Hjälp, jag försvinner..

Om du redan nu räknar och håller koll så skulle jag i den situationen först försöka öka intaget med kanske 25% och utvärdera hur det känns och vilket resultat det ger. Enkelt sätt att få i sig mer energi är att byta ut alla lightprodukter (om man använder såna) mot fullfettsversionerna. Även att vara frikostig med t.ex. smör och olja i såser osv brukar vara ett enkelt sätt att både göra maten godare och mer energirik.

Sen undrar jag vad vården ska göra egentligen om man kommer dit och säger att man är normalviktig, inte har tappat vikt, äter 1600kcl men tycker att kroppen ändrat form. Liksom jaha:confused:

Men man kan ju förstås gå till en dietist ändå, och typ bara be om att få lite info om hur man bör äta, utan att ta upp vikt och kroppsform utan ur ett rent hälsoperspektiv.

Jag tycker att det verkar som om det här bara är en del i att du mår dåligt överlag och då är det säkert jättebra att kontakta företagshälsan. Ge dem en god översikt över hur du mår och vad du har för problem överlag, så försöker de säkert hjälpa dig med en helhetslösning utefter det. Lycka till!

Men skapa då inte en tråd där du frågar vad som kan ha hänt när dina höftben syns, om det handlar om helt andra saker?
Ger man den info du gett här så handlar det helt enkelt om att äta mer, inget konstigt som man egentligen behöver hjälp med. Så är det något annat du vill ha hjälp med så är det ju bra om du säger det istället, folk är inte tankeläsare.

Så ursäkta att jag slösade min tid här. Tycker nämligen själv att jag har ett hum om kost och träning och trodde jag kunde hjälpa till.
Men gud, jag ställde en fråga och gav lite bakgrundsinfo för att kunna få rätt svar. Tycker din ton låter rätt otrevlig just nu.

Så är det bättre att jag inte ställer fråga och ej fått rätt svar, vilket lett till att kroppen blir ännu sämre än den redan är?

Känns som om många blir upprörda för att jag inte vill delge mer info än vad jag har. Det räcker att jag blir trakasserad på jobbet, jag behöver inte få liknade bemötande här. Tack för mig.

• Gilla
Reactions: ptr
Men gud, jag ställde en fråga och gav lite bakgrundsinfo för att kunna få rätt svar. Tycker din ton låter rätt otrevlig just nu.

Så är det bättre att jag inte ställer fråga och ej fått rätt svar, vilket lett till att kroppen blir ännu sämre än den redan är?

Känns som om många blir upprörda för att jag inte vill delge mer info än vad jag har. Det räcker att jag blir trakasserad på jobbet, jag behöver inte få liknade bemötande här. Tack för mig.
Fast ingen har trakasserar dig här?

Sen undrar jag vad vården ska göra egentligen om man kommer dit och säger att man är normalviktig, inte har tappat vikt, äter 1600kcl men tycker att kroppen ändrat form. Liksom jaha:confused:

Men man kan ju förstås gå till en dietist ändå, och typ bara be om att få lite info om hur man bör äta, utan att ta upp vikt och kroppsform utan ur ett rent hälsoperspektiv.

De kan ju bedöma om hon ser normalviktig ut?
Väga, ge råd och sedan se åt vilket håll det går. Alternativt rekommendera att ts får något kontrollerat för att se att det inte är en bakomliggande orsak.

I trådstarten stod inget om hälsosam normal vikt. Utan det tillkom sedan när ts började ducka för era kommentarer.
En person som mår dåligt kan ju ändra sig för att inte bli dömd för hårt och då må ännu sämre.

Men det sista är vad jag läst in lite mellan rader i ts svar och kan därmed vara helt fel..

Hon kanske ligger på nedre gränsen på BMI skalan tex..

De kan ju bedöma om hon ser normalviktig ut?
Väga, ge råd och sedan se åt vilket håll det går. Alternativt rekommendera att ts får något kontrollerat för att se att det inte är en bakomliggande orsak.

I trådstarten stod inget om hälsosam normal vikt. Utan det tillkom sedan när ts började ducka för era kommentarer.
En person som mår dåligt kan ju ändra sig för att inte bli dömd för hårt och då må ännu sämre.

Men det sista är vad jag läst in lite mellan rader i ts svar och kan därmed vara helt fel..

Hon kanske ligger på nedre gränsen på BMI skalan tex..
Ja lmtså jag väljer att lita vad @RedHyuuga skriver och inte tolka in en massa extra.

