Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.
Petruska skrev: -"Öht, tycker jag att det i diskussioner som dessa blir en väldig fixering vid graviditet och amning. Och så du då som tillfogar vård av sjukt barn. Men om det är de tre sakerna man ser mest fram mot när man skaffar barn, så lär man ju bli besviken. Graviditet och amning är en kort tid av livet, och jag är rädd att det inte är så bra för barn att känna att deras föräldrar älskar när de är sjuka. Det riskerar att uppmuntra underliga beteenden, är jag rädd.[/QUOTE]
Vet du, när jag stod och lagade middag (jag gillar att laga mat
) tänkte jag på det, att nu låter det väl som om jag trivs med att mitt barn blir sjukt ibland, för att få utlopp för mitt behov att vårda, vara behövd, etc etc Jisses! Det är absolut inte så jag tänker - min dotter är en väldigt frisk tjejj och de gånger hon är sjuk skulle jag mer än gärna ta över hennes misär så hon fick slippa! MEN jag tror det är viktigt för små barn att veta, att man inte på något sätt ligger mamma/pappa till belastning när man är sjuk och dom måste vara hemma hos en. Det ska vara ett självklart val, anser jag - och jag har själv deadlines hela, hela tiden som måste följas och som jag inte får missa. Så jag vet hur pusslet måste funka!
Att jag överhuvudtaget nämnde vård av sjukt barn, var enbart pga en person tidigare i tråden tog upp just det, som något hon ville slippa som förälder. Ihop med en massa annat, i en tämligen lång lista.
Förlåt en grovt haltande liknelse, men om någon skulle skriva in här på Buke Hund och förklara att man tänker skaffa hund, MEN vill slippa allt ansvar, slippa gå ut med hunden, slippa aktivera den, slippa vara hemma med valpen, slippa ansvaret när den blir sjuk, osv osv ... skulle det nog ta eld i berget och ges en del väl valda råd..... Ja, liknelsen haltar, men ändå....
Barn ska inte bara vara älskade, dom ska känna sig som en viktig del av familjen, känna sig skyddade, trygga, behövda, ofantligt värdefulla, och aldrig någonsin behöva känna att dom tillför familjen besvär och/eller är en börda. Det tror jag bäddar för ledsamheter.