Hjälp med hundras

adelinasl

Trådstartare
Våren 2012 är det tänkt att jag ska skaffa hund. Det blir min andra hund.
Har erfarenhet av hund sedan tidigare, bla. schäfer.
Vill ha en mjuk förarvek hund, lite pälsvård och den får inte vara allt för stor.
Jag är en aktiv person, kan erbjuda mellan 1,5 - 2 timmar motion per dag, blir mer på helger. Är också nyfiken på att börja tävla lydnad. Spår ligger också i intresse.
Tacksam för alla svar!

Sv: Hjälp med hundras

har tittat lite på shetland sheepdog och träffat endel, många har varit skälliga? Sen känns det som att det skulle kunna vara endel pälsvård?
Men ska åka på en inofficiell utställning med min nuvarande hund i slutet i maj så ska spana lite på olika raser då :)

Hej,

Tycker du skall kolla in Welsh Springer Spaniel. En lagom stor alround hund som hänger med på allt du hittar på.

Jag har haft tre stycken och alla har varit uppmärksamma och arbetsvilliga. Håller du pälsen nedklippt så är det ingen direkt pälsvård att tala om heller.

Min Tindra jag har nu älskar att spåra och hon gillar att vara ute i skogen.

Welshen är att föredra framför den Engelska för den är mindre, har kortare öron och har ett stramare ansikte.

Kolla in den ;p

Hej,

Det är lite olika, min hanhund hade så mycket päls att jag rakade ner honom helt. Medan min tik jag har nu håller jag helt enkelt ner med lite underredsbehandling. ;P

Klipper ner pälsen på benen och under magen. Du kan kolla in dem på min bilddagbok, eftersom jag inte riktigt förstått hur jag laddar upp bilder här.
http://dayviews.com/
Sök klotong

har tittat lite på shetland sheepdog och träffat endel, många har varit skälliga? Sen känns det som att det skulle kunna vara endel pälsvård?
Men ska åka på en inofficiell utställning med min nuvarande hund i slutet i maj så ska spana lite på olika raser då :)

Shetland Sheepdog låter som ett vettigt val. Pälsen är lättsam, borstas igenom 1-2 ggr per vecka. Ibland plockar man pälsen runt öron men det är inget stort arbete. Lite jobb men mycket päls om man gillar sån. :)

Ett annat förslag är dansk/svensk gårdshund. Lagom i formatet o ingen pälsvård, passar in på dina kriterier precis. Men med den kan man få viss jaktinstinkt så det bör man veta o vara beredd på. :)
Läs gärna på www.gardshund.com

Lycka till :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 203
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 122
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 170
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 122
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka