Hjälp med hundras!

Absolut! Golden av utställningsvarianten skulle kunna passa. Eurasier skulle nog också passa! Cocker och Welsh säkert också. Flat skulle nog vilja ha lite mer :) Lagotto är ganska speciella, behöver en del hjärngympa. Kan vara ojämna i mentaliteten likt tollare.

Vilken av dem skulle passa bäst tror du? :)

Jag slår ett slag för bedlingtonterriern! Så jäkla härliga hundar. Lite liten kanske, men kavat och kvick och pigg och kul. =) Hade jag inte redan bestämt mig för en till shiba...

Varför bedlingterrier? Har bara träffat två och de var inte så trevliga.. Det var ioförsig på ett hunddagis :)

Shiba är superfina!

Egentligen skulle jag vilja ha en berner sennen eller leonberger om man kunde krympa ner dem till sådär 25kg ;-)

Ren brainstorming så är det väl typ de här raserna som dyker upp: golden, flat coated, eurasier, cocker spaniel, welsh springer spaniel, lagotto.. Men jag tror att jag kan vara ute och cykla lite :)

Hunden skulle få 3-4 timmars motion om dagen om den vill och jag vill som sagt träna lite lydnad/freestyle men inte tävla.. Skulle gärna prova på typ agility eller något annat och se om det är något för mig och vovven.. Beror väl på lite vad det blir för något :)

Welsh springer spaniel skulle absolut kunna passa. Det är en ren sällskapshund som absolut skulle vara nöjd med en långpromenad (5-10km) om dagen utöver rastningar och hobbyträning några gånger i veckan. Finns uppfödare som avlar på viss arbetsförmåga men väldigt begränsat. Nackdelen är att dom kräver en del pälsvård, framför allt som unga.

Vanlig engelsk cocker spaniel av showtyp är ungefär samma. En sällskapshund som hänger med på det mesta och är nöjd med ett aktivt familjeliv. En hel del pälsvård som unga men kan enkelt klippas ner till sportfrisyr som vuxna. Ofta duktiga agilityhundar om man inte satsar på SM.

Jag tänker också vinthund. Speciellt Whippet. Enkel hund som går att göra nästan vad som helst med. Är med på det mesta, löser knappt, har så tunn päls att det inte märks alls. Så gott som luktfri.

Det är en skitrolig hund! Jag har ett flertal bekanta som satsar ganska stort på agility med sina Whippets.

Varför bedlingterrier? Har bara träffat två och de var inte så trevliga.. Det var ioförsig på ett hunddagis :)

Shiba är superfina!

Då tror jag att du borde träffa några fler. =) Bedlington i mina ögon är en hund med många av terrierns roliga egenskaper och driv men utan att vara så förbaskat.. well.. terrier. Lagom stora, fäller inte, ingen enorm jaktlust och man måste inte klippa dem så att de ser ut som får om man inte vill.

Jag vet. ;)

Jag har en Bostonterrier.

Med risk för att vara väldigt partisk så måste jag bara säga att han är bäst.
9 kg. Hårar ytterst lite, skäller inte alls, alltid glad (samma energi idag som för fem år sedan) frisk, sund.
Följer med på löprundor/i skidspåret/på uteritten.
Fantastisk med barn. Lättlärd.

Han har följt med mig överallt sedan valp-tiden.
På studiofotograferingar, middagar, uteserveringar, båtturer osv.

Jag har träffat flertalet bostons senaste åren och vill påstå att alla är likasinnade.

Alla älskar honom och jag har typ 15268 olika hundvakter att välja på om jag måste lämna bort honom då han är så omtyckt och enkel.
Att tillägga så aktiveras han olika mycket, vissa dagar blir det bara vanliga promenader i området, andra dagar blir det både löprundor och uteritter och han fungerar jättebra med en sådan vardag.

Finsk lapphund? Har i och för sig bara träffat 1, men den var mycket enkel och trevlig i temperamentet. Ägarna hade också en Lapsk vallhund, men den var väldigt krävande, även om pälsvården var enklare.

Schnauzer ? den som tidigare kallades för mellan. Trevlig ras, som inte längre verkar kräva så mycket men som ändå är intelligent och lättlärd. Jag som inte gillar skägghundar är helt såld på en i vårt område - otroligt härlig "sällskapstik". Flera andra jag träffat har känts lagom lugna, trots att dom inte aktiveras mer än de flesta "svenssonhundar" :) men ändå tillräckligt med vilja om man vill göra mer saker.

Av dina rasförslag tycker jag Eurasiern eller någon spaniel som du listade.
Gillar du Eurasiern kan du kika på Finsk och Svensk Lapphund också. Dock så är alla spetsar rent generellt gapiga och skälliga och det sville ni väl inte ha?

Vill du ha en stor hund kan du kika på vinthundarna också, dock kanske de är lite för tunna för dig som verkar gilla molosser.

Schnauzer skulle jag inte rekommendera. De kräver en fast hand.

Jag slår ett slag för bedlingtonterriern! Så jäkla härliga hundar. Lite liten kanske, men kavat och kvick och pigg och kul. =) Hade jag inte redan bestämt mig för en till shiba...

Klart du ska ha en bedlis! Du får komma hem och hälsa på min, du kommer falla som en fura. Jag är opartisk, men han är skitrolig!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 501
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 106
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 878
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Annonsera mera hundar 2