Hjälp fort ska ev köpa en häst inom 30 min!!!!

Sv: Hjälp fort ska ev köpa en häst inom 30 min!!!!

Allt under 50.000 är billigt för mig och ska du ha en utbildad häst som är vettig så får man leta i 75.000 kr klassen och däröver.

Har sett tillräckligt många dåliga f d galoppörer med taskiga hovar, gamla skador som tystas ner, beteendestörningar och som många gånger är alldeles för komplicerade att omskola för de småflickor som oftast köper dem för att de just är billiga. De flesta verkar säljas för mellan 20-25.000 kr.

Om jag låter negativ så är det inte för att vara elak mot dig utan kanske för att du ska bli mera medveten om vad det ev är du köper. Ofta är det väl så att även om man frågar folk om råd så har man egentligen redan bestämt sig och vill höra att man gör rätt. Tyvärr så får jag nog göra dig besviken på den punkten. Jag förstår ju också om man har en begränsad "plånbok" och måste leta häst i den prisklass man klarar av men tänk på att den billiga hästen till slut kan bli väldigt dyr när det blir dags för div behandlingar. En f d galoppör är heller inte så attraktiv på marknaden och därmed inte så lättsåld alla gånger.

Jag önska dig förstås all lycka och att just den häst du tittar på är en bra häst trots billigt pris.

Hälsningar från "en inte SÅ elak som man kan tro" Jeeves

Man får vad man betalar för...

Då borde min häst som jag fick gratis vara totalt värdelös!!

Nu vet jag ju att han inte är det då han har kapacitet att gå åtminstone msv i alla grenar (kommer att göra det också inom ett par år), har alla kvalifikationer för att bli godkänd för fullblodsavel, har ett kanonpsyke och blir lika snäll skogsmulle/barnhäst som trevlig tävlingshäst.

Det kanske är så att den häst som är värdelös i dina ögon är en stjärna i andras!

Den häst du beskriver finns nog mest i din fantasi:angel:
INGENTING är gratis här i livet...

jag tycker det låter som en bitter människa.. och tycker synd om dig som tydligen alltid måste betala en massa pengar för att få någon bra häst istället för att kunna gå på dina rid och hästkundskaper..
du har aldrig tänkt att det facktiskt finns människor som vill sälja ge bort sina hästar till bra människor.. Människor som kan rida..
tjej kompisen ha ponnyn som van globen för två år sedan.. han är den mäst meriterade ponnyn i sverige och de vinner en massa fortfarande. tror du hon betalade något för honom??? bra ägare...

Lilla vän...suck. Vad trött jag blir. VISST finns det säkert människor som GER bort sina fantastiska hästar bara för att vara snälla eller för att de tycker att tjejen är en toppryttare:angel:

Mina ridkunskaper är säkerligen högst normala, vet inte riktigt var de kommer in i bilden:confused: Helt riktigt så brukar jag betala för de hästar jag köper, är ANTAGLIGEN en alldeles för dålig ryttare för att bli nerringd av folk som vill ge bort sina hästar:rofl:

Men du, lycka till med din billiga häst - den blir säkert en Globenvinnare den med...

ja det blir vi nog..ska du se...
normal hihiii......det kan man ju också diskutera vad det är...hiihi.men det blir nog jätte bra för dig också och din normala ridning...

Den häst du beskriver finns nog mest i din fantasi:angel:
INGENTING är gratis här i livet...

Jasså, han är i högsta grad levande hemma på gården. jag har haft hand om honom sedan han var föl och efter en framgångsrik karriär på galoppbanan valde ägaren att ge honom till mig istället för att sälja honom till någon okänd.
Men om du vägrar säga att han var gratis så kan vi väl säga att jag fick honom i avgångsvederlag istället........

Jag har aldrig påstått att han kommer bli någon globen vinnare. Jag skrev att han kommer att gå medelsvår i alla grenar. Det är långt ifrån orimliga mål utan ungefär vad en hyggligt välutbildad häst ska klara.
Och jo, jag VET att han har kapacitet att gå dessa klasser då det under flera år varit mitt jobb att utbilda och tävla hästar tom de klasserna.

Men då är det väl bara att gratulera till avgångsvederlaget:banana:

Lilla vän...suck. Vad trött jag blir. VISST finns det säkert människor som GER bort sina fantastiska hästar bara för att vara snälla eller för att de tycker att tjejen är en toppryttare:angel:

Mina ridkunskaper är säkerligen högst normala, vet inte riktigt var de kommer in i bilden:confused: Helt riktigt så brukar jag betala för de hästar jag köper, är ANTAGLIGEN en alldeles för dålig ryttare för att bli nerringd av folk som vill ge bort sina hästar:rofl:

Men du, lycka till med din billiga häst - den blir säkert en Globenvinnare den med...

Min häst som vi köpte för ca 2000kr gick och tog silver i SM i fälttävlan (och placeringar Internationellt) och var placerad i otaliga starter i de andra grenarna :angel:

Haft flertalet mkt billiga fullblodshästar som knatat hela vägen upp i svår klass.

Varför skulle inte det gå??

Många fullblod säljs för symboliska summor efter avslutat karriär på banan. Jag har också fått en gratis en mkt fin 3åring som kunde ha gått hur långt som helst, men tyvärr förolyckades han som 4åring.

Allt under 50.000 är billigt för mig och ska du ha en utbildad häst som är vettig så får man leta i 75.000 kr klassen och däröver.

Har sett tillräckligt många dåliga f d galoppörer med taskiga hovar, gamla skador som tystas ner, beteendestörningar och som många gånger är alldeles för komplicerade att omskola för de småflickor som oftast köper dem för att de just är billiga. De flesta verkar säljas för mellan 20-25.000 kr.

Om jag låter negativ så är det inte för att vara elak mot dig utan kanske för att du ska bli mera medveten om vad det ev är du köper. Ofta är det väl så att även om man frågar folk om råd så har man egentligen redan bestämt sig och vill höra att man gör rätt. Tyvärr så får jag nog göra dig besviken på den punkten. Jag förstår ju också om man har en begränsad "plånbok" och måste leta häst i den prisklass man klarar av men tänk på att den billiga hästen till slut kan bli väldigt dyr när det blir dags för div behandlingar. En f d galoppör är heller inte så attraktiv på marknaden och därmed inte så lättsåld alla gånger.

Jag önska dig förstås all lycka och att just den häst du tittar på är en bra häst trots billigt pris.

Hälsningar från "en inte SÅ elak som man kan tro" Jeeves

:eek:

Har inte hittat ett enda fullblod ÖVER 30'kr från banan. Men de som går svår klass och deltar i mästerskap kanske är andra hands hästar för dig??

Dessutom så är det betydligt bättre värdemätning på ett fullblod som GÅTT på banan en en som inte gjort det :angel:

Om de inte har startat så är de antagligen trasiga eller så har de inte bra skalle!

Det är väl ingen som har bedyrat att de fått en färdigutbildad häst för några tusenlappar? Men en BRA häst kan man helt klart få för en spottstyver om man vet var man ska leta och känner igen bra material när man ser det.

Håller med Olgaklara att fullblod som kommer av banan är billiga, och med rätt hantering och utbildning - i rätt händer! - blir de ofta finfina tävlingshästar. Men sätter du en 75000 kr-häst i händerna på en klåpare blir det faktiskt inte bättre än om du sätter en 5000 kr-häst i händerna på samma dåre.

Ett bra hästmaterial behöver inte bli en bra tävlingshäst, det hänger ju faktiskt en del på vem som har den också, vilken kunskap och vilka ambitioner denne ryttare tillför.

I övrigt tycker jag att du har hållt en otrevlig ton i dina inlägg, och du har ändå blivit bemött väldigt trevligt. Kanske stämmer det att man fångar fler flugor med håning än med vinäger?

Det sistnämnda borde väl du själv känna väl till i så fall...

Tyvärr så är det en hel del barnrumpor på forumet och svaren blir ju därefter. Det är sällan som det går att hålla en vettig dialog med någon utan att det blir pajkastning av det.

TS visat sig vara rätt omogen och det känns väl inte så värst meningsfullt att ge några råd egentligen.

Jag kan tala för de fullblod som jag sett och varit i kontakt med och de flesta har varit skräp. Gamla skador, illa ridna, dålig hållbarhet i hovar etc etc. Sen verkar det ju finnas en hel massa människor här som köper häst för 2000 kronor eller får dem gratis och säger att det minsann än förstklassiga tävlingshästar vilket är rätt löjeväckande i sig, men go for it...det finns MÅNGA avdankade galoppörer i landet som bara står på tur att ridas av Bukes expert/elitryttare!

Tyvärr så är det en hel del barnrumpor på forumet och svaren blir ju därefter. Det är sällan som det går att hålla en vettig dialog med någon utan att det blir pajkastning av det.

Jaha, nu kallar du mig alltså för barnrumpa?!

Ja, jag drar mig ur nu, jag tycker det har gått överstyr. Igen.

Tråkigt att det varit "skräp" som du kommit i kontakt med men det gäller ju inte rent generellt, eller hur?
Nu används ju mina fullblod till löp men jag rider dem allroundbetonat just för att de skall ha ett " bra andrahandsvärde".
Jag har aldrig betalat några stora summor för dem och de har samtliga varit okej både fysiskt och psykiskt.
Naturligtvis finns det också "skräp" som du kallar dem, men det gäller ju för halvblod också.

Jag kan tala för de fullblod som jag sett och varit i kontakt med och de flesta har varit skräp. Gamla skador, illa ridna, dålig hållbarhet i hovar etc etc. Sen verkar det ju finnas en hel massa människor här som köper häst för 2000 kronor eller får dem gratis och säger att det minsann än förstklassiga tävlingshästar vilket är rätt löjeväckande i sig, men go for it...det finns MÅNGA avdankade galoppörer i landet som bara står på tur att ridas av Bukes expert/elitryttare!

Om alla fjordingar jag sett varit feta, ouppfostrade små monster - innebär det att alla fjordingar ÄR så, eller har jag sett ett skevt urval?

Sen, man ska inte förglömma att alla vill inte ha/behöver inte ha en häst med kapacitet för MSV. Det finns en hel massa 'lättklassryttare' i landet. Det finns också en hel massa hästägare som är komplett ointresserade av att tävla, eller hur fin/inte fin gång hästen har. De vill ha en 'bästa kompis' helt enkelt.

Och jag kan inte minnas att TS sagt något om exakt vad hon har för förväntningar på hästen?

Sen, om du har vägarna förbi får du gärna komma och kika på mitt BILLIGA fullblod. Med trevlig gång (om hon har någon M SV-kapacitet i någon disciplin ska vi väl låta vara osagt, men för mig kvittar det lika, hon har väl kapacitet för upp till LA, vilket är helt i linje med mina ambitioner). Inga gamla skador i bagaget, bra hovkvalitet (utmärkt för att vara fbl), outbildad - javisst. Men jag sökte efter en unghäst (och ett fbl med för den delen), jag sökte inte en 'färdig' häst.

Alla vill inte ha färdiga, välutbildade. Ibland sitter det i pengarna, ibland i viljan. Jag föredrar generellt att utbilda och forma dem själv, men visst finns det lägen då en startklar, välutbildad skulle varit väääldigt trevligt om plånboken räckt till.

Men - oavsett plånboken. Jag köper inte skräp (oavsett prislappen), sen kan det givetvis visa sig vara skräp ändå. Men jag skulle inte kalla en oskadad treåring med tre trevliga gångarter, trevlig exteriör (lite lågt och brett ansatt hals bara), korrekta ben och bra hovar för skräp. Oavsett om det är ett fbl från banan, ett prestationsavlat halvblod eller en liten korsningsponny.

Sen om du väljer att göra det får det stå för dig, men som sagt du är välkommen att studera ett billigt fullblod, som sätter dina fördomar på skam, närhelst du har vägarna förbi.

Hade du bott lite närmare så...gärna!

Har aldrig dragit alla över en kam utan bara talat om de erfarenheter jag har av fullblod i olika sammanhang. Det är andra, inte jag, som talat om Msv hästar eller högre. Jag håller helst på med unghästar och har för det mesta köpt föl eller unghästar och utbildat själv, tycker det är mer givande än att skaffa en fix o färdig.

Nu behöver jag ju inte bry mig egentligen, det är ju upp till TS vad hon vill tro och lägga sina pengar på men eftersom personen ifråga ställde en fråga här så får hon kanske räkna med att få svar. Ibland överensstämmer inte svaren med det man själv tycker dock.

TS visat sig vara rätt omogen och det känns väl inte så värst meningsfullt att ge några råd egentligen.

Så du menar att resultat som lätt kan kollas upp är fantasier??

Lustigt att just DU mött alla dåliga fullblod :angel:

Tycker inte att du skall sitta här och uttala dig om saker som du uppenbarligen inte vet något om

Senast ändrad:

Hade du bott lite närmare så...gärna!

Har aldrig dragit alla över en kam utan bara talat om de erfarenheter jag har av fullblod i olika sammanhang. Det är andra, inte jag, som talat om Msv hästar eller högre. Jag håller helst på med unghästar och har för det mesta köpt föl eller unghästar och utbildat själv, tycker det är mer givande än att skaffa en fix o färdig.

Nu behöver jag ju inte bry mig egentligen, det är ju upp till TS vad hon vill tro och lägga sina pengar på men eftersom personen ifråga ställde en fråga här så får hon kanske räkna med att få svar. Ibland överensstämmer inte svaren med det man själv tycker dock.

Då kan du ju komma till mig istället :angel:

Jag bor också i skåne!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar