. Min (övre medelklass) mormor hade att välja mellan familj eller yrke sedan hon läst sin gedigna universitetsutbildning, min mamma kunde kombinera sitt yrke med familj och barnflicka, jag har gjort likadant fast med dagis istället för barnflicka.

Och nu har jag på buke under de senaste åren sett hur personer med omfattande utbildning och kvalificerade yrken (jag tänker särskilt på en som är forskare), får råd i stil med "säg upp dig och börja jobba deltid i närmaste kiosk, man kan inte vara mamma och jobba som du gör". Med andra ord, den som skrev det försökte fösa in forskaren i samma sits som den min mormor hade på 30-talet: välj mellan yrkesliv och barn. Och mycket få protesterade mot det, det var den blivande mammans yrkesliv som var problemet, enligt skrämmande många.

Jag tycker att du resonerar rätt intressant och vettigt i många avseende, men jag tycker också att du försätter dig i en något tröttsam "Minna86 mot världen-position" när du tilltalar andra med "ni".

Det är/var klumpigt av mig att uttrycka det så. När jag skrivit "ni" är det givetvis dom som uttalat sig kritiskt mot mitt sätt att tänka som jag vänder mig till.

Skönt att höra från någon att man inte är helt knäpp i huvudet:)

Jag tycker också att Minna86 (ursäkta nu blir det lite konstigt att jag kommenterar Petruskas inlägg - kan låta som om jag talar över ngns huvud, men det är inte meningen) har bra tankar angående att dela lika, förutom att hon tror att amning gör det omöjligt att ha en dela lika relation till barnet och väljer alltså bort amning pga detta, jag hade aldrig gjort det valet. Att amning inte fungerar är en sak men att välja bort det med hennes argumentation förstår jag bara inte.

Att amning inte fungerar är en sak men att välja bort det med hennes argumentation förstår jag bara inte.

Behöver du förstå det?

Den intressanta frågan för min del blir snarare att öht möjliggöra ett jämställt föräldraskap. Man kan ju lugnt säga att både kulturen och naturen snarast motarbetar det, inte underlättar.

Varför det är viktigt för folk som skriver här att elda på om hur extremt viktig amningen är, hur onaturligt det är att inte vilja amma, hur underbart det säkert kommer att bli att amma bara bebisen är ute, att amningen dels är underbar, dels bara är en i raden av självuppoffringar som barn kräver (av mamman) - ja, poängen med dessa kommentarer går mig förbi.

Varför vill man så gärna hamra in amningsnormen? Varför vill man så gärna fösa in den unga kvinnan i en så välbestämd kvinno-och modersroll??

Det är väl ändå ingen som tror att Minna68:s ev kommande barn kommer att bli undernärt och eländigt som ev flaskuppfött? Eller lämnas ensamt hemma som tvååring när det är sjukt?

Nej, jag behöver väl inte förstå det. Jag tycker bara att det är korkat.

Den intressanta frågan är ju det jämställda föräldraskapet, ja och att göra amningen till den stora jämställdhetsboven är för mig helt främmande. Dessutom behöver man ju inte heltidsamma så om man nu är så fixerad vid att just amningen ställer till rättvisan så måste man ju inte göra det på heltid.

Varför vill man hamra in amningsnormen ? Gör man den till enbart en jämställdhetsfråga så är det klart att man ska ge fasen i att amma. Jag tycker att det är på bekostnad av barnet (det inser ju även Minna86). Föräldraskap för mig är inte omgärdat av rosa moln.

Nej, ingen tror att Minna86's barn kommer att bli undernärt för att det blir flaskuppfött eller lämnas ensamt när det är två år.

Hej igen ;) Nej, jag tänker inte ge mig tillbaka in i diskussionen, men jag följer den med visst intresse. Och vill gärna ställa dig en fråga - som du självklart inte behöver svara på om du inte tycker det angår mig eller har med saken att göra. Har du själv barn?

Varför undrar du det?

Hursomhelst tror jag att det framgår av flera inlägg i den här tråden att jag har såväl barn som bonusbarn och bonusbarnbarn.

Varför vill man så gärna hamra in amningsnormen? Varför vill man så gärna fösa in den unga kvinnan i en så välbestämd kvinno-och modersroll??

Därför att den rent medicinsk är nyttigare både för mor och barn.
Den minskar t.ex. drastiskt risken för bröstcancer hos den ammande modern, en sjukdom som är en reell risk för kvinnor.

Så för sin egen skull och framtid är amning ett bra val.

Men inte sjutton kan det vara på grund av den höjda cancerrisken (höjd risk betyder ju fortfarande låg risk, de flesta får inte bröstcancer oavsett) som det finns en sådan extrem amningshysteri och moralisk indignation kring amning??

Många mödrar berättar ju om ofta rätt respektlösa påtryckningar från BVC, MVC, Amningshjälpen osv när det gäller vikten av att amma. Jag tror verkligen inte att de inrättningarna främst motiveras av cancerrisken!

För mig är det helt uppenbart att en stor del av det här handlar om hur Riktiga Kvinnor och Mödrar ska vara, och nåde den som inte följer reglerna.

Bara en sådan sak som att jag ofta får frågan om jag har barn, i sådana här diskussioner, visar ju att det finns väldigt fasta idéer om hur den som har barn (är Mor) bör resonera, där jag uppenbarligen inte skriver det jag borde. :D

Jag tror snarare att det handlar om att rättfärdiga sina egna val. Att det är svårt att leva jämställt under bebisåren är så självklart att det inte skulle behöva sägas. Ändå verkar många i tråden hävda att de visst lever jämställt, deras män har precis lika nära kontakt med barnen trots att de inte får den nära kontakt som matningen och föräldraledigheten innebär.

Jämställdhet låter bra, därför vill man inte gärna säga att man inte lever så jämställt. Det verkar bara vara väldigt medvetna par som vågar säga att "vi försöker verkligen leva jämställt men just nu går det inte."

Jag argumenterar inte på något vis emot amning, jag tycker bara att man ska våga erkänna att den är en av de faktorer som försvårar för dem som vill leva jämställt. Att man sedan väljer att låta jämställdheten stå tillbaka under den perioden har jag inte särskilt stora problem med - om man är medveten om vad man gör. Att säga att t ex amning och ojämnt delad föräldraledighet inte påverkar jämställdheten är inte att vara medveten.

Bara en sådan sak som att jag ofta får frågan om jag har barn, i sådana här diskussioner, visar ju att det finns väldigt fasta idéer om hur den som har barn (är Mor) bör resonera, där jag uppenbarligen inte skriver det jag borde. :D

Där baxnade faktiskt jag ... Fast just den där frågan till dig säger ju egentligen allt om vad den här motsättningen handlar om.

Men det handlar ju om hälsovinster för både mor och barn.
Det är därför dessa påtryckningar finns.

För min personliga del handlar det dessutom om att inte göda tillverkarna av ersättning.

Att säga att t ex amning och ojämnt delad föräldraledighet inte påverkar jämställdheten är inte att vara medveten.

Men frågan är ju då hur långt man vill gå?
Den totala jämställdheten vore ju att operera bort brösten och bli som en "riktig man", då så får man dessutom noll risk för bröstcancer.
Ersättningstillverkarna skulle också jubla.

Jag tycker också att Minna86 (ursäkta nu blir det lite konstigt att jag kommenterar Petruskas inlägg - kan låta som om jag talar över ngns huvud, men det är inte meningen) har bra tankar angående att dela lika, förutom att hon tror att amning gör det omöjligt att ha en dela lika relation till barnet och väljer alltså bort amning pga detta, jag hade aldrig gjort det valet. Att amning inte fungerar är en sak men att välja bort det med hennes argumentation förstår jag bara inte.

Ska påminna om att jag pratar om vår familj och framförallt om hur jag känner mig själv. Jag menar absolut inte att det generellt blir ojämnställt i familjen bara för att man ammar. Sen är jag övertygad om att amningen har en stor del i att det blir det i många men det måste inte vara så.
Jag väljer inte bort amning pga vi ska ha lika bra relation till barnet! Det är en liten del i det hela men det finns flera anledningar och det är inte den största anledningen. Att det har pratats så mycket om det i tråden är för att det var den anledningen som tog skruv.
Du behöver inte och kan omöjligt förstå varför jag väljer bort amning men det är så det är. Alla människor gör ju olika val i sina liv och det finns många val som jag inte förstår men det gör dom ju inte mindre rätt för de personerna som gör dom.

Det handlar inte om hur långt man vill gå, det handlar om att erkänna att det är mycket, mycket svårt att leva jämställt när man har bebis. Det kräver många aktiva beslut - och det är inte säkert att det lyckas ändå.

Det är märkligt, förresten, hur två begrepp alltid kommer som ett expressbrev på posten så fort jämställdhet över huvud taget nämns;). Det ena är "gå långt" eller gå för långt, det andra är millimeterrättvisa.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka