Hjälp fort ska ev köpa en häst inom 30 min!!!!

Sv: Hjälp fort ska ev köpa en häst inom 30 min!!!!

ja eller hur..
men alal har vi olika åsikter och man behöver inte ha en otrevlig ton för det...
det finns vissa hästar jag inte gillar som andra avgudar betyder det att jag har rätt om dessa hästar eller tvärt om.. nej alla tycker olika helt enkelt och ra är väll det..

Jo och det finns ju så många av dem...:angel:

Och du behöver inte heller uttala dig om saker som du uppenbarligen inte känner till - nämligen mina ridkunskaper som du ironiserar över. I de flesta fallen är det inte JAG som köpt fullbloden utan det är bekantas hästar, men det är klart de är kanske lika värdelösa ryttare allihop...

I de flesta fall har det inte handlat om ridbarheten utan om riktigt dåliga hovar och dålig hållbarhet i övrigt.

Mitt eget fullblod, för en hel del år sedan, var en trevlig prick men jag la ner mångdubbelt mer än vad han kostade på veterinärräkningar, hovslagarens alla extrainsatser p g a hästen ständigt återkommande hovsprickor, skyhöga foderkostnader etc.
Jag är som sagt inte ensam om problemen, det är återkommande liknande historier från vänner o bekanta. Därmed INTE sagt att ALLA skulle vara så, vilket de flesta verkar ha svårt att snappa här.

Jag har förklaringen, prislappen har inte tillräckligt många siffror, och hästen är inte framavlad med finaste stam, och ahr kanske till och med varit startad. Det är ju en skam för de pampiga vackra riktiga tävlingshästarna så att säga. (Eller inte, men många verkar tycka att det är så. Tyck för allt i världen inte att jag är knäpp nu. ;) ) //Ellinor

:devil:
Hade du bott lite närmare så...gärna!

Har aldrig dragit alla över en kam utan bara talat om de erfarenheter jag har av fullblod i olika sammanhang. Det är andra, inte jag, som talat om Msv hästar eller högre. Jag håller helst på med unghästar och har för det mesta köpt föl eller unghästar och utbildat själv, tycker det är mer givande än att skaffa en fix o färdig.

Nu behöver jag ju inte bry mig egentligen, det är ju upp till TS vad hon vill tro och lägga sina pengar på men eftersom personen ifråga ställde en fråga här så får hon kanske räkna med att få svar. Ibland överensstämmer inte svaren med det man själv tycker dock.

Fyyyf:devil:n vilken otrevlig människa DU är.
Har inte du nått bättre för dig. Jag kräks på sånna som du.:devil:

Stämmer, travare och fullblod som varit i träning, får automatiskt en reservation på benen.

Detta stämmer inte alls..jag har ett VBL gått på travet i många år.Är dock nu mera ridhäst.
Han är A1 försäkrad :p inga reservationer någonstanns

Kompisens fullblod är oxå A1 försäkrad +dubbel vet vård trots att häste sprungit på täby.Och inte har h*n behövt använda försäkringen heller..

Lite OT men hittils har jag träffat på ca 20 fullblod varav hälften var riktigt trevliga med bra förutsättningar. Trevliga, välridna, bra hovar och så vidare men andra hälften var riktigt "usla" Kassa hovar, skeva i kroppen, ej ordentligt ridna.

I förra stallet jag stod i så hade stallägaren ett fullblod importerad från england. Riktigt trevlig prick. Dock hade han en reservation på ett framben pga av tidigare skada (som satte stopp på hans galoppkarriär) men resten av benen var inga problem att försäkra in. Är idag utbildad MSV dressyr men denna häst är en riktigt olykcsfågel och en mästare på att skada sig så 4 månader om året (minst) är han sjuk/skadad :crazy:

Hmm vad jag tror jag vill ha sagt (känns som om jag tappat tråden lite får skylla på att det är sent) att även om hästen är billig så kan den med rätt förutsättningar bli en rikigt trevlig häst och ibland kan man hitta guldkornet rikigt billigt.

Detta gäller ju inte bara fullblod utan alla raser. Hur många halvblod finns det inte därute som är väldigt mediokra och inte kommer nån vart i sin utbildning.
De duktiga ryttarna vet vart de ska leta efter hästar sen är det ju individuellt vad som är billigt för just den ryttaren.

Till TS - Hoppas hästen går igenom besiktningen utan problem och lycka till i framtiden.

Ber om ursäkt för långt, krångligt inlägg utan någon direkt upplysning.

Nej, du har rätt i det. Pratade med min granne som har två fullblod som går löp. (Duktiga oxå :rofl:)
Dom sa som du, att det är ofta svindyrt då dom ofta står hos någon tränare som kostar mycket pengar.
Men, dom sa oxå att ofta är det problem med leder, ben och eller lösa benbitar som gör att dom ej längre kan gå löp. Sen finns det ju såklart fullblod som inte har "löphuvud"

Man vet ju inte alls hur det är i detta fall.;)

Och du behöver inte heller uttala dig om saker som du uppenbarligen inte känner till - nämligen mina ridkunskaper som du ironiserar över. I de flesta fallen är det inte JAG som köpt fullbloden utan det är bekantas hästar, men det är klart de är kanske lika värdelösa ryttare allihop...

I de flesta fall har det inte handlat om ridbarheten utan om riktigt dåliga hovar och dålig hållbarhet i övrigt.

Mitt eget fullblod, för en hel del år sedan, var en trevlig prick men jag la ner mångdubbelt mer än vad han kostade på veterinärräkningar, hovslagarens alla extrainsatser p g a hästen ständigt återkommande hovsprickor, skyhöga foderkostnader etc.
Jag är som sagt inte ensam om problemen, det är återkommande liknande historier från vänner o bekanta. Därmed INTE sagt att ALLA skulle vara så, vilket de flesta verkar ha svårt att snappa här.

Var har jag nämnt dina ridkunskaper??

Jag har haft totalt 7st fullblod som alla tävlat höga klasser i fälttävlan, INGEN av dessa har haft dåliga hovar eller kostat mer i vetvård än de halvblod jag haft och tävlat!

De fullblod jag har idag 3st har samtliga klarat av att gå barfota och den ena av dem går fortfarande barfota bak trots att han tränas och tävlas!

Jag blir faktiskt fundersam på hur det kan vara så att alla andra har så stora problem med sina fullblod?? De som går på banan klarar betydligt mer än vad de flesta som köper ett fullblod klarar av att utnyttja det till!

Men det roliga i detta är att det OFTA är samma personer som även har problem med sina ponnyer, halvblod etc etc

Nej, du har rätt i det. Pratade med min granne som har två fullblod som går löp. (Duktiga oxå :rofl:)
Dom sa som du, att det är ofta svindyrt då dom ofta står hos någon tränare som kostar mycket pengar.
Men, dom sa oxå att ofta är det problem med leder, ben och eller lösa benbitar som gör att dom ej längre kan gå löp. Sen finns det ju såklart fullblod som inte har "löphuvud"

Man vet ju inte alls hur det är i detta fall.;)

Detta stämmer säkert men då skall man vara fullt medveten om att den pressen som tränarna har på fullblod på banan är så oerhört större än den vi har på ridhästar.

Många av de skador som de upptäcker är inte säkert att en halvblodsägare upptäcker öht på sin häst

Äger själv ett fullblod som är frisk som en nötkärna.
Hovarna kunde vara bättre men är inga större problem, behöver bara skos regelbundet så är vi utan problem.

Visst äter hon mycket foder och kräver täcken men det tycker jag inte är nån större uppoffring.

Vi har tre fullblod i stallet, en av de har varit sjuk. Han hade problem med tarmen, troligen pga dåligt hösilage från tidigare stall.
Ingen har några större hovproblem och de två andra är inga storätare.

De gör minst lika bra resultat som de tredubbelt så dyra halvbloden som varken är friskare eller har bättre hovar. Dessutom är våra väluppfostrade och lätthanterade, det kan man inte anklaga halvbloden för att vara..

Så jag tycker du är onödigt nedlåtande mot oss som har fullblod och att säga att fullblod INTE visar resultat när de finns i både ft/hopp och dressyr känns som skitsnack. De flesta halvblod har dessutom fullblodsinslag.

... fast Olgaklara är ju inte nedlåtande, hon är ju en fantastisk fullblodsmänniska (eh... eller en fantastisk hästägare till fullblod... eller.... ja, OlgaKlara är FÖR fullblod :D)

Älskar fullblod :love:

Finns inget bättre att rida fälttävlan på :bow:

(bortsett från en och annan irländsk halvfullblodsdam och halv fullblodstysk då ;))

Den uppfattningen vågar jag påstå att du delar med många andra ft-ryttare.

Fullblodens återhämtningsförmåga tycker jag är fantastisk!

Fast det allra bästa är ju att man kan alltid öka lite till :D

Samtidigt som man inte har något i handen :love:

är det när man själv nästan trillar ur sadeln av trötthet och hästen tar ett djupt andetag och sen är fit for fight igen? ;)

Det är när man ser ut som en våt, urvriden disktrasa på väg mot slaskhinken medan hästen har frustat och uppfordrande tittar på en med "ska vi inte börja jobba snart, uppvärmningen är faktiskt klar nu".

Det ÄR speciellt med fullblod, på gott och ont.

det är sant men jag har 30 mil dit och kliniken låg 10 mil ifrån honom. vet inte riktigt. har tänkt på den lösningen med. men det blir en kostnads fråga också det kan ju bli så att jag måste köra 80 mil och ändå inte fått någon häst.

vi körde 5 mil och ägaren ca.. 15? för att besiktiga på den klinik VI ville med den veterinär VI ville ha. lite krav kan man ställa som köpare ;)

Det sistnämnda borde väl du själv känna väl till i så fall...

Tyvärr så är det en hel del barnrumpor på forumet och svaren blir ju därefter. Det är sällan som det går att hålla en vettig dialog med någon utan att det blir pajkastning av det.

TS visat sig vara rätt omogen och det känns väl inte så värst meningsfullt att ge några råd egentligen.

Jag kan tala för de fullblod som jag sett och varit i kontakt med och de flesta har varit skräp. Gamla skador, illa ridna, dålig hållbarhet i hovar etc etc. Sen verkar det ju finnas en hel massa människor här som köper häst för 2000 kronor eller får dem gratis och säger att det minsann än förstklassiga tävlingshästar vilket är rätt löjeväckande i sig, men go for it...det finns MÅNGA avdankade galoppörer i landet som bara står på tur att ridas av Bukes expert/elitryttare!

förlåt, men det där säger mer om din okunnighet i sammanhanget än de andra som uttryckt sig. Jag tvivlar inte på att du träffat en o annan trasig häst som bara är skräp, men.. jag vill knappast påpeka att det är så otroligt många om man jämför med de fullblod som går BRA - riktigt bra! har sett otaliga fullblod som gått lång, och som blivit hur fina som helst! :smirk:

pajkastning? jaja, "den som sare han vare"..?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar