Hjälp med hundras!

De är ju himla fina! Hur mycket "jakt" har de i sig? Är de mjuka i lynnet?
Väldigt mjuka hundar är mina erfarenhet. Min hade inte mycket jakt i sig och inte heller dom andra jag träffat, alla jag stött på har varit enkla att ha lösa osv. Såklart finns det individer som har mer än andra men generellt så är det en väldigt enkel ras. Är min erfarenhet iallafall. Men som sagt så är pälsvården mindre rolig, dom drar ju in mycket skit..men det är det värt i mina ögon.

Väldigt mjuka hundar är mina erfarenhet. Min hade inte mycket jakt i sig och inte heller dom andra jag träffat, alla jag stött på har varit enkla att ha lösa osv. Såklart finns det individer som har mer än andra men generellt så är det en väldigt enkel ras. Är min erfarenhet iallafall. Men som sagt så är pälsvården mindre rolig, dom drar ju in mycket skit..men det är det värt i mina ögon.

Hur urskiljer de sig från andra spaniels? Har kikat runt lite nu, fastnade även för field spaniel och flatcoated retriever, även om de är ganska stora..

Portugisisk vattenhund?
Behöver inte klippas klassiskt, fäller inte (efter valppälsen). Ungefär den storlek du beskriver. Glada, aktiva, de jag träffat har varit relativt lättränade (men min referens är inte så lättränade individer ur jaktraser). Älskar att bada och vill naturligtvis lära sig saker och få använda hjärnan, men måste inte arbeta på samma sätt som vissa andra.

Kom på en till i den storleken som inte fäller.... Pumi!
Sen finns ju Irish soft Coated whatenterrier, också den storleken och icke fällande.

Fast nu tycker jag att det verkar lite som att ni inte tror att hunden kommer bli aktiverad alls.. Så är det ju absolut inte, men jag har inget intresse av att tävla till exempel. :-)

Och hunden får såklart fälla, men vissa hundar är ju extrema.

Jag tänker typ, Clumber Spaniel? Ganska sjuk ras visserligen men det fanns ju inga krav runt det. Den är ju lugn och sansad och mellanstor iallafall :p

Bedlington Terrier? Fäller väl inte? Är väl ganska mjuk?
Tax? Långhår eller korthår?
Dansk-svensk gårdshund?

Jag tänker typ, Clumber Spaniel? Ganska sjuk ras visserligen men det fanns ju inga krav runt det. Den är ju lugn och sansad och mellanstor iallafall :p

Bedlington Terrier? Fäller väl inte? Är väl ganska mjuk?
Tax? Långhår eller korthår?
Dansk-svensk gårdshund?

Vill ju helst ha en ganska frisk ras, har två katter med olika medicinska problem :-)

Vill ju helst ha en större hund? Fällningen är inte superviktig, då har jag hellre en hund jag trivs med.. :-)

Får jag fråga hur ni aktiverar era hundar? :)
Ca 1-2 timmars lösspring i skogen/simning i sjö/spring i grustag varje dag, alltså en av grejerna. Det är den fysiska motionen. Sen ungefär varannan dag, ibland oftare, tränar vi lydnad eller går blodspår. Utöver det lite trick, parkour och balansövningar dagligen på promenaderna.

EDIT: Såg att jag kanske uttryckte mig lite klumpigt, vi simmar inte och springer inte i grustag 1-2 timmar! Det är skogs-springet som är 1-2 timmar. Det andra är anpassat efter hundarna.

Tillägger att jag även ska börja med drag nu när hundarna är friska, äntligen!

EDIT 2: Ställer ut också, och går diverse ringträningar som är värsta mentala aktiviteten för min hund.

Senast ändrad:
Vill ju helst ha en ganska frisk ras, har två katter med olika medicinska problem :-)

Vill ju helst ha en större hund? Fällningen är inte superviktig, då har jag hellre en hund jag trivs med.. :-)
Svårt att hitta en mellanhund som inte kräver så mycket.. :p Vad har du själv för idéer förutom tollaren?

Du kan inte tänka dig att gå ner i storlek? Finns ju en del i rasgrupp 9. Rekommenderar själv löwchen. Har en tik på dryga året. Hon är pigg, glad, älskar allt och alla, orädd för ljud och nya miljöer. Väldigt nyfiken och framåt. Fäller inte, man kan ju klippa ner dom helt ist för utställningsklippning.

Annars kanske schnauzer kan passa?

Egentligen skulle jag vilja ha en berner sennen eller leonberger om man kunde krympa ner dem till sådär 25kg ;-)

Ren brainstorming så är det väl typ de här raserna som dyker upp: golden, flat coated, eurasier, cocker spaniel, welsh springer spaniel, lagotto.. Men jag tror att jag kan vara ute och cykla lite :)

Hunden skulle få 3-4 timmars motion om dagen om den vill och jag vill som sagt träna lite lydnad/freestyle men inte tävla.. Skulle gärna prova på typ agility eller något annat och se om det är något för mig och vovven.. Beror väl på lite vad det blir för något :)

Egentligen skulle jag vilja ha en berner sennen eller leonberger om man kunde krympa ner dem till sådär 25kg ;-)

Ren brainstorming så är det väl typ de här raserna som dyker upp: golden, flat coated, eurasier, cocker spaniel, welsh springer spaniel, lagotto.. Men jag tror att jag kan vara ute och cykla lite :)

Hunden skulle få 3-4 timmars motion om dagen om den vill och jag vill som sagt träna lite lydnad/freestyle men inte tävla.. Skulle gärna prova på typ agility eller något annat och se om det är något för mig och vovven.. Beror väl på lite vad det blir för något :)
Absolut! Golden av utställningsvarianten skulle kunna passa. Eurasier skulle nog också passa! Cocker och Welsh säkert också. Flat skulle nog vilja ha lite mer :) Lagotto är ganska speciella, behöver en del hjärngympa. Kan vara ojämna i mentaliteten likt tollare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 501
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 106
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 878
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ardas stuteri