Du ställde en fråga och fick svar som inte dög, eftersom det egentligen verkar handla om något annat.
Något annat som vi inte vet, och som du inte vill berätta (och nej, jag har inte bett och kommer inte be om annan info än vad som var relevant gällande din fundering över varför höftbenen kunde synas trots att du inte kunde se att du gick ner i vikt på vågen, vilket också är det jag svarat på).

Självklart ska du ställa frågor om det är något du funderar över! Men ställ inte frågor om en sak och mena en annan. Det går liksom inte ge något ordentligt svar då.

Nej, jag ville iaf bara ha info ang kosten, du använde en app som loggar kalorier, protein, fett m.m så det är lätt att bara skriva av. Sen ville jag veta om du åt frukt och grönt just för lite vitaminer och mineralers skull. För att se om din kost verkar vettig eller om du lever på fryspizza och bara fyller ut kalorier.
Inget annat ville jag veta.

@RedHyuuga Det kan ju vara så att kroppen påverkats av att du haft det tufft ett tag och inte mått så bra. Kost och sömn blir ju gärna lidande om annat i livet inte riktigt stämmer. Har du aptit eller äter du bara för att du måste?

Börja hos företagshälsovården och lyft frågan om du ändå ska dit i annat ärende.

Ta hand om dig!

Jag har inte läst alla svar så om du redan fått detta rådet/funderingen ber jag om ursäkt.

Har du kollat upptaget av B12?

Jag fick b12 brist när jag var utomlands detta ihop med diabetes gjorde att jag rasade i vikt. Märkte det inte först utan tänkte ja vad trevligt jag behövde ju ändå gå ner ganska mycket.

Åt som vanligt. Jobbade dessutom på McDonalds under denna tiden så mycket kalorier fet mat blev det (kan knappt äta något från donken idag tack vare dessa år)

Tyvärr blev det ju bara värre och värre. Jag rasade snabbare i vikt mot slutet och orkade ingenting. Sökte vård och fick bara höra att vaddå du svälter dig ju bara. Vi fick slåss med näbbar och klor för en utredning. Jag vägde som minst 40kg och såg ut som ett skelett innan de hittade "felet" med just B12. Fick det och jag började långsamt gå upp igen. Äter tabletter för detta i dagsläget men då var det sprutor.

Har jag haft det lite stressigt eller något annat så tappar jag ganska lätt nu även om jag äter tack vare den smällen.

Hoppas du får reda på vad det är. Lycka till!

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har lagt märke till att jag blir mindre och mindre.
Tyvärr verkar det fettet som är på magen vara kvar, men det äter på allt annat.
Mina höftben börjar sticka ut, reflekterade att det gjorde ont att ha säkerhetsbältet på sig. Ej gjort det innan och kände att jag behöver hjälp.
Jag äter, men ändå tappar jag vikt. Jag vet inte vart jag ska vända mig, vårdcentralen, företagshälsan eller annat. Känner mig så vilsen i det hela. :(

Nu har jag bara läst trådstarten, men hur mår du? När jag mådde som sämst så kunde det gå dagar utan att jag åt, vilket såklart gjorde så jag rasade i vikt, när jag sen kom igång med maten så tog det närmare året innan jag började lägga på mig igen. Även fast jag åt, mycket och onyttigt så var det bara som allt rann av mig. Jag tror det berodde på stressen i kroppen, att psyket inte alls mådde bra, för det var när jag började må bättre jag började få mig kilona igen.

Har du svårt att äta också? Känner du dig hungrig överhuvudtaget? Äter du några mediciner?

Bra att du reflekterar redan nu, det kan gå så in i helsike snabbt sen när man väl börjar rasa... Ta hand om dig! :heart

@Fibusen @Diabetikern Om ni fortsätter läsa tråden så ser ni att TS skriver att hon inte gått ner i vikt på vågen och att hon är långtifrån underviktig på BMI. Hon skriver också att problemet är större än att hon lagt märke till sina höftben och att hon kommer att söka hjälp för helhetsbilden.

I mitt fall handlar det inte om något du tar upp. Utan jag ser inte att det ens finns något att söka hjälp på vc för.
Och då ser jag bara till den här tråden, finns det annan problematik än det så kan ju inte jag veta det utifrån denna tråd.
För mig blir detta som att gå till vc för att man har en vanlig förkylning.
Nu är det ju iofs så att vc kan hjälpa till mycket även om det inte är några synliga fysiska fel. Dom gör ju bedömningen isåfall om vilken typ av hjälp som behövs och sen skickar dom vidare därifrån. Sen om det är hjälp av kurator eller dietist eller vad som helst lär ju visa sig.

Du kanske inte förstår att ev påbörjan till ätstörda tankar kan leda till ett fruktansvärt lidande och att söka hjälp innan det blir för jobbigt är bara bra. Eller om det inte sitter i huvet och det faktiskt är något fel fysiskt så är det inte dåligt att fånga upp det innan det leder till allvarligare problem. Upplever man att man mår annorlunda och konstigt även om man inte kan sätta fingret på vad det är så är vc utmärkt att gå till. Man måste inte vänta tills man är så dålig att man kryper fram liksom.

Jag tycker det är väldigt väldigt tydligt i denna tråden att Ts inte mår bra, sen om det är psykiskt eller fysiskt lär ju visa sig när hon söker vård, rent bedrövligt att säga till en som skriver som Ts gör att det inte verkar vara något som är fel.

Nu är det ju iofs så att vc kan hjälpa till mycket även om det inte är några synliga fysiska fel. Dom gör ju bedömningen isåfall om vilken typ av hjälp som behövs och sen skickar dom vidare därifrån. Sen om det är hjälp av kurator eller dietist eller vad som helst lär ju visa sig.

Du kanske inte förstår att ev påbörjan till ätstörda tankar kan leda till ett fruktansvärt lidande och att söka hjälp innan det blir för jobbigt är bara bra. Eller om det inte sitter i huvet och det faktiskt är något fel fysiskt så är det inte dåligt att fånga upp det innan det leder till allvarligare problem. Upplever man att man mår annorlunda och konstigt även om man inte kan sätta fingret på vad det är så är vc utmärkt att gå till. Man måste inte vänta tills man är så dålig att man kryper fram liksom.

Jag tycker det är väldigt väldigt tydligt i denna tråden att Ts inte mår bra, sen om det är psykiskt eller fysiskt lär ju visa sig när hon söker vård, rent bedrövligt att säga till en som skriver som Ts gör att det inte verkar vara något som är fel.

Nu har vi redan fått fram att det är andra saker TS behöver hjälp med.

Och jag har erfarenhet av ÄS.

Och det är absolut inget konstigt att man går ner i vikt om man ligger på underskott. Det är inget fel utan helt normalt.

Att det sedan fanns annat som var fel och behöver sökas hjälp för har jag inte kommenterat.

Nu har vi redan fått fram att det är andra saker TS behöver hjälp med.

Och jag har erfarenhet av ÄS.

Och det är absolut inget konstigt att man går ner i vikt om man ligger på underskott. Det är inget fel utan helt normalt.

Att det sedan fanns annat som var fel och behöver sökas hjälp för har jag inte kommenterat.
Fast nu är det ju ingen som vet vad Ts äter exakt, inte ens hon själv då maten inte vägs ens och allt är baserat på uppskattning av mängden, och hon upplever det att det är någonting som inte står rätt till. Därför definitivt ett fall för vc.

Och det är redan i början av tråden väldigt tydligt att det är någonting som oroar Ts, man avråder inte folk från att söka hjälp när något kroppen inte känns som det ska. Det aldrig fel att gå och kolla upp hur ens kropp mår. Det finns ingenting i denna tråden som tyder på att det är onödigt att söka hjälp, inte ens i början av tråden.

Viktnedgång eller viktuppgång spelar ingen roll, märker man att kroppen förändras så är det helt rätt att söka för det om det oroar en.

Senast ändrad:
Fast nu är det ju ingen som vet vad Ts äter exakt, och hon upplever det att det är någonting som inte står rätt till. Därför definitivt ett fall för vc.

Och jag tyckte det var väldigt tydligt redan i början av tråden, man avråder inte folk från att söka hjälp när något inte känns som det ska, dom gånger man kan avråda att söka sig till vc är om man vill gå dit med en lättare förkylning. Annars är det aldrig fel att gå och kolla upp hur ens kropp mår.

Det är det som efterfrågats för att kunna ge vettiga svar. Men det har ändå kommit fran att hon ligger på underskott.

Ingen avrådde att söka hjälp för att hon mår dåligt, endast ifrågasatt om att söka hjälp för just detta - normalvikt, ej gått ner i vikt men tycker att höftbenen känns mer. Det är just det som jag inte finner ett dugg konstigt eller anledning att söka för.
Måhända att det var tydligt att det fanns andra saker att söka för, men jag har bara gått på den info som TS gett i tråden och svarat därefter. Vilket jag redan förklarat. Jag har inte kommenterat övriga problem.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 108
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 537
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama