Hjälp fort ska ev köpa en häst inom 30 min!!!!

Sv: Hjälp fort ska ev köpa en häst inom 30 min!!!!

Ahhh.... överkurs ta till kliniken för den är billig. Nu gick även MINA varningsklockor igång!

En billig häst är EXAKT lika dyr att veterinärvårdsbehandla sen, som en dyr häst är. Så det är ett av de absolut sämsta argument som finns.

Nu vet jag inte vad billig är, men när jag kikad epå fbl höll jag på att få tuppjuck på alla de ägare som helst sonika endera vägrade besiktning, ansåg att 'fbl som löpt går inte igenom, men de håller för ridning ändå' osv. Alla var 'billiga' (ca 15 000 kr) hästar.

Damen jag köpte, så den ägaren tyckte när jag tog upp om vetbes att 'javisst det är ju självklart du får besiktiga, men jag betalar inte även om hon inte går igenom' (och så gav hon en motivering varför som var/är helt okej, hästen hade dessutom aldrig varit skadad/krasslig, och jag var beredd att betala själv, i samtliga fall även de där jag nekats).

Hon hade dock inte kört hästen till klinik åt mig om jag klinikbesiktigat, helt enkelt för att de driver en rörelse och inte riktigt har tid med sådant, de har ju andra hästar att träna etc, och de är amatörtränare och har alltså 'vanliga' jobb att sköta med. Däremot var det som sagt absolut inga problem att jag körde hästen, och de skulle vara behjälpliga med lastning och så.

Vetbes gjorde vi ju en gårdsbesiktning, jag fick välja veterinär, och säljaren talade om vilka hon använt (så jag kunde undvika de om jag ville). Tiden bokades dessutom så jag kunde närvara också.

Och damen kostade 15 000 kr, dvs definitivt en 'billig' häst.

Överkurs? :crazy:
Och alternativet är.. ingen besiktning.
Tycker det hela verkar väldigt oseriöst.

hon kan jippi...
verkar seriös så det blir hos en som jag vill ha

sälaren vekar super.. så trevlig. fixar med att åka iväg med honom och jag fick även nummret till olika veterinärer och kliniker runt om. men nu blir det en bra veterinär nästa vecka jippi:banana:

Stämmer, travare och fullblod som varit i träning, får automatiskt en reservation på benen.

De var de dummaste jag hört jag har galopphästar själv och i träning får dom inte vara A1 men sen när man vill ha dom som ridhästar vilket jag har efter galopphästkarriären tävlat La hoppning. så går det att ha dom A1 men då är det lättast att göra en klinikröngken.
De är mkt förutfattade meningar här. Snacka inte om nått ni inte kan till 100% då de är många som försöker lära sig. De gäller inte bara dig utan alla.

Jag föredrar klinikbesiktning då det kan vara t ex ojämnt underlag på en gård, det blir oftast lite dyrare, men är värt det tycker jag.

Jag föredrar också klinikbesiktning.

Stämmer, travare och fullblod som varit i träning, får automatiskt en reservation på benen.

Detta stämmer INTE, som ridhäst finns det inga reservationer på försäkring om hästen är frisk.

Var har ni fått allt detta ifrån??

Jag föredrar också klinikbesiktning.

Det beror väl på vad man ska ha hästen till ska du ha en hårtjobbande häst så kan de vara bra. Men det finns inte många andra sporter som är så påfrestande som galoppen och då måste dom vara hela och frächa dessutom har vi alltid en vetrinär som står vid ledvolten före löpet innan jockeyn hoppar upp och kollar så hästarna är schyssta. Glöm inte bort att vi har fått gått många kurser för att få licens att träna häst och har då lärt oss mkt mkt mer en många andra personer som TROR att dom KAN.
Är det en häst som har gått på banan flera år och gått sämre och sämre så kan de vara läge att klinikbes. Men är det en häst som är 3-4år och knappt startat och äg el tränaren säger att den säljs pga att den är för långsam så kan man nog räkna med att den inte är sliten. Mkt beror på.

Jag har också en f.d galoppör som efter vetbesiktning är A1 försäkrad utan reservation, borde ju vara lika regler hos försäkringsbolagen tycker man:confused:

jag pratade med agria och de sa att automatiskt så blir det reservationer på benen på fullblod om man inte gör böjprov och det var det ända. så det är väll bara göra det och se hur det blir.
men snart är jag en stolt ägare till en fullblods kille

Detta stämmer INTE, som ridhäst finns det inga reservationer på försäkring om hästen är frisk.

Var har ni fått allt detta ifrån??

De lyssnar på myter och skrönor på t ex Buke, istället för att kolla upp. Samma orsak som myter om att man inte får ha lilla luckan nere på transporten, försäkringen inte gäller om man inte har lädergrimma och andra dumheter som vägrar dö eftersom folk sprider dem vidare utan att kontrollera fakta.

De lyssnar på myter och skrönor på t ex Buke, istället för att kolla upp. Samma orsak som myter om att man inte får ha lilla luckan nere på transporten, försäkringen inte gäller om man inte har lädergrimma och andra dumheter som vägrar dö eftersom folk sprider dem vidare utan att kontrollera fakta.

Ja herregud. Att folk går på sånt. det är ju bara att läsa sina försäkringpapper. och vetbes en häst så är ju benen viktigast att böja.de är ju det som är mest intressant.

tack för allas hjälp....
nu blir det bra ialla fall.. om han går igen..:)
blir A1 försäkrad i folksam

Varför Folksam plötsligt? Du ringde och frågade Agria tidigare i tråden?

Vad står hästen i för bolag NU? BYT INTE bolag från detta!! Ta över säljarens försäkring, och ändra den som du vill ha den. Men BYT INTE bolag!

Vad står hästen i för bolag NU? BYT INTE bolag från detta!! Ta över säljarens försäkring, och ändra den som du vill ha den. Men BYT INTE bolag!

Låt henne sköta det själv, De kanske var billigare vad vet vi.

Hon kanske vill ha den försäkrad för mer en det hon köpt den för och då är det lättare att byta bolag. för säger man vad man betalt för hästaen så försäkrara dom den i det och de kanske man inte alls vill.
Försäkringsbolagen är så konstiga bara för man köper en häst för 20 000kr så kanske den inte bara är värd det utan att äg var i en sits och ville bli av med hästen snabbt. Man kanske vill försäkra den för 35000kr.

Låt henne sköta det själv, De kanske var billigare vad vet vi.

Mm, och låta henne själv inse nackdelarna med att byta bolag då menar du?

Eller vet du inte heller om vilken enorm nackdel och stor risk det är att byta bolag?

Hon kanske vill ha den försäkrad för mer en det hon köpt den för och då är det lättare att byta bolag. för säger man vad man betalt för hästaen så försäkrara dom den i det och de kanske man inte alls vill.
Försäkringsbolagen är så konstiga bara för man köper en häst för 20 000kr så kanske den inte bara är värd det utan att äg var i en sits och ville bli av med hästen snabbt. Man kanske vill försäkra den för 35000kr.

Mm, och så byter du bolag, och du gör då alltså ett nytecknande. Och voila så har du en försäkring som inte täcker NÅGONTING som uppkommit/funnits/är en komplikation av saker som funnits tidigare.

Dvs du har ett helt annat försäkringsskydd, som är mycket sämre, än om hästen stått kvar i samma bolag som innan. Om man är medveten om detta men väljer att göra det ändå är det okej, men de flesta vet inte om friskrivningsklausulen mot fel som förelåg innan försäkringens tecknande, och ev komplikationer till detta.

Vilket kan bli en otroligt dyr och tragisk historia i slutändan. Och ju förre som behöver hamna i den situationen av okunskap dessto bättre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar