Hjälp med hundras!

Sara123

Trådstartare
Hej!

Jag går i tankarna att skaffa hund nästa sommar men vet inte riktigt vilken hundras som skulle passa..

Mina krav:
- Medelstor hund, någonstans mellan 15-30 kg kanske (inte det viktigaste)

- En hund som är lätt att ta med sig till olika platser/besök hos kompisar. Inte för skällig, orolig eller så.

- Jag vill ha en intelligent och hyfsat lättlärd kompis som kan förgylla mina dagar helt enkelt, har egentligen inte så stora krav, vill mest hitta en ras som känns rätt.. :)

Sambon däremot vill inte ha en hund som hårar allt för mycket, den ska helst inte lukta så mycket eller dra in så mycket skit ;-)

Någon som har någon tanke? Har varit inne på en tollare men många kennlar verkar ställa krav på att man ska tävla och göra olika prov..

Hej!

Jag går i tankarna att skaffa hund nästa sommar men vet inte riktigt vilken hundras som skulle passa..

Mina krav:

- En hund som är lätt att ta med sig till olika platser/besök hos kompisar. Inte för skällig, orolig eller så.

- Jag vill ha en intelligent och hyfsat lättlärd kompis som kan förgylla mina dagar helt enkelt, har egentligen inte så stora krav, vill mest hitta en ras som känns rätt.. :)

Sambon däremot vill inte ha en hund som hårar allt för mycket, den ska helst inte lukta så mycket eller dra in så mycket skit ;-)

Någon som har någon tanke? Har varit inne på en tollare men många kennlar verkar ställa krav på att man ska tävla och göra olika prov..

Det verkar som om ni är ute efter en renodlad sällskapshund så då faller tollaren bort automatiskt.
De hårar dessutom.

Eftersom det är känsligt med hår och smuts så kanske ni ska kika på raser som är strävhåriga eller har pudelpäls. De flesta korthåriga hundar hårar och då med de där små, korta vassa stråna som sätter sig överallt och är hemska att få bort. De långhåriga drar ju in en hel del smuts.

En mellanpudel?

Hej!

Mina krav:

Vad är det som lockar med tollare? Tycker som ovanstående annars att mellanpudel passar bra in på era önskemål, förutom att de är mindre än 15-30 kg då.

Vad är det som lockar med tollare? Tycker som ovanstående annars att mellanpudel passar bra in på era önskemål, förutom att de är mindre än 15-30 kg då.
Det verkar som om ni är ute efter en renodlad sällskapshund så då faller tollaren bort automatiskt.
De hårar dessutom.

Eftersom det är känsligt med hår och smuts så kanske ni ska kika på raser som är strävhåriga eller har pudelpäls. De flesta korthåriga hundar hårar och då med de där små, korta vassa stråna som sätter sig överallt och är hemska att få bort. De långhåriga drar ju in en hel del smuts.

En mellanpudel?

Kräver inte pudlar väldigt mycket pälsvård?

Det som lockar med tollare är att det verkar vara mycket hund i liten förpackning. De verkar intelligenta och aktiva men samtidigt ha ganska "mjukt" lynne. Gillar retriever-raserna väldigt mycket, men de andra känns lite stora..

Det som lockar med tollare är att det verkar vara mycket hund i liten förpackning. De verkar intelligenta och aktiva men samtidigt ha ganska "mjukt" lynne. Gillar retriever-raserna väldigt mycket, men de andra känns lite stora..
Men om du bara ska ha hunden som sällskap så behöver du inte "mycket hund i liten förpackning". En sån hund kräver mycket mer än du kan ge den.

De behöver klippas. Om du inte ska hålla på med utställning kan du dock göra det själv, och man behöver ju inte välja någon avancerad frisyr. Å andra sidan fäller de inte, så då slipper man ju en del pyssel där.

Jag har ingen pudel själv, men min syster har och har haft flera stycken. De är väldigt allround, trevliga och okomplicerade hundar. Tycker de stämmer bra in på din beskrivning av tollare, mycket hund i liten förpackning :D

Hmm.. Vad svårt det ska vara, har egentligen aldrig fastnat något speciellt för pudlar, vet inte riktigt varför. Kan vara på grund av ägarna, gamla tanter som går ute med sina små pudlar.. De tyckte att vår Leonberger var något av en mördarmaskin, han kan ju skada deras små bebisar... Det blev liksom lite tjatigt tyvärr :/

Har faktiskt inte stött på några större pudlar tror jag.. :)

Kolla rasgrupp 9 om du hittar någon där. Det är istortsätt den enda grupp där det finns hundar som inte kräver nånting. Tyvärr är många väldigt små.

Tibetansk terrier kanske?

Vad kommer du att göra med hunden? Hur kommer dagarna/veckorna att se ut?

Tollare är riktiga arbetsmaskiner och dessutom inte lika mjuka i lynnet som andra retrieverraser utan mer självständiga och envisa.

Om du gillar retriever så kanske du gillar spaniel också? Kolla t ex welsh springer spaniel, cocker spaniel, amerikansk cocker och cavalier king charles spaniel.

• Gilla
Reactions: Bri
Nu vet jag att det finns väldigt mycket åsikter kring hur en hund ska aktiveras.. Men jag har tänkt mig en sällskapshund, en hund som hänger med mig dit jag är, som får träffa mycket människor och andra hundar. Sen tycker jag att lydnad och freestyle ser himla kul ut, skulle vara kul att arbeta med det men inte allt för seriöst. Leka lekar som kräver intelligens eller spårning till exempel.. Alltså inget så där väldigt seriöst men lite så. Vår Leonberger trivdes jättebra med det :)

Hunden kommer ha sällskap hela dagarna och 3-4 timmars promenad (om den vill).

Engelska springer spaniel, underbar ras som passar in på allt förutom att dom fäller otroligt då..mycket pälsvård och så..

Vil man ha en hund som inte fäller tillkommer alltid pälsvård ist. Men det går ju att lämna bort hunden för trimning.
Tollare är inte de mest stabila i psyket alla gånger. Det krävs en del kunskap för att hitta mentalt stabila linjer. Och de bästa linjerna har ofta mycket jakt i sig. En Tollare behöver få jobba mycket, det är ingen sällskapshund.

Schnauzer (mellanstorleken) hårar inte men kräver trimmning och är en sällskapsras, lättare bruksras som är trevlig att träna med.
Staffe (var noga med hälsokollade föräldrar) är en lättsam allroundhund.

Tycker att spaniel är fina, men de jag har stött på hae varit väldigt skälliga, kanske har haft otur :)

Älskar leonberger och de andra bjässarna men de är lite för stora..

Har full förstående för att hundar fäller, men det är ju olika mycket. Vår leonberger fällde ju hela marsvin ;) bara hunden är mindre så blir det ju automatiskt mindre hår.. Det är inte det allra viktigaste :-)

Kolla rasgrupp 9 om du hittar någon där. Det är istortsätt den enda grupp där det finns hundar som inte kräver nånting. Tyvärr är många väldigt små.

Tibetansk terrier kanske?

Typiskt att de ska vara så små, får kika lite mer :) hur är tibetanska terrier?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 501
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 106
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 878
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Regntäcke