Hjälp, jag försvinner..

Men hon har fortfarande inte skrivit vad hon äter under en dag? Det kanske är jätteenkelt att bara dubbla mängden mat. Eller så ser man att hjälp nu är nåt fel.

Jag tycker det blir så konstigt att säga att någon ska söka vård för att de magrar utan att veta om personen äter på tok för lite eller ej.
Det beror ju på vad för vård man tänker på.
Dietist eller annan lämplig person som kan avgöra om förhållandet till mat är helt fel?
Är det bättre att vi spekulerar på buke utan att ha hela bilden?

Om hon inte hade buke, hur hade du tyckt att hon skulle hantera det då?
Jag skulle inte vilja skriva ut allt jag äter i någon form av socialt forum eftersom det finns många som är bra på att döma. Och då är jag ändå nöjd med hur vikten utvecklar sig just nu, och vet att det inte är helt galet.
Att skriva ut vad man äter och man ska analyseras för det av kreti och pleti är inte alltid av nytta.
Det är något TS måste välja själv att hon vill i så fall och inget ni ska tjata fram.

Det är inte det att jag inte vill, men äter jag något jag tycker är gott för ofta, då tröttnar jag. Vill inte tröttna på det jag tycker är gott.
Nu väntar jag på att företagshälsan ska ringa. Gör de inte det får jag ringa dom.
Jättebra att du ringt dem. de kan nog hjälpa dig till rätt instans, och se vad de tycker du är i behov av. :)

Äter man inga mängder (du gör inte det) och går ner i vikt så betyder det helt enkelt att man äter för lite.
Hade varit skillnad om du låg på 3000 kcal, är stillasittande, och gick ner i vikt, då är det skäl att vända sig till vården.

Bra där. Tänkte inte på det. Var har du fått kontakt med en sådan.
Behöver inte en själv men bra om man ger någon råd ju 😊
Tror det var via vc, har också fått kontakt via mvc (när jag ammade). En fördel är att man kan få hjälp på telefon och inte nödvändigtvis (alltid) måste gå dit.

Vet ej, enligt lifesum ska jag äta 1681kcal har ställt in alla inställningar att jag ville behålla vikten, men får en känsla att något är fel någonstans.
Därför jag vill veta vart jag får bäst hjälp. Funderar lite på företagshälsan, hörde någon kollega som sa att de kan kolla kroppsfettet m.m.
Känner mig lite vilsen i det hela.

När jag ville gå ner med lifesum fick jag lägga mig lägre än den tyckte. Du behöver gå upp så öka till 2000 kcal. Behöver du öka snabbt ät mer eller komplettera med näringsdryck/feta smoothies på kokosmjölk och glass osv.

När jag ville gå ner med lifesum fick jag lägga mig lägre än den tyckte. Du behöver gå upp så öka till 2000 kcal. Behöver du öka snabbt ät mer eller komplettera med näringsdryck/feta smoothies på kokosmjölk och glass osv.
Egentligen behöver jag inte gå upp i vikt så sett, ligger på en rätt bra vikt och enligt BMI är jag inte ens i närheten av underviktig och överlag är jag rätt nöjd, förutom att det känns som höftbenen kikar fram även om inte vikten på vägen ändrar sig. Så kanske var fel av mig att säga att jag rasar i vikt..

Fast om man bara höftar vad man stoppar i sig, så får man ju inte ett korrekt svar på det ändå och uppenbarligen äter du i vilket fall för lite, vilket ger viktnedgång.
Grejen är att jag går egentligen inte ner i vikt på vågen, har legat stadigt runt samma vikt +/- lite grann, men det känns ändå som höftbenen blir allt tydligare. Varför vet jag inte och det är därför jag vill prata med någon. Jag tror inte jag kan få det svaret här på buke och aldrig det jag sökte efter heller, mer vart det var jag skulle vända mig.

Vid ofrivillig viktnedgång ska du gå till vc och få prover tagna för att utesluta att det finns ngn medicinsk orsak till din viktnedgång. Detta är normalt sett inte en uppgift för företagshälsovården. Boka tid hos vc omgående om du inte redan har gjort det. När du vet att du är fullt frisk kan du börja träna, räkna kalorier mm.

Har lite svårt att förstå varför man vill använda en app från början om man nu inte har som målsättning viktnedgång (Eller uppgång)

För mig är det ett sätt att då och då få en överblick på hur jag fördelar mitt näringsintag. Eftersom jag inte äter rött kött eller fågel samt undviker de flesta mjölkprodukter behöver jag då och då påminna mig för att få i mig ordentligt med protein. Eller om jag ändrat aktivitetsgrad.

Det är rätt intressant att se vad olika livsmedel/maträtter faktiskt består av.

Vet ej, enligt lifesum ska jag äta 1681kcal har ställt in alla inställningar att jag ville behålla vikten, men får en känsla att något är fel någonstans.
Därför jag vill veta vart jag får bäst hjälp. Funderar lite på företagshälsan, hörde någon kollega som sa att de kan kolla kroppsfettet m.m.
Känner mig lite vilsen i det hela.

Det låter helt klart som att du äter för lite!
Nu har jag visserligen häst som jag rider minst 6 d/v och powerwalkar samt "småtränar" bålen lite utöver det också, men jag äter ca. 2100-2200 kcal/dag och behåller min vikt. Så åtminstone över 2000 borde du nog äta!
När jag hade en liknande sån där app sa den att jag skulle äta 1500-1700 kcal med ovanstående uppgifter inmatat. :crazy: Jag försökte aldrig leva efter det, av givna anledningar....

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 109
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 537
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